Yeasu md-100 probleem

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Yeasu md-100 probleem

#1 Bericht door on7tz »

Ik gebruik een yeasu ft-950 met de desktop microfoon md-100 maar op 80 meter en heel soms
Op 40 meter heb ik een probleem met rf inslag. Ik ben niet echt technisch maar heb al eens met
Een feriet kraaltje enkele windingen rond de microdraad gedaan maar dat lost niets op.
Neem ik de originele microfoon dan is het probleem weg.

Alle oplossingen zijn welkom

Dave
Laatst gewijzigd door on7tz op 10 feb 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Yeasu md-100 probleem

#2 Bericht door PE2AAB »

Je bedoelt natuurlijk een Yaesu ;-)

Klinkt mij als een antenne misaanpassings probleempje. Of heb je je antenne zowat naast je radio (en microfoon) staan?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Yeasu md-100 probleem

#3 Bericht door on7tz »

PE2AAB schreef:Je bedoelt natuurlijk een Yaesu ;-)

Klinkt mij als een antenne misaanpassings probleempje. Of heb je je antenne zowat naast je radio (en microfoon) staan?
Ja dat kan goed zijn dat ik u ga vertellen dat ik werk met een asymmetrische antenne nl de Fritzl fd4 antenne heeft het hiermee iets te maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Yeasu md-100 probleem

#4 Bericht door PE2AAB »

Toevallig gebruik ik deze radio ook regelmatig met een FD-4 en heb eigenlijk nergens geen last van gehad.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Yeasu md-100 probleem

#5 Bericht door PA1ZP »

Dag Dave

RF inslag op de MD100 kan wel deze microfoon is daar wat gevoeliger voor als de gewone standaard microfoon.

Als het goed is zit onder op de MD100 een schakelaartje voor de impedantie te verzetten.
Probeer eens op de andere stand.
Met een koptelefoon en de mogelijkheid van uw FT950 om uzelf te monitoren zou u zelf al moeten kunnen horen of er sprake is van RF-detectie of dat het weg is Dave.

Verder heeft ferriet kralen rond de microfoon draad geen enkel nut als je niet precies weet wat voor ferriet kralen het zijn, het moeten wel de goede kralen zijn van het juiste ferriet materiaal die moeten dan ook nog op de juiste manier aangebracht worden.

Hoe is de SWR op de geplaagde banden en hoeveel coaxiaal kabel heeft u aan de FD4?
Hoe ver zit u van de antenna af en zit daar wat gewapende betonmuur of plafond tussen of zit u achter een houten wandje en plafond?

Welke balun van Fritzel heeft u de kleine series 70 of de grote series 83AMA?

Dit omdat de kleine serie 70 balun geen 1 op 1 stroombalun ingebouwd heeft en de grote serie 83 wel.

Het zou dus kunnen zijn dat uw coaxiaal kabel straalt door mantelstromen.
Een 1 op 1 stroombalun aan de antenne kant kan daarbij goede diensten bewijzen.
Let wel op het plaatsen van zulk een 1:1 stroombalun kan een slechtere SWR tot gevolg hebben wat op zich dan niet erg is.

Een goede stroombalun (mantelstroom filter) is toch altijd nuttig , omdat u dan ook vaak nog de nodige storing die de mantel van de coax oppikt op ontvangst kan uit filteren, al hoeft het natuurlijk niet te zijn dat u storing heeft op uw ontvanger.

Welke balun u heeft kan u hier mooi bekijken Dave.
http://www.hamshop.nl/index.php/cPath/180_64_70

Voor goede stroombaluns ervoor kunt u gewoon contact opnemen met Hugo ON7FU in Moorslede.
Lees daarvoor ook eens op zijn blog:
http://www.bloggen.be/on7fu/

Veel vragen voor u en dat komt omdat uw probleem heel veel oorzaken kan hebben, dat maakt het wel vervelender Dave.
Ik zou voorlopig gewoon de MH31 gebruiken in plaats van de MD100.

Verder kan het zijn dat aanbrengen van 5 kilo ferriet en of mantelstroom filters of stroombaluns nog niks oplost, omdat u gewoon te kort op uw antenne zelf zit.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Yeasu md-100 probleem

#6 Bericht door on7tz »

PA1ZP schreef: Als het goed is zit onder op de MD100 een schakelaartje voor de impedantie te verzetten.
Probeer eens op de andere stand.
Met een koptelefoon en de mogelijkheid van uw FT950 om uzelf te monitoren zou u zelf al moeten kunnen horen of er sprake is van RF-detectie of dat het weg is Dave.

Hoe is de SWR op de geplaagde banden en hoeveel coaxiaal kabel heeft u aan de FD4?
Hoe ver zit u van de antenna af en zit daar wat gewapende betonmuur of plafond tussen of zit u achter een houten wandje en plafond?
Hey Jos sorry voor de late reactie

1. dat schakelaar voor de impedantie maakt niets uit
2. SWR staat zonder tuner niet goed hoor op 80 meter zelfs 2.5:1

heb er ook een mantelstroom filter tussen hangen maar nu met de storm heb ik de antenne wat laten zakken
en wat blijkt dat het weg is maar als ik de antenne terug omhoog draai dan is het er weer.

ik ga een der dagen eens proberen met een 2 x 20meter draad en met een goede 1:1 balun en zien wat het dan doet want ik denk dat het dan gedaan is, volgens mijn gevoel ligt het inderdaad aan de slecht swr Jos ik laat je
wel iets weten.

Dave

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Yeasu md-100 probleem

#7 Bericht door PA1ZP »

Dag Dave

Met 2 x 20 meter draad en een balun raak je je probleem niet kwijt op 40 meter.
Je maakt dan een zeer groter mis-aanpassing op 40 meter.
Ook op 20 meter heeft deze antenne een grote mis-aanpassing en ook op 10 meter.
JE hebt dan een antenne die het op 40, 20 en 10 meter veel slechter gaat doen als uw FD4 die u nu heeft.
Je lost 1 probleem op voor 80 meter en krijgt er 3 voor terug.

Welke banden wil je met de antenne werken?
Wat heb je voor een antenne tuner?
Probeer eerst zoveel mogelijk spul uit je shack te donderen.
Hangt je set aan een computer , koppel deze eens los ervan, het op een computer aangesloten zijn van een set kan zomaar als resultaat HF detectie hebben in de microfoon.
Probeer electra aansluitingen zo ver mogelijk van uw tuner en coaxkabel te houden.
Laat de mikrofoonsnoeren niet over coaxkabels heen lopen enz.
Zet de mikrofoon nooit op de antenne tuner.
Zet de set nooit op de antenne tuner.
Laat computerkabels of voedingskabels van uw HF set niet over antenne kabels lopen of erlangs.

Wat voor een mantelstroomfilter gebruik je?
Is deze wel goed op 40 meter enz.

Als je op 40 meter HF detectie hebt moet je niet een antenne gaan gebruiken zoals je voorstel om naar 2 x 20 meter draad te gaan met een balun , want dat is echt aleen een monoband dipool voor 80 meter en absoluut niet geschikt voor 40 meter Dave.

Hoever ben je van je antenne?

Nog zoveel vragen omdat het echt veel oorzaken kan hebben Dave.
Op zich is de FD4 antenne een mooie oplossing om 10, 20 , 40 en 80 meter te werken.
Helaas is de plaatsing van de antenne heel belangrijk.
Dat is trouwens bij iedere antenne.
de prestaties van de antenne zijn heel erg afhankelijk van de hoogte, de invloed vanuit zijn omgeving etc., etc.
Het maakt niet uit welke antenne dan ook.
Iedere antenne heeft invloeden vanuit zijn omgeving en kan door beïnvloeding van zijn omgeving een heel andere impedantie krijgen als verwacht of gewenst.

Ik heb een 100 antennes gebouwd met coax en nooit geen HF detectie probleem, de microfoons die dat wel hadden heb ik gewoon weg gegeven en vervangen door betere exemplaren die daar geen last van hadden.
De prijs van de microfoon heeft vaak niks te maken met het feit of er last gaat komen met HF detectie.
Microfoons die heel sterk en goed tegen HF detectie kunnen zijn bijvoorbeeld:
De Turner +3
De Turner +3B
De Turner Super Side Kick
De Monacor TW232S
De MH31 van Yaesu kan ook vaak tegen veel straling.

Dan heb je nog het feit dat sommigen echt slecht tegen HF detectie kunnen:
De Turner Expander 500 is een draak van een mikrofoon en kan zeer slecht tegen HF.
De Maas KM9000 kan er zeer slecht tegen.
De Kenwood MC60 heeft ook regelmatig problemen met HF detectie.
Diverse Sadelta's kunnen er slecht tegen zoals de Echomaster.

Dan zijn er nog verschillen in radiosets, een FT847 heeft eerder HF detectie problemen als een FT920.

Het beste is eerst rustig nadenken en dingen proberen die geen geld kosten, opletten met grote veranderingen aan antennes, het kan zo maar leiden tot meer problemen als je al had Dave.

Als u toch uw antenne wil veranderen of een ander type wil gaan gebruiken.
Moet u zich eerst gaan afvragen of de verandering het gewenste effect kan hebben.
Welke banden wil ik gaan gebruiken of blijven gebruiken?
En kan ik dat met die antenne gaan bereiken?

Succes Dave
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Yeasu md-100 probleem

#8 Bericht door on7tz »

Probleem is weg heb nieuwe antenne gehangen en alles is in orde dus toch de fd4 waarschijnlijk de coax die wat straalde.
Toch iedereen bedankt

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Yeasu md-100 probleem

#9 Bericht door PA1ZP »

Dag Dave

Mooi dat je probleem nu weg is , ja stralende coaxiaal kabels , zorgen vaak voor dit soort problemen.
Een goede mantelstroom trafo lost dit echter vaak in een klap op.
De FD4 is natuurlijk wle een mooie antenne met zijn 4 banden Dave.

Succes en veel plezier.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Yeasu md-100 probleem

#10 Bericht door on7tz »

Hey Jos
Idd de fd4 is een mooie antenne maar als ik op 80 meter nu de signalen zie dan zijn ze
Toch wel bijna 10 db sterker dan op de fd4 hoor.
We proberen nog wat met het spelen van antennes

Dave

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Yeasu md-100 probleem

#11 Bericht door Roy pd8rw »

Ben nu wel benieuwd wat er nu hangt ipv de fd4

on7tz
Berichten: 123
Lid geworden op: 15 sep 2009, 14:25

Re: Yeasu md-100 probleem

#12 Bericht door on7tz »

Royaal gewoon een simpele dipool inverted v de 2x20 meter gevoed dmv kippenladder

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Yeasu md-100 probleem

#13 Bericht door PA1ZP »

Dag Dave

Ja gewone dipool met kippenladder.
Simpel effectief en nog uitstekend bruikbaar op 40 en 30 meter en hogere banden met misschien wat beperkingen , maar in principe zijn er tussen deze 2 antennes als een FD4 geen verschillen/
Als een FD4 goed hangt met een goede balun is het verschil in prestatie op 80 40 20 en 10 meter gewoon nul, nul met de kippenladder gevoede dipool.

Natuurlijk als je een goede gebalanceerde tuner hebt werkt een dipool met kippenladder gewoon van 10 t/m 80 meter.
Als de tuner niet echt goed is werkt dit vaak weer slechter als een FD4.

Veel plezier Dave en met die 2 x 20 meter dipool en kippenladder moet je zelfs op 160 meter nog uit kunnen komen hetzij met een beperkt signaal.
Let wel op gebruik voor de kippenladder en dipool dan zeker alleen gevlochten koperdraad anders kan het wel eens zijn dat je tuner op 160 meter wel makkelijk tuned omdat je enorme weerstand verliezen in de kippenladder en de antenne hebt.

Ik ben benieuwd wat voor materiaal je gebruikt voor de dipool, kippenladder en wat voor een tuner je gebruikt Dave?

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

ON3AMZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2015, 00:52
Roepletters: ON3AMZ
Locatie: Antwerpen

Re: Yeasu md-100 probleem

#14 Bericht door ON3AMZ »

De Kenwood MC60 heeft ook regelmatig problemen met HF detectie.
Heb daar inderdaad de MC60 ook terug voor aan de kant geschoven tot mijn groot spijt.
Zijn daar misschien aanpassingen aan te doen zodat je dit probleem bij deze micro kan oplossen ?

Johnny.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Yeasu md-100 probleem

#15 Bericht door pa0ejh »

De MC60 heeft een versterker in de voet van de Microfoon, zo ook de MD100.

Maar die kun je uitschakelen, weet ook niet of je die nu gebruikt, anders even uit schakelen
en dan zien of de terugwerking verdwenen is....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Plaats reactie