CW-Elmer/Buddy gezocht?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#76 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel,

Wat een verschil in sigs vanavond: Jij bij mij "2/3-3-9" (449 was te goed naderhand bekeken...) en ik bij jou 589! Het was dus uit mijn zicht bijna een "eenzijdige uitzending", wat ook in de scheepvaart werd gedaan voorheen bij geloof ik, slechte condx en berichten toch door moesten.

Dus vertel me nog effies AUB over je PACC-ervaringen! Die heb ik helemaal moeten missen on QRG...

Hier nu de tekst (elke "ij" sein ik wel als "y"!)

""
Op het platte dak had ik mooi de gelegenheid om een zelfgemaakte groundplane voor de 20-meterband te plaatsen, alsmede een langdraadantenne. Wel moest ik rekening houden met de tijd van uitzenden, want alle buren waren rijkelijk voorzien van tv-toestellen en de daarbij behorende antennes. Ja, het REM-eiland was toen ook nog in de lucht. In die tijd werden de antennes nog via 300 ohm lintkabel aan de kijkdozen verbonden, het zogenaamde twinlead, dat een bron was van veel narigheid, want dat spul ging in de wind nogal eens stuk en met een onderbroken lintkabel was het eerste waaran werd gedacht, ja juist, die grote antenne die wel de schuldige zou kunnen zijn.""
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#77 Bericht door pa7crx »

Het was een rare toestand vanavond. Jouw sigs waren idd goed. Op 3.551 beter als op 3.565.

Van het door jou geseinde stukkie, had ik ong. 85 % op papier kunnen krijgen. Een deel moest ik missen doordat een station volop jouw sigs weg drukte en de rest ging wel aardig.

Voor wat betreft de pacc-contest: Was een geslaagd weekendje en bijna 30 qso's kunnen maken in cw. Wou het toch eens proberen. Ik zat op 20 WPM te seinen en had de pc in de buurt om eventueel gemiste rapporten toch nog af te kunnen lezen op mijn beeldscherm. Misschien doe ik volgend jaar wel geheel mee in cw. Ik heb tenslotte nog (bijna) een jaar om te oefenen, hi.

Ik probeer s'avonds wel qso's op hf te volgen om het bij te houden. Nu probeer ik het nog steeds op te schrijven, maar op een gegeven moment, als de snelheid toeneemt, kan dat niet meer, dan moet je alles in je bolletje opnemen en alleen de belangrijkste dingen uit een qso opschrijven. Dit probeer ik wel te oefenen. Ik oefen inmiddels ook met met zoon (8 jaar). Die seint dan iets (gaat nog langzaam hoor) en dan probeer ik het zonder op te schrijven te onthouden wat hij heeft geseind. Ik laat hem ook wel eens wat voorlezen uit een boek (letter voor letter) dat schijnt ook een goede oefening te zijn. Ik weet niet welke ervaringen jij daarmee heb, maar misschien kun je dat weleens op het forum zetten. (of iemand anders, die zijn ervaringen op het forum zou willen zetten)

We proberen het volgende week maandag wel weer en in de tussentijd blijf ik gewoon oefenen.

73 de marcel

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#78 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel,

Ik heb er niet speciaal voor geoefend om zonder opschrijven te kunnen nemen, het ging geleidelijk vanzelf, b.v. met strijkwerk en toch willen blijven volgen wat er gebeurt in het beluisterde QSO. :lol:

Ik schrijf echter met zélf QSO maken alles mee om later na te kunnen lezen, dit heeft me soms later ook echt waardevolle diensten bewezen, het meeschrijven én archiveren. Ik heb nog mijn kladden uit het allereerste begin in een ordner: 1985!

Op 30 wpm wordt meeschrijven voor mij echt lastig, ik kan niet zo snel schrijven :lol: Op die snelheden strijk ik dus het liefst :wink:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#79 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel,

Hier de tekst van vanavond:

"(quote)
Toch heb ik aardig de boot af kunnen houden, want als de buren je op straat zien lopen en het beeld niet verbeterde, dan moest er toch wel iets anders aan de hand zijn. Daar kwamen ze dan al snel achter en bleef verder gezeur dan ook uit. Al met al heb ik toch aardig wat CW-QSO'tjes kunnen maken. Toen we 23 jaar geleden vanuit Amsterdam gingen verhuizen naar een nieuwbouw eensgezins-woning te Lelystad in de Flevopolder, ja, als Amsterdammer wordt je dan meteen een plattelander, alhoewel de naam Lelystad toch iets andes doet vermoden, was het eerste wat ik dacht: "Even de kat uit de boom kijken voor wat betreft antennbouw".
"(unquote)

Jaja, aanhalingstekens en een apostrof dit keer....


Wat ook gek is: mijn ETM 2b gaat sneller seinen als het warm is in de shack, en het was verrekte warm vanavond (heerlijk knus, en ik joeg er wat cola doorheen...!). Dus het heeft ook geen zin om soms de stand van de speed-knop te markeren voor de oefentekst... :lol: :mrgreen:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#80 Bericht door pa7crx »

Hoi Monika,

Het heeft weer eventjes geduurd voordat ik terug schrijf, maar hier ben ik dan. Het stukkie tekst dat je uitzond ging eigenlijk best goed. Daarvoor had ik al een aantal weken niks aan cw gedaan, maar toch pakte ik het weer snel op.

Door omstandigheden ben ik niet in de gelegenheid om vaak wat aan cw te doen, maar hoop een betere tijd tegemoet te gaan. We moeten in ieder geval wel 1 keer per week wat afspreken, misschien wel een andere dag als jij kan tenminste.

Ik hoop/probeer met de dvda 2007 mee te kunnen doen met de vonkenboer-wedstrijd. Ik heb afgelopen jaar wel meegeluisterd, maar zou toch graag wel mee willen doen. kijken hoe ver ik ben gekomen in een jaar tijd, maar dan moet ik nog wel het een en ander aan cw gaan doen, anders wordt het niks.

Misschien zijn er nog andere amateurs, die zin hebben om een qso te maken; laat het maar even weten via dit forum.

Ok...tot een volgend maal dan maar weer en o ja, de opneemsnelheid is nu 16 WPM, maar sommige stukken van 20 WPM lukken ook tussendoor.

73 van marcel

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#81 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel,

Leuk, je posting. Dus al 20 wpm. Wat heb ik vroeger hams bewonderd die zeiden, dat ze willen oefenen tot ze 25 wpm beheersen... ooohhhhh.... toen ik nog maar nauwelijks 10 wpm kon nemen! :wink: En als je die snelheid hebt, lijkt het bijna QRS :twisted:

Tja, ik heb nog in de aanbieding: dinsdag, donderdag, vrijdag. Alles vanaf 21.00 LT of later.
Eventueel nog zaterdag en zondag - af en toe kan, dus niet elk weekeind - en dan ook als je zin hebt op een andere resp. vroegere tijd 8)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#82 Bericht door pa7wwo »

Hoi Marcel en Monica

Als Marcel op ongeveer 20 wpm zit zou hij woensdagavond lekker mee kunnen schrijven en doen.

Jos pa7wwo
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#83 Bericht door pa7crx »

Hoi Jos,

Lijkt me een goed plan. Vanaf welke tijd is dat en op welke qrg?

Zal er woensdag dan zeker naar luisteren en als de snelheid een beetje opneembaar is, zal ik me eigen wellicht in kunnen melden.

Tot dan.

groeten van marcel

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#84 Bericht door pa7wwo »

Hoi Marcel

woensdagavond 21.00 uur op 3653 khz

73
jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#85 Bericht door PA3FBF »

Fout fout fout: het is 3563 (tot 3565 ivm. eventueel QRM/QSO)

Benieuwd naar vanavond :D
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#86 Bericht door pa7crx »

Hoi Jos en Monika,

Ik heb die bewuste woensdag mee zitten luisteren en schrijven. Heb afgelopen woensdag ook nog geluisterd en meegeschreven; de signalen waren niet helemaal goed te nemen aan die kant, anders had ik me eiegen ook nog ingemeld. Het mee schrijven ging best wel aardig. Dan zit ik tenminste wat relaxter; als ik dan wat mis, is dat niet erg. Met een eigen qso is dat wat vervelender.

Zal a.s. woensdag weer van de partij zijn. Ik hoorde thom, piet en monika afgelopen woensdag.

Als de signalen goed zijn, zal ik me eigen inmelden, ok?

Ik zit in ieder geval wel mee te luisteren.

73 de marcel

DELETED

#87 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#88 Bericht door vk2gwk »

Ik ben regelmatig met CW in de lucht op 17, 20, 30 en 40M. Heb vanmiddag (jullie morgen) nog een 599 QSO met PA0CLN gehad op 30M. Dus wie eens wat DX praktijk wil..... altijd welkom! Ik ben geen "hele snelle" (max. 20 wpm) dus ook de minder ervaren CW-ers moet het lukken. Heb altijd een extra oor open voor PA, PE enz....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#89 Bericht door PA3FBF »

Hoi jelui allemaal,

Wat een drukte hier opeens :D , had enkele dagen geleden gekeken en toen was er nog niks.

Blij dat ik weer wat van je heb gehoord, Marcel/PA7CRX!

En ik heb nog never een VK vanuit PA wkd sinds mijn grote jachtakte in 1988. Heb een FD4 hier.
Dat heeft te maken met mijn biologische klok; ik ben alles andere dan een ochtendmens.... :x

Hoi PAoWV,

Ik ben nog van de oude stempel: QSO's maken is ergens veel leuker om routine op te doen dan alleen van een "papegaai" op te nemen/mee te schrijven. PA7CRX "papegaait" al met het programma van G4FON en is er zeer tevreden mee. Hij is er ook zeer op vooruitgegaan.

In mijn geval wordt ook nog operating practice (soms per mail en.of hier in deze thread) bij gegeven, want ik constateerde al snel, dat deze in veel CW-cursussen niet werden gegeven: Q-codes, afkortingen die je tegenkomt bij andere stns, en die bij niet-begrijpen afhankelijk van de gesteldheid van de beginner paniek kan veroorzaken, ed..... Men kan best beide methodes mengen!
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#90 Bericht door vk2gwk »

En ik heb nog never een VK vanuit PA wkd sinds mijn grote jachtakte in 1988. Heb een FD4 hier.
Dat heeft te maken met mijn biologische klok; ik ben alles andere dan een ochtendmens....
Het hoeft niet altijd over het lange pad in de vroegere morgen uren (momenteel rond 08:00 jullie lokale tijd - tot hoe laat lig je in je nest..... :) )

Binnenkort moet het ook weer kunnen over het korte pad in de late middag en de avond in EU naar onze vroege morgen. Voor elk wat wils.....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Plaats reactie