Heil HC4 of Hc5

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Heil HC4 of Hc5

#1 Bericht door on7tz »

Hoi kan er iemand vertellen welke schillen er zijn tussen de HC4 en de HC5 van Heil?
Bedankt
Dave

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Heil HC4 of Hc5

#2 Bericht door PE2AAB »

Afbeelding

De HC4 is smaller als de HC5. De HC4 is dus beter voor het DX werk maar heeft een smallere frequency respons dus je audio zal wat pleps klinken. Een goede mike voor Pile-Ups maar niet het prettigste om naar te luisteren.

Het HC-4 "DX Dream Machine" element, die een effectief "laag-af" en "hoog-up" curve met een accentuering rond 2000 Hz heeft. Hierdoor ontstaat een doordringende modulatie, die bij uitstek geschikt is om in pile-ups en contesten gehoord te worden. Het laagfrequent spectrum heeft een 10 dB piek rond 2000 Hz, waar bij het menselijk gehoor de verstaanbaarheid voornamelijk wordt bepaald. Het begin van het spectrum rond 600 Hz is bepalend voor het uitgezonden piekvermogen.

Het HC-5 "full-range" element, dat speciaal is ontwikkeld voor de alledaagse SSB communicatie met uitstekende HiFi audiokwaliteit. Het laagfrequent spectrum begint bij 300 Hz en heeft een 6 dB toename rond 2000 Hz. Uitstekend geschikt voor de meeste moderne transceivers voorzien van IF en/of DSP filters.

Bron: http://www.classicinternational.eu/groep/290/Heil.html
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Heil HC4 of Hc5

#3 Bericht door on7tz »

PE2AAB schreef:Afbeelding

Het HC-5 "full-range" element, dat speciaal is ontwikkeld voor de alledaagse SSB communicatie met uitstekende HiFi audiokwaliteit. Het laagfrequent spectrum begint bij 300 Hz en heeft een 6 dB toename rond 2000 Hz. Uitstekend geschikt voor de meeste moderne transceivers voorzien van IF en/of DSP filters.

Bron: http://www.classicinternational.eu/groep/290/Heil.html
Wel moeilijke keuze, contesten doe ik niet, meestal DX werken en in de pileup raad je me dat ook nog de HC4 aan?

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Heil HC4 of Hc5

#4 Bericht door PA2LO »

Voor de twijfelaars biedt Heil ook de ProsetPlus aan met zowel het HC4 als HC5 element erin. Misschien een optie?
Zelf werk ik overigens met het HC6 element.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Heil HC4 of Hc5

#5 Bericht door PE2AAB »

PA2LO schreef:Voor de twijfelaars biedt Heil ook de ProsetPlus aan met zowel het HC4 als HC5 element erin. Misschien een optie?
Jep. Die gebruik ik zelf ook. Gewoon switchen middels een schakelaartje tussen de HC-4 of HC-5 mike.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Heil HC4 of Hc5

#6 Bericht door PD2R »

Misschien heeft je transceiver een TX equalizer waarmee je het effect van het HC-4 element kun nabootsen.
Zelf heb ik de Pro Set Plus. Een heel goede headset waarmee je snel kunt schakelen tussen het HC-4 en HC-5 element. Een belangrijke eigenschap van de Pro Set Plus is dat hij de oren goed afsluit waardoor je nog maar zeer weinig omgevingsgeluid hoort. Dit is in een Multi operator set-up een groot voordeel maar thuis is het niet geweldig. Mijn vrouw heeft al eens een poos aan staan bellen toen ze de huissleutel vergeten was. Ik zat met mijn headset op een hoorde haar totaal niet. Ze was niet echt blij met mij... :oops:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Heil HC4 of Hc5

#7 Bericht door PA5COR »

Ik heb een EQ plus, waarop de MD-1 van Yaesu aangesloten is, hoog/laag regeling dus aanpasbaar aan het op dat moment te willen bereiken doel.
Goede compressor/limiter, downwards expander die de achtergrond herrie weghaalt, en de microfoon op 5 cm afstand bespreken.
Doet wonderen ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Heil HC4 of Hc5

#8 Bericht door andre »

Hier nog een bijdrage omtrent de Proset-Plus, waarbij aangemerkt dat ik zowel voor de hc4 als de hc5 de nodige complimenten krijg. Dit in combinatie met een IC7700 waar ook nog een hoog-midden en laag regeling in zit die is aan te passen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Heil HC4 of Hc5

#9 Bericht door PD2R »

Ook hier met het HC-4 element veel positieve reacties gehad. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik wel een poosje samen met een VK4 die ook een K3 heeft, heb zitten spelen met de instelmogelijkheden (o.a. de TX EQ) in de K3.

Dus ook met een HC-4 element is een goede modulatie heel goed mogelijk.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Heil HC4 of Hc5

#10 Bericht door pe5jw »

Vond de hc4/5 maar onzin tot ik een hc4 gebruikt heb.
Erg te vrede over mijn hc4 die ik daarna 2e hands op de kop getikt heb (het element alleen).
Je moet er wel voordelig aankomen vind ze nog steeds erg duur.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Heil HC4 of Hc5

#11 Bericht door PA3EYC »

Ik heb hier ook een proset plus en heb dezelfde ervaringen qua modulatie.
nadeel wat ik ondervind is dat ik nogal wat instraling heb op de headset wat erg vervelend is. Tegenstation hoort daar gelukkig niets van. Met mijn koptelefoon van Senheiser hoor ik absoluut geen instraling als ik in dezelfde HC4/HC5 praat.
'73, Maarten -PA3EYC-

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Heil HC4 of Hc5

#12 Bericht door on7tz »

PA3EYC schreef:Ik heb hier ook een proset plus en heb dezelfde ervaringen qua modulatie.
nadeel wat ik ondervind is dat ik nogal wat instraling heb op de headset wat erg vervelend is. Tegenstation hoort daar gelukkig niets van. Met mijn koptelefoon van Senheiser hoor ik absoluut geen instraling als ik in dezelfde HC4/HC5 praat.
Dit instraling hoor je die dan ook niet wanneer je met een gewone micro moduleerd hoor je dat dan ook niet door de speaker van de set?

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Heil HC4 of Hc5

#13 Bericht door Steef »

PA3EYC schreef:Ik heb hier ook een proset plus en heb dezelfde ervaringen qua modulatie.
nadeel wat ik ondervind is dat ik nogal wat instraling heb op de headset wat erg vervelend is. Tegenstation hoort daar gelukkig niets van. Met mijn koptelefoon van Senheiser hoor ik absoluut geen instraling als ik in dezelfde HC4/HC5 praat.
Insgestraald water? Jomanda? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een ferriet clampje met de draad vlak bij de radio er een paar keer doorheen?
Dat doe ik altijd.
Wie praat luistert niet

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Heil HC4 of Hc5

#14 Bericht door on7tz »

Steef schreef:
PA3EYC schreef:Ik heb hier ook een proset plus en heb dezelfde ervaringen qua modulatie.
nadeel wat ik ondervind is dat ik nogal wat instraling heb op de headset wat erg vervelend is. Tegenstation hoort daar gelukkig niets van. Met mijn koptelefoon van Senheiser hoor ik absoluut geen instraling als ik in dezelfde HC4/HC5 praat.
Insgestraald water? Jomanda? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een ferriet clampje met de draad vlak bij de radio er een paar keer doorheen?
Dat doe ik altijd.
zoiets
Afbeelding

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Heil HC4 of Hc5

#15 Bericht door PA3EYC »

De instraling is puur op de koptelefoon. Met de MD-1 van Yaesu en de PR781 van Heil heb ik hetzelfde resultaat op de koptelefoon. Ik heb er nog geen ferrietclamps geprobeerd. Zal ik binnenkort eens proberen.
Sinds ik de PR781 gekocht heb gebruik ik de Headset niet meer.
Krijg met de PR781 zeer goede modulatierapporten bij gewoon QSO.
Bij DX zet ik de TBW (Transmission Band Width) smaller en laat de equalizer pieken bij ca. 2kHz. Werkt perfect.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie