Soundprocessing

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#61 Bericht door xxxx »

Kan iemand mij eenvoudig uitleggen wat een Hf Clipper doet.....En is dit alleen nodig bij bepaalde oude tranceivers, of heef het effect op alle tranceivers?

Jelle

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Soundprocessing

#62 Bericht door PA1ZP »

Hoi Jelle

Een HF clipper is een audioversterker waarbij van het LF eerst HF DSB wordt gemaakt (niet te gek gewoon 455khz).
Dan wordt dat signaal erg hard versterkt en door een Clipper geduwd (2 antiparralel diodes vaak).

dan heb je een signaal waarvan de pieken allemaal even hoog zijn.
Dat wordt door een zijband filter gehaald en zo verwijnen alle harmonischen die bij het heel hard versterken en vervolgens clippen zijn ontstaan.
dan wordt de audio weer uit het HF signaal gedetecteerd, en dat audio is dan veel sterker met veel minder dalen maar de pieken zijn allemaal even hoog.

Dat gaat vervolgens in de set.

Het resultaat is dt het audio signaal veel harder is zonder de set te oversturen omdat er nemelijk geen te harde pieken in zitten.
Het lijkt per saldo of je met meer vermogen werkt als je werkelijk gebruikt.

Waarom gebeurt dat Clippen nu op HF:

Dat clippen gebreurt op HF om er voor te zorgen dat de harmonischen (lees vervorming) die bij het clippen en heel hard versterken er met een filter weer uitgehaald worden.
Zou je dit op LF gaan doen dan zitten er een hele hoop van die harmonischen gewoon in je LF signaal en krijg je veel meer vervorming.

Verder voordelen zijn omdat er in de HF-clipper een SSb filter zit en je dit filter kunt verschuiven ook dus een soort toonregeling zit en ook een audiofilter zodat je niet te breedt de set instuurt.

Op de volgende site kun je meer van HF- clipping lezen.
Praktijk testen hier met die dingen geven een heel goed resultaat.
Geen direct mooi resultaat maar wel een heel goed verstaanbaar en veel sterker signaal.

Op deze site vind je meer:

http://www.jwm.de/

succes en ik hoop dat je het een beetje hebt begrepen het is in theorie en prktijk een beetje lastig verhaal maar het werkt echt heel goed.

73
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#63 Bericht door xxxx »

Joss,

Duidelijk verhaal.
Echter voor het contesten gebruik ik een kenwood TS-850 en een Heil Pro set met MC-4 element direct aangesloten op de TRX, zou een HF clipper dan nog extra voordelen bieden cq winst opleveren?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#64 Bericht door vk2gwk »

PD4DX schreef:Joss,
Duidelijk verhaal.
Echter voor het contesten gebruik ik een kenwood TS-850 en een Heil Pro set met MC-4 element direct aangesloten op de TRX, zou een HF clipper dan nog extra voordelen bieden cq winst opleveren?
Gr Jelle
Ja, ik denk het wel. Bij normale instellingen is het gemiddeld spraak vermogen 25% van het piekvermogen. Bij een goed ingestelde clipper/processor kan dat oplopen tot 40 - 50%. Dat scheelt dus zeker een stukje in de signaal sterkte. Maar.... het is heel erg moeilijk om zo'n clipper zodanig ingesteld te krijgen dat er niet ook vervorming ontstaat. En zodra er vervorming optreedt wordt de verstaanbaarheid van het signaal gelijk een stuk minder en schiet je er dus niks mee op (of boer je achteruit....). En uiteindelijk is niet de signaalsterkte belangrijk maar de verstaanbaarheid! Zeker in pile ups!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#65 Bericht door xxxx »

vk2gwk schreef:
PD4DX schreef:Joss,
Duidelijk verhaal.
Echter voor het contesten gebruik ik een kenwood TS-850 en een Heil Pro set met MC-4 element direct aangesloten op de TRX, zou een HF clipper dan nog extra voordelen bieden cq winst opleveren?
Gr Jelle
Ja, ik denk het wel. Bij normale instellingen is het gemiddeld spraak vermogen 25% van het piekvermogen. Bij een goed ingestelde clipper/processor kan dat oplopen tot 40 - 50%. Dat scheelt dus zeker een stukje in de signaal sterkte. Maar.... het is heel erg moeilijk om zo'n clipper zodanig ingesteld te krijgen dat er niet ook vervorming ontstaat. En zodra er vervorming optreedt wordt de verstaanbaarheid van het signaal gelijk een stuk minder en schiet je er dus niks mee op (of boer je achteruit....). En uiteindelijk is niet de signaalsterkte belangrijk maar de verstaanbaarheid! Zeker in pile ups!
Begrepen Henk,

Als ik hier op dit moment niet de processor gebruik dan meet ik ook een gemiddeld vermogen van 25 watt op standje 100 watt....Zordra ik hier de processor inschakel hangt het rond de 50 watt, zonder dat ik een vervormde modulatie heb, wel is de modulatie dan keihard en zit lekker in het hoog.....Volgens mij heeft het dan weinig zin om hier nog te gaan experimenteren met een clipper?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#66 Bericht door PA9X »

Wat ik niet begrijp is dat velen soundprocessing via hardware doen, terwijl er in vrijwel elke shack een pc staat met Soundblaster. Met de eigen software van Creative kan je hier al mooie dingen mee doen. In het verleden heb ik veel geexperimenteerd en leuke resultaten mee geboekt. Met de sofware en Soundblasters van tegenwoordig, heb je volgens mij veel meer mogelijkheden dan extra hardware.

Ook de ontvangstaudio kan je met een pc heel goed bewerken. Voordat er op de Elecraft K3 "pseudo-stereo" zat, wat in feite een faseverschuiving is tussen linker en rechter kanaal, deed ik het 10 jaar geleden al met de Soundblaster 16... Door faseverschuiving en wat delay (paar ms) op de inkomende audio toe te passen, werde deze voor mij veel beter verstaanbaar en veel prettiger om langdurig naar te luisteren.

Nu blijft het menselijk oor een erg subjectieve ontvanger. Wat voor de één geweldig klinkt, klinkt voor de ander verschrikkelijk.

73

Jean-Paul

P.S.: Zoals PA5CAL al meldde, de Zetagi MB+5 is een ernstig onderschatte microfoon. Volgens mij is het model met keramische micro jammer genoeg niet meer leverbaar, en zit er tegenwoordig een dynamisch micro in. Heb deze mike op de Ranger RCI2950 gebruikt, de TS440 en FT890 en menig pile-up kunnen breken met een stuk minder vermogen dan anderen. Anderen geloofden niet dat een 11m mike zo'n fantatische (DX) modulatie produceerde.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#67 Bericht door pa3met »

PD1JP schreef:Wat ik niet begrijp is dat velen soundprocessing via hardware doen, terwijl er in vrijwel elke shack een pc staat met Soundblaster. Met de eigen software van Creative kan je hier al mooie dingen mee doen. In het verleden heb ik veel geexperimenteerd en leuke resultaten mee geboekt. Met de sofware en Soundblasters van tegenwoordig, heb je volgens mij veel meer mogelijkheden dan extra hardware.
allereerst is een PC met een SB ook hardware. Daarnaast, sommigen hebben liever een self contained stuk hardware dan dat er ook nog een PC bij moet staan voordat iets ideaal werkt.

Ik vind die pseudo stereo, spatial meuk enzo dan ook verschrikkelijk ;-) Maar zoals je al zegt, wat de een prettig vindt, kan de ander vreselijk vinden.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#68 Bericht door vk2gwk »

Gewoon ter informatie (en waarschuwing).
De afgelopen dagen heb ik weer diverse pile ups gehad op 20 en 15M van Europese stations. En heel vaak waren er weer stations bij die alle kranen volledig open hadden om maar in VK gehoord te worden. Dus mooi niet.... hopen vervorming, RF feedback door de processor enz. enz. die rotzooi pak ik als laatste er uit.
Voor dat je met fancy dingen begint: processors, expanders, enz. test uit hoe je signaal klinkt - zorg er voor dat er minimale vervorming is. Al die extra kastjes zijn nergens voor nodig, zolang je zorgt voor een goede aanpassing tussen je microfoon en de set. En als je een set hebt met extra mogelijkheden, zoals bijv. een Ft1000 of Ft2000 , kies dan de juiste audio instelling die bij je stem past.
Alle kranen open is een garantie om als laatste in de pile up gehoord te worden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Soundprocessing

#69 Bericht door Steef »

vk2gwk schreef:Alle kranen open is een garantie om als laatste in de pile up gehoord te worden.
Niet alleen dat, vrijwel ALTIJD neemt de bandbreedte van je signaal toe. Hoe je het ook doet.
Je power meter geeft dan meer vermogen aan, maar effectief ga je er alleen maar op achteruit in vermogen.

En een dx station zal ook sneller een smal filter gebruiken, dan val jij mooi buiten de (doorlaat band) boot.

Mooi SSB geluid is leuk met een beetje babbelen, maar brengt minder dan niks met contesten, of dx jagen.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#70 Bericht door pa3met »

Steef schreef:
vk2gwk schreef:Alle kranen open is een garantie om als laatste in de pile up gehoord te worden.
Niet alleen dat, vrijwel ALTIJD neemt de bandbreedte van je signaal toe. Hoe je het ook doet.
Je power meter geeft dan meer vermogen aan, maar effectief ga je er alleen maar op achteruit in vermogen.

En een dx station zal ook sneller een smal filter gebruiken, dan val jij mooi buiten de (doorlaat band) boot.

Mooi SSB geluid is leuk met een beetje babbelen, maar brengt minder dan niks met contesten, of dx jagen.
ja maar, ja maar.... dan wijst mijn metertje maar 90% van full power aan en en en.... <snik>

Mooi SSB geluid is voor ragchewing wel aardig idd.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#71 Bericht door vk2gwk »

Gek he, (vanavond net weer een serie EU stations gewerkt op 20M) het zijn vaak de zwakkere stations met een gave modulatie die ik makkelijker uit de pile up vis, dan de schreeuwers.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Soundprocessing

#72 Bericht door Steef »

Zo is het!

Gebruik een koptelefoon en zet monitor zo hard mogelijk aan.
Wanneer je jezelf goed en hard hoord, ga je vanzelf zachter praten.

En laat dat nou o zo goed gaan........
Wie praat luistert niet

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Soundprocessing

#73 Bericht door xxxx »

Voor de mensen die eens willen stoeien met Soundprocessing via de Pc...

http://www.dxatlas.com/VShaper/

Heb het zelf nog niet getest, is puur ter info.
Zijn er mensen die het alwel eens getest hebben?

Gr Jelle

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#74 Bericht door pe5jw »

Is leuk om even mee te spelen.
Als je er de setup voor hebt is het goed bruikbaar.

Hou er wel rekening mee dat het om de soundcard te delen je nog extra software nodig hebt.
VAC (virtual audio cabel) of Soundtab of zo.

Het maakt de microfoon aansluitng wel universeel :) je plugt hem in de pc.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Soundprocessing

#75 Bericht door pa8w »

vk2gwk schreef:Gewoon ter informatie (en waarschuwing).
De afgelopen dagen heb ik weer diverse pile ups gehad op 20 en 15M van Europese stations. En heel vaak waren er weer stations bij die alle kranen volledig open hadden om maar in VK gehoord te worden. Dus mooi niet.... hopen vervorming, RF feedback door de processor enz. enz. die rotzooi pak ik als laatste er uit.
Voor dat je met fancy dingen begint: processors, expanders, enz. test uit hoe je signaal klinkt - zorg er voor dat er minimale vervorming is. Al die extra kastjes zijn nergens voor nodig, zolang je zorgt voor een goede aanpassing tussen je microfoon en de set. En als je een set hebt met extra mogelijkheden, zoals bijv. een Ft1000 of Ft2000 , kies dan de juiste audio instelling die bij je stem past.
Alle kranen open is een garantie om als laatste in de pile up gehoord te worden.
Ik kan bovenstaand betoog van Henk niet krachtig genoeg onderstrepen.
Zelf zit ik in de pro-audio, en ik heb aardig wat metingen en experimenten op dit vlak gedaan. Op m'n website vind je een pagina of 7 over het onderwerp: http://members.chello.nl/~w.hofman/pa8w/audio.htm

Processen om het processen heeft geen enkele nut, je moet eerst precies weten waar je signaal tekort schiet.
Dat kan dynamisch zijn, of in het frequentiedomein. Of beide. Het verschilt enorm per transceiver, per gebruikte microfoon en per stem.
Dan pas kan je gericht een oplossing zoeken, en die is vaak al in de transceiver aanwezig!

Kort gezegd moet je signaal aan de volgende voorwaarden voldoen voor DX, en zal dan ook nog prima klinken voor een ragchew bij S9+20dB:
1, Zo vervormingsarm mogelijk
2, een niet te smalle bandbreedte (!)Onderkant vanaf 300Hz of 400Hz, bovenkant minstens tot 2800Hz, liever 3kHz. Flink boven 3kHz gaan zitten heeft geen zin.
2000 tot 3000Hz is een enorm belangrijk gebied voor de spraakverstaanbaarheid.
3, behoorlijk gecomprimeerd; zonder enige compressie is je gemiddelde vermogen bij spraak minder dan 5% van het maximum!
De zachtere passages moeten niet veel meer dan 6dB onder je max komen te liggen.
4, Vrijwel gelijke energiedichtheid over de gebruikte doorlaatband (is meestal wat anders dan een rechte frequentiekarakteristiek.)

Het begint dus met meten en testen, en niet met kopen "omdat die Big Gun ook zo'n ding heeft". Op mijn website geef ik enkele methoden aan die binnen de mogelijkheden van elke amateur liggen.
Het bespaart kosten, teleurstelingen, en bij de ontvangende kant een hoop frustratie.
De slechtst klinkende stations die ik ooit heb gehoord hadden bijna alle een flinke stapel externe apparaten in de audioketen...

Veel transceivers hebben eigenlijk alles aan boord om aan bovenstaand lijstje te kunnen voldoen, b.v. de IC546pro en de IC556pro(x), en er zullen er veel meer zo zijn.
Maar bijna alle modellen hebben gewoon even wat analyse en tweaking nodig.

73,
pa8w
Wil
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Plaats reactie