Veldtelefoon TA4881

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Veldtelefoon TA4881

#1 Bericht door PD0OPN »

Beste mensen,

Ik heb voor "scouting Assendelft" 6 sets veldtelefoons van het type TA4881 kunnen verkrijgen.
Echter 2 telefoons hebben een probleemje en wie kan mij daarbij helpen.
Ik ben dus op zoek naar een vakman die voor de club deze veldtelefoons kan repareren.
Uiteraard vergoed ik de eventuele onderdelen die daarbij voor nodig zijn.

Hartelijke groet Gerrit.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Veldtelefoon TA4881

#2 Bericht door PA0RAB »

Gerrit,
Een veldtelefonoloog durf ik me niet te noemen, maar....
Samen met Pa in Noord Drenthe na de oorlog telefooncentrales gesloopt en herbouwd.
Handcentrales hersteld en de toestellen werkend gemaakt.
tijdens m'n diensttijd een verwaarloosde en steeds uitvallende centrale weer werkend gemaakt
Herinner me dus nog wat
Onderdelen van veldtelefoons zijn lastig te verkrijgen, Je moet slopen. telefoon elementen als telefoonkapsel zelf en de koolmicrofoon zijn heel lastig. Ook de contactveren rond de dynamo (halen de wekspanning 60 volt weg van de handset)
Aan een veld telefoon zelf kan weinig kapot bij grof geweld natuurlijk wel. De meeste storingen zijn vervuilde contacten.
De veldtelefoon kan een leuke bijdrage leveren als scouting spelmateriaal bijv ondersteunend bij postenspel.

Poog eens de problemen te omschrijven. mogelijk is het op afstand op te lossen Een ritje Brielle - Assendelft is met fileleed snel zo'n 4 uur kwijt heen en terug Dus is een ritje dump goedkoper.
73 de Ruud PA0RAB

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: Veldtelefoon TA4881

#3 Bericht door PD0OPN »

Hallo Ruud,

De veldtelefoons waar ik over beschik zijn de Noorse/electronische versies welke geen dynamo bezitten maar de typische krekeltoon oproep genereren.
Bij een telefoon doet de microfoon het niet en de andere kan wel opgeroepen worden maar niet zelf een oproep doorgeven.
Nu ben ik geen op en top electronicus maar het microfoon element verwisselen van de een naar de andere gaat mij wel lukken.
Blijft de andere telefoon over en tja misschien moet ik die wel kanibaliseren om de andere te kunnen maken.
Nieuwe 2e hands veldtelefoons van dit type komen nog maar sporadisch voor dus de rit naar de dump komt misschien dan nog wel.
In ieder geval al bedankt voor je meedanken en hoor eea wel.

Scouting groet Gerrit.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Veldtelefoon TA4881

#4 Bericht door PA0RAB »

Gerrit.
In je antwoord zitten bekende elementen.
Tijdens m'n diensttijd kreeg ik door het telkens uitvallen van de belangrijke hand/veldtelefooncentrale de beschikking over een kleinere electronische piepjes systeem van verschillende frequenties zoiets als het huidige toonkiessysteem.
Er was gelukkig een handboek bij. Het een en ander werd me duidelijk . Via een leep aangelegd prive lijntje de echte noodtelefoon thuis laten overgaan en met Pa gekletst Hij moest van de baas het een en ander over het systeem leren/omscholen .Ritsel ritsel en het handboek netjes vertaald en gecopieerd voor Pa en natuurlijk via het lepe lijntje flink de onderliggende technieken met Pa doorgenomen Dus Pa was opeens omgeschoold.
Er waren nog wat andere leuke dingen met dat ding mogelijk dus ook geprobeerd. Lekker de telefoon op z'n bureau laten overgaan en babbelen of op de meetpost van de telefooncentrale zelf.
Was Pa op inspectietour langs de eindcentrales idem hetzelfde.
Onderdelen nodig om de dienstcentrale te repareren kreeg netjes van Pa de bestelnummers en er werd een lijntje gelegd buiten de normale om met de burgercentrale waaronder m'n post viel.
Daar stom verbaasd Er was geen inspectie geweest wel storingsmelding En opeens onderdedlen bestelling en opgave van te verrichten werkzaamheden.
Leuk zo onverwacht een dagelijkse lijn met thuis en een zeer tevreden kampcommandant
Maar de techniek gaat nu wel heel snel en m'n grijze massa werkt trager.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Veldtelefoon TA4881

#5 Bericht door pe1rea »

Wel een schitterend verhaal... :lol:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: Veldtelefoon TA4881

#6 Bericht door PD0OPN »

Ruud,

Bij onze scoutingclub is het motto regelen,ritselen, sprietsen en anders dan maar kopen.
Heb inmiddels nog 1 setje weten te kopen via marktplaats en dus zal ik een set voor het kannibalisme gebruiken.
Ik wil voor de scouting in ons achterliggende bosperceel een veldtelefoonnetwerk aanleggen.
Tevens heb ik een groepcall aangevraagd voor onze club waarin inmiddels 7 zendamateurs aanwezig zijn.
Mooi verhaal uit de oude doos Ruud.

73er,s Gerrit.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Veldtelefoon TA4881

#7 Bericht door PA0RAB »

Jinny,
Nog gekker het spul werd met spoed per landingsvaartuig gebracht.
De afzender de ontvangst per telefoon gemeld.
Gezellige babbel, maar ik mocht het niet weer zo doen. Maar die centrale moest eigenlijk gisteren al storingsvrij zijn Hij wist ook niet hoe de onderdelen normaal verzonden moeten worden en heeft het maar bij een materiaalopslagplaats afgeleverd en zo ging dat verder
Letterlijk ander lijntje gevonden voor de onderdelen bron ,onderdelen per luchtpost( Piper) of heli,
Tja toen werd er iemand wakker en kreeg ik opeens tijdens opmaken van verlofdagen voor afzwaaien de verlangde schouw.
Moest op rapport bij de regionale commandant Oei..
Maar ik kon m'n rode streep omruilen voor een gouden.
Leverde wel niets op ,maar was een leuk schouderklopje
73 de Ruud PA0RAB

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: Veldtelefoon TA4881

#8 Bericht door PD0OPN »

Beste mensen,

Het veldtelefoonnetwerk krijgt zijn vorm en is bijna klaar (8 aansluitingen) over een afstand van enkele 100 meters.
Nu kan ik een switchboard BD72 (10 lijnen) kopen maar is deze dan ook geschikt voor de KL TA4881/TP-6N veldtelefoons aangezien deze geen inductor hebben en electronisch zijn.
Deze veldtelefoons geven een Krekeltoon af als er verbinding wordt gemaakt.

Groet Gerrit/PD0OPN.

Plaats reactie