Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1APM
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2010, 19:43
Roepletters: PD1APM
Locatie: Riel (JO21MM)
Contacteer:

Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#1 Bericht door PD1APM »

Hallo mede amateurs,

Ik lees al een tijd dat Echolink in Nederland verboden is.

Maar is dan de zendamateur,of de repeater in overtreding.
Verder kan ik bij het AT helemaal niks vinden over Echolink. Dus ik vraag me af, of dat het wel verboden is.

73 Jeroen, PD1APM.
Werken in Kilowatts is nutteloos.

Member of: http://www.pi4sbr.com

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#2 Bericht door PA2LO »

De amateur die niet in het bezit is voor een vergunning voor onbemand frequentiegebruik en toch zijn zender aansluit als repeater voor Echolink (of andere systemen bijvoorbeeld Teamspeak) is in overtreding:

"Repeaters: alleen met vergunning
Een aantal zendamateurs heeft een radiostation dat op afstand kan worden bediend. Dit is toegestaan zolang de betreffende zendamateur de enige is die het radiostation kan bedienen voor het maken van een verbinding. Is dit radiostation ook door andere registratiehouders te bedienen voor het maken van een verbinding, dan functioneert dit radiostation als een repeater. Als geen vergunning is verleend voor onbemand frequentiegebruik, dan is dit radiostation feitelijk een illegale repeater. Voor repeaters geldt namelijk dat deze alleen zijn toegestaan als een vergunning is verleend door het agentschap.

Overtreding
Zendamateurs die dit soort gebruik van hun radiostation toestaan, zijn in overtreding. Agentschap Telecom gaat strenger controleren op dit gebruik en zal bij het constateren van overtredingen passende maatregelen nemen.
bron: http://www.agentschaptelecom.nl
"

Het kan natuurlijk prima zo zijn dat er amateurs zijn die WEL een vergunning voor onbemand frequentiegebruik hebben en dus legale Echolink-repeaters zijn.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#3 Bericht door coolepascal »

Verder geld (machtigingsvoorwaarden) dat het niet is toegestaan berichten van derden door te geven.
Nu is dat met echolink wel enigzinds ingedamd maar met teamspeak is dat zeker niet het geval.

Ik begrijp het probleem niet zo.
Als experiment is echolink voor een keer best aardig.
Maar als de boel werkt heeft het nog maar weinig met onze hobbie te maken.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD1APM
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2010, 19:43
Roepletters: PD1APM
Locatie: Riel (JO21MM)
Contacteer:

Re: Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#4 Bericht door PD1APM »

Oké. Ik bedoel meer. Als ik nu met mijn portoon verbinding maak met de repeater van Breda op 2m. Die repeater bezit echolink. Ben IK dan in overtreding als ik dmv codes verbinding maak met iemand ui een ander land.

73
Werken in Kilowatts is nutteloos.

Member of: http://www.pi4sbr.com

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#5 Bericht door coolepascal »

Beetje gezocht allemaal, maar het antwoord is simpel
De eigenaar van de repeater is verantwoordelijk voor die link, niet jij.

Jij bent echter wel verantwoordelijk voor de verbinding die je maakt.
Volgens je machtigings voorwaarden mag je enkel verbindingen maken met gelicenceerde amateurs.
Dat lijkt me redelijk duidelijk.

(Mag je verbindingen maken met een lpd-er ? volgens de machtigings voorwaarden niet, tenzij je zelf een lpd porto gebruikt, waarbij je gerust je call ter herkenning mag blijven gebruiken, raar verhaal idd)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#6 Bericht door elsinga »

Nou, dat mt die LPD'er is nog een beetje grijs gebied. Ik quote even de voorwaarden:
gebruikersbepalingen-amateur-frequentiegebruik.pdf schreef:1.2 Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte
met de bestemming “amateur” of “amateursatelliet”.
De LPD gebruiker zit ook (legaal!) in frequentieruimte met bestemming "amateur". Hij valt welliswaar onder een vergunningsvrij regime, maar de frequentieruimte heeft gewoon twee gebruikers. Als er had gestaan "met andere gebruikers met de status amateur of amateursatelliet" of zo, dan was het communiceren met niet-amateurs niet toegestaan. Nu is dat nog wel interpreteerbaar als "het mag, want de LPD gebruiker mag daar komen en ik ook want het heeft de bestemming amateur".

Als ik moet gokken, dan zou het wel eens bedoeld kunnen zijn om (full-duplex) verbindingen tussen twee gebruikers op twee verschillende frequenties te voorkomen, bijvoorbeeld een marifoongebruiker die op een marifoonfrequentie praat en luistert op een amateurfrequentie en omgekeerd. Twee legale gebruikers op hun eigen frequentie en legaal luisterend naar de andere gebruiker.

Maar goed, ik ben geen jurist. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#7 Bericht door Aeolus »

Wat die regel betreft, daarin wordt volgens mij puur bedoelt dat je geen verbindingen mag maken met zendende stations die dit op illegale wijze doen. In geval van een LPD'er is dat niet het geval... Ik denk dus dat je met de zin "het mag, want de LPD gebruiker mag daar komen en ik ook want het heeft de bestemming amateur" de spijker op zijn kop slaat.

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#8 Bericht door pa8w »

Ging dat LPD trouwens niet verdwijnen?

Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Is het zenden d.m.v Echlink echt verboden?

#9 Bericht door PE7EB »

Als dat zou kunnen Wil ... en dan meteen ook DGPS naar 444 MHz en een verbod op PLT/PLC :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie