Icom 706 icm SB2000

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Icom 706 icm SB2000

#1 Bericht door Aeolus »

Sinds kort heb ik een SB2000 soundcard/cat-interface aangeschaft voor mijn icom 706 mk2. Bijna alles werkt perfect. Kan zonder problemen de set besturen vanuit HRD, ook verzenden en ontvangen van dingen als psk/rtty/etc gaat perfect, alleen het probleem waar ik tegenaan loop is het feit dat als ik in die modes uit ga zenden, ik de spreeksleutel op de handmic ingedrukt moet houden. Is daar toevallig een oplossing voor?

Ik heb reeds geprobeerd om bij de connectiesettings van HRD verschillende opties te selecteren bij DTR en RTS, maar dat geeft niet het gewenste resultaat. De handleiding van de sb2000 geeft als tip aan : If your tranceiver supports vox mode in digital operation, enable it. Geprobeerd, maar dat werkt ook niet.

Iemand die al eens eerder deze combi gebruikt heeft en het werkend gekregen heeft?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Icom 706 icm SB2000

#2 Bericht door elsinga »

De 706 ondersteunt (volgens de kabel die ik voor mijn 7000 heb gekocht) geen PTT via CIV. Dat wordt dan meestal via de CTS of DTR pin op de RS232 connector geregeld. Maar, dat moet de kabel wel ondersteunen, die moet bij aanwezigheid van dat signaal de PTT aansluiting in de accessoireplug actief maken.

Heb geen idee of jouw kabel dat kan regelen, maar wellicht heb je wat aan deze info. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Icom 706 icm SB2000

#3 Bericht door Aeolus »

Nouja, ik weet niet of jij ook de sb2000 gekocht hebt, of iets anders, maar ik zie in elk geval dat voor de sb2000 de kabel voor de 706 en de 7000 hetzelfde is, dus dan zou hetgeen wat je zegt goed kunnen kloppen.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Icom 706 icm SB2000

#4 Bericht door elsinga »

Dan werkt jouw kabel kennelijk via een DTR or RTS signaal. Kan de mijne ook, maar de 7000 snapt ook het CIV commando om PTT te doen. Ik heb dus de keuze, jij niet.

De vraag is nu dus of jouw kabel ook PTT via DTR of CTS ondersteunt. HRD ondersteunt het in elk geval wel, je moet alleen in de interface opgeven welk RS232 signaal gebruikt moet worden voor PTT (en eventueel welk RS232 signaal gebruikt wordt voor de voeding vn de kabel, bij mij is dat DTR, als die niet altijd aan staat doet de kabel dus niks omdat hij geen voeding krijgt).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Icom 706 icm SB2000

#5 Bericht door pc1mb »

Ik ken de SB2000 niet, maar gebruik zelf twee losse kabels/interfaces op de icom, eentje alleen CAT en de andere voor de geluidskaart. Die van de geluidskaart heeft ook een USB (serieel), en daarvan wordt dus alleen de DTR/CTS gebruikt. Werkt dus allebei op mijn IC7000, maar DTR/CTS op de CAT poort doet het dus niet. Dat werkt alleen op het andere poortje, die van de geluid-interface.

Momenteel gebruik ik het spulletje even zonder CAT kabel, ik mis 'm eigenlijk nauwelijks. De set bedienen met de muis is nooit wat voor mij geweest, doe mij de echte knoppen maar. En voor PTT volstaat de soundcard interface ook, met z'n USB poort die alleen dat stukje doet en verder niets.

Als jij geen twee seriele/USB poorten hebt aan de SB2000, vrees ik dus dat je de DTR/CTS interface mist, en geen PTT hebt voor de 706.

Plaats reactie