packet radio

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
flok
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2012, 15:42
Locatie: Gouda, the Netherlands
Contacteer:

Re: packet radio

#16 Bericht door flok »

coolepascal schreef:
flok schreef:Nou ben inmiddels iets verder: het lijkt er op dat er ergens tussen linux kernel 2.6.32 en 3.2 iets veranderd is waardoor die baycom toestanden niet goed meer werken. 2.6.32 lijkt namelijk 't wel te doen (10 beacons en 2 pings verzonden als test).
Ben nu een "git bisect" aan 't doen om te achterhalen met welke change in de kernel het kapot is gegaan.
Verbaast me niets, verwachte al problemen met eerdere kernels, n.l. zodra het kernel van huisuit preemptive is.
nu ja... TNC dus... UNIX is nu eenmaal niet echt een RealTime OS he.
Nee dat is zo. Maar het is een 3GHz p4, die moet toch op z'n sloffen 1200bps kunnen doen, zelfs met interrupts op de verkeerde momenten?
Los daarvan: ding is vrijwel idle en weinig interrupt genererende devices d'r aan (alleen een disk).

Nadeel van zo'n TNC is (denk ik) dat ik wat minder vrij kan experimenteren met netwerkprotocollen e.d. Want zo'n tnc biedt je toch alleen een text-console aan via serieel en niet bijv. een ppp-achtige constructie? (zoals adsl modems dat vroeger deden)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: packet radio

#17 Bericht door PE1PQX »

Klopt. een TNC is minder flexibel dan software i.c.m. soundcard packet. Aan de andere kant kun je de eprom die er in zit voorzien van andere software om zo eventuele nieuwe protocollen toe te voegen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pb2jj
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mar 2012, 12:29
Roepletters: pb2jj

Re: packet radio

#18 Bericht door pb2jj »

flok schreef:
Theo schreef:De squelch zit nooit vlak na de discriminator, bij FM.
Hoe simpel kan het dan nog zijn?
9K9 was de norm in pakketten radio?
Ik doe 't op 27mc, dus 1k2.
Het luisteren doe ik via een gewone receiver, luisteren via de speaker.
Wordt er nog steeds packet gedaan op 27mc? :-) Welke bbs is er nog aktief in de regio Gouda? Hier in Alphen aan den Rijn had je vroeger NL3AZN,NL3ALP,NL3HLA en nog een hoop andere stations. En op welk kanaal hoor je de packetsignalen?

flok
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2012, 15:42
Locatie: Gouda, the Netherlands
Contacteer:

Re: packet radio

#19 Bericht door flok »

pb2jj schreef:Wordt er nog steeds packet gedaan op 27mc? :-) Welke bbs is er nog aktief in de regio Gouda? Hier in Alphen aan den Rijn had je vroeger NL3AZN,NL3ALP,NL3HLA en nog een hoop andere stations. En op welk kanaal hoor je de packetsignalen?
Nou ik ben bezig wat op te zetten.
Vooralsnog zend ik alleen wat beacons en pings uit naar een arbitrary ip-range.
Verder heb ik de hele dag een sniffer (axlisten) draaien maar zie helemaal niks voorbij komen.
Dus of receiven van packets gaat nog mis, of ik ben inderdaad de enige in een omtrek van 15km.
Kanaal 24.

flok
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2012, 15:42
Locatie: Gouda, the Netherlands
Contacteer:

Re: packet radio

#20 Bericht door flok »

Oh het laatste nieuws is trouwens dat het er op lijkt dat linux kernel v3.2 dit probleem heeft, kernels daarvoor niet. Getest met 3.0 en 3.1 en dat gaat goed.
Ik zend dus nu vrolijk uit. Ja alleen blijft het bij zenden vooralsnog, het is vooral stil :-)

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: packet radio

#21 Bericht door pa3dsc »

Je moet je zorgen maken al je wel packets hoort maar niet mee schrijft in de axtrace.
Hoor je niks dan is er ook niks.
Probeer eens mee te schrijven op 144.800 de aprs frequentie. 1200 Bd Bell202.

flok
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jul 2012, 15:42
Locatie: Gouda, the Netherlands
Contacteer:

Re: packet radio

#22 Bericht door flok »

pa3dsc schreef:Je moet je zorgen maken al je wel packets hoort maar niet mee schrijft in de axtrace.
Hoor je niks dan is er ook niks.
Probeer eens mee te schrijven op 144.800 de aprs frequentie. 1200 Bd Bell202.
Mja ik heb geen licentie en radio daarvoor.
Ben aan 't kijken voor een N-license.

Trouwens: de mensen die packet radio doen op 2 meter, gebruiken die dezelfde modems als op 27mc?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: packet radio

#23 Bericht door pa5cal »

In princiepe kan dat ja, hoewel je op 27mc veelal baycom's tegenkomt en niet zoveel tnc's

-P

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: packet radio

#24 Bericht door pa3dsc »

Modems 1k2 voor 27MC zijn zelfde als 2 meter.
Luisteren lijkt me geen enkel probleem.

modem is de modulator demodulator. daar wordt anoloog naar bitjes om gezet visa versa.

Node controler worden bitjes verwerkt en wordt het protocol onderhouden

veel TNC's hebben die functionalteit in een kastje.

Geluidskaarten in een PC hebben die functies samen in zich.

zie osi-referentie model:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Datacommun ... /Inleiding

Met alle netwerk technieken zou het aan te bevelen zijn deze informatie op het examen in te voeren
CW er uit Datacommunicatie in informatica/Inleiding er in.
voor alle echo linkers, irlp ridders en Dstar adepten

Plaats reactie