D-STAR is het wat anno 2012?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
cris
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2012, 08:57

D-STAR is het wat anno 2012?

#1 Bericht door cris »

Na een tijdje er tussen uit geweest te zijn heb ik de hobby weer opgepakt. Even wennen want er zijn veel dingen aangepast. Zo mag ik nu met mijn Novice ook op een stukje van de korte golf uitkomen (wat ik erg leuk vind om te doen met digitale modes via mijn FLEX-1500 radio)

Ik was ook op zoek gegaan naar de packet community, maar kwam er al gauw achter dat deze nu toch (althans bij mij in de regio Dordrecht) niet meer aanwezig is. Via veel lezen ben ik er achter gekomen dat de meeste mensen zich nu voornamelijk bezig houden met D-STAR. Ik heb hier al veel over gelezen en het ziet er erg leuk uit.

Echter de meeste informatie die ik heb gelezen is al ca. 4 a 5 jaar oud.

Graag zou ik wat meningen horen van D-STAR gebruikers of het de moeite waard is om bijvoorbeeld een investering te doen voor een ICOM 2820 of iets dergelijks om aangesloten te worden op het D-STAR netwerk.

Leeft D-STAR nog? Is het nog upcoming , hot en een "must have" ? Of was het 4 a 5 jaar geleden hot en leuk en anno 2012 niet meer de moeite waard om hier nog wat mee te doen? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Hopelijk kan ik hier wat recente gebruikers ervaringen en persoonlijke meningen krijgen van gebruikers.

Alvast bedankt!

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#2 Bericht door lloyd »

volgens yaesu is d-star achterhaald

http://www.yaesu.com/indexVS.cfm?cmd=Di ... Archived=0

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#3 Bericht door xxxx »

Dag Cris,

Ik ben geen d-star gebruiker omdat mijn interesse daar niet (Nog niet) echt ligt. Maar hier in de regio Drachten zijn er wel redelijk wat D-star amateurs actief en die zijn allemaal best enthousiast.
Naar mijn weten is het netwerk nog steeds wel Up en is er steeds meer mogelijk.....Dus D-Star is absoluut niet achterhaald.....en natuurlijk zal Yeasu dat beweren omdat Icom te touwtjes op dit gebied in handen heeft :?

De D-star repeater beheerde hier in Drachten is Jan PD0SDO hij is ontzettend actief met D-Star en kan je er ook echt alles maar dan ook alles over vertellen, contact hem eens en dan weet ik zeker dat je snel over de streep bent :wink:

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PA1MP
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 sep 2010, 08:43

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#4 Bericht door PA1MP »

Een aantal Duitse amateurs zijn vorig jaar begonnen met het uitbrengen van een Hotspot printje, de DV-RPTR en hebben daar nu ook een AMBE uitbreidingsbordje bij. Dit setje aansluiten op een transceiver met 9k6 mogelijkheid en je bent QRV met D-Star voor relatief weinig geld. Ondertussen werd de vraag zo groot dat ze de printjes nu professioneel laten fabriceren.
Zie http://shop.dvrptr.de/
73 de Marc

cris
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jul 2012, 08:57

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#5 Bericht door cris »

Bedankt voor jullie reacties tot zover, meer feedback is welkom , zeker ook van mensen die het (al een tijdje) gebruiken.

Voor de meeste zend-amateurs moet er toch een investering in hardware worden gedaan om in deze flow mee te gaan. D-star bestaat al een tijdje en ik zie ook wel meer hardware verschijnen.

Het lijkt er dus op dat D-STAR populair is en de populariteit nog steeds groeiende?

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#6 Bericht door PE1JAE »

Ik ben nu zelf een half jaar actief op D-Star. Het is leuk knutselen, zeker in combinatie met een DVRPTR zodat je zelf vrijelijk aan de verschillende reflectoren kunt koppelen en mee kunt luisteren naar "locale" activiteit in de US, Australie etc. Het is ook dusdanig "anders" dan traditioneel FM dat er een hoop te leren en begrijpen is, heeft een leuke link met Internet activiteit en een wat ander publiek dan de "locale" FM praatpaal. Sommige mensen vinden het heel leuk om via D-star met Japan te praten, anderen zien het misschien als minder "echt" omdat het in weze een gesprek via het Internet is.

D-Star is niet super actief in mijn beleving, maar er is genoeg activiteit om het interessant te houden. Nadelen zijn dat je oor moet wennen aan de digitale codec (bij sommige stemmen klinkt het robotachtig) en dat er wel eens storing is (mensen die klinken als R2D2, doorgangen die helemaal wegvallen, QSO's die afbreken).

Kortom - het ligt er aan wat je leuk vindt.

Groeten,

Jan-Willem

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#7 Bericht door PF9ZX »

Ik zit ook al een tijdje op de wip en vind het erg karig wat informatie betreft over wat je precies kan verwachten. De kans dat ik de stap waag wordt steeds kleiner en kleiner. Ik wil pertinent niets doen via de pc als het gaat om verbindingen maken. Vooralsnog tenminste :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Theo

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#8 Bericht door Theo »

Bekijk het zo, wat is de overstap naar FM, als je AM gewent bent?


En ja , met D star maak je nog steeds verbindingen :mrgreen:
En ja, het gaat meestal nergens over, de meeste verbazen zich over de afstand :shock:
Dat het vaak via internet gaat, hebben de meesten niet in de gaten, echt niet.
Dus de vraag van wat vind je van deze verbinding met Australië?
EEhhhh niets?
Gaat via de draad :mrgreen:

Maar dat je nu met dtmf kunt schakelen waar je naar toe wilt gaan, is een grote sprong voorwaarts.
Het is nu erg gemakkelijk om ergens op in te loggen, en je bent van het akelige aanmelden af.
Je moest eerst bewijzen dat je legaal bent, anders had je geen toegang tot het netwerk.
Dat is nu ook voorbij, leve de vooruitgang.

D star is een mode met potentie, zeker voor al die gene met problemen op de korte golf van storing.
Die kunnen nu ook met de hele wereld verbinding maken, maar dan anders.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#9 Bericht door PE1PQX »

Dus ik kan D-star deels vergelijken met Echolink... gaat ook de hele wereld over.
Hoorde enkele jaren terug (begin tijd Echolink) op eens een Rus kneiter hard in FM (2m), terwijl er totaal geen openingen op 2m waren... Als je niets in de gaten hebt, sta je wel even vreemd te kijken.

Vind directe QSO's zonder tussenkomt van internet toch een heel stuk spannender...

(hoewel technieken zoals D-Star best interessant kunnen zijn.)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#10 Bericht door PD0SDO »

Hallo,

Dstar gaat niet alleen via internet, het is een leuke bijkomstigheid dat dat kan natuurlijk.
maar je kunt ook gewoon Simplex Dstar bedrijven op 2 of 70.
dat word helaas nog niet veel gedaan maar is zeker intressant.
ik heb het al een stuk of wat keren gedaan met een station op afstand op VHF in FM en later Dstar.
op FM was het dan dik in de ruis met zwakke modulatie, na omschakelen op Dstar Glashelder en keiharde modulatie.

Groeten PD0SDO

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#11 Bericht door Manitou »

PD0SDO schreef:Hallo,

Dstar gaat niet alleen via internet, het is een leuke bijkomstigheid dat dat kan natuurlijk.
maar je kunt ook gewoon Simplex Dstar bedrijven op 2 of 70.
dat word helaas nog niet veel gedaan maar is zeker intressant.
ik heb het al een stuk of wat keren gedaan met een station op afstand op VHF in FM en later Dstar.
op FM was het dan dik in de ruis met zwakke modulatie, na omschakelen op Dstar Glashelder en keiharde modulatie.

Groeten PD0SDO
Zelfs op de HF banden lukt het vrij aardig om D-Star te doen.
Met de IC-9100 kan dat maar evengoed met bijvoorbeeld een DVRPTR en een 9K6 TX die decameter aankan.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#12 Bericht door pa3dsc »

Is een leuke mode.

http://www.opendstar.org/presentations/ ... on2009.pdf

Packet radio lookalike en in het data veld de audio.

Gebruikersavatar
PE1JAE
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:30
Roepletters: PE1JAE
Locatie: Amsterdam

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#13 Bericht door PE1JAE »

Manitou schreef: Zelfs op de HF banden lukt het vrij aardig om D-Star te doen.
Met de IC-9100 kan dat maar evengoed met bijvoorbeeld een DVRPTR en een 9K6 TX die decameter aankan.
Verhip, dat ik daar nou nooit aan gedacht heb! Leuk experiment...

Op welke frequenties is er activiteit? Net Google gevraagd, maar daar kwam niet zo veel uit.
IC-7000 met X50N en HyEndFed 20m, TH-F7E, ID-880H, Hytera MD785G, Ultimate3, DVMEGA en brede verzameling 409-spul.

Looking for the answer? 42...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#14 Bericht door PE1PQX »

1e link: http://www.ustream.tv/recorded/2432178
er staan rechts een paas screenshots van filmpjes waar je frequenties ziet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: D-STAR is het wat anno 2012?

#15 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,


Nice d-star dongle YouTube

Robin Cutshaw, AA4RC presentation at Pacificon 2012

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... fDRgkKvWXA
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Plaats reactie