DELETED

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DELETED

Constructie van seinsleutels en paddles

#1 Bericht door DELETED »

DELETED

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#2 Bericht door pa7wwo »

Hoi Dutch Ham

Ik heb die van ON4MAC ook gezien.
Het zijn heel mooie sleutels en met liefde voor het vak en de telegrafie gemaakt.
Persoonlijk heb ik ook eens met een Begali zitten spelen en dat seint geweldig (het was de Begali Magnetico Professional).
En de Graciella verticale en de Sculpture vind er fantastisch uit zien en seinen magneten hebben namelijk waar veren wel last van hebben is mechanische contactkrachten en of het zogenaamde ketsen.
Verder wordt het belang van een paddle vaak overdreven, en vaak zijn de paddles enorm duur.
De Begali's zijn ook geweldig duur maar zien er wel uit als prachtig gestijlde Italiaanse designs en zijn zeker een lust voor het oog.

Ik heb er hier zelf een gebouwd van RVS plaatwerk want ik kan ponsen zetten lassen boren maar niet frezen of draaien helaas.
Het voordeel van mijn sleutel is dat de speling van de linkse en rechtse paddle onafhankelijk kan worden ingesteld en ook de veerdruk en speling kan zowel links als rechts onadhankelijk gesteld worden.
Ook heeft deze een links rechts schakelaar zodat een links of rechts poot er meteen ee door kan zonder draad om te schroeven of menu's in de set door te spitten.

Verder is het belangrijker dat de contacten heel goed zijn en niet ketsen.
Mijn paddle heeft niet zo een geweldige contacten maar ziet er met zijn RVS ontwerp en plexiglas voet met ingebouwde 2 kleurige LED verlichting die mee knippert op het seinschrift van de TX en RX (audio microfoon en versterkertje stuurt de LED's en de micro met kastje staat op de speaker van de set

Ook is het voor mij niet belangrijk gebleken of de paddles nu extreem licht of wat zwaarder zijn, de speling van de paddles en de paddle bedieningsdruk is voor mij veel belangrijker.

Ik zal er een fotootje van de paddle bij plaatsen de voetplaat is 150 x 150 mm en 15 mm dik plexiglas en de stelboutjes zijn m4 inbus boutjes dat geeft een idee van de maten van het ding.


groetjes Jos
Bijlagen
foto van paddle met rood licht
foto van paddle met rood licht
keyer001.jpg (27.66 KiB) 4787 keer bekeken
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hoi

Vergeet ik de foto,s en duw het verkeerde toets in
Hier alsnog de foto's ook van de Vibroplex 100th anniversary Bug.
Die heb ik ook om de computer CW'lezers te helpen hihi.
Bijlagen
Paddle met rood licht
Paddle met rood licht
keyer001.jpg (27.66 KiB) 4758 keer bekeken
keyer003.jpg
paddle zonder licht
(34.81 KiB) 715 keer gedownload
paddle met geel licht
paddle met geel licht
keyer002.jpg (27.18 KiB) 4766 keer bekeken
Vibroplex 100th anniversary BUG
Vibroplex 100th anniversary BUG
100th_anniversary_original_jpg.jpg (20.38 KiB) 6567 keer bekeken
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

DELETED

#4 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#5 Bericht door pa7wwo »

Hoi Wim

Ik heb geen idee wat Iambic A of B inhoudt, ik kan wel uitleggen wat het verschil is tussen EL-BUG 1 en EL-BUG 2 van de Yaesu FT-920 het verschil is is dat bij ELBUG2 de tussenruimte tussen de verschillende letters automatisch groter gehouden wordt en ikzelf vind dat enorm irritant en ga daardoor veel seinfouten maken .

Verder zit op de MFJ-401D van Geert mijn zoon, die overigens eenzelfde paddle heeft als ik, wel Iambic A en B ik heb dat eens geprobeerd en ben weer terug gegaan naar originele instelling. Wat dat is ??

De FT857 die we ook hebben seint nog lekkerder als de FT920 gewoon omdat ik er minder fouten mee maak , maar dat heeft natuurlijk te maken met de manier van seinen en die is bij een ieder verschillend, ik gebruik tegenwoordig vaak de Vibroplex omdat ik dat lekker nostalgisch vind , verder kan ik helemaal niet netjes seinen met de Vibroplex en m'n motoriek is zo slecht dat ik met een rechte sleutel normaal maar net 15 woorden per minuut kan halen en netjes is het dan allang niet meer.

Ik kon op het examen 20 wpm lezen maar ik kon maar net 14 wpm seinen , ik heb ook meteen een paddle gebouwd om van dat recht op en neer ding af te zijn.

Ik heb doorgewerkt tot ik 30 wpm kon nemen maar dat is hier wel de grens want dan gaan mijn oren rinkelen en loopt streep en punt door elkaar heen en kan er na 10 sec. helemaal niks meer van maken.

Ik doe ook nooit aan constesten mee en nu ligt mijn max op een 25 wpm.
Ik sein vaak met kennissen in paramaribo en wat op 80 mtr met Nederlanders , ik kan het ook niet laten om af en toe op 40 mtr wat dx te werken om te kijken of ik er met mijn halve golf vertical nog door de pile-ups kan jagen.

Ik merkwel dat ik de laatste jaren steeds meer in CW ga werken en minder in SSB.

groeten en succes met de EL-BUG.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

DELETED

#6 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

DELETED

Re: Constructie van seinsleutels en paddles

#7 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Constructie van seinsleutels en paddles

#8 Bericht door PA0FRI »

dutch_ham schreef: Waarom een goedkope magneet als retourkracht zo wordt geprezen, immers bij een veer is de kracht over het hele bereik evenredig met de uitwijking en bij een magneet met het kwadraat daarvan, wat me juist een nadeel lijkt,
Harm
De mening over paddlekey's hangt sterk af van de persoonlijke voorkeur van een beoordelaar, zie o.a. commentaren op eHam. Een magnetisch geleid contact heeft het voordeel dat de verbinding meteen gemaakt of verbroken wordt, een echte voelbare "klik" en dat vinden velen comfortabel bij het seinen.

De sleutels van ON4MAC heb ik op mijn site gezet omdat hij destijds weinig met internet deed en ik grote bewondering heb voor personen die zelf iets maken en daarom zijn werk aandacht verdiende. Publicatie wil dus niet zeggen dat zijn producten het beste zijn. De beoordeling daarvan laat ik aan anderen over.

De knijptechniek bij het seinen heb ik bewust nooit aangeleerd want als ik dat een poosje gedaan had en overschakelde op een Vibroplex, waarbij alleen de punten automatisch gemaakt worden, "vergat" ik om met de wijsvinger strepen te maken.
Een goed middel om oxidatie van messing te voorkomen heb ik nog niet gevonden. Momenteel wordt hier het metaal behandeld met het poetsmiddel Chroomglans en dat beschermt tot nu toe het langst.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

DELETED

Re: Constructie van seinsleutels en paddles

#9 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 06 mei 2008, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#10 Bericht door Steef »

PA0FRI schreef:
Een goed middel om oxidatie van messing te voorkomen heb ik nog niet gevonden. Momenteel wordt hier het metaal behandeld met het poetsmiddel Chroomglans en dat beschermt tot nu toe het langst.
Ik gebruik Vanish oxy action om de sleutels schoon te maken. Wanneer je daar een beetje van oplost in water en dan op een doek tegen de oppervlakte houdt wordt het gewoon schoon zonder te poetsen.

Wanneer je ouderwetse haarlak er op spuit (dat spul MET drijfgas), blijft het erg lang mooi! (wel even contactpunten afdekken)

Wat denken jullie hier van?

http://www.kent-engineers.com/index.htm

(ik heb ze alle drie!)
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#11 Bericht door PA0FRI »

[quote="]
Ik gebruik Vanish oxy action om de sleutels schoon te maken. Wanneer je daar een beetje van oplost in water en dan op een doek tegen de oppervlakte houdt wordt het gewoon schoon zonder te poetsen.
[/quote]

Steef, als je ANTIKAL op een doekje doet hoef je niets te mengen.
Steef & Wim, ik gebruik zelf al 17 jaar een KENT (de linkse).
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie