CW-Elmer/Buddy gezocht?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

CW-Elmer/Buddy gezocht?

#1 Bericht door PA3FBF »

Hoi jelui,

Welke CW-beginner wil graag en durft (nog) niet :D , en zoekt misschien een begripvolle elmer/buddy, die met hem/haar de allereerste CW-QSO's wil maken?

Ik bied bij deze mijn diensten aan voor alle snelheden (wie meer QRQ wil worden, tot zo'n 25 wpm, kan ook terecht) maar vooral ook QRSS. Dus de 5-wpm-kandidaten of diegenen die geen CW-examen meer konden doen en toch interesse aan CW hebben, zijn zeer welkom!

Enige eis is, dat men het morsealfabet al goed beheerst, want we gaan gelijk uitsluitend in CW / A1A communiceren in de CW-band.

Ik zit in Mijdrecht, precies halverwege Utrecht/Amsterdxam, heb een GP voor 2 m CW en denk, dat ik 50 km radius kan bereiken.

Stations, die verder weg zitten en op HF uit mogen komen, beveel ik rond 3551 kHz +/- QRM resp. daarop reeds lopend QSO aan.

Ik kan op elke avond vanaf 20.30 uur LT behalve maandag. Maandagavond ook wel wel mogelijk, maar dan sked pas vanaf ca. 22.15 LT.

Ik wacht sked-afspraken (frequentie/tijd/dag) per mail dus met belangstelling in
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#2 Bericht door pa7crx »

Hoi, hier marcel. Ik heb al enige jaren mijn A-machtiging, maar wil mijn morse graag op peil houden en wil graag mijn seinsnelheid opvoeren. Wellicht kunnen we iets afspreken om het een en ander op te starten.

Groeten van marcel de PA7CRX

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#3 Bericht door angelo »

leuk initiatief. :wink:
No good deed goes unpunished.

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#4 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel,

Leuk, weer eens een reactie :D

Even vooraf: Intussen kan ik er op wijzen, dat op vrijdagavonden vanaf 19.00 LT op 3579 het QRS-rondje van PI4ASV (Afd. Amstelveen / Regio 02) loopt.

Als je HF hebt, meld je dan maar in (ik ben er meestal ook).

Als je toch liever 1:1-QSOs met alleen mij wilt voeren op een andere tijd, dan graag hier posten!

Als je alleen 2 m (all-mode-set!) hebt, kunnen we eens kijken of wij beiden elkaar kunnen horen in Mijdrecht/Oud Beijerland.
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#5 Bericht door pa7crx »

Zal vanavond wel ff luisteren. Zal 19.00 uur niet halen. Weet niet hoe lang het duurt, maar zal zeker de moeite nemen om even af te stemmen. We zullen nog wel een keer afspreken voor een 1:1 QSO. Door de weeks s- ávonds is voor mij geen probleem. Meestal vanaf rond 21.00 LT ben ik wel beschikbaar, dus wie weet.

Groeten van marcel

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#6 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi CW lovers

Vaak is er hier voor aanvang van de Osse ronde een oefenrondje in CW FM (dus alleen met de side toonof een piepertje voor de micro in FM) op 145.475 op donderdag avond om 21.15 uur tot 21.55 uur om 22.00 uur begint dan de Osse ronde van PI4OSS.
Het bereik in FM op de rondsraler is natuurlijk maar beperkt tot een 30 tal km.

Het valt hier echter wel op dat het op HF in CW toch langzaam wat minder druk wordt, het zou erg jammer zijn als de mode langzaam wegzakt in de vergetelheid.

Veel amateurs schakelen over op PSK, maar ik kan er niet aan wennen dat verschrikkelijke toetsenbord wat een ramp al die knoppen geef mij m'n keyer maar.

groetjes Jos pa7wwo and keep on beeping
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#7 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel,

We kunnen op 80 inderdaad beter pas vanaf 21.00 LT gaan seinen, de condx eerder op de dag zijn abominabel, RSTs van op z'n ergst 219 ed. en diepe QSB bij alle stns vanavond op 3579, terwijl ze in vogelvlucht maar 10 - 20 km ver weg waren :evil:

Ik zit vaak op 3551 vanaf 21.00 LT ongeveer doordeweeks, dus pingel maar gewoon daar op die QRG, misschien hoor ik je en meld me dan :)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#8 Bericht door pa7crx »

Lijkt me een goed plan. Zal het dinsdag ff proberen op 80 rond de klok van 21.00 uur LT. smaandags was het voor jouw een probleem om rond 21.00 uur uit te komen op 80, toch?

Tot werkens op 80 mtr.

73 van marcel

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#9 Bericht door PA3FBF »

Hoi,

Ik zit al schrap. Leuk dat je doorzet. Morgenavond dus op 3551.... :D
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#10 Bericht door pa7crx »

Leuk dat eerste QSO-tje. Moet nog wel een hoop missen; krijg niet alles op papier. Misschien snelheid een beetje minderen of gewoon toch doorgaan met deze snelheid en er voor gaan.

Hoor je graag morgen weer. 73 de marcel

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#11 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel,

Goed dat je je bevinding even post :)

Nou, ik probeer morgenavond nog meer QRS te gaan eerst.... had dit gisteren 2 x gevraagd maar het kwam niet over bij jou... ja, miskien juist door mijn toch nog te hoge snelheid gebeurd..... 8)
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#12 Bericht door PA3FBF »

Hoi Marcel en andere CW-beginners,

Ik heb gedacht: hou ik hier op het forum een soort dagboek bij, dan kunnen andere CW-op-HF-beginners er ook wat van opsteken: wat ze te wachten staat op HF :D

Jaja, ik moet uitkijken, dat ik niet onbemerkt door mezelf steeds weer sneller ga seinen ...

Voorstel om je neemsnelheid terloops op te krikken: zal ik in elke sked voortaan 5 minuten oefentekst met íets hogere snelheid seinen? Je hoeft lang niet alles op papier te krijgen, dit is niet de bedoeling, maar slechts om aan een hogere seinsnelheid te wennen? Na mijn oefentekst zeg je dan, hoeveel % daarvan je op papier hebt gekregen. Mocht het echt te weinig zijn, b.v. < 50 %, ga ik toch weer wat meer QRS.

Ik hoop, dat ik G/PA1OLP/mm, die vanavond plots over ons heen CQ riep op 3551 met 599++, nog te pakken kan krijgen. Niet om hem uit te schelden, maar ik werk niet zo vaak "/mm"-stns :wink:

FB dat je (wel door je andere ham-qso's) daarom wist, wat QSY betekent, want dat was hárd nodig door die b.g. plotse QRM :P

Voor jullie meelezers :) Een ham, die dit níet had geweten, zou in onze situatie, die echter typisch is voor HF, wel in paniek geraakt zijn... !

Dus: QSY betekent "We gaan van frequentie veranderen". Na "QSY"geeft men de QRG (frequentie) aan waarop uitgeweken dient te worden: bv. "QSY 3555". Deze kortstmogelijke info (enkele keren geseind) wordt ook door erg sterke QRM nog goed genomen.

Nog een paar typische telegrafie-afkortingen die ik heb gebruikt of nog ga gebruiken.
Dat werkt ufb als men eerst de routine heeft: men gaat uit zichzelf zoveel mogelijk afkorten (in principe door in woorden gewoon klinkers weg te laten).

Onderstaande afkortingen komen uit het Engels maar worden ook gewoon in PA-talige CW-QSO's gebruikt:

agn = again = weer (in de zin van "alweer", dus niet "wx")
abt = about = m.b.t. / over (iets)
fer = voor
bktu = back to you = sleutel terug naar jou
tot next x = tot de volgende keer
mom = momenteel
miskien = misschien

OK, Marcel, zullen we op dinsdag as. weer om 21.00 uur doorgaan? Maandagavond met ca. 22.15 zou te laat zijn denk ik.

Ik wacht je accoord of ander voorstel in :wink:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

pa7crx
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 aug 2006, 09:28

#13 Bericht door pa7crx »

Hoi Monika,

Was weer een leuk QSO-tje afgelopen donderdag. Wellicht sein ik nog te snel, maar goed, ik heb mijn bencher even omgeruild voor mijn junker. Kan ik beter de snelheid in de gaten houden.

Ik vind het een goed idee om een soort van dagboek bij te houden op dit forum. Wellicht reageren er nog meer HAM's.

Laten we 5 minuten voor het einde van ons QSO de snelheid iets opschroeven, dan kijk ik wel waar ik strand, ok?

Dinsdagavond is goed. Om 21.00 LT ben ik weer QRV op 3551. Bij QRM op 3555 Mhz.

Tot werkens in CW

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#14 Bericht door PA3FBF »

Hoi CRX,

Nou, je mag van mij :D zo snel seinen als je wilt, solang het maar foutloos is = je beheerst dit tempo, en dat doe je. Dus gewoon zo doorgaan op jouw favoriete snelheid!

Iets komt er echter helaas ertussen op diensdag. Kunnen we dus woensdag as. om 21.00 LT?
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Gebruikersavatar
PD0RF
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:56
Locatie: Emmen
Contacteer:

#15 Bericht door PD0RF »

PA3FBF schreef:Hoi Marcel,

We kunnen op 80 inderdaad beter pas vanaf 21.00 LT gaan seinen, de condx eerder op de dag zijn abominabel, RSTs van op z'n ergst 219 ed. en diepe QSB bij alle stns vanavond op 3579, terwijl ze in vogelvlucht maar 10 - 20 km ver weg waren :evil:

Ik zit vaak op 3551 vanaf 21.00 LT ongeveer doordeweeks, dus pingel maar gewoon daar op die QRG, misschien hoor ik je en meld me dan :)
op 3579 zit een aurora baken van dk0wcy die tevens ook op 10144 zit..
Misschien is het kiezen van een andere frequentie een optie??

Plaats reactie