Welke seinsleutel?

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
vita
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 dec 2007, 18:46

Welke seinsleutel?

#1 Bericht door vita »

Hallo
Ik ben van plan binnenkort een seinsleutel te kopen.
Ik zag op een site van de firma Kent in Engeland hele mooie sleutels. Heeft iemand ervaring met dit 'merk"?
En wat te denken van de Bencher seinsleutel?
Alvast bedankt.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#2 Bericht door PA3FAT »

Zoek je een sleutel of een paddle?

Reguliere seinsleutel zou ik zelf een junker nemen. Op ebay.de morsetaste staan er voldoende in leger uitvoering.

Als paddle kun je de bencher of mfj of de kent nemen. Er zijn er nog wel meer. Op ebay.com zoeken levert via iambic of morse paddle wel wat opties tegen.

Maar om het te leren zou ik beginnen met een reguliere sleutel. Maar dat is mijn idee.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#3 Bericht door pa1bjs »

Ik heb een junkers (replica) (toevallig ik heet jonkers :D ) en hier kan je leuk mee oefenen, en kosten niet veel.. en het zijn echt kwalitijds sleutels (duitse degelijkheid)
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#4 Bericht door pa3dsc »

Maar om het te leren zou ik beginnen met het leren NEMEN.
3 keer per dag op pi5ehv
als dat lukt op ca 12 wpm dan pas zou ik me orienteren op een sleutel.

73 martin pa3dsc

pa1bjs
Berichten: 1136
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#5 Bericht door pa1bjs »

http://www.tarcisius-ede.nl/modules.php ... =29&page=3
En dan cwtrx downloaden
Je kan je seinsleutel aan je pc hangen en oefenen met seinen
groet
Bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#6 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Inderdaad eerst leren nemen dan pas leren seinen.
Het leren nemen zal verreweg de meeste tijd in beslag nemen, seinen leer je daarna vrij vlot.

Ik ben begonnen met seinen met een rechte sleutel en als je een Junker aan kan komen dan zou dat inderdaad een goede keus zijn.
Op radiomarkten vind je er genoeg zowel groene als grijze exemplaren zijn prima en kosten ongeveer 30 a 40 euro (ex leger dump).

Omdat ik nogal moeite had met seinen op 20 WPM ben ik vrij vlug daarna op een paddle overgestapt hierin zou een Bencher of MFJ een goede zijn, ikzelf heb hier 2 zelfbouw paddles een van mijn zoon (PD7G Novice including CW) en een van mij.

De laatste tijd zit ik voor de gein ook vaak met een Vibroplex bug te seinen, alhoewel dat veel lastiger seint als een paddle met een EL-BUG.
De Vibroplex is alleen te koop in de USA via vibroplex.com , een 100th annyversary bug komt inclusief verzendkosten en douane kosten ongeveer op 190 euro.
Die Vibroplex is echt een sierraad in je shack al is het seinen ermee best lastig.
Ikzelf ben er nu een half jaartje mee aan het spelen zo 1 keer in de week en begin het ding nu aardig onder controle te krijgen.
Met zo een Vibroplex bug krijg je wel een heel herkenbaar BUG seinschrift, wat wel zijn charme heeft.

Om te leren nemen van morse staan op de webstite van pi4oss enkele programma's en hierbij zitten ook een 200 oefen teksten die ik in het verleden eens heb gemaakt voor de CWcursus hier in de afdeling.

Heel veel suces en als je het een en ander redelijk onder de knie hebt kun je altijd op 14.160 om 20.00 uur UTC een aanroep doen naar PZ1AP , Arnold vind het altijd erg leuk even een babbeltje inCW temaken et een Nederlander.

Ook zitten op 3575 en op 3551 kHz vaak Nederlandse CW stations die graag een babbeltje maken.

groetjes Jos
Bijlagen
Zelfbouw paddle
<br />Alles is RVS zodat ik die paddle niet meer verslijt
Zelfbouw paddle
Alles is RVS zodat ik die paddle niet meer verslijt
keyer-rood1.jpg (18.01 KiB) 10324 keer bekeken
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#7 Bericht door vk2gwk »

Je haalt de Vibroplexers er inderdaad vaak snel uit.... of een punt te weinig, maar meestal een of meer punten te veel..... En een streep/punt verhouding die meestal niet klopt. Ik hoor liever een el bug of andere automaat. Dat mag je dan wel niet kunnen "herkennen", maar het is wel veel makkelijker te nemen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#8 Bericht door pa7wwo »

Hoi Henk

Klopt een Vibroplex is niet altijd even makkelijk te nemen en inderdaad zit je al snel met een punt te veel.
De punt streep verhouding is vaak ook waardeloos, en het is een zwaar verouderd museumstuk, net als de gehele CW mode.
Maar ik vind het nu eenmaal leuk om in CW te werken.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welke seinsleutel?

#9 Bericht door PA0FRI »

vita schreef:Ik zag op een site van de firma Kent in Engeland hele mooie sleutels. Heeft iemand ervaring met dit 'merk"?
Een Junker seinsleutel heeft mijn voorkeur. Het heeft minimale speling en de afstand tussen de contacten is instelbaar via een kliksysteem. Mijn sleutel (foto) is zonder kap, maar een uitvoering met openklapbare huis is meer regel dan uitzondering. Kennelijk door het vervallen van de CW eisen, wordt deze goede key voor een redelijke tot goedkope prijs op ebay.de aangeboden.

Voor een goede en ook betaalbare paddle geef ik de voorkeur aan het Kent model. Ook deze keyer vindt men in de "aanbieding" op ebay.de en ebay.co.uk.
Bijlagen
Junkerkey.jpg
Junkerkey.jpg (11.66 KiB) 10252 keer bekeken
Kentpaddle.jpg
Kentpaddle.jpg (12.45 KiB) 10252 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie