Echolink in Nederland verboden

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#16 Bericht door PA0ETE »

PA3JMS schreef:Het topic onderwerp is: Echolink in Nederland verboden.

Echolink is niet verboden als het via een repeater met ATOF loopt. Heb je geen ATOF dan mag het niet. Zo lees ik de tekst op de site van het AT.

Het bemand onbemand laat ik even in het midden.
Volgens mij is dit grotendeels juist. Ik weet niet of je expliciet toestemming moet hebben voor EchoLink of dat een algemene toestemming voor het koppelen of voor interactie via een gateway noodzakelijk is. Ik heb zelf voor D-STAR altijd in mijn aanvragen voor een ATOF expliciet aangegeven dat het de bedoeling was om het relais via "een netwerk" aan andere relais te koppelen.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Echolink in Nederland verboden

#17 Bericht door PA3JMS »

Zie mijn post voor jou post met de link naar het AT. Ze willen juist ruimte geven aan dit soort netwerken, alleen wel netjes geregeld.
73 Jan

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Echolink in Nederland verboden

#18 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#19 Bericht door PA0ETE »

PA1FOX schreef:Oh?

Als ze haar eigen call gebruikt vind ik dat geen probleem hoor... :lol:
Grapjurk. Op diezelfde manier kun je natuurlijk ook een 27 MHz-er je zender laten gebruiken, zelfs zonder dat je erbij aanwezig bent.

(als het een goedgekeurd 27MHz-apparaat is tenminste :P )

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Echolink in Nederland verboden

#20 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 30 mar 2012, 12:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#21 Bericht door PA0ETE »

PA1FOX schreef:Ik snap je antwoord niet, John. We weken beiden niet op 27mc. Af en toe werkt ze op 2 meter.
Het probleem ligt als ik me niet vergis ook heel ergens anders. Volgens mij zitten wij beiden op verschillende golflengtes.

Ik zal het even uitleggen. Volgens mij gaat dat het makkelijkst met plaatje. Zie hieronder.

GMS_Press_2009_512h.jpg

Beter nu? :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#22 Bericht door PA0ETE »

Ahum, laten we verder maar even weer on topic gaan ;-)

Ik hoop dat een en ander met betrekking tot de regels wel goed uitgelegd is? Het vervelende is dat de overheid dat bepaalt. Wat er eerder was, ook het toelaten van EchoLink was toch een soort van gedoogsituatie. Daar is nu een eind aan gekomen. Als je dat wilt veranderen gaat dat toch het best via de verenigingen, hoe traag dat soort processen soms toch ook kunnen gaan.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Echolink in Nederland verboden

#23 Bericht door pa0ejh »

Ik denk dat het probleem in de term 'ONBEMAND' zit , je mag dan ook niet meer een
vossejachtzender ergens onbemand achterlaten , wie heeft daar een BT voor?

Dan wordt een Vossenjacht wel erg duur , en zal dan ook wel verdwijnen...........
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#24 Bericht door pd0nmo »

Een ATOF kost € 140,= maar is bedoelt om 24 uur per dag 7 dagen in de week te gebruiken, dat wil ik helemaal niet.
Ik gebruik echolink hooguit 2 uur per week om PI4VRZA/A te realeren, door echolink gelijk te stellen aan een bemande repeater zonder ATOF is het nu ineens verboden.
Dit heeft effect voor alle echolink gebruikers in Nederland en lijkt mij toch niet de bedoeling.
73 Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#25 Bericht door PA0ETE »

pd0nmo schreef:Een ATOF kost € 140,= maar is bedoelt om 24 uur per dag 7 dagen in de week te gebruiken, dat wil ik helemaal niet.
Ik gebruik echolink hooguit 2 uur per week om PI4VRZA/A te realeren, door echolink gelijk te stellen aan een bemande repeater zonder ATOF is het nu ineens verboden.
Dit heeft effect voor alle echolink gebruikers in Nederland en lijkt mij toch niet de bedoeling.
73 Rob.
Ik zeg het nog maar een keer: je kunt voor zover ik goed ben ingelicht gerust het PI4VRZ/a-geluid van EchoLink halen en dat ergens op 2m uitzenden.

Hoogstwaarschijnlijk is de reden van het verbod dat meerdere amateurs zich hiermee misdragen hebben. Het kan wel dat dat niet de bedoeling is, maar het is wel zoals (helaas) de feiten liggen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Echolink in Nederland verboden

#26 Bericht door PA2LAD »

pd0nmo schreef:Een ATOF kost € 140
Ik heb toevallig vandaag een tabel bij AT gezien waarin een bedrag van 153 euro genoemd werd voor een vergunning van onbemand gebruik.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Echolink in Nederland verboden

#27 Bericht door maarten_c »

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... tiegebruik
De registratie als radiozendamateur is alleen bedoeld voor het doen van experimenten en uitzendingen waarbij de amateur zelf aanwezig is of ervoor zorgt dat alleen hij zijn station op afstand kan bedienen.
Als ik dit lees!

Mag ik als amateur tijdens een ronde rustig echolink de zender laten schakelen.
Ik moet er wel bij aanwezig zijn.
Dus als jij het AT duidelijk maakt dat je zelf aanwezig bent achter de zender.
Kan men jou niets maken.

Je moet alleen zorgen dat als jij er niet bent, echolink de zender niet kan bedienen.
Of er voor zorgen dat alleen jij dat ding via echolink op afstand kan bedienen. Dat mag schijnbaar wel.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Echolink in Nederland verboden

#28 Bericht door PE7EB »

PA0ETE schreef:Ik snap even niet waar je op doelt.
Coïtus Formicidae John :wink:

Komt natuurlijk vooral omdat ik van mening ben dat in deze tijd van deregulering de ATOF een totaal achterhaald fenomeen is.
Een rasterplan voor repeaters en baken is iets wat de amateurs prima, (ik denk zelfs wel beter) zelf zouden kunnen regelen.
Trouwens, vergunning voor gebruik van frequenties, die vallen binnen de "regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008" is op zich al een "contradictio in terminus" :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#29 Bericht door PA2OLD »

PE7EB schreef:...de ATOF een totaal achterhaald fenomeen is.
Tja, dat ben ik het dus niet mee eens.
Het zal wel niet altijd goed werken maar er is in ieder geval een instantie die kan optreden als het fout gaat.
Maar ik had die reactie van jou wel verwacht, je bent af en toe in jou reacties (zie ook de andere draadjes) enigszins anarchistisch.
Daar heb ik geen moeite mee, dat geeft soms een andere en interessante blik op een draadje hier op het forum. :wink:
Voel je dus niet beledigd, zo is mijn opmerking geheel niet bedoeld :!:
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Echolink in Nederland verboden

#30 Bericht door Jan pa3abk »

PA0ETE schreef:[Hoogstwaarschijnlijk is de reden van het verbod dat meerdere amateurs zich hiermee misdragen hebben. Het kan wel dat dat niet de bedoeling is, maar het is wel zoals (helaas) de feiten liggen.
Op een bepaald moment waren er goedbedoelde privenetten die vanuit de LPD-band met EchoLink konden doorlinken naar de amateurband.
Iets wat dus helemaal niet mag.

EchoLink heeft overigens een sluimerend bestaan.
Momenteel zie ik alleen collega's die een "app" hebben geïnstalleerd en dan via hun GSM de amateurband opkomen.
Dit is kennelijk verre van handig want het blijft vaak bij die ene test.
Dan zijn er nog een paar weggelopen Nederlanders die gebruik maken ervan en tijdens de zomermaanden komt er af en toe een vakantieganger voorbij.

Om terug te komen naar de de kern, het op afstand bedienen van de zender.
Voor sommige experimenten van onze hobby zou het prettig zijn dat de interpretatie van de definitie hiervan ten gunste van ons wordt vastgelegd.
Er zijn andere experimenten die de 24-uurs aanwezigheid van de vergunninghouder niet zinvol maakt. WSPR, QRSS, Packet, Winlink, evenements repeater, porto cross-link e.d.

Hoewel het AT handhavend is kunnen zij niet veel meer dan de wet handhaven.
Zoals het nu gaat, is kennelijk door geconstateerd misbruik en klachten, het gedogen van bepaalde experimenten door het AT (zolang je erbij bent mag het!) omgebogen naar een hardere opstelling. Het AT moet een actie ondernemen bij een gegronde klacht en kennelijk is dat gebeurd.

Als iedereen die hier denkt mee te maken heeft en mogelijk mee te maken gaat krijgen zou het misschien wenselijk zijn hun vereniging te verzoeken dit als een agenda punt op te voeren bij het overleg tussen de verenigingen en het AT.
Sommige juristen kunnen zeer creatief, hopelijk creatiever dan z'n AT collega, omgaan met interpretatie van wetgeving.

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Plaats reactie