Brom in de audio van mijn Telex Headset

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Brom in de audio van mijn Telex Headset

#1 Bericht door PD3BVI »

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een telex airman 750.

Nu heb ik er een prachtig printje voor gemaakt 22k weerstand 100pF ontkoppel condensator
100mH smoorspoeltje 10pF condensator over de electred dit alles gaat door een 600ohm 1:1 audio trafo
terug de set in (Kenwood ts2000). Ik heb de massa van de 8V voeding voor de trafo aangesloten. De aansluiting
van de mic zijn apart bij kenwood, vandaar. Alles werkt.

Nu mijn probleem.
Als ik mezelf monitor hoor ik een brom op de achtergrond. zodra ik het chassisdeel van de set of de mic. plug
vast pak is de brom weg. De audio is dan 100% zuiver.

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad? Of beter nog, iemand die er een oplossing voor heeft?

Alvast bedankt,

Bram PD3BVI

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#2 Bericht door vk2gwk »

Ik gebruik een soortgelijke boom-headset van een ander merk. Ook met een lectret microfoon. Ik heb de zelfde HF ontkoppel voorzieningen (smoorspoeltje, c-tjes) als jij. Alleen gebruik ik geen 600 ohm 1:1 trafo. Gewoon (na een spanningsdeler) het microfoon signaal via een 0,1 microF condensator op de microfoon ingang van de FT2000. In de FT2000 microfoon plug zit ook 5V die ik gebruik voor het voeden van de electret.

Volgens mij zit in de microfoonsocket van de Kenwood 2000 ook wel 5 - 12 V DC (vanwege de electronica in de hand microfoon). Je zou dat eens kunnen proberen. Wellicht dat je juist door de scheidingstrafo een aardlus hebt (via de aarde van de microfoon voeding die weer gekoppeld is aan de chassis aarde van de TX/RX.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#3 Bericht door pe2er »

Mooi setje, gebruik 'm zelf ook (op VHF en UHF) :)

Heb echter nooit iets aan galvanische scheiding gedaan, en gewoon alles direct gekoppeld. Probeer eens om de afscherming van de kabel van je boomset aan massa te leggen.

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#4 Bericht door PD3BVI »

Hallo heren,

Bedankt voor het reageren op mijn oproep.

De voeding voor het printje komt uit de set 8v pen5.

Ik heb gelijk jullie bijde adviezen geprobeerd.
Ik heb eerst zonder trafo gebrobeerd, maar dat maakte geen verschil.
Toen heb ik de massa van het headsetje los gehaald. toen werd de brom alleen maar heviger.
dus heb ik de massa weer vast gezet.
Ik heb ook even het oortje open gemaakt om te kijken of er niet een los contact in zit of een koper haartje dat ergens vals contact maakt. dat is ook niet het geval. zou het kunnen zijn dat ik wat verkeerde waarde heb voor de weerstanden?

Alvast bedankt

Bram PD3BVI

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#5 Bericht door pa1bjs »

probeer het trafotje eens te aarden.
(richting set)

groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#6 Bericht door PD3BVI »

Hoi Bas,

Ik heb zojuist de komplete trafo van het printje gehaald. dat had ik eerst niet gedaan, maar het mocht niet baten.
Ik heb nu de massa van de mic en de massa aan elkaar geknoopt, dat helpt ook niet.

ik vind het zo raar dat als ik mijn vinger aan de mic plug kom of aan het chassis van de set dat dan de brom helemaal verdwenen is.
Ik heb ook nog eens met andere mic's geprobeert (orgineele hand mic en mc80) en daar hoor ik die brom niet.
Wel is het zo dat als ik met mijn vinger aan de boom kom dat de brom dan weer veel luider word.
ik hoop niet dat het headsetje gaar is. dat zou zonde zijn....

Groeten Bram

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#7 Bericht door PD3BVI »

Hallo om's

Ik kon het niet laten om nog eens goed naar die trafo te kijken. Ik ben eens gaan meten en ik denk dat ik hem verkeerd op het printje had gemonteerd. ik meet op een kant 4ohm en op de andere kant ook 4ohm. Gewoon met z'n geel fluke meter. Ik heb het alles nu op de 4ohm kanten aan gesloten. En alles werkt weer. maar nu is het audio erg zacht. Ik heb het voor vandaag weer gehad met de mic. Ik hoop dat ik morgen weer optijd thuis ben om er mee verder te gaan.

Ik denk dat die trafo een beetje overbodig is. Als ik op andere forums lees zie ik niemand z'n ding er tussen bouwen. Het moet dus te doen zijn. En vooral zonder brom.....

Groeten en bedankt voor de reacties tot nu toe

Bram PD3BVI

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#8 Bericht door pe2er »

Je zou kunnen proberen om de microfoon vanuit een 9V batterij van spanning te voorzien. Tijdelijk, als hulp bij het ontstoren. Als de brom met de batterij weg is, weet je waar je je op moet concentreren :)

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#9 Bericht door pe2er »

pd3bvi schreef:... 22k weerstand 100pF ontkoppel condensator
100mH smoorspoeltje 10pF condensator over de electret ...
Ik denk overigens dat je weerstand een veel te grote waarde heeft. Probeer eens 470 Ohm, ik denk dat dat een stuk beter is.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#10 Bericht door vk2gwk »

pe2er schreef:
pd3bvi schreef:... 22k weerstand 100pF ontkoppel condensator
100mH smoorspoeltje 10pF condensator over de electret ...
Ik denk overigens dat je weerstand een veel te grote waarde heeft. Probeer eens 470 Ohm, ik denk dat dat een stuk beter is.
Als die 22K in serie met de electret microfoon staat is dat wel een goede waarde. Volgens mij is 470 ohm dan veel te laag. Het gaat alleen om de voorspanning op het electret element te krijgen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD3BVI
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 nov 2009, 20:52
Roepletters: PD3BVI
Locatie: Prinsenbeek

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#11 Bericht door PD3BVI »

Hallo om's

Nogmaals bedankt voor alle hulp, ik denk dat ik het probleem gevonden heb.

Ik heb laatst lokaal met een amateur gesproken die toevallig geluids technicus is geweest.
Die heeft aandachtig zitten luisteren naar mijn verhaal en audio. Deze OM dacht dat het een brom was die
voort kwam uit de voeding van het geheel. Hij adviseerde mij om een condensator van tentaal
over de voeding spanning te zetten.
Ik heb verder nog wat sites door gekregen waaronder die van PA9OK. Daar staat ook een heel mooi schema.
En daar kun je ook zien dat hij een condensator van tentaal heeft toegepast.
Ik denk dat het probleem daar in zit.
Ik ga zaterdag a.s. weer naar de elektra winkel voor onderdelen. En ga alles opnieuw bouwen.
Ook wil ik dan alles gelijk in een 4p XLR female plug bouwen zodat ik makkelijker headsets kan wisselen.

Zodra ik alles af heb laat ik mijn bevindingen hier weer horen.

Groeten Bram PD3BVI

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#12 Bericht door pe2er »

vk2gwk schreef:
pe2er schreef:
pd3bvi schreef:... 22k weerstand 100pF ontkoppel condensator
100mH smoorspoeltje 10pF condensator over de electret ...
Ik denk overigens dat je weerstand een veel te grote waarde heeft. Probeer eens 470 Ohm, ik denk dat dat een stuk beter is.
Als die 22K in serie met de electret microfoon staat is dat wel een goede waarde. Volgens mij is 470 ohm dan veel te laag. Het gaat alleen om de voorspanning op het electret element te krijgen.
Ik weet het. Heb die waarde uit de documentatie van die headset. De Telex Airman wordt normaal gebruikt in vliegtuigen en die standaard wijkt wat af van de 'consumenten' standaard.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#13 Bericht door pa3met »

pe2er schreef: Ik weet het. Heb die waarde uit de documentatie van die headset. De Telex Airman wordt normaal gebruikt in vliegtuigen en die standaard wijkt wat af van de 'consumenten' standaard.
dat kun je wel stellen ja. Ik moet overigens er niet aan denken om zo'n HF transceiver te hebben uit ene vliegtuig. Dingen zijn niet te tillen, de fans maken best wel wat herrie. En waar haal je de 115v/400 Hz vandaan....

Enfin, de telex airman 750: Ik bedacht dat ik er ook nog ergens een had liggen en idd, tijdens de voorjaarsopruiming uit de doos gekomen. Ik gebruikte voorheen de variant zonder boom; voor ontvangst; handmike voor het gebrul. Dat was een krijgertje en 't is bekend dat die dingen na een paar jaar intensief gebruik wel eens willen afbreken bij de schelpen.
En dan bedoel ik met intensief gebruik: 18 uur op een dag en steeds door anderen.

En ja de boomloze variant is de vulnisbak in verdwenen. Enfin. Ik zal eens kijken of de Airman 750 aan mijn IC7600 geknoopt kan worden. Zometeen de thread eens lezen hier en wat documentatie opsnorren.

(of iemand moet toevallig kant en klaar een link hebben liggen..)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#14 Bericht door fuelflow »

pa3met schreef:
pe2er schreef: 't is bekend dat die dingen na een paar jaar intensief gebruik wel eens willen afbreken bij de schelpen.
En dan bedoel ik met intensief gebruik: 18 uur op een dag en steeds door anderen.
Kwetsbaar zijn ze zeker. Maar ieder heeft zijn persoonlijke setje hoor :wink: Gelukkig maar!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Brom in de audio van mijn Telex Headset

#15 Bericht door coolepascal »

Mooi headsetje maar idd wel voorzichtig mee zijn.
Ik denk dat het moet lukken het ding direct aan te sluiten.
Maar die 8V lijkt me wel wat laag. normaliter (in een vliegtuig) is de voorspanning 28V)
Ik heb voor mijn werk ooit eens een testertje gemaakt, en daar voede ik de headsetjes via 2 9V batterrijtjes.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie