ervaringen Heil Proset Plus?

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

ervaringen Heil Proset Plus?

#1 Bericht door PA7RG »

Ik ben benieuwd naar ervaringen met de Heil Proset Plus. Zijn ze echt zo goed en hun geld waard?
Wat zijn jullie ervaringen?

Robert PD4GLR (binnenkort PA7RG)
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#2 Bericht door andre »

Hallo Robert,
ik gebruik inmiddels een jaar de proset plus, eerst op mijn ft1000mpmv, daarna op mijn huidige set de ic7700.
Laat ik niet overdrijven, maar gemiddeld genomen maakt 1 op de 2 a 3 tegenstations complimenten over mijn "broadcast" audio signalen. Meestal gebruik ik het hc5 element.

Het is een redelijke investering(ik heb hem overigens direct uit de states laten komen) maar meer dan waard.

succes met je keuze..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#3 Bericht door PD2R »

Weliswaar een late reactie maar goed, wie weet heeft een ander er nog wat aan.

Zelf gebruik ik ook al een paar jaar de Pro Set Plus van Heil. Daarnaast gebruiken we bij PI4DX bijna uitsluitende de Pro Set Plus en dat is niet voor niets.

Voor het Contesten bij een Multi/2 of Multi/Multi station is het de perfecte headset. Omdat de oorschelpen goed afsluiten heb je heel weinig last van het omgevingsgeluid, bijvoorbeeld het andere station wat CQ aan roepen is.
Dat een goede demping van omgevingsgeluid niet altijd een voordeel hoeft te zijn bleek wel toen ik onlangs thuis met de radio aan het spelen was. Mijn vrouw was haar sleutel vergeten en besloot om na 5 (!) minuten op de deur te hebben gebonkt, toch maar naar de buren te gaan voor de reserve sleutel. Toen ze even laten mijn shack kwam binnengelopen had ze ongeveer zo'n gezicht: :evil:

Het HC 4 element is perfect om je audio wat meer punch te geven zodat het er wat meer uit springt bij het doorbreken van een pile up. Het HC 5 element is erg goed voor de "normale" QSO's. Het overschakelen gaat heel eenvoudig met een klein knopje op de microfoon.
Met enige regelmaat krijg ik ongevraagd audio rapporten die lovend zijn en dat is zowel met het HC 4 als het HC 5 element.

Naast een knopje voor de microfoon heeft deze headset een phase-reversal schakelaar waarmee je de RX audio kunt veranderen. Volgens de site van Heil kun je daardoor de DX stations beter horen. Dat laatste heb ik zelf niet zo ervaren maar desondanks gebruik ik het knopje geregeld tijdens het contesten. Zeker als je uren achter elkaar aan het luisteren bent, dan is het gewoon fijn om het geluid even te veranderen.
De audio kwaliteit is gewoon goed te noemen al heb ik wel eens een headset van Sony op mijn hoofd gehad welke beter klonk. Nadeel was dat daar geen microfoon aan zat en er veel meer omgevingsgeluid te horen was.

Ondanks het hogere gewicht t.o.v. de normale Pro Set is deze de Plus uitvoering toch heel erg comfortabel. Toen ik de afgelopen CQ WW SSB Single operator 20 meter mee deed en ik echt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat met de headset op het hoofd zat, kreeg ik last van mijn oren. Een beetje schuiven met de headset ging dat enigszins tegen maar heb je er eenmaal last van dan blijf je het voelen. Het overigens niet zo dat het echt heel erg vervelend was. Doorgaans kan ik deze headset uren op mijn hoofd hebben zonder ook maar ergens last van te krijgen.

Voor wat betreft de kwaliteit kan ik vrij kort zijn. Tot op heden hebben wij met de drie Pro Set Plus headsets die bij ons in het clubje in gebruik zijn, nog geen problemen gehad. Ik heb het apparaat nog nooit open hoeven maken dus geen idee hoe hij van binnen is afgewerkt. In enkele reviews op eHam kwamen daar wel eens wat negatieve berichten over maar dat kan ik dus niet bevestigen of ontkennen.

Mocht mijn headset ooit een keer de geest geven dan is de kans erg groot dat er weer een Pro Set Plus voor in de plaats komt

73, Maarten
PD2R
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#4 Bericht door PA3EYC »

Ik denk er sterk over om ook een Proset plus te kopen.
Ik wil die dan gaan gebruiken met de JST-135 en IC-7000.
Vraag:
Volgens: http://www.heilsound.com/amateur/tips/all_icom.htm zou de IC7000 een moderne set zijn waarvoor niet persé het condensator element "iC" nodig is.
Maar bij http://www.heilsound.com/amateur/adapters/iCOM.pdf wordt de Proset Plus iC aanbevolen.
Dus welke moet ik dan hebben voor de IC7000?

Het liefst heb ik de Proset Plus (met HC4 en HC5) omdat die op de JRC past maar het zou mooi zijn als die ook op de ICOM past.
Twee stuks kopen is een beetje overdreven.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#5 Bericht door gelderjg »

Maarten,

Er zijn verloopkabels te krijgen voor bijna alle merken tranceivers.
Kijk b.v. even op: www.hamshop.nl
Die verkoopt het Heilprogramma.

Best 73 de Jos PA3ANF :D
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#6 Bericht door PA7RG »

PA3EYC schreef:Ik denk er sterk over om ook een Proset plus te kopen.
Ik wil die dan gaan gebruiken met de JST-135 en IC-7000.
Vraag:
Volgens: http://www.heilsound.com/amateur/tips/all_icom.htm zou de IC7000 een moderne set zijn waarvoor niet persé het condensator element "iC" nodig is.
Maar bij http://www.heilsound.com/amateur/adapters/iCOM.pdf wordt de Proset Plus iC aanbevolen.
Dus welke moet ik dan hebben voor de IC7000?

Het liefst heb ik de Proset Plus (met HC4 en HC5) omdat die op de JRC past maar het zou mooi zijn als die ook op de ICOM past.
Twee stuks kopen is een beetje overdreven.
Mail gewoon even naar Heil. Ik hoor goede berichten over hun telefonische reacties, dus hopelijk gaat dat ook op voor hun mailantwoord. Icom wijkt af door de voorversterking. Bob Heil vertelt hierover in een audio-seminar, te downloaden op http://www.tedrandall.com/media/podcat/ ... -28-09.mp3 . Overigens een site met vele podcasts: http://www.tedrandall.com/pages/podcasts.php.

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#7 Bericht door PA3EYC »

gelderjg schreef:Maarten,

Er zijn verloopkabels te krijgen voor bijna alle merken tranceivers.
Kijk b.v. even op: http://www.hamshop.nl
Die verkoopt het Heilprogramma.

Best 73 de Jos PA3ANF :D
Dat klopt ik wil dus 1 headset en twee verloopkabels kopen zodat 1 headset zowel op de JST-135 als de IC-7000 gebruikt kan worden.
PA7RG schreef:Mail gewoon even naar Heil. Ik hoor goede berichten over hun telefonische reacties, dus hopelijk gaat dat ook op voor hun mailantwoord. Icom wijkt af door de voorversterking. Bob Heil vertelt hierover in een audio-seminar, te downloaden op http://www.tedrandall.com/media/podcat/ ... -28-09.mp3 . Overigens een site met vele podcasts: http://www.tedrandall.com/pages/podcasts.php.

Robert
Bedankt voor de tip en link. Ik zal er eens een mailtje naar toe sturen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#8 Bericht door PD2R »

Denk eraan dat het bij Icom radio's niet alleen om het verloop kabeltje gaat. Het verschil zit hem namelijk ook in het element. Bij Icom veelal electret microfoons die dus een voeding vanuit de radio nodig hebben.
Een normaal HC 4 of HC 5 element werkt dus niet met de meeste Icom radio's, ik weet echter niet of dat ook voor de 7000 geld.
Een normale Heil op een IC-756 Pro III werkt in ieder geval niet. Ze doen het wel weer op een IC-7700 maar dat is weer een heel andere radio.

Mail naar Heil is inderdaad heel verstandig.

Veel succes.

Maarten
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#9 Bericht door PD2R »

Kreeg zojuist te horen dat de "gewone" Heil Pro Set Plus het wel doet op de IC-756 Pro III.
Je hebt dan enkel het juiste verloop kabeltje nodig.

73, Maarten
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#10 Bericht door gelderjg »

OM's,

Wie heeft ervaring met de HEIL Proset HC-5 in combinatie met FT-2000.
Vandaag aangeschaft op de DvdRA hi....
Heb meer audio als ik de headset op de externe SP-2000 aansluit dan op de set zelf.

Bet 73 de Jos PA3ANF :)
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#11 Bericht door PA7RG »

gelderjg schreef:OM's,

Wie heeft ervaring met de HEIL Proset HC-5 in combinatie met FT-2000.
Vandaag aangeschaft op de DvdRA hi....
Heb meer audio als ik de headset op de externe SP-2000 aansluit dan op de set zelf.

Bet 73 de Jos PA3ANF :)
http://www.heilsound.com/amateur/settin ... ttings.pdf
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#12 Bericht door gelderjg »

Beste OM,

Ik bedoel het audio wat uit de set komt.
De tabel omvat het instellen van de settings van de mic.


Best 73 de Jos PA3ANF :)
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#13 Bericht door PD9CN »

Hallo allemaal,

Ik werk hier met de Heil-Pro-Set-Plus de EQplus en de FT-2000 en zeer tevreden over deze combi! Krijg hele goede audio rapporten van DX-stations en lokaal !

Aansluiting hier is de Mic op de achter ingang van de set! En de audio uit rechtstreeks via de Ext Spkr ingang. Dit geeft een veel beter geluid als aan de voorkant!

Groet Cor
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Marco
Berichten: 423
Lid geworden op: 22 apr 2009, 19:42

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#14 Bericht door Marco »

gelderjg schreef:Beste OM,

Ik bedoel het audio wat uit de set komt.
De tabel omvat het instellen van de settings van de mic.


Best 73 de Jos PA3ANF :)

Heeft met impedantie te maken Jos. Dus niks verkeerds aan.. Je headset past zich beter aan op je speaker dan op je set zelf. Heb en had ik ook op de FT2K en nu ook op de FT9K al dan wel minder hevig. niks vreemds..

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: ervaringen Heil Proset Plus?

#15 Bericht door gelderjg »

OK Marco TNX fr info...

Best 73

Plaats reactie