CW aantekening op registratiebewijs

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PDoJD
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2007, 21:54
Locatie: Dedemsvaart

CW aantekening op registratiebewijs

#1 Bericht door PDoJD »

Misschien is de vraag al eerder gesteld.
Op welke manier kan ik de aantekening CW op het registratiebewijs verkrijgen? Is examen doen in Belgie of Engeland een optie?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Als je daar bent, en examen kan doen krijg je daar een certificaat.
Hoe het AT er mee omgaat?

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

In Belgie kun je cw-examen doen bij de clubs, op UBA site kun je er wel iets over vinden.

In Nederland kun je geen examen meer doen helaas.
PD7G heeft wel een N-vergunning including CW omdat hij een 5 tal jaar geleden al CW examen heeft gedaan hier in Nederland.

Succes met het CW leren en gebeuren.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#4 Bericht door PA3FBF »

Hoi,

Terloops: gisteren mijn registratiekaartje eindelijk ontvangen!! Ik was bijna al bang "zwart uit te zenden" en door EZ binnenkort aan het mes geregen te worden ..... :evil:

Tja, nu prijkt bij mij dus fenomenaal dit "Morse-test included" er op.... En hebben we eigenlijk al te maken met wat "jaloerzie" van diegenen, die - helaas - geen CW-examen meer kunnen doen. Kan me daar echt indenken. Ik hoop dus van harte, dat de "ON-methode": in ON dus CW-examen doen zolang het nog kan - gaat werken! Zodat deze aantekening ook op het kaartje van de betreffende hams gezet kan worden

Vroeger was wel precies hetzelfde het geval met de prefix "PA0..." (onder - geloof ik - B-, C- en D-amateurs in den beginne) en later "PA3..." :D

Dus: mensen zijn écht een gekke uitvinding! :wink:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

DELETED

#5 Bericht door DELETED »

DELETED

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

#6 Bericht door PA2RUS »

-
Laatst gewijzigd door PA2RUS op 17 nov 2011, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

#7 Bericht door johnvdpas »

Ja maar ook al haal je ergens anders een cw diploma, dan zet at het er nog niet op.... Das idd wel raar.

Frank PA3CVC
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 nov 2007, 16:43
Locatie: Zwolle The Netherlands
Contacteer:

Morse door de leden afgeschaft, maar.....

#8 Bericht door Frank PA3CVC »

Hey Joop 8) ,

Ja, morse is als EIS afgeschaft op verzoek van de leden, maar....

Omdat morse (voorlopig) nog noodzakelijk is om in andere landen op HF uit te mogen komen,
EN
omdat morse nog een modus is waar je leuke long distance verbindingen mee kunt maken is het misschien handig dat je hier IN DIT LAND nog wel een examen voor kunt afleggen.

Dat iets voor de eindtermen van het examen is afgeschaft betekend niet dat het vak compleet uit de wereld verbannen moet worden ....toch????

Hou je me op de hoogte van je bevindingen (en verbindingen) Joop?

'73
Frank
PA3CVC
Zwollywood
.....ieder verhaal heeft 2 kanten......
.....En ieder voordeel z'n nadeel......
visit me at http://QSY.NAAR.INFO
of kijk op http://frank-5-9/hyves.net

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#9 Bericht door Ton_O_E »

Terloops: gisteren mijn registratiekaartje eindelijk ontvangen!! Ik was bijna al bang "zwart uit te zenden" en door EZ binnenkort aan het mes geregen te worden .....
Maar het is toch niet illegaal om aan morse te doen, zonder papiertje lijkt mij?
Voorheen PA3TON

Frank PA3CVC
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 nov 2007, 16:43
Locatie: Zwolle The Netherlands
Contacteer:

#10 Bericht door Frank PA3CVC »

Nee, niet illigaal nee...
Tenminste in Nederland niet ;-)

Maar.....
Enkele voorbeelden ter illustratie.

Polen: Uitkomen op HF? Morse aantekening nodig.
France: Zenden (uberhaubt) Morse aantekening Nodig
Maar ook
Lange afstand verbinding met 5 watt? Morse nodig

Is het bovenste nog mooi meegenomen (en zal in de toekomst misschien worden aangepast...?) Dat laatste veranderd niet.....!
Met morse zijn nou eenmaal leuke verbindingen te maken over langere afstand en met weinig vermogen......

En laten we wel wezen....
ALS de mogelijkheid van examen bestaat, kun je er ook gebruik van maken. (soort bekroning/bevestiging op/van je kunnen, een aantoonbaar bewijs). Maar als de mogelijkheid TOT niet eens wordt aangeboden.......

Tenslotte....Zijn we zendamateurs of niet? Promoot onze hobby dan.....en promoot Morse ook (net als alle andere mooie onderdelen van onze hobby)...Want voor dat we het weten komen we (van overhiedswege) in een hoekkie waar we nooit meer uitkomen en niks meer mogen. :wink:


Daarbij komt in mijn geval dat ik de Call van mijn vader heb 'overgenomen', maar het plaatje niet compleet kan maken doordat morse niet meer KAN worden behaald.......das ook nog es jammer.
.....ieder verhaal heeft 2 kanten......
.....En ieder voordeel z'n nadeel......
visit me at http://QSY.NAAR.INFO
of kijk op http://frank-5-9/hyves.net

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#11 Bericht door vk2gwk »

Simpele vraag...
Is dit niet een soort van misverstand...
Als je een volledige machtiging hebt in NL - volgens de regels van vandaag - mag je dan in andere landen niet op alle banden uitkomen? Ook al heb je die NL machtiging zonder CW gekeregen?

Of is het zo dat als je een N of andere "simpele" NL machtiging hebt dat je niet elders alles mag doen..???

In het laatste geval zou ik zeggen - studeer effe door...

Allemaal verwarrende regelingen... Wat mag ik nog eigenlijk als ik ooit weer eens naar NL kom.???
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Frank PA3CVC
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 nov 2007, 16:43
Locatie: Zwolle The Netherlands
Contacteer:

#12 Bericht door Frank PA3CVC »

Simpele vraag, maar met een 'iets' complexer antwoord.

Vlg de regels die bij de overkoepelende organisatie zijn opgesteld (dus niet alleen nederland) zijn er nog steeds verschillen.

Hoewel op de WARC 2007 door de geciviliseerde landen eendrachtig is besloten de morse-eis te laten vervallen voor toelating tot de HF banden is dit besluit nog niet in elk land ook uitgevoerd. Dus C & F-amateurs kijk uit welk land u dit jaar zult verblijden met uw vakantiegeld.

F en C vergunninghouders mogen (soms onder voorwaarden) op HF uitkomen in de volgende landen: Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Etland, Finland, Duitsland, Griekenland, IJsland, Ierland, Liechtenstein, Litouen, Nederland, Noorwegen, Portugal, Roemenië, Zweden, Zwitserland, Groot Brittannië.

Ze mogen NIET uitkomen in: Bosnië, Frankrijk, Hongarije, Italië, Letland, Luxemburg, Monaco, Polen, Slowakije, Spanje, Turkije, Ukraïne.

Ook in de volgende landen mogen C en F amateurs niet uitkomen, deze landen hebben de CEPT TR 61/01 zelfs niet geïmplementeerd: Albanië, Andorra, Azebadjan, Moldovië, Wit-Rusland, Russische Federatie, San Marino, Servië Montenegro, Macedonië, Vaticaan Stad.

Waar kunt u de informatie vinden?
U als zendamateur zult zich daarom van te voren op de hoogte moeten stellen welke regels er gelden in de landen die u gaat bezoeken. De Europese Radiocommunications Office (ERO) heeft in ieder geval informatie paraat over de landen waar de regeling crossborder-geldig is. In het ECC-besluit r16;ECC REC 05-06r17; vindt u een lijst met landen die meedoen aan de crossborder-regeling met daarbij de prefix die in het betreffende land gevoerd dient te worden. Klik hier om het document op de website van de ERO te bekijken.
Als het door u te bezoeken land hier niet vermeld is, is het in een aantal gevallen wel mogelijk om een gastlicentie aan te vragen. Voor uitgebreide informatie hierover kunt u terecht bij amateurverenigingen VERON en VRZA of u wendt zich direct tot de autoriteiten van het betreffende land.

De afgelopen periode kwamen er diverse vragen bij deze site binnen over het gebruik van amateurapparatuur in het buitenland, met name door novice-machtiginghouders. Informatie hierover was niet te vinden en wat wel te vinden was, dat was verouderd, mede door de gewijzigde situatie met betrekking tot België. Om die reden legden wij de vraag neer bij Arjan Ridderink van Agentschap Telecom. Hij gaf ons de volgende informatie:

"In het land waar de betreffende zendamateur zich bevindt, gelden de plaatselijke regels die daar voor de betreffende categorie (N of F) van toepassing zijn. Een zendamateur moet zich daarom van te voren op de hoogte stellen van de ter plaatse geldende regelgeving van de landen. Voor Agentschap Telecom is het onmogelijk dit allemaal voor u bij te houden aangezien dan alle buitenlandse wet- en regelgeving op dit gebied bijgehouden moet worden. Dit overzicht staat wel op de website van de European Radiocommunications Office, www.ero.dk."


Aldus div citaten uit div forums

(Ik had de VK prfix niet gezien...hihi)
groet
FrankPA3CVC
.....ieder verhaal heeft 2 kanten......
.....En ieder voordeel z'n nadeel......
visit me at http://QSY.NAAR.INFO
of kijk op http://frank-5-9/hyves.net

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#13 Bericht door vk2gwk »

@Frank :
Ze mogen NIET uitkomen in: Bosnië, Frankrijk, Hongarije, Italië, Letland, Luxemburg, Monaco, Polen, Slowakije, Spanje, Turkije, Ukraïne.
Mag dat alleen niet als er geen CW-aantekening op de machtiging staat, of helemaal niet? Voor ik in 1999 vertrok naar VK wertke ik toch ook normaal als F/PA0ADC ... Op mijn machtiging zie ik dat de categorie "F" is (dat heette vroeger "A") en er staat ook "Morsecode included" op.
Volgens mij is er wat dat betreft niks veranderd.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Frank PA3CVC
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 nov 2007, 16:43
Locatie: Zwolle The Netherlands
Contacteer:

#14 Bericht door Frank PA3CVC »

Ja....en daar komt de aap uit de mouw :wink:
PA-nullers hebben (ten eerste al) een aparte status.....(echt waar)
Iets in de trant van de 'grondleggers' of 'in het verleden verworven rechten' oid, maar het is echt zo! Zo wordt de PA0 call ook niet vrijgegeven om opnieuwe uit te kunnen worden gegeven momenteel. (PA3 al wel)

Maar so wie so....
Er staat morse included bij, dus mag je gewoon 'alles'.
(Binnen de machtigings voorwaarden gesteld door het te bezoeken land natuurlijk)

Dus voor jou niks veranderd 8)
.....ieder verhaal heeft 2 kanten......
.....En ieder voordeel z'n nadeel......
visit me at http://QSY.NAAR.INFO
of kijk op http://frank-5-9/hyves.net

ron1872
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 feb 2006, 10:02

#15 Bericht door ron1872 »

Frank PA3CVC schreef:
F en C vergunninghouders mogen (soms onder voorwaarden) op HF uitkomen in de volgende landen: Oostenrijk, België, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Tsjechië, Denemarken, Etland, Finland, Duitsland, Griekenland, IJsland, Ierland, Liechtenstein, Litouen, Nederland, Noorwegen, Portugal, Roemenië, Zweden, Zwitserland, Groot Brittannië.

Ze mogen NIET uitkomen in: Bosnië, Frankrijk, Hongarije, Italië, Letland, Luxemburg, Monaco, Polen, Slowakije, Spanje, Turkije, Ukraïne.

Ook in de volgende landen mogen C en F amateurs niet uitkomen, deze landen hebben de CEPT TR 61/01 zelfs niet geïmplementeerd: Albanië, Andorra, Azebadjan, Moldovië, Wit-Rusland, Russische Federatie, San Marino, Servië Montenegro, Macedonië, Vaticaan Stad.
Toch bizar om de resultaten om ons heen te lezen. Ik ben zelf een aantal jaren aktief geweest voor NoCode International om de morse eis afgeschaft te krijgen, maar de harmonisatiemodellen zijn zo te zien nog niet volledig geïmplementeerd in diverse landen. Ligt dus nog steeds wat werk om bijvoorbeeld in Frankrijk uit te mogen uitkomen. De IARU heeft dat toen feitelijk overgelaten aan de overheden zelf en dan is dit het resultaat. Wellicht toch weer werk aan de winkel tijdens een WARC conferentie, maar dan zijn ze zo weer jaren verder. En verder: de CW aantekening op de vergunning is een mooie bekroning na lange tijd noest studeren. Houden zo en petje af voor degenen die daar doorheen gebeten hebben!

Plaats reactie