Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#1 Bericht door elsinga »

Met een beetje transceiver kun je tegenwoordig de nodige digitale modi draaien, allemaal op basis van een breedbandsignaal en een geluidskaart. Zou het ook mogelijk zijn om op die manier iets met TETRA (of MotoTRBO of NexEdge of...) te gaan doen? Dit naar aanleiding van een draadje over de d-start dongle en zo...

Gewoon even nieuwsgierig! :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#2 Bericht door PD0SDO »

mototrbo heb ik al prima kunnen beluisteren via de soundcard.
via de 9k6 pin van de datajack op mn FT857, let op RX only.
wat die andere DV modes betreft weet ik niet of bij mij in de buurt daar iets van te te ontvangen is.
even googlen op DSD for windows (te vinden bij Radio Reference)

Groeten Jan PD0SDO

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#3 Bericht door elsinga »

Jan, ziet er goed uit! Er is zelfs een Windows port voor, scheelt weer een virtuele linux installatie. :)

Ga hier eens goed naar kijken en dit volgen. Ben wel benieuwd of er ook nog een TX variant bij komt, DSD is nu receive only.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#4 Bericht door pa3dsc »

kijk eens naar GNU radio.
kan veel en als het er niet is kun je het maken/programmeren.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#5 Bericht door PA3BAS »

Ik geloof ook dat er zo mensen zijn die Tetra aan de praat hebben met gnuradio. Even zoeken naar een link.


Zie http://m.youtube.com/watch?v=cpbcswzlYoc

Doen ze allemaal met een funcube dongle, maar kan ook met zon dab stick denk ik.

Nog wat leesvoer : http://tetra.osmocom.org/trac/
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#6 Bericht door coolepascal »

Klopt allemaal. al moet je van het osmocom project niet verwachten dat het install -AreYouSure-Next-Next- programma is.
Ik ben (zoals eerder gemeld) ook nog met een eigen SDR platformpje bezig. dat langzaam maar gestaag vorderd. Daarmee zou Tetra ook mogelijk moeten zijn.
Probleem met tetra is natuurlijk wel dat het systeem eigenlijk interactief is....dwz zender en ontvanger 'praten' met elkaar en doen dus beiden uitzendingen ook als de communicatie maar een richting uitgaat

Ook kun je tetra niet met standaard geluidskaart SDR meuk doen omdat er dan gebruik gemaakt wordt van een SSB tranceiver waarvan de bandbreedte niet toereikend is.
Wil je ook kunnen zenden dan ben je al snel aangewezen op een USRP, simpel omdat er weinig gangbare hardware is die praktisch bruikbaar is (en zelfs een USRP voldoet daar niet aan)

De weg naar Tetra voor de amateur loopt (behoudens een paar gelukkige die commerciele apparatuur hebben weten te om te bouwen) in princype via SDR
SDR is leuk maar wil je echt spannende dingen doen dat loont het zich zeer de moeite om je in de techniek ervan te verdiepen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#7 Bericht door Michel-nl »

Je kan uiteraard DMR van Mototrbo afluisteren, mits er geen versleuteling gebruikt wordt. Maar de amateur wereld zit nog niet in het DMR te werken.
Dus snap ik niet wat je wilt afluisteren hierin? Bedrijven zullen veelal versleuteling gebruiken, terecht ook. Anderen hebben niks te maken met hun gesprekken en informatie.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#8 Bericht door elsinga »

Ik was in de eerste plaats geinteresseerd in TETRA. Daar beginen de zendamateurs nu zo'n beetje mee te spelen. MotoTRBO ook, maar wat minder. Mocht er wat meer mee te belusiteren zijn, dan is dat mooi meegenomen. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#9 Bericht door Michel-nl »

Er staat in onze regio ook iets in de kinderschoenen met Mototrbo inderdaad, dat is dan ook voor amateurs.
Zodra dat van de grond is zal ik dat ook wel melden.

PD0SDO
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 aug 2010, 13:34

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#10 Bericht door PD0SDO »

dat DMR niet in de amateurwereld gebruikt word is onzin.
er is al een heel netwerk opgezet door div amateurs.
maar je kan natuurlijk ook kijken naar Dstar , dat is wel een veel gebruikte DV mode onder de amateurs, met
ook de grootste gebruikers groep.
de div tetra spullen die 2e hands hier endaar aangeboden worden bestrijken helaas niet de hele 70cm band
maar alleen het onderste stukje.
dus ik wacht daar nog wel even mee tot daar wat leuker spul aangeboden word wat wel de hele band bestrijkt.
succes met luisteren via DSD is leuk om even mee te rommelen.

Gr Jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#11 Bericht door coolepascal »

Ik denk dat je tevreden kan zijn als je tetra meuk op een enkele freq werkt.
Het zal echt geen storm lopen in die mode.

@Robert tetra is technisch best interesant maar ook tamelijk ingewikkeld.
Daarnaast moet je echt in de techniek achter die mode geintereseerd zijn, DXen kan met tetra niet no mather hoe goed de condx zijn, bij 50km houdt het gewoon op.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#12 Bericht door elsinga »

De techniek erachter interesseert me wel, da's niet het probleem. ;)

En die max afstand, da's ook zo bij GSM (ligt ook daar aan de timing van de tijdslots). Alleen zijn daar al technieken om de tijdslots te verdubbelen of verviervoudigen, met een zelfde effect op de maximale afstand. Kan me voorstellen dat dat bij TETRA ook kan, zeker als je "simplex" werkt.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#13 Bericht door coolepascal »

Jazeker kan dat, maar dan moet je daar speciale maatregelen voor nemen, en het probleem blijft bestaan, je rekt het slechts een beetje.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#14 Bericht door PA0ETE »

Op zich kun je Tetra wel ontvangen zonder statusberichten retour te zenden. In dat geval geldt de maximale afstand ook niet. Die is er alleen voor om te voorkomen dat een retourgezonden duplex- of status-signaal het naastliggende tijdslot stoort. :-) Het hangt ervan af hoe het ontvangende apparaat ingesteld is of het gaat. Afhankelijk van de instellingen zijn er ook apparaten die impulsen gaan zenden zodra ze een signaal horen. Een dergelijk apparaat kan signalen verder weg niet hoorbaar maken.

Je kunt bij zo'n grote afstand geen verbinding opzetten in de traditionele zin. Normaal wordt bij een DMO-verbinding direct een zogenaamd groepsgesprek aangemaakt. Bij een groepsgesprek in DMO zit de audio in tijdslot 1 en de statusberichten gaan in tijdslot 3. Statusberichten gaan ook bij DMO in twee richtingen. Dat is de reden dat bij de bekende BHR21-apparaten de noodknop werkt. Je kunt met die knop de doorgang van een te lang sprekende amateur onderbreken als je wilt, en daaraan kun je zien dat het verkeer tijdens een schijnbaar simplex doorgang toch in twee richtingen gaat.

Je kunt met de apparaten ook gewoon zenden zonder dat er iemand retour komt. Zo'n doorgang (maar andere doorgangen ook) kun je op groter afstand dus ontvangen zolang je niet aan het gesprek deelneemt. Wacht je na de uitzending af, tot nadat de statuspulsen van het zendende station stoppen, kun je zelf zenden terwijl het tegenstation je op dat moment ook hoort. Wacht je het stoppen van de statusberichten niet af, dan probeert het ontvangende apparaat (dat is degene die nog steeds pulsen aan het zenden was) een verbinding te maken, d.w.z. een groepsgesprek aan te maken. Die constateert vanwege de looptijd dat de afstand te groot is en keurt dan de verbinding af als zijnde storend voor de naastliggende tijdslot's 2 en 4...

pe1rcd
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 mei 2005, 18:29
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Ik zat eens te dromen... TETRA via PC en TRX?

#15 Bericht door pe1rcd »

Als experiment in de amateurwereld, kan je altijd kijken of je een standaard op ene paar punten kan aanpassen om het werkbaar te maken voor radio amateurs. AX25 is tenslotte ook afgeleid van het X25 protocol.
bouwjaar 1973,

Plaats reactie