gewone sleutel aansluiten op FT-897D

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

gewone sleutel aansluiten op FT-897D

#1 Bericht door PA3JT »

Ik wil een gewone ( KEY. W.T. 8 AMP No 2 Mk. III ) sleutel aansluiten op een Yaesu FT-897D (zal wel hetzelfde zijn bij de 817 en 857) maar stuit op iets wat ik niet goed of verkeerd begrijp.

In de manual staat: Insert your key's (three-conductor) plug into the rear-panel KEY jack.
Vervolgens staat er dan een tekeningetje bij van een mono-plug.

Je kan ook een stereo-plug (dot, dash, common) gebruiken voor een externe keyer.

Maar als je dan een mono-plug insteekt, worden dash en common kort-gesloten, en dit lijkt me niet de bedoeling.

Wat is nu de juiste manier van aansluiten?


edit: hier een link naar de manual.
Desbetreffend tekeningetje staat op pag. 30 oftewel pdf-pagina 32.

73's jeroen pd0j
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Sleutel

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

In de bijgevoegde manual vind ik het op pagina 11.
Stereoplug gebruik en de punt en schacht gebruken, middenste ring dus niet.

Is verwarrend weergegeven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#3 Bericht door PA3JT »

Inderdaad, dat is een risicoloze oplossing. Je sluit dan immers niets kort.
En zo geschiedde, en het werkt prima. (behalve dan dat ik nog geen morse ken, maar ik ben er al mee bezig......)

Dank je wel.


73's jeroen pd0j
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#4 Bericht door PA3FAT »

Je kunt het programma van G4FON eens proberen.

Ben er ook mee bezig geweest, maar zoals altijd iedere keer met andere zaken in de weer. Wilde het gebruiken om mijn oude examen snelheid terug te krijgen en liefst naar bv. 20wpm (oid). Moet ik toch weer eens prioriteit van maken.

Eerst leren nemen daarna seinen is het devies. Probeer te voorkomen dat je meeleest en begin vooral op een snelheid waarbij je de klank leert en niet de punten/strepen kunt ontcijferen. Dus begin met 12wpm als ondergrens. Zelf begonnen met 8wpm destijd en had toen moeite met de overgang naar 10+ wpm. Is goed gekomen maar heeft wel veel moeite
gekost.

succes !
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#5 Bericht door PA3JT »

pa3fat de pd0j,
bedankt ik zit het al te proberen (heb nachtdienst) en er valt zeker wat voor deze methode te zeggen.

Ik probeer Teach4 (stond in de laatste Elektron) en daarmee was ik al op het halve alfabet gekomen. Werkt ongeveer hetzelfde, alleen moet je dan de gehoorde letters intikken en niet opschrijven. Ook leuk, maar deze nacht probeer ik G4FON, en dan zie ik wel met welke ik verder ga. Leuk is wel dat je hier ook de signaalsterkte en ruis-level in kunt stellen, da's een beetje realistischer natuurlijk.

Het gekke is inderdaad dat toen ik met Teach4 bezig was, ik de punten en strepen bijna niet kon onderscheiden, dat duurde te lang. Ik wist bij een 9 niet of ik nu 3 of 4 strepen had gehoord. Maar als ik gewoon luister zonder na te denken over hoeveel streepjes ik nu gehoord heb, dan tik ik toch de 9 in, oftewel goed.
Het zit 'm dan toch inderdaad in het geluid van zo'n letter, niet in de samenstelling van streepjes en puntjes.
Maar goed, dat is op dit moment alleen voor mij een hele ontdekking, voor de reeds gevorderden natuurlijk niet.

73's de pd0j

Ik zie trouwens dat G4FON tot 80 WPM gaat, dat is toch een geintje he?
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#6 Bericht door PA3FAT »

rond de 30wpm vind ik het ook al als ruis klinken. Ik weet niet wat het record is, maar ik meen ergens in de 60wpm. Men neemt dan ook niet alles meer vermoed ik. Mogelijk dat anderen dat beter weten.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#7 Bericht door pa3dsc »

reeds in de jaren 1920 werd door vanuit Malabar al 200 WPM en meer gewerkt.
Niet door mensen handen en hoofden.
was toen niet exclusief .
Zie het boek van Klaas Dijkstra Radio Malabar.

http://www.morsecode.nl/index2.html
is een goede start om meer van CW te lezen

73 martin pa3dsc

Plaats reactie