Noodkreet: morse leren, alternatieven ?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Noodkreet: morse leren, alternatieven ?

#1 Bericht door fred101 »

Ik heb absoluut geen moeite met leren van begrijpbare zaken (techniek), wel met onthouden en concentratie. Ik ben wel visueel ingesteld. Ik ben nu al een half jaar fanatiek aan het leren. Ik ken alle letters en cijfers. Ik heb vanalles geprobeerd. Seinen, luisteren naar mp3's, morsemachine, g4fon, UnicCW enz. Het blijft een drama.
Wat ik wel gemerkt heb is dat ik één letter nooit fout heb dankzij een vriend die het "vertaalde". De L als lantarenpaaltje. Dat werkt zo goed dat ik niet eens hoef te denken, zo klinkt het gewoon. Nu las ik iets van een amerikaanse commerciele cursus die met dit soort dingen werkt en plaatjes erbij. Men zegt dat je daardoor nooit boven de 12WPM komt maar dat zou voor mij al geweldig zijn. Alleen denk ik dat dat niet zo goed werkt als een Nederlandse woord (heb geen moeite met engels maar elke vertaal/denk activiteit kost tijd die er niet is.)

Als ik een ARRL tekst op 5WPM (12WPM tekens met lange pauze) op mijn koptelefoon heb, me afzonder, ga liggen in het donker en helemaal concentreer kan ik de tekst voor 90% nemen, alleen val ik voor het einde in slaap :-)

Dus, is er iemand die nog een vreemde methode kent die niet bij iedereen werkt maar misschien wel bij mij.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Noodkreet: morse leren, alternatieven ?

#2 Bericht door PA0FRI »

fred101 schreef:Ik heb vanalles geprobeerd. Seinen, luisteren naar mp3's, morsemachine, g4fon, UnicCW enz. Het blijft een drama
Vrijwel iedereen kan morse leren, maar voor sommigen is een "aparte" lesmethode nodig. Ik was daar aanvankelijk ook niet goed in en kreeg "bijles" met als resultaat dat ik sneller werd dan de anderen in de "klas". In het begin kon ik alleen iets seinen en opnemen als het op papier stond. Pas jaren later ging het uit het hoofd beter zonder papier.

Mijn idee is dat er vaak te lang geoefend wordt. Ga ELKE DAG maar een kwartier opnemen (of seinen) en denk niet na, maar schrijf op want je denkt te horen. Laat de tekens sneller zenden met een langere pauze tussen de tekens, zoals je ARRL programma. Als het op den duur goed gaat, verkort dan de pauze langzamerhand tot de standaard tussenruimte.

Succes!
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 28 jul 2008, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#3 Bericht door fred101 »

Zo doe ik het nu, alleen dan meestal uit mijn hoofd, soms op papier, seinen doe ik echter op advies van kennissen niet meer als oefening. Heb daar echter niet veel moeite mee. Ik kom echter absoluut niet verder. Als ik luister en even iets mis wordt het een vormloze brei en hoor ik niet meer waar het ene teken stopt en het andere begint. Ik kan dan niet meer "aanhaken" Ik ben echt een moeilijk geval op dit punt ben ik bang. :-(

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#4 Bericht door PA0FRI »

fred101 schreef:Zo doe ik het nu, alleen dan meestal uit mijn hoofd, soms op papier. Als ik luister en even iets mis wordt het een vormloze brei en hoor ik niet meer waar het ene teken stopt en het andere begint. Ik kan dan niet meer "aanhaken" Ik ben echt een moeilijk geval op dit punt.
Fred dat is nou juist de "fout", je mist een teken en probeert dat alsnog te achterhalen waardoor het volgende teken ook gemist wordt etc.
Niet nadenken als je een teken mist, richt je aandacht op de volgende. Misschien moet je toch op papier beginnen en domweg opschrijven wat je hoort.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

Fred,

Als ik terug ga naar mijn tijd in de opleiding als scheepsmarconist (of SPARKS) dan moest ik elke dag ong 2 - 2,5 uur morse seinen of opnemen.

Daarbij kwam nog ,dat je een barriere had bij 10-12 woorden per minuut en pas na verloop van tijd doorschoot naar het volgende barriere punt. (bij mij zo'n 19-20 woorden).
Voor het seinen heb ik een z.g. zware pols, die zorgt ervoor dat ik een max. heb van ong. 19 woorden per min. seinen (met de op-en neer sleutel)
Mijn pols kon gewoon niet die hele snelle korte bewegingen maken die nodig waren voor > 20 woorden p.min. en hoger.

Al met al is het gewoon oefenen als je de CW wilt beheersen.

Suc6.

P.S. Ik praat hier alleen maar over de gewone op-en neer sleutel.
Geen elbug of side-sweeper.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#6 Bericht door PA3FAT »

heb zelf ook ondervonden dat het lastig is om van destijds 8 naar 12wpm (exameneis) door te zetten. Lag niet aan de wil.
Met hulp van wat amateurs is het uiteindelijk gelukt om ruim boven 12wpm uit te komen.

Echter ook ik bleef vastlopen in het nog achterhalen van wat ik gemist had. Dat kwam doordat ik eigenlijk alles nog natelde en niet op gehoor de klank opnam.

Misschien is het een optie als je instapt op een snelheid waarbij je net als bij mij het nadenk punt voorbij bent.
Ik oefen nu met een MFJ-418 op snelheden van 20-25 wpm. Eerst met cijfers aangezien daar mijn grootste struikelbrok zat. Historisch nooit goed aangeleerd, ik kon te snel denken.

Programma van G4FON is erg handig als jehet via de PC wilt doen.

Maar probeer het eens een tijdje op ruim 16wpm (of hoger) en ik denk dat opschrijven wat je hoort goed is. Niet proberen te denken. Schrijven wat je hoort en dan zo snel dat je niet na kunt denken. Je moet meer lantaarntjes gaan horen !! Echt dat is de truck. Na 2 weken 80-90% op 25wpm !

Succes.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#7 Bericht door fred101 »

bedankt voor de adviezen, dan ga ik zo door, maar nu meer opschrijven. Vandaag al zo geoefend en merkte dat het door schrijven inderdaad beter gaat. Je slaat zo makkelijker wat over want dat vul je later makkelijker weer in. Ik werk liever met mp3 files als oefen programma's heb ik gemerkt. Zeker als het een stuk tekst is. Ik kan erg snel en onbewust lezen en dat helpt wel merk ik nu want dat geeft zekerheid dat je een letter goed had en dat zelfvertrouwen heb ik nodig.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pa3gws
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2006, 21:04
Locatie: delft

#8 Bericht door pa3gws »

@Fred101
Ik heb ook enorme problemen gehad met het opnemen van CW.
Het grootste probleem is het meelezen.
Als je dat kan uitsluiten gaat het je zeker lukken.
Probeer niet te denken aan de gemiste tekens, en dat is echt heel moeilijk.
Toen ik nog examen moest doen voor 12 WPM is het mij pas een dag of vijf voor het examen gelukt om foutloos mee te schrijven.
En geloof me als je het twee weken niet meer doet ben je terug bij af.
Het radio virus is ongeneesbaar het steekt steeds weer de kop op.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#9 Bericht door PA3EYC »

Ik heb 12 jaar de hobby niet beoefend en kan gewoon opnieuw morse leren. Enkele letters zitten er nog ingebakken maar te weinig om een QSO te volgen. Dus ook maar weer met de PC oefenen.
Succes met leren.
Maarten

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#10 Bericht door pa3dsc »

Dag Fred,

Ik denk dat je in Waardenburg pi7cwe wel kunt ontvangen.
Elke dag ca 15 minuten en je bent in een paar maanden het nemen meester
De valkuil is ELKE dag

Voor het uitzend schema :
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... ght=pi7cwe

succes Martin pa3dsc

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#11 Bericht door PA3FAT »

echt probeer meelezen te voorkomen. Snap dat je in het begin het leuk vindt om iets te herkennen maar je gaat anticiperen op wat er moet komen.

Ik zou het programma van G4FON proberen is random en instelbaar op snelheid/spaties. Letters/cijfers/tekens weglaten naar wens.

Met bandjes had ik ook het probleem dat ik na een keer de tekst op hoofdlijnen kon en door de woorden de zin wel kon invullen. Dat schiet daardoor niet op.

En het andere (dsc) advies: iedere dag oefenen. 2x10-15 minuten is lang genoeg. Je hersens moeten de klanken leren. Dat duurt gewoon tijdje.
Begin van de avond en voor het slapen gaan even piepen.
Ik merkte destijds dat als ik echt heel moe was ik niet zo snel kon denken dat het nemen feitelijk veel beter ging.....
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#12 Bericht door fred101 »

Ik oefen iedere avond een minuut of tien tot een uur. Dit nu al meer als een half jaar. Dat van die MP3's klopt. De eerste stukken zijn bijna altijd gelijk. Maar ik merk, nu ik begin mee te schrijven, dat er eindelijk weer wat vooruitgang inzit. Ik werk met linux en op een of andere duistere reden krijg ik geen enkel CW programma aan de praat. Mijn favoriet op mijn oude pc, unixcw, zou ik het liefst weer hebben maar het geluid loopt als een brei door elkaar heen.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pe1goo
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jul 2008, 08:36
Roepletters: pe1goo
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

#13 Bericht door pe1goo »

fred101 schreef:Ik oefen iedere avond een minuut of tien tot een uur. Dit nu al meer als een half jaar. Dat van die MP3's klopt. De eerste stukken zijn bijna altijd gelijk. Maar ik merk, nu ik begin mee te schrijven, dat er eindelijk weer wat vooruitgang inzit. Ik werk met linux en op een of andere duistere reden krijg ik geen enkel CW programma aan de praat. Mijn favoriet op mijn oude pc, unixcw, zou ik het liefst weer hebben maar het geluid loopt als een brei door elkaar heen.

Fred
Heb je het volgende programma al geprobeerd: twcw-1.4.src.tar.gz?
Deze werkt bij mij wel goed (Slackware 12).
In oefenmode genereert die random letters.
Je kunt het ook gebruiken om morse te encoderen en decoderen.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Bijlagen
twcw-1.4.src.tar.gz
Sourcecode van morse decoder/encoder met oefenmode
(166.98 KiB) 269 keer gedownload
Nick Brok, schrijver van jeugdboeken 12+
--
Uitspraak van Maïra (di manidriaga): "sèi paji sai dia degom wianon fio paji kwieimin si anrien est toia sèi si doika!" = "Om je op dat riskante punt uit je concentratie te halen is vragen om moeilijkheden!"

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1167
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#14 Bericht door pa3dsc »

Heb gisteravond unixcw geinstalleerd,
Leuk programma Werkt in een keer.
Installatie met de packagemanager.
info:
http://packages.ubuntu.com/nl/hardy/unixcw

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#15 Bericht door fred101 »

Het voordeel vond ik dat het programma woorden kan geven en dat is wat makkelijker nakijken dan domweg letters en ik vind het leuker om te doen. Het dwingt je ook niet bewust mee te lezen.
Ik heb het geherinstalleerd maar het werkt nog steeds niet goed. Op 4 WPM kan ik de punten en strepen onderscheiden maar daarboven klinkt elke letter als een lange trillende streep. Net of dat de timing niet goed is. Het probleem is dat ik een ASUS laptop heb en ik kreeg het geluid niet aan de praat met de alsa driver voor asus. De intel chipset is een andere als in de driver. Met de HP driver werkt alles wel (amarock, geluid op internet, kaffeine, xine) maar unixcw, numorse, Aldo en andere niet X-programma's doen het dan niet. Ik heb naast Kubuntu ook centos en fedora 9 geprobeerd maar ook daar het zelfde. Ik moet dus geduldig wachten op een nieuwe update denk ik.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie