R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#1 Bericht door Lennart Benschop »

Ik vraag me af of en waar R3E modulatie (dit is SSB met gereduceerde draaggolf) ooit gebruikt wordt.
Alleen als je aan de ontvangstkant op de gereduceerde draaggolf synchroniseert, heeft het voordelen ten opzichte van J3E (SSB met onderdrukte draaggolf). Dan bespaart het je de moeite om de ontvanger steeds handmatig tot enkele tientallen hertz nauwkeurig af te stemmen en je staat dan ook precies goed en niet enkele tientallen hertz ernaast.

Zeker op UHF is het onmogelijk om met de gebruikelijke nauwkeurigheid van kwartskristallen reproduceerbaar op een afgesproken frequentie af te stemmen en dan goed genoeg te staan om elkaar goed te verstaan in J3E. Komt voor mobiel gebruik de doppler-shift nog bij, dat is op 432MHz al meer dan 50Hz als je met 130 op de snelweg rijdt. Dat zou met R3E beter kunnen gaan. Dan zou je op UHF ook met vaste kanalen voor SSB kunnen werken, net als op 27MHz gebruikelijk is, zonder steeds handmatig de frequentie bij te hoeven regelen.

Ik ken geen amateursets die het ondersteunen. De techniek zou niet zo heel moeilijk moeten zijn om mee te experimenteren, zeker niet als je uitgaat van een bestaande SSB-transceiver. Maar je hebt aan de ontvangstkant wel een breder filter nodig dan voor J3E gebruikelijk is, want je moet aan de onderkant van de doorlaat de draaggolf nog doorlaten om de detector op te laten synchroniseren.

We gebruiken doorgaans FM op UHF, zeker voor mobiel, ik weet het, maar gewoon even een gedachte: zou het mogelijk zijn?

--
Lennart, PE1MYU

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#2 Bericht door PA0RAB »

Lennart
Natuurlijk is gereduceerde draaggolf mogelijk.
Echter ik zie het nut niet hoewel ik je betoog rond de synchronisatie wel begrijp
SSB J3E Wat doen de meesten omdat het zo lekker klinkt Ietsie hoger afstemmen .volgende doorgang weer iets hoger enz want het tegen station gaat mee in die hogere tuning
R3E vraagt een paar dingen meer als eerste extra vermogen in die rest draaggolf en extraschakelingen aan ontvangstkant voor de synchronisatie.
De extra bandbreedte t Is hoe je het bekijkt te
Er wordt inderdaad wel de restdraaggolf -zeg maar rustig restant bij een slechte modulator- bewust buiten het filter gezet In jouw betoog moet dat juist weer wel
Wanneer je de maximale spraakfreq op 3khz zet moet de top van het filter theoretisch ook mee
Is dat nodig M.i. niet Er zijn zelfs smallere en steilere Filters in de handel die juist het hogere spraakgebied wegfilteren .Zit toch geen informatie in blijkt uit een onderzoek. Maak zelf eens een simpel ladderfilter en stoei met de koppel c's ter beinvloeding van de bandbreedte
73 de Ruud PA0RAB

Lennart Benschop
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 feb 2012, 11:42
Roepletters: PE1MYU

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#3 Bericht door Lennart Benschop »

Voor het amateurgebeuren heb je niet zoveel aan R3E, tenminste niet in de situaties waarin amateurs nu SSB gebruiken. Op HF wil je lekker smalle filters hebben, elke watt die je in de draaggolf steekt is er een te veel en de frequentie van de onderdrukte draaggolf van het ene kanaal ligt alweer in het naastliggende kanaal. Kun je goed zien in het waterfalldisplay op de websdr.

En als je SSB gebruikt op VHF/UHF is het doorgaans met basisstations, met hoge masten en richtantennes.
Dan ga je er echt voor zitten om de dx-en en dan is het moeten fijnafstemmen ook geen probleem.

Maar ik kan me voorstellen dat je bij professionele communicatie in SSB niet steeds wilt fijnafstemmen en ook de frequentie precies goed wilt hebben en niet slechts goed genoeg voor verstaanbaarheid. Gewoon kanaal selecteren, microfoon inknijpen en gaan, net als bij FM of digitale spraak dus. En dan zou je bij R3E toe kunnen met een 4kHz kanaalraster in plaats van 10 of 12.5 voor FM. Uiteraard heeft digitale spraak hier de toekomst, zowel bij professionele als bij amateurtoepassingen. Bij DMR gaan er 2 gesprekken in een 12.5kHz kanaal en het kan waarschijnlijk nog smaller.

Ik meen me te herinneren dat R3E in de jaren 80 als opvolger gezien werd voor AM bij kortegolfomroep.Om muziek te luisteren heb je die synchronisatie gewoon nodig. Als overgang hadden ze dan H3E bedacht (SSB met volledige draaggolf) dat met een gewone AM ontvanger te beluisteren was, maar wel half zoveel bandbreedte nodig had als AM. Het is er nooit van gekomen.


--
Lennart PE1MYU

PA1JER
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:14
Roepletters: PA1JER

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#4 Bericht door PA1JER »

Je zou zeggen dat met moderne dsp techniek een toon eruit gepikt kan worden op basis van analyse van het spectrum. een die niet past in de harmonische van een stem, en als je dicht in de buurt zit met een knop of commando kan finetunen.
Of bijv door even heen en weer te regelen en dan softwarematig een soort nulpunt bepaling.. wat wij in feite ook doen op het gehoor?

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#5 Bericht door Thijzer »

HF transceivers op schepen hebben de mogelijkheid om in R3E te zenden en ontvangen. Wellicht zinvol in stressvolle situaties of voor de minder geoefende operator op een boot.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#6 Bericht door PA3DAT »

Lijkt dat het voornamelijk gebruikt wordt om te zenden. Uit het manual
van een Skanti 500:

Select R3E Mode.
Receiver is set to USB (J3E) mode, Transmitter to R3E (USB) mode and
"R3E" annunciator is switched on.


Ik kan het me van de oudere Skanti's (jaren '80) niet meer herinneren.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#7 Bericht door Radioot »

https://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_ ... n_examples

R3E
SSB with reduced carrier (AME) speech communication, primarily used on HF bands by the military (a.k.a. compatible sideband)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#8 Bericht door Thijzer »

Is het trouwens niet ook handig, zo'n zwakke draaggolf, om de ontvangstfrequentie te corrigeren? Soort sync? Wellicht vandaar de militaire toepassing.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#9 Bericht door PA1AIS »

PA3DAT schreef:Lijkt dat het voornamelijk gebruikt wordt om te zenden. Uit het manual
van een Skanti 500:

Select R3E Mode.
Receiver is set to USB (J3E) mode, Transmitter to R3E (USB) mode and
"R3E" annunciator is switched on.


Ik kan het me van de oudere Skanti's (jaren '80) niet meer herinneren.
Omdat voor de 80er jaren nog veel AM gebruikt werdt in de (middengolf) scheepvaart, moest er nog lang een combinatie gebruikt worden van (nieuwere) SSB apparatuur en de oudere AM apparatuur.
Door met R3E uit te zenden konden beiden modi er nog wat van maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#10 Bericht door PA1AIS »

Radioot schreef:https://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_ ... n_examples

R3E
SSB with reduced carrier (AME) speech communication, primarily used on HF bands by the military (a.k.a. compatible sideband)
Alle scheepvaart MF/HF zenders, zoals Skanti, Sailor, AEG-DEBEG hadden tot ahterin de de 80er jaren gewoon R3E.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#11 Bericht door PA0AA »

Lennart Benschop schreef: 22 okt 2016, 14:57 ...... Als overgang hadden ze dan H3E bedacht (SSB met volledige draaggolf) dat met een gewone AM ontvanger te beluisteren was, maar wel half zoveel bandbreedte nodig had als AM. Het is er nooit van gekomen.......
Ik weet wel, toen ik in 1972 m'n licentie gehaald had ( toen nog een 'C' licentie ) dat ik ook mee wilde doen met de net opkomende SSB rage.
De welgestelden onder ons kochten toen sets als de Belcom Liner 2 of de Kenwood TR 7010.
In die tijd was het SSB deel van de band gesitueerd rond 145.41 MHz, later werd dit 144.300 MHz,
Maar voor dergelijke sets had ik als knulletje van net 18 echt geen geld. :(
In die tijd was er een lineaire transponder, in Oosterbeek, ( weet iemand de call nog ? PI6??? ) die veel voor SSB gebruikt werd.
Ik als jochie met m'n AM signaal was daar uiteraard niet echt welkom, m'n draaggolf vrat het merendeel van het vermogen van de transponder op.
Toen heb ik maar een zender gebouwd, welke dubbel zijband met onderdrukte draaggolf uitzond.
Dat was gemakkelijk te bouwen m.b.v een balans-mixer. Maar het x-tal filter om ook andere zijband weg te werken was in die tijd onbetaalbaar ( voor mij dan )
Zie ook https://nl.melayukini.net/wiki/Double-s ... ansmission
Het 'voordeel' was wel, dat mijn signaal bij de ontvangende amateur zowel in USB als ook in LSB binnen kwam .... :wink:
Plus dat er ook nog wat transponder-vermogen overbleef voor de overige OM's, die gebruik van 'Oosterbeek' wilden maken ...

73, Ruben, PA0AA. ( ex. PA0RNI )

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: R3E modulatie, wordt dat gebruikt?

#12 Bericht door PA0AA »

PA0AA schreef: 02 jun 2021, 13:32 In die tijd was er een lineaire transponder, in Oosterbeek, ( weet iemand de call nog ? PI6??? )
Na heel hard nadenken, ( Google weet er nagenoeg niets van ... ) heb ik het idee, dat het PI6UHF betreft.
Volgens mij is de twee meter ingang van deze transponder helaas al heel lang QRT, maar volgens gegevens uit 1992 ( !! )
is deze daarna nog wel een tijdje in de lucht geweest om van 23 cm naar 70 cm te gaan, ook was er nog een 6 cm ingang.

<knip-en-plak>

PI6UHF nu ook met 6 cm ingang:
De lineaire transponder PI6UHF heeft nu ook een 6 cm ingang. De
ingang is gebouwd door DB9JC. De gegevens van PI6UHF zijn nu:
input frequenties 5760,3275 - 5760,340 MHz
1296,575 - 1296,605 MHz
output freq. 432,6925 - 432,705 MHz
baken freq. 432,675 MHz 250 milliW. output
Max. output van de transponder is 5 Watt. Antennes horizontaal rondstralend, op 90 meter asl.
Rapporten worden tegemoet gezien door PA3FPQ home BBS DK0MWX en
PE1LWT home BBS PI8AIR, of via de transponder.

<einde-knip-en plak>

73, Ruben, PA0AA.

Plaats reactie