Echolink in Nederland verboden

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Echolink in Nederland verboden

#1 Bericht door pd0nmo »

Hallo, ik zag zo gauw geen echolinkdraadje, dus maar even zo.

Ik realeer al jaren elke zaterdag PI4VRZ/a met echolink, zodat amateurs in het buitenland zich ook kunnen inmelden in hun vertrouwde ronde.
Afgelopen woensdag tijdens het amateuroverleg kreeg onze VRZA man te horen dat we in overtreding waren en echolink in Nederland niet is toegestaan.

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... ndamateurs

Deze regel is duidelijk, we zijn nu het enige land in de wereld waar dit niet mag.
Kijk in het lijstje met stations op echolink het zijn allemaal repeaters en nodes (verboden dus), ook gebruikt door DARES een door de overheid erkende hulpdienst, zouden die de wet overtreden, tuurlijk niet.
Ook in de lijst met ATOF's bij AT staat geen enkele ATOF voor wat voor een echolink station dan ook, terwijl het al vanaf 2008 verplicht is.

Kan iemand mij uitleggen waarom ik dit niet begrijp, of verkeerd begrijp?

73 Rob
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Echolink in Nederland verboden

#2 Bericht door PA0MJM »

Ik dacht dat genoemde vermelding slaat op het CoVersity project in NO-Nederland. Daar zijn diverse nodes bij waarvoor geen ATOF verleend is. En terecht ontstaat hierbij de vraag: is het net 1 repeater of is het een net van repeaters op 1 frequentie.

De mededeling zegt: Als geen vergunning is verleend voor onbemand frequentiegebruik, dan is dit radiostation feitelijk een illegale repeater. Voor repeaters geldt namelijk dat deze alleen zijn toegestaan als een vergunning is verleend door het agentschap.

Rob, als jij PI4VRZ/A op de echolink zet, dan lijkt het erop dat AT in jouw geval jouw station als een repeater ziet. LET OP: ik neem jou als voorbeeld. AT kijkt heus niet naar jou persoonlijk op dit moment. Maar als jij geen ATOF hebt, dan zou jij volgens bovenstaande tekst een illegale repeater kunnen zijn. Zo er zijn ook zo rondes op Teamspeak gezet. Als iemand deze rondes relayeert dan dien het station ook feitelijk als relais en AT stelt zich nu op het standpunt, leuk of niet leuk, dat dan een ATOF gewenst is. Ik denk dat het goed gaat als bv. PI3TWE hier een echolink node was en we de Twenteronde (die zondags over PI3TWE loopt) ook op de node zouden zetten, want Voor PI3TWE is een ATOF.

Dit kan goed het gevolg zijn van het feit dat wij harder experimenteren, dan de handhaver (AT is geen wetgever) kan volgen. :D Het is een ambtenaren apparaat, dus het kan ff duren maar ze komen op het AO overleg er wel uit.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#3 Bericht door pd0nmo »

Hallo Martin,

Het verhaal is duidelijk alleen echolink op RX zodat men wel kan luisteren mag wel, maar zenden (het op afstand bedienen door het tegenstation tx niet) zo doe ik het tenminste nu maar even, om niet in overtreding te zijn.
Maar handhaving heeft wel boter op zijn hoofd want het bewuste artikel is van 2008 en er is nog nooit iemand op aangesproken, terwijl kijk nu maar op echolink er zeker 15 stations in overtreding zijn.
Gaat mij erom waarom Nederland weer een uitzondering moet zijn op de rest van de wereld.

73 Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Echolink in Nederland verboden

#4 Bericht door PA3JMS »

Zit de kern niet in het bemand / onbemand?
Als geen vergunning is verleend voor onbemand frequentiegebruik, dan is dit radiostation feitelijk een illegale repeater.
M.a.w. Als je zelf bij je station aanwezig bent is er geen probleem (geen ATOF nodig) en mogen andere het station op afstand bedienen.

Als je, je station onbemand laat werken ziet het AT het als een relais en is er een ATOF nodig.

EchoLink is daarmee dus niet verboden. Voor D-Star geld het zelfde.

Mogelijke rede voor het wijze op deze regel kan ook zijn alle D-star hotspots die als paddestoelen uit de grond schoten en ook onbemand draaide.
73 Jan

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#5 Bericht door pd0nmo »

AT legt het anders uit, als een andere amateur op afstand de zender kan inschakelen is dit een relais, zonder ATOF verboden.
Maakt niets uit of jezelf naast de zender zit.
Al die andere z.g. bemande relais stations, zijn daar door ook verboden, daar is natuurlijk ook behoorlijk wat wildgroei in, dat begrijp ik nog enigszins.

73 Rob PD0NMO
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#6 Bericht door PA0ETE »

Wat nog wel mag dat is het geluid van bijvoorbeeld PI4VRZ/a gewoon doorgeven (want daar ging de vraag volgens mij over).

Voorwaarde daarvoor is dat je je zender niet door een binnenkomend signaal (vanaf internet of vanaf een ontvanger) laat inschakelen. Druk (of vergrendel) je zelf de zendknop, dan ben je niet in overtreding.


Ik heb hetzelfde met de Gooise Ronde op zondag. Om praktische redenen neem ik die op met een transpondertje (scheelt een hoop draden door de shack). Ik heb nu een oplossing waarbij ik de zender van de FT-8900 op 70 cm niet meer door de signalen van de stations laat schakelen, ik houd simpelweg hardwarematig de zender op zenden (moet uiteindelijk met een schakelaartje, maar op het moment nog als ik de plug aansluit :-) ), en geef het audio van de ontvanger vanaf accessoireplug door naar de zender, en (juridisch) probleem opgelost :-)

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#7 Bericht door pd0nmo »

Oke John,

Jij geeft ons een handvat
Druk (of vergrendel) je zelf de zendknop
want wie kan een programma met zoveel ingebouwde hamspitit als echolink ( wees eerlijk ik druk vaak eerder op de ptt dan echolink dat doet :D ) controleren als ik naast de zender zit , wie drukt????

Tnx Rob PD0NMO.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe AT dat wil controleren. Dat was ook niet wat ik wilde schrijven, ik wilde slechts uitleggen hoe ik begrepen heb dat het in elkaar zit. :-)

Je mag je XYL (als je er niet zelf naast zit) ook niet op de knop laten drukken, maar wie gaat dat controleren? Ik denk wel dat als je de schijn tegen hebt, dat je dan de kans loopt dat je meer dan gewoon de aandacht oproept van de mensen die voor de controle hierop verantwoordelijk zijn. En of echolink nou met of zonder veel hamspirit in elkaar gezet is zal daar niet heel veel bij uitmaken. ;-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Echolink in Nederland verboden

#9 Bericht door PE7EB »

Er is een Nederlands woord voor dit geneuzel, het heeft iets met insecten en copuleren te maken :wink: :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#10 Bericht door pd0nmo »

Hi John,

Kijk zo geef je misschien onbedoelt het juiste antwoord, mijn xwl heeft niets met onze hobby :mrgreen: vervelend voor mij, maar mag de deur achter me dicht trekken :D, maar ze mag wel de zender bedienen (zonder vergunning) als ik ernaast zit en jij zou dat via echolink als gelicenceerd amateur als ik er naast zit niet mogen???
Je kunt aan echolink alleen deelnemen als je licencie is gecontroleert!!

Ben echt benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

73 Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#11 Bericht door pd0nmo »

Geregistreerd: di 22 jan 2008, 19.37
Berichten: 1694
Woonplaats: Alkmaar JO22jp19qv




Er is een Nederlands woord voor dit geneuzel, het heeft iets met insecten en copuleren te maken
Tja het is voorjaar........ :lol:

73 Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Echolink in Nederland verboden

#12 Bericht door PA3JMS »

Het topic onderwerp is: Echolink in Nederland verboden.

Echolink is niet verboden als het via een repeater met ATOF loopt. Heb je geen ATOF dan mag het niet. Zo lees ik de tekst op de site van het AT.

Het bemand onbemand laat ik even in het midden.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#13 Bericht door PA0ETE »

PE7EB schreef:Er is een Nederlands woord voor dit geneuzel, het heeft iets met insecten en copuleren te maken :wink: :mrgreen:
Ik snap even niet waar je op doelt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#14 Bericht door PA0ETE »

pd0nmo schreef:Hi John,

Kijk zo geef je misschien onbedoelt het juiste antwoord, mijn xwl heeft niets met onze hobby :mrgreen: vervelend voor mij, maar mag de deur achter me dicht trekken :D, maar ze mag wel de zender bedienen (zonder vergunning) als ik ernaast zit en jij zou dat via echolink als gelicenceerd amateur als ik er naast zit niet mogen???
Je kunt aan echolink alleen deelnemen als je licencie is gecontroleert!!

Ben echt benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.

73 Rob.
Doorgaans is zo'n verbod ingegeven doordat er door amateurs te vaak misbruik is gemaakt van bestaande mogelijkheden. Het zou heel goed mogelijk zijn dat hier ook het geval is. Met de beperkte info die ik hierover heb denk ik dat het niet waarschijnlijk is dat dit een tijdelijke maatregel is.

Voor zover ik weet was ik in de jaren 80 vrijwel zeker de eerste met een bemand relais (met 5W vanuit Amersfoort-Noord op 29,650 met -100 kHz shift). Of ik was in elk geval een van de eersten. Sindsdien is dit altijd toegestaan geweest, en het is later ook als mogelijkheid in de voorwaarden gezet. Sinds januari 2011 geldt het huidige verbod dat door AT sinds 1 januari 2012 ook wordt gehandhaafd.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Echolink in Nederland verboden

#15 Bericht door PA3JMS »

Dit stukje http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... tiegebruikop de site van het AT geeft naar mijn idee ook wat meer duidelijkheid.

EchoLink, etc. mag gewoon. Wat men wil voorkomen dat men elkaar stoort en dit wordt geregeld via de ATOF's. Lijkt me niets mis mee.

Zijn er aan een ATOF kost verbonden? Dit kan natuurlijk een rem zijn en het aantal echo-link repeaters aanzienlijk verminderen.
Laatst gewijzigd door PA3JMS op 17 mar 2012, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
73 Jan

Plaats reactie