20m echo op modulatie (incl. MP3's)

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#1 Bericht door PA3HHO »

Ik zat net even te luisteren en ik hoorde op 20m Jon GM3JIJ (?) in QSO met een W4GES en nog een ander station. Jon geeft aan dat hij een "nice little echo" hoort op het signaal van zijn tegenstation en geeft aan dat hij zelf wat last heeft van RF instraling. Ik hoor echter juist op zijn signaal een echo en géén echo op het signaal van W4GES.

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

De echo op het signaal van Jon is ong. 100 ms zo te horen, het lijkt me niet dat dat door de RF instraling komt. Lichtsnelheid is 300.000 km/s. Een echo van 100 ms is mogelijk bij een afstand van 30.000 km en dat is zo'n beetje de omtrek van de aarde. Zou het kunnen dat ik short path én long path door elkaar heen hoor?

Er waren behoorlijk goede (maar vreemde) condities op 20m, band ging op en neer. Mijn rotary H-dipool stond NW en ontvangt aan de voorkant even hard als aan de achterkant.

Hmmm... later nog even QSO gemaakt met Jon (luister MP3), het is waarschijnlijk toch RF instraling.

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]

IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#2 Bericht door PD2R »

Lijkt naar mijn bescheiden mening totaal niet op long en short path echo's.

Luister maar eens naar het onderstaande linkje. Het betreft een opname van een QSO tijdens de ARRL 10 meter DX contest van vorig jaar:
http://m.youtube.com/#/watch?feature=pl ... page&gl=NL
Laatst gewijzigd door PD2R op 15 nov 2012, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: 20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#3 Bericht door PA3HHO »

Zoals ik al schreef onder het bericht (vet en rood gedrukt) is het waarschijnlijk géén SP/LP echo maar instraling op de FlexRadio (die wellicht toch al een paar ms vertraagt). Ik vind het er overigens juist wél op lijken. In ieder geval bedankt voor de link. Ik had het nog nooit gehoord.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#4 Bericht door PD2R »

Ik had het rood gedrukte ook wel gelezen maar no offense, ik vind het in het geheel niet op elkaar lijken. Misschien ligt het aan de opname of aan mijn afspeel apparaat.
Toegegeven, mijn reactie was wat aan de "krachtige" kant, heb ik dus ook aangepast.

LP/SP echo's heb ik regelmatig gehoord en klink meestal niet zo extreem als in de opname welke ik gemaakt heb van DJ7JC. Die was de eerste paar doorgangen echt niet te verstaan.
Wellicht heb ik nog wat andere opnames van minder extreme LP/SP echo's.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: 20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#5 Bericht door xxxx »

Volgens mij heb ik jullie PI4DX tijdens CQ WW SSB 2011 nog met een flinke echo gehoord op 10 meter.
Het leek wel net de oude CB tijd. Ook veel andere stations op een bepaald moment op 10 meter tijdens CQ WW SSB 2011 met echo gehoord, als ik mij niet vergis de zondag middag.

Helaas geen opname van gemaakt.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#6 Bericht door PD2R »

Hoi Jelle, dat zou heel goed kunnen. Zelf ben ik op 10 meter niet actief geweest tijdens deze CQWW contest dus zelf heb ik het ditmaal niet gehoord.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: 20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#7 Bericht door xxxx »

Maarten dat was ook CQ WW SSB 2011.......Toen ook niet actief geweest op 10?.....Volgens mij waren de echo's toen van jullie extreem....Had het idee of ik soms wel een dubbele echo hoorde was echt heel vaag.

Gr Jelle

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: 20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#8 Bericht door PA1A »

PA3HHO schreef:Zoals ik al schreef onder het bericht (vet en rood gedrukt) is het waarschijnlijk géén SP/LP echo maar instraling op de FlexRadio (die wellicht toch al een paar ms vertraagt). Ik vind het er overigens juist wél op lijken. In ieder geval bedankt voor de link. Ik had het nog nooit gehoord.
Als je de microfoon snel loslaat, kun je ook je eigen echo horen...
De kunst is natuurlijk om dit op de Low Bands (<20) te doen.
Factor: ERP (ANT) en CONDX
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: 20m echo op modulatie (incl. MP3's)

#9 Bericht door PD2R »

CQWW 2011, toen hadden we inderdaad ook echo's.
Maar tijdens de ARRL 10 meter DX contest van afgelopen jaar was het echt extreem.
Zoals Henk al aanhaalde heb ik toen ook mijzelf terug gehoord. Wanneer ik de mike los liet hoorde ik nog een stukje van de laatste letter, "...ray" van de letter "xray".
Ik heb toen ook geprobeerd om het op te nemen maar dat is mij helaas niet gelukt.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Plaats reactie