Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#16 Bericht door PB4PT »

Vandaag heb ik de nieuwe (clone) ear pads gekregen die worden aangeboden voor de David Clarks H10 series. Ik kan bevestigen dat deze dus ook passen voor de Heil Pro 7.
Het feit dat deze dezelfde maten hebben had ik niet op internet kunnen vinden.

@PA1AIS - je vraag "wat is er nu zo speciaal aan een Heil?" Laat ik in deze draad even onbeantwoord. Als je er een nieuwe draad voor wilt starten, ga vooral je gang!
De issues die ik met de Pro 7 in deze thread beschrijf, zijn voor mij speciaal genoeg. Het is niet mijn bedoeling dat hier nog breder te trekken. Je suggestie dat er amateurs van in katzwijm raken, geldt niet voor mij en helpt me ook niet bij het aanpakken van de mechanische issues die ik met de pro 7 headset heb. Sorry.

@Bjorn - De spare parts voor Heil lijken wel leverbaar te blijven, en er lijkt bij de pro 7 nagedacht te zijn dat alles uit elkaar moet kunnen zonder het direct te slopen. Zelfs de schelpen zijn eenvoudig losneembaar om de ear pads te vervangen. Wel opletten dat je die hele kleine c-clips niet kwijtraakt.

Zodra ik de onderdelen voor het vervangen van de kabel in huis heb (6 polige mini XLR, afgeschermde kabel) gaat dit verhaal weer verder. De mini-XLR steker gaat in de headset, en daar hangt de kabel naar de set aan. Ik ben wel benieuwd of ik dit voldoende degelijk in elkaar ga krijgen, zodat het hier bij de radio weer een paar jaar meegaat. Mocht het niet in een keer goed gaan, dan heb ik nog wat extra mini-XLR connectors besteld.

Als er nog iets nieuws over is te melden, voeg ik het wel weer aan deze draad toe.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#17 Bericht door pa3met »

PA1AIS schreef: 26 feb 2024, 20:16 Wat is er nu zo speciaal aan een heil? Dat veel amateurs in katzwijm raken bij de naam?
geen idee. Voor mij was het ongeveer de slechtste aanschaf ooit. Gaan we niet meer doen.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#18 Bericht door Roy pd8rw »

Hier idem
Na de 2e die het begaf onder normaal gebruik komt er geen heil meer in hier

Gebruik nu een bshp1 van audiotechnica ook niet goedkoop maar weiger nog te betalen voor “het merk”
Microfoons hier zijn zelfbouw met niks geen speciale elementen erin
Kiss

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#19 Bericht door PD2R »

Het lijkt erop dat de huidige Heil producten niet meer de kwaliteit hebben die ze ooit wel hadden. Ik heb hier een Pro Set Plus liggen, die heel wat jaren intensief gebruikt is en nog steeds goed functioneert en comfortable zit. Het enige wat er in die jaren is gesneuveld, is het schakelaartje voor de fase verdraaiing. Hoewel het best een handige functie was, zeker als de vermoeidheid om de hoek kwam kijken, mis ik het niet echt.

De schakelaar om te schakelen tussen het HC4 en HC5 element werkt nog steeds naar behoren maar het schuimpje rondom de microfoon is inmiddels wel aan vervanging toe. De stoffen hoesjes rondom de oorschelpen zitten niet meer zo straks als in het begin maar dat komt omdat ze ook al enkele keren uitgewassen zijn. Ze doen echter nog steeds hun werk naar behoren en zitten niet oncomfortabel. Overigens kwam ik er dankzij dit draadje achter dat zowel het schuimpje voor de microfoon als de katoenen oorschelphoesjes, nog steeds los te bestellen zijn. Het product is inmiddels ruim 16 jaar oud dus dat vind ik best opmerkelijk.
De reguliere Pro Set headsets van Heil, die al vele jaren geproduceerd worden en bij veel amateurs in gebruik zijn, zijn ook best degelijk gebouwd. Als ik echter kijk naar de Pro Set Elite van een bevriend amateur dan vind ik de kwaliteit niet je van het. Vandaar dat ik de indruk heb dat de kwaliteit van de nieuwere producten, niet hetzelfde is als van de vorige generatie producten.

YMMV
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#20 Bericht door PA1RLM »

pa3met schreef: 03 mar 2024, 10:26
geen idee. Voor mij was het ongeveer de slechtste aanschaf ooit. Gaan we niet meer doen.
Zo zie je maar dat meningen verschillen. Voor mij zeer goede aanschaf. Heerlijk in gebruik. Zeker met het HC-74 element.
Kwaliteit v/d kabel en earpads is wel middelmatig.

Gebruikersavatar
pa3a
Berichten: 418
Lid geworden op: 14 jan 2014, 09:53
Roepletters: PA3A
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#21 Bericht door pa3a »

PB4PT schreef: 02 mar 2024, 20:40 Vandaag heb ik de nieuwe (clone) ear pads gekregen die worden aangeboden voor de David Clarks H10 series. Ik kan bevestigen dat deze dus ook passen voor de Heil Pro 7.
Het feit dat deze dezelfde maten hebben had ik niet op internet kunnen vinden.
Goed nieuws zeg.
Welke pads zijn het nou geworden?
73,
Arie Kleingeld PA3A
https://pa3a.nl
Wiskunde, radiocommunicatie, digital signal processing, CW

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1489
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#22 Bericht door pa3met »

PA1RLM schreef: 04 mar 2024, 11:10
Zo zie je maar dat meningen verschillen. Voor mij zeer goede aanschaf. Heerlijk in gebruik. Zeker met het HC-74 element.
Kwaliteit v/d kabel en earpads is wel middelmatig.
ik vind de audio-response ronduit slecht; ding zit niet lekker op mijn bolletje, Karel.
Het element is wel goed an sich. Ik herken de earpad-problematiek en de kabel-issues.
Vaak even geen TX sound bijvoorbeeld. Alles is schoon en toch slecht contact.

En toch gebruik ik nu een headset (zonder mike), de RP-DJ1210 (vergelijkbara met de 1200 series.
Sluit goed af en ik kan ook nog een kant wedraaien van de schelpjes.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#23 Bericht door TheoP »

https://www.hamshop.nl/catalog/product/ ... egory/334/
Ik heb al jaren deze Heil, fijn dingetje maar de microfoon stang is afgebroken.
Het plastic is niet sterk genoeg om de draai beweging te weerstaan.
Gaatjes geboord en 2 kleine tyraps losten het probleem op, maar ziet er natuurlijk niet uit.

Theo

PB4PT
Berichten: 92
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#24 Bericht door PB4PT »

Ok... ondertussen is er de nodige tijd verstreken.

- als je op aliexpress zoekt naar earpads voor een David Clarks koptelefoon uit de H10 serie, dan blijken deze dus in de praktijk ook goed te passen op de Heil Pro 7, zo kan ik ondertussen uit de praktijk bevestigen. De kwaliteit is vast anders dan het origineel van Heil, maar voor het bedrag op aliexpress, kan ik er nog heel vaak een setje bestellen :-)

- De kabel heb ik ondertussen vervangen. Daarvoor heb ik afgeschermde 4 adrige kabel gebruikt die standaard per meter bij Brigatti in Eindhoven leverbaar was.

- Montage van deze kabel aan de MINI 6 POLIGE XLR stekker valt niet mee, maar met geduld, secuur werken en een paar lelijke woorden is het goed gelukt. Ik heb zelfs de oorspronkelijke Heil stekker kunnen hergebruiken, waardoor ik een goede trekontlasting kon maken. Voor de zekerheid, had ik een reserve stekker besteld (na ervaringen met het monteren van mini-DIN) maar die is niet nodig geweest.

Alles bij elkaar genomen ben ik blij dat de headset weer goed werkt. Het functioneert voor mij redelijk, maar ik zou de investering niet doen met de kennis van nu. De audio weergave en opname zijn prima, en mijn hoofd vindt de head-set ook wel ok. Maar de prijs/kwaliteit verhouding is wat mij betreft scheef. Het is wel mooi om te zien dat vrijwel alle onderdelen van de koptelefoon zijn te demonteren. Door het gebruik van "alternatieve" reparatie onderdelen blijft mijn oordeel over de Heil Pro 7 neutraal.

Berrie (PB4PT)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#25 Bericht door PA1AIS »

TheoP schreef: 05 mar 2024, 11:43 https://www.hamshop.nl/catalog/product/ ... egory/334/
Ik heb al jaren deze Heil, fijn dingetje maar de microfoon stang is afgebroken.
Het plastic is niet sterk genoeg om de draai beweging te weerstaan.
Gaatjes geboord en 2 kleine tyraps losten het probleem op, maar ziet er natuurlijk niet uit.

Theo
Dat ding uit de link is toch je reinste aliexpress zooi? en je dat dan nog laten verkopen als heil.......
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#26 Bericht door TheoP »

Gelukkig was de prijs er ook na, daarom heb ik het ook gekocht.
De microfoon is zondermeer goed.

Theo

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Heil pro 7 ervaringen - oplossingen gezocht...

#27 Bericht door PA1AIS »

TheoP schreef: 01 apr 2024, 18:39 Gelukkig was de prijs er ook na, daarom heb ik het ook gekocht.
De microfoon is zondermeer goed.

Theo
Microfoon uit China? Ik ben benieuwd wat het verschil maakt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie