Welke koptelefoon?

Alles over spraak.
Bericht
Auteur
PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Welke koptelefoon?

#1 Bericht door PD4M »

Tijdens de CQ WW SSB contest ging mijn superdeluxe AKG Studio nogwat koptelefoon echt kapot. Wat een duur rotding is dat geweest. Zat lekker en goed geluid (600 Ohm), maar mechanisch hopeloos. Daarna mijn Sennheiser PC koptelefoon. Maar daar waren de oorschelpen helemaal verpulverd en kreeg ik al na 5 minuten pijn aan mijn oren. Toen maar de koptelefoon van de digitale piano genomen. Een budget Sennheiser. Ging wel, maar geluid niet echt handig voor Radio.

De achterzijde van nieuwe Elektron staarde me de hele dag aan met Heil pro mic/koptelefoon combi's. Maar daar waren toch ook heel wat negatieve recensies op Eham te lezen. En ik heb ze ook wel eens in de hand gehad op een beurs en vond ze best goedkoop aanvoelen voor een vrij hoge prijs.

Wat zal ik eens aan gaan schaffen? Tot nu toe vind ik het niet erg om de microfoon steeds op te pakken. Dus echt toegevoegde waarde voor een koptelefoon/microfoon combi zie ik niet echt. Of mis ik toch echt wat? En als Heil echt top is naar welk model kijk ik dan?
Maarten
PD4M

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Welke koptelefoon?

#2 Bericht door pc1mb »

Klank is tot op zekere hoogte ook een kwestie van smaak, en dat maakt het beslist niet makkelijker om een advies te geven.

Zelf houd ik van een 'warme' rustige klank, die ik in de modernste DSP sets sowieso niet meer vind.
Scherp en vermoeiend vind ik die, om naar te luisteren. Dat houd ik dus geen contest vol.

Veel detail zonder dat het scherp wordt dus. Buizengeluid dekt de lading wel, ook al heb je er niet per se buizen of electrostaten bij nodig.
Maar een ander vindt dat juist weer te dof of te 'wollig', en wil juist dat moderne strakkere scherpere geluid.

Een headset en voetschakelaar of vox geeft wel twee handen vrij om de set te bedienen en de QSO te loggen. Lijkt me best handig in contest.

Verder lees ik graag mee, want ik heb het antwoord ook niet...

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Welke koptelefoon?

#3 Bericht door xxxx »

Dag Maarten,

Gebruik zelf ook een Heil Pro Set met Hc-4 Element en ben daar zeer tevreden over.....Headset is licht en voelt niet vervelend als je een lange contest hebt. Moet wel zeggen dat als je met meerder contesters om je heen zit de afsluiting niet perfect is. Pak je bijvoorbeeld een Peltor dan is dat een stuk beter. Mechanisch, tja nog geen problemen mee gehad. Ben dan ook altijd erg zuinig op mijn spullen, maar als je dat niet bent dan zou ik er geen hoge pet van op hebben.

Als je van plan bent om vaker te contesten is een Headset een must have!......Maar sta je niet blind op Heil, want zijn zat andere goede spullen te vinden.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Welke koptelefoon?

#4 Bericht door PA9CW »

Je hebt PB.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Welke koptelefoon?

#5 Bericht door PA3BAS »

Ik heb een Sony Mdr 7506 gesloten koptelefoon. Werkt goed, maar deze koptelefoons hebben een behoorlijk gehypet geluid, veel hoog en laag. Omdat ie gesloten is kan je hem wel heel zacht zetten.

Ik heb ooit bij een velddag een Heil koptelefoon opgehad. Heel fijn en rustig geluid. Hoor ik me zo lang naar luisteren. Ik weet helaas niet meer wel model het was...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

#6 Bericht door PD2R »

Mijn stem gaat uit naar de Heil Pro Set Plus. We hebben er bij PI4DX verscheidenen in gebruik en doen het prima. Sluiten ook goed af dus in een multi operator omgeving doen ze het ook prima.
Jammer genoeg verkoopt Bob Heil ze niet meer want deze is vervangen door de Pro Set Elite.

Wanneer mijn headset (ooit) een keer kapot gaat wordt het waarschijnlijk een van deze:
http://www.arlancommunications.com/prod ... /index.asp
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Welke koptelefoon?

#7 Bericht door paul »


Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

#8 Bericht door elsinga »

Ik mag hopen dat deze headset voor ruim onder de adviesprijs verkocht wordt... kost anders evenveel als een IC7000... :shock:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Welke koptelefoon?

#9 Bericht door ON5GM »

Ik vind mijn Kenwood HS-5 nog de beste
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke koptelefoon?

#10 Bericht door PE2AAB »

Ik gebruik een Heil Proset Plus en ben daar zeer over te spreken (worden overigens niet meer gemaakt).
In het vliegtuig maak ik gebruik van een David Clark H10-13.4 welke ook prima op mijn set werkt. Moet je wel het volume wat harder voor zetten i.v.m. de impedantieverschillen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Welke koptelefoon?

#11 Bericht door PD4M »

Ik was verder zeer te spreken over het comfort en geluidskwaliteit van de AKG. Dus zat ik nog even te browsen en vond dit: de AKG HSC 171 broadcast hoofdtelefoon met microfoon.

Zit je alleen met de aansluiting op de FT897. Komt dus nog een duur kabeltje bij. En de opmerking over de garantie (1 jaar!) bevalt me ook niet. Zeker niet na de mechanische gebreken bij de vorige.

Afbeelding
Maarten
PD4M

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Welke koptelefoon?

#12 Bericht door PA3BAS »

Je hebt volgens mij vijf volt beschikbaar op de microfoonaansluiting van de 897. Volgens mij bestaan er ook chippies die van die 5 volt wat meer kunnen maken om die microfoon te voeden. Koop een netwerkkabel en haal 'm uit elkaar. Koop wat losse contrastekkers en zet het allemaal zelf in elkaar. Veel goedkoper.

Omvormer hier


http://www.conrad.nl/ce/nl/product/156526/
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Welke koptelefoon?

#13 Bericht door PA9CW »

Maarten,

heb je mijn PB nog gelezen ?

Tonnie
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Welke koptelefoon?

#14 Bericht door pc1mb »

Uhm, op de *ingang* van de FT heb je toch al 12 volt? Hoef je toch niet moeilijk te doen met omvormen vanaf 5...

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Welke koptelefoon?

#15 Bericht door PA3BAS »

Volgens pagina 12 van de handleiding heb je op het derde contact van links gezien 5 volt. Ja, je hebt 12 volt beschikbaar op de DC-ingang, maar om niet een spaghettifeest te maken zou ik toch zo'n converter erin zetten. Klein kastje met die converter en een chassisdeel van die 6-polige mini-xlr. Aan de andere kant komt er een RJ-45 uit die in de Yaesu gaat. Zo zou ik het doen.
.... But will it blend?

Plaats reactie