Digipan PSK31 vragen

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Digipan PSK31 vragen

#1 Bericht door pa3cvi »

Hallo,

Ik was heel verrast om PSK31 QSO's te volgen, vooral het detecteren van zeer zwakke signalen die ik bijna foutloos over het scherm zag scrollen. Als volkomen beginneling heb ik daarvoor Digipan v2.0 gekozen en hoofdzakelijk omdat dit programma freeware is.

Omdat ik met (N1MM)MMTTY mode vertrouwd ben, ben je al gauw geneigd om qua basis concept van beide programma's deze met elkaar te vergelijken. MMTTY bestuurt mij TRX ook qua frequentie en geeft via een Scoop de juiste instelling van de ontvangst- en zendfrequentie weer.

Digipan lijkt dat nu juist niet te doen, de instelling in het Digipan ontvangst venster staat los van de instelling van mijn TRX afstelling. Mijn vraag is de volgende:

Hoe stem ik mij TRX af om een CQ roepend station te beantwoorden?
Moet ik dat doen aan de hand van de informatie die ik krijg als ik met het "groengekleurde vlaggetje" op een sterk station afstel en dan op de aangegeven frequentie in de frequentieschaal mijn TRX in tunen?
Of is het toch mogelijk om de TRX freq. geheel te koppelen aan dit programma.

PS.
Het ontvangen en verzenden van PSK31 heb ik alwel in werking.Mocht het zo zijn dat ik het echt helemaal verkeerd aanpak m.b.t. tot het gekozen PSK31 programma dan hoor ik dat graag.

Alvast dank voor mogelijke reacties.

73, Cees, PA3CVI

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Digipan PSK31 vragen

#2 Bericht door PE2AAB »

Beste Cees,

In principe is het zo dat de signalen van PSK31 zo smalbandig zijn dat er in de kHz die je op je scherm ziet, wel 30 tot 40 stations schuilen (elk station haar eigen toonhoogte zeg maar)

Je set blijft dus op b.v. 14070.150 staan en in de 'waterfall' zie je alle stations voorbij 'riedelen'. Door nu op zo'n streep, ofwel station, te klikken wordt jouw TX signaal van een zelfde frequentie als het station waarnaar je luistert.

Je zou eens kunnen proberen om DM-780, het programma dat verborgen zit in HamRadioDeluxe, te gebruiken. Hier zitten veel functionaliteiten in verstopt waaronder een logboekfunctie en zelfs een koppeling naar b.v. eQSL waardoor aan het einde van een QSO er automatisch een QSL wordt verzonden. Tevens kun je middels HRD je set bedienen en wordt ook je TX frequentie via de CAT vanuit je set uitgelezen en meegenomen in je LOG.

Grt,
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Digipan PSK31 vragen

#3 Bericht door pa3cvi »

Hallo Rick,

Dank voor je respons.
Inmiddels heb ik eerst MIXW31 geinstalleerd en daarmee heb ik wel een volledige CAT ingesteld,
mijn Kenwood TS480 communiceert nu prima met het programma.
Inmiddels heb ik de Help mogelijkheid geheel door gelezen en heb daar het een en ander van geleerd.
Wat ik nu maar niet kan vinden is hoe het nu precies met dit programma in zijn werk gaat bij het opzetten van een QSO.

Macro's, TX en RX zijn in orde maar het opzetten van een QSO daar vind ik niets over.
Bij Digipan bijvoorbeeld kun je in een paar zichtbare kleine venstertjes alvast de naam, QTH, e.d. ingeven van het tegenstation die dan automatisch in het QSO met <NAME> <QTH> worden verwerkt.

Bij MIXW kan ik er niet achter komen hoe dat daar werkt.
Mogelijk ben je geen MIXW werker, maar mogelijk zijn er anderen die mij daarin weg wijs kunnen maken.

Ik heb daarvoor een nieuw onderwerp: MIXW hulp geplaatst en hoop daar wat meer succes te hebben.

73, Cees

Plaats reactie