2/70 heeft SSB nut?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#76 Bericht door dxhunter »

Congrats met het eme qso met K5GW, ik had op on4kst gezien dat je het qso gemaakt had. Mooie prestatie. Ik heb hier 'slechts' een 5 el van 1 golflengte lang dus de eme mogelijkheden zijn beperkt. Heb ook geen elevatierotor dus de maan zal dan aan de horizon moeten staan. Maargoed niet proberen is niet weten dus eigenlijk moet ik het gewoon gaan proberen. Leuk om het eme signaal van K5GW te kunnen horen in de mp3.

Rx/tx switch is er nog niet, ik moet eerst nog coax relais (of alternatief) zien te vinden. Ik heb al wat kunnen testen met de preamp en heb zeker een verbetering in rx. Het gaat overigens om een preamp van ha8et. Mooi gebouwde amp.

Bedankt voor de spot. Vanmorgen had ik tijdens het cq de ant richting oost staan. Volgens de forecast moest er wat tropo zijn maar helaas is het niet tot qso's gekomen (op 2m dan). Set heeft nog een tijdje op ontvangst gestaan op 144.050 maar ik heb ook geen anderen gehoord. Ben toen maar naar HF gegaan waar het erg druk was vanwege de foc qso party.

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#77 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#78 Bericht door pa1bvm »

Oene ,

niet alle leuke dingen "verraden" dan wordt het veels te druk en gaat iedereen zitten EME-en


dus echt 144 is nix en helemaal niet leuk ....10 meter dat is pas leuk .. lekker yanken tanken ofzo ..

proficiat met je eme -qso .. ben bang dat je nu een virusje hebt ... kom je niet meer vanaf..
je bent vast aan het nadenken over twee yagi's of vier , betere kabel , pre-amp .. ja .. zie je wel dat is dat virus ..

73 en tot werkens ,Rick ,PA1BVM

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#79 Bericht door PE1PQX »

PROEST..."yanken tanken"... hoe verzin je het.. Vandaag was het wel raak op 28MHz.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#80 Bericht door PD2R »

Wanneer de condities echt goed zijn kun je naast Yanken tanken ook Jappen tappen ;-)

Ben in september bij Joergen OZ1HNE langs geweest. Joergen is ook lid van de OZ5GX vereniging waar wij al een paar jaar mee aan de veld dag mee doen. Hij nodigde ons tijdens de afgelopen veld dag uit om een eens bij hem thuis te komen kijken naar zijn indrukwekkende EME array. Hij gebruikt 8 kruisyagi's met elk (als mijn geheugen me niet in de steek laat) 8 elementen. Zijn TRX is een FTdx 5000 waarvan de twee ontvangers heeft gekoppeld. Elke ontvanger heeft zijn eigen transverter. De ene ontvanger ontvangt verticaal, de andere horizontaal. Digi modes via de maan vindt hij helemaal niets, hij doet dus eigenlijk uitsluitend CW.

Het zal voor sommige van jullie allemaal gesneden koek zijn maar tot het bezoek aan zijn station was EME echt een raadsel voor mij. Het is geen mode waar ik me echt in zal gaan verdiepen maar ik kan me wel heel goed voorstellen wat er zo leuk aan is.

Mooi werk :D
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#81 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#82 Bericht door pa1bvm »

was goed druk op het eme-wsjt stukje ..
5 nieuwe vakjes ( allemaal USA ).. en W5GW kon ik nog net werken met de maan op -0.5 elevatie zijn RRR was toen -28 dB ..maar zijn CQ op + 1 graad was nog -12 dB ..
Ben zelf niet echt meer actief met CW ..maar we kunnen vast wel een keer baan proberen om een EME QSO in CW te maken .. ik zal weer eens vaker luisteren in het CW bandje ...

73 ,Rick , PA1BVM

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#83 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#84 Bericht door pa1bvm »

Hi Oene ,

Ja ik denk dat er lieden zat zijn die wel eens " deep search" issues hebben ( ik druk mij mild uit ..hihi )
maar ... vroeger ... toen ik pas met EME begon ... +/- 1989 ...
daar zat ik met mijn enkele 17 ele ..en een gestreste 4cx250 ... FT225-RD met timewave audiofilter
via via maakte ik een sked met VE2BQH ( Lionell) ..dat ging toen nog via EME -net op 20 meter ..

ik wist wat de call zou zijn .. ik wist wie hij zou aanroepen ..dus mijn 2 hersencellen stonden echt wel in " deep search mode " .. HMM ... ik heb zijn QSL in een lijstje aan de muur ....en na het qso heb ik toch heel hard " JABADABADOE " geroepen .. wat een hobby ..hihi

73 Rick

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#85 Bericht door PD2EDR »

Ik heb CW geleerd op 2 mtr, samen met een inmiddels SK Pa0 om.
Elke avond lekker zweten en vaak na onze "les" kwamen er wat Duitsers of Belgen terug om nog wat QSO mee te maken.
Inmiddels moet ik wel zeggen dat, behoudens EME traffic er niets meer te doen is op 2mtr SSB / CW, wat wel jammer is. Andere set op HF zetten is snel gedaan vanwege te stille 2mtr band.
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#86 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#87 Bericht door xxxx »

Heren

Wat is een DS Decoder, heb inmiddels mijn vermoedens maar weet niet of ik goed zit....

Jelle

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#88 Bericht door pa1bvm »

Dus zoals ik al schreef

een " deep search " met 150 calls erin ... of een deep-search met alleen die call waarmee ik een sked heb ...
echt je kan de DS database zo aanpassen .. of leeg maken .. of alleen W5UN erin bij een sked ..

Rick

QSY
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:55

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#89 Bericht door QSY »

..
Laatst gewijzigd door QSY op 19 mar 2013, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 2/70 heeft SSB nut?

#90 Bericht door pa1bvm »

Hi Oene ,

nog een laatste reactie en dan misschien deze moeilijke discussie laten voor wat het is

gelukkig komt er voor een " echt" EME signaal wel wat meer kijken dan een losse " birdie" ergens decoderen
een WSJT EME signaal is van een bepaalde signatuur ( de DT tijd is een key issue ) als ik mijn buurman hoor in het eme bandje met een wsjt signaal van
-28 dB en mijn slimme decoder roept daar de juiste call bij .. dan zie ik nog steeds dat het geen EME signaal is ( de timing klopt namelijk van geen kanten )
de timing bij een WSJT signal ( zend/ontvangst ) moet zeer synchroon lopen tussen de stations die deze mode gebruiken .. je moet precies weten wanneer je aan het luisteren en zenden gaat ..
eigenlijk hoor je aan een CW eme signaal ook wel dat het geen tropo is .. vaak gekke snelle QSB etc etc ..maar je bent flexibeler met RX/TX tijd ..vaak ook periodes van 2 minuten ipv 1 minuut ..

elke amateur die een wsjt EME signaal meent te horen let erg scherp op de DT tijd .. die moet zo +/- 2 a 3 zijn .. klopt dat niet dan is het een tropo signaal of het tegenstation heeft zijn klok niet goed staan ( in dat geval wordt er helemaal niets gedecodeerd )

wel is wsjt mode veel en veel gevoeliger voor qrm uit de buurt en dan krijg je geen decodes ..daar zou je denk ik met CW minder last van kunnen hebben
en dan natuurlijk de drift op zo een signaal ..loopt de ontvanger weg ..of de zender .. weg decode ..
met CW zou je manual kunnen tunen met je filter maar met een 25 hz breed filter kan je dat ook wel vergeten ..

en je kan natuurlijk ook de DEEP search uitzetten als je daar meer voldoening van krijgt
je kan aan het spectrum van het signaal goed zien dat een station RO of RRR of 73 aan het seinen is
de afstand tussen de WSJT toontjesin het spectrum is maat voor de boodschap

maar het wordt dan wel leuk als je via WSJT gebruik maakt van " vrije" txt
iets van " groetjes oene" of "hello moon "
of je ziet iets van "TNX qso best -23"
ik wil geen lans breken voor WSJT of voor CW .. alles kan , alles werkt ..
ieder mag daar zijn eigen menig over hebben ...gelukkig maar want wat je ook gebruikt ..een eme qso is geen kattep....
en er komt meer voor kijken dan CW of snelle slimme computers ..het hele plaatje van dipool tot audio moet kloppen ( en blijven kloppen )

greetz Rick

Plaats reactie