seinsleutel vs paddle

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

seinsleutel vs paddle

#1 Bericht door pcnerd »

hoi,

ik hoorde laatst van mijn oom dat er tussen het opnemen van een seinsleutel en paddle nog al wat verschil zit, nu zag ik laatst dit topic: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=88 en ik vraag me nu af, kan ik met deze cursus morse van beide instrumenten opnemen, of moet ik sleutel/paddle nog apart gaan leren.

owja, nog een vraagje, ik wil eigenlijk ook wel graag morse gaan gebruiken, op paddle(leek me makkelijker). maar ik heb nog nergens sites gezien waar ik redelijke paddles kan krijgen voor niet zo veel geld, ben immers nog maar beginner. ik wil trouwens geen sleutel, omdat paddle uiteindelijk sneller is en omdat ik denk dat het beter is dat je begint met paddle en er mee eindigt, en niet gaat omwisselen ;).

mvg tom
the matrix has you.....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Paddle

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Tom,

Of je tegenstation nou met een sleutel seint of een paddle, in principe moet je het verschil niet horen. De praktijk geeft soms andere resultaten.

Kijk eens via de diverse 2dehands sites. Een paddle is sowieso nieuw erg kostbaar. Ik heb vanmiddag net een 2dehands bencher voor 85, -- gekocht.

Een nieuwe junker seinsleutel heb je al voor 35,--

Leuk dat je belangstelling voor deze mode hebt. Er zijn hele leuke resultaten mee te behalen.
Zo werkt ik de laatste weken met 5 watts in een magnetic loop heel europa. Met cw (morse) en op de verschillende HF (kortegolf banden.
Bijlagen
bencher.jpg
bencher.jpg (4.22 KiB) 18252 keer bekeken
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

Re: Paddle

#3 Bericht door pcnerd »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Tom,

Of je tegenstation nou met een sleutel seint of een paddle, in principe moet je het verschil niet horen. De praktijk geeft soms andere resultaten.

Kijk eens via de diverse 2dehands sites. Een paddle is sowieso nieuw erg kostbaar. Ik heb vanmiddag net een 2dehands bencher voor 85, -- gekocht.

Een nieuwe junker seinsleutel heb je al voor 35,--

Leuk dat je belangstelling voor deze mode hebt. Er zijn hele leuke resultaten mee te behalen.
Zo werkt ik de laatste weken met 5 watts in een magnetic loop heel europa. Met cw (morse) en op de verschillende HF (kortegolf banden.
dat is idd niet goedkoop. Ik heb ook mensen gezien die ze zelf maken, ik beschik over nogal wat bouwkennis op het gebied van hout, electronica e.d. heb ook veel gereedschap voor grof materieel, en een dremel voor klein spul, is het mogelijk om hiermee een "redelijk" paddle te maken.
ben trouwens ook opzoek naar een bouwtekening van zo'n paddle en een plek waar je ze gemaakt/bouwpakketjes e.d. kan kopen, iemand?
the matrix has you.....

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

#4 Bericht door pe1rcd »

http://home.wanadoo.nl/cmulder/init.htm

kwam deze net toevallig tegen. Ik denk dat je dan een leuke paddle hebt voor ongeveer een 10 euro ( als je de spullen al niet in huis hebt :wink: )
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Paddle

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Tom,

Leuk dat je de pagina van Carel heb gevonden, anders had ik je er naar verwezen.
Ik ben mechanisch niet zo handig en heb nooit gekeken naar de mogelijkheid om een paddle zelf tr bouwen. Toch zijn er genoeg mogelijkheden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Paddle

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Op dez site zijn er redelijk betaalbare paddles te koop. Nadeel is dat het vanuit de USA moet komen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Paddle

#7 Bericht door pe1rcd »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Op dez site zijn er redelijk betaalbare paddles te koop. Nadeel is dat het vanuit de USA moet komen.
Ik denk dat je link is weggevallen.....
bouwjaar 1973,

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Link

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Sorry,

Daar komt die.

http://electronicsusa.com/mk.html
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

Re: Link

#9 Bericht door pcnerd »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Sorry,

Daar komt die.

http://electronicsusa.com/mk.html
dank jullie wel voor de links.
is het trouwens niet zo dat de paddle zelf lange en korte piepjes genereert door links of rechts te drukken? of moet je dat zelf doen?
en trouwens, waarom zou ik kiezen voor een single of double paddle?
the matrix has you.....

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#10 Bericht door Jos pa7wwo »

hallo Tom PCnerd

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je Tom heette.
In principe heeft Tjeerd gelijk en is een paddle duurder.
EEn MFJ paddle (ziet er bijna uit als een Bencher) alleen afwerkingskwaliteit is vaak wat minder is ongeveer 70 euro nieuw.
Verder zou ik altijd een gewone sleutel leren bedienen omdat dit moeilijker is om netjes te seinen als met een paddle. (maar dat is persoonlijk). op zendamateur hobbymarkten wordt je de laatste tijd doodgegooid met zo goed als nieuwe leger seinsleutels uit oude legervoorraden, die vaak voor ongeveer 20-35 euro's verkocht worden.
Maar maak je over het seinen niet zo druk want seinen is veel makkelijker te leren als nemen, en wat heb je aan seinen als je het tegenstation niet kunt verstaan wat hij terugseint. Vaak heb voor redelijk leren nemen wel een aantal maanden voor nodig om het een beetje te kunnen (goed duurt vaak jaren, erg afhankelijk van aanleg en CW besmetting) verder heb je bij een paddle ook een keyer nodig om de strepen en punten te maken vergeet dat ding ook niet die heb je bij een seinsleutel niet nodig, tegenwoordig zit er in bijna iedere nieuwe set vaak wel een ingebouwde keyer in maar in veel oudere en sommige nieuwe zit die niet in.
Let echter wel op met zendamateur 2e hands.nl want mijn ervaring met spullen daar is dat ze vaak veel te duur zijn zo heb ik er HF sets zien staan die 2e hands duurder waren gevraagd als dat ze nieuw in de winkel waren, ook heb ik er een keer een seinsleutel zien staan voor 25 euro die je op dat moment in de winkel nieuw voor 9.95 euro kon kopen.
Als je nog geen vergunning hebt gehaald zou ik daar eerst mee beginnen want CW (morse) mag je tegenwoordig maar het moet niet.
Alhoewel ik er een enrome liefhebber van ben het mag het moet niet (meer)

Groetjes en succes Jos uit Oss en tot werkens op 3551 khz in CW
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

#11 Bericht door pcnerd »

Jos pa7wwo schreef:hallo Tom PCnerd

Ik dacht ergens te hebben gelezen dat je Tom heette.
In principe heeft Tjeerd gelijk en is een paddle duurder.
EEn MFJ paddle (ziet er bijna uit als een Bencher) alleen afwerkingskwaliteit is vaak wat minder is ongeveer 70 euro nieuw.
Verder zou ik altijd een gewone sleutel leren bedienen omdat dit moeilijker is om netjes te seinen als met een paddle. (maar dat is persoonlijk). op zendamateur hobbymarkten wordt je de laatste tijd doodgegooid met zo goed als nieuwe leger seinsleutels uit oude legervoorraden, die vaak voor ongeveer 20-35 euro's verkocht worden.
Maar maak je over het seinen niet zo druk want seinen is veel makkelijker te leren als nemen, en wat heb je aan seinen als je het tegenstation niet kunt verstaan wat hij terugseint. Vaak heb voor redelijk leren nemen wel een aantal maanden voor nodig om het een beetje te kunnen (goed duurt vaak jaren, erg afhankelijk van aanleg en CW besmetting) verder heb je bij een paddle ook een keyer nodig om de strepen en punten te maken vergeet dat ding ook niet die heb je bij een seinsleutel niet nodig, tegenwoordig zit er in bijna iedere nieuwe set vaak wel een ingebouwde keyer in maar in veel oudere en sommige nieuwe zit die niet in.
Let echter wel op met zendamateur 2e hands.nl want mijn ervaring met spullen daar is dat ze vaak veel te duur zijn zo heb ik er HF sets zien staan die 2e hands duurder waren gevraagd als dat ze nieuw in de winkel waren, ook heb ik er een keer een seinsleutel zien staan voor 25 euro die je op dat moment in de winkel nieuw voor 9.95 euro kon kopen.
Als je nog geen vergunning hebt gehaald zou ik daar eerst mee beginnen want CW (morse) mag je tegenwoordig maar het moet niet.
Alhoewel ik er een enrome liefhebber van ben het mag het moet niet (meer)

Groetjes en succes Jos uit Oss en tot werkens op 3551 khz in CW
ik heet inderdaad Tom
en ik was van plan om mischen zelf een paddle te bouwen, dat leek me wel lekker goedkoop :).
ik ga binnenkort ook op morse cursus, via ontvanger.
daarna ga ik maar is sparen voor licentie, examen en machtiging :)

trouwens, ik heb schema's gevonden voor een zogenaamde touch paddle.
iemand die mij weerhoud zo'n ding te bouwen? :P
the matrix has you.....

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

#12 Bericht door pcnerd »

hmm, maar ff een nieuwe post voor de overzichtelijkheid.

ik ben nou ff wezen zoeken naar zo'n zogenaamde keyer, maar ik kan nergens een schema vinden zonder pic/avr.
iemand die er zo een weet ?

ik heb dit touch-schema gevonden:
http://www.rason.org/Projects/cwkeyer/cwkeyer.htm
voor een touch-paddle, geloof dat er al een keyer inzit
maar ik wil ook nog graag een gewoon paddle maken, daar heb ik dus een keyer voor nodig.
the matrix has you.....

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#13 Bericht door Jos pa7wwo »

hoi Tom

Op de site van PI4OSS (te bereiken via Veron.nl afdelingen en dan Oss aanklikken) staat een numorse programma, daarmee kun je zelf morse leren via de PC in het program staan ook een 350-tal TXT files met als titel een nummer en meer niet, dat zijn oefenteksten om zo het nemen te vervolmaken ongeveer vanaf tekst 165 heb ik de tektjes geschreven die ik heb gebruikt om hier in de afdeling een paar nieuwe CW-ers op te leiden en wat oude rotten weer op tempo te krijgen.
Programma numorse werkt met crack (ook in het zipfile) tot 48 woorden per minuut, ook staat er een Docje in met het morse alfabet volgens doctor Wheeler, ik dacht zelfs dat in numorse pro dit in het programma is geintegreerd, het doctor Wheeler alfabet is hier erg behulpzaam geweest om Junior met 8 jaar zijn cw examen te laten halen (5wpm) Geert (junior) kende met numorse alle letters en cyfers en ?, / , = teken binnen 4 weken en kon na 4 weken ook 5 wpm lezen 1 week later kon hij ook seinen. We zijn daarna omhoog gegaan in snelheid maar de motoriek van Geert was niet in staat om sneller dan 10 wpm te schrijven daar hij het schrijven net op de basisschool geleerd had en nog in groep 4 zat.
Kijk maar of je het iets vindt dat Numorse.

De keyer die je zoekt wordt ook door MFJ gebouwd zelfs vast op de paddle als je wil maar het is geen goedkoop dingetje, ik had je daarvoor in mijn eerste reactie al voor gewaarschuwd dat een paddle alleen niets kan, dat een paddle altijd in combinatie met een electronic keyer moet worden gebruikt. vandaar het advies van de gewone rechte sleutel , met een eenvoudig toongeneratortje en je bent klaar.

Op de website van PI4OSS staat ook nog CWISIT , en dit programma is instaat om ook morse te nemen van een seinsleutel aangesloten op de compoort (details van aansluiten staat in 1 van de 2 DOC files die erbij staan , voor zowel 25 pin com en 9 pin com) het nadeel van CWISIT is dat het alleen draaid op computers met 486 of oudere proccesoren anders is de PC veel te snel voor het oude DOS programmatje dat zo klein is dat je het zelfs vanaf een 3 1/4 floppy kan draaien zonder het op hardeschijf te installeren, het grote voordeel van CWISIT is dat je voor 1 complug 1 weerstand en 1 condensatortje ook meteen een oefen piepertje erbij hebt. maar let wel op het programma moet onder DOS draaien of windows 311 want anders werkt het niet optimaal en GEEN PENTIUMS ook geen oude pentium 1 want die zijn al te snel .
Ook hier werken de TXT files die erbij zitten als oefenvoer voor de hongerige Telegrafie student.

Nog van harte gefeliciteerd met je 16e verjaardag en succes

73 Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

#14 Bericht door pcnerd »

Jos pa7wwo schreef:hoi Tom

Op de site van PI4OSS (te bereiken via Veron.nl afdelingen en dan Oss aanklikken) staat een numorse programma, daarmee kun je zelf morse leren via de PC in het program staan ook een 350-tal TXT files met als titel een nummer en meer niet, dat zijn oefenteksten om zo het nemen te vervolmaken ongeveer vanaf tekst 165 heb ik de tektjes geschreven die ik heb gebruikt om hier in de afdeling een paar nieuwe CW-ers op te leiden en wat oude rotten weer op tempo te krijgen.
Programma numorse werkt met crack (ook in het zipfile) tot 48 woorden per minuut, ook staat er een Docje in met het morse alfabet volgens doctor Wheeler, ik dacht zelfs dat in numorse pro dit in het programma is geintegreerd, het doctor Wheeler alfabet is hier erg behulpzaam geweest om Junior met 8 jaar zijn cw examen te laten halen (5wpm) Geert (junior) kende met numorse alle letters en cyfers en ?, / , = teken binnen 4 weken en kon na 4 weken ook 5 wpm lezen 1 week later kon hij ook seinen. We zijn daarna omhoog gegaan in snelheid maar de motoriek van Geert was niet in staat om sneller dan 10 wpm te schrijven daar hij het schrijven net op de basisschool geleerd had en nog in groep 4 zat.
Kijk maar of je het iets vindt dat Numorse.

De keyer die je zoekt wordt ook door MFJ gebouwd zelfs vast op de paddle als je wil maar het is geen goedkoop dingetje, ik had je daarvoor in mijn eerste reactie al voor gewaarschuwd dat een paddle alleen niets kan, dat een paddle altijd in combinatie met een electronic keyer moet worden gebruikt. vandaar het advies van de gewone rechte sleutel , met een eenvoudig toongeneratortje en je bent klaar.

Op de website van PI4OSS staat ook nog CWISIT , en dit programma is instaat om ook morse te nemen van een seinsleutel aangesloten op de compoort (details van aansluiten staat in 1 van de 2 DOC files die erbij staan , voor zowel 25 pin com en 9 pin com) het nadeel van CWISIT is dat het alleen draaid op computers met 486 of oudere proccesoren anders is de PC veel te snel voor het oude DOS programmatje dat zo klein is dat je het zelfs vanaf een 3 1/4 floppy kan draaien zonder het op hardeschijf te installeren, het grote voordeel van CWISIT is dat je voor 1 complug 1 weerstand en 1 condensatortje ook meteen een oefen piepertje erbij hebt. maar let wel op het programma moet onder DOS draaien of windows 311 want anders werkt het niet optimaal en GEEN PENTIUMS ook geen oude pentium 1 want die zijn al te snel .
Ook hier werken de TXT files die erbij zitten als oefenvoer voor de hongerige Telegrafie student.

Nog van harte gefeliciteerd met je 16e verjaardag en succes

73 Jos
dankjewel.
ik ken numorse wel, maar ik doe het liever via die morse-cursus over de 2 meter band. en ik wil gewoon geen sleutel :P.
maar nu nog enkele vraagjes:
- heeft er iemand voor mij nog een keyer circuit liggen zonder pic/avr?
- wat voor input heeft een zender, is dat voor geluit, of alleen maar voor contact.
- heeft de eerdergenoemde touch-paddle een keyer er in zitten?

b.v.d.
tom (16!)
the matrix has you.....

pcnerd
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 okt 2005, 14:56
Locatie: kop van overijssel

#15 Bericht door pcnerd »

nou, nog een keertje dan, wie heeft er voor mij een goed keyer schema, zonder pic/avr ?
the matrix has you.....

Plaats reactie