Echolink in Nederland verboden

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Echolink in Nederland verboden

#46 Bericht door pc1mb »

PE7EB schreef:Bekend maken, wat dacht je van alles in het werk stellen om deze onzin uit de wet-/regelgeving te krijgen?
Hoezo? Met een ATOF mag het wel, dus niks "terug naar het verleden", dit voorkomt alleen wildgroei een beetje. Is dat echt iets om op tegen te zijn?

Lijkt me - vanuit gezond verstand geredeneerd - nogal wiedes dat je een speciale vergunning nodig hebt om je zendstation door alle zendamateurs over de hele wereld te laten bedienen via echolink. Een gewone repeater heeft tenminste nog een redelijk beperkt bereik... ik geloof niet dat ik blij word van een band vol Echolink stations waarop allerlei nationaliteiten door elkaar blaten en 'echte' dx (bv. tropo) niet meer te vinden is...

Kortom ik sta achter de huidige regelgeving zolang er ruimte blijft voor experimenteren. Maar iedereen z'n eigen 24/7 prive repeater is geen experiment meer...

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#47 Bericht door pd0nmo »

PE7EB schreef: Kortom ik sta achter de huidige regelgeving zolang er ruimte blijft voor experimenteren. Maar iedereen z'n eigen 24/7 prive repeater is geen experiment meer...
[/quote]

Ben ik met eens hoor, maar ik deed het maar 2 uur per week en daar kun je geen ATOF voor aanvragen.

Bovendien doen nu nog steeds zo'n 30 stations het zonder ATOF wel 24/7 op eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, maar let wel als je via zo'n echolink station een verbinding maakt ben je wel degelijk in overtreding.

Dus een waarschuwing is wel op zijn plaats dacht ik.

73 Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Echolink in Nederland verboden

#48 Bericht door PE7EB »

Quoten is ook een vak :wink: :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#49 Bericht door pd0nmo »

PE7EB schreef:Quoten is ook een vak :wink: :mrgreen:
T'ja ben maar een amateur quoter... :lol: :lol: :lol:

Grt. Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Echolink in Nederland verboden

#50 Bericht door pc1mb »

Of ben je dan een quootviool? :lol:

(no offence... te mooi om niet in te koppen ;))

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#51 Bericht door PE2AAB »

Waarom moet zo'n ATOF nu zoveel geld kosten? Is die € 153,- trouwens een jaarlijkse fee?

Ik heb ook gelezen dat je binnen een bepaalde periode na het ingaan van de ATOF, je ook daadwerlijk de zaak in de lucht moet hebben omdat anders de ATOF vervalt.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Echolink in Nederland verboden

#52 Bericht door PE7EB »

ATOF Absoluut Totaal Overbodige Flutregeling :wink: :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Echolink in Nederland verboden

#53 Bericht door pc1mb »

Toch verrassend hoe liberaal we allemaal opeens zijn als regelzucht onze eigen hobby raakt ;)

Theo

Re: Echolink in Nederland verboden

#54 Bericht door Theo »

Ach de meeste rommel hoorde ik uit de Randstad komen.
En maar proberen of iets werkt, call of niet.
Terecht dat er tegen op getreden wordt, de een mag betalen voor een onbemande vergunning, en de ander prut maar wat aan.
Oppakken en streng straffen :mrgreen:
Oeps blondkuif is al weer uit......

Maar gezond verstand gebruiken, dat vertrouwen is jaren lang misbruikt.
En ik ga niet zeggen door de gemakkelijkste call van onze hobby.
Maar een verband is er wel te vinden, zie domweg marktplaats, waar de repeater te koop worden aangeboden.
Einde hobby staat er nog bij, tja.....
De shit mogen wij dan weer dragen, niets is zo als het lijkt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Echolink in Nederland verboden

#55 Bericht door Thijzer »

Wat ik mij afvraag: handhaaft het AT op dit punt überhaupt? Volgens mij zit het AT helemaal niet zo met die Echolink stations maar meer met al die Triple-P 70cm repeaters die boven in de 70cm band zitten (met een -7,6MHz shift) en daarmee in het secundaire gedeelte komen waar ook bijvoorbeeld DGPS zit. En dan is het AT wel verplicht om te handhaven om de grof betalende gebruikers te beschermen.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Echolink in Nederland verboden

#56 Bericht door PE7EB »

Wat simpelweg voorkomen had kunnen worden als men in dat deel van de 70cm band gewoon zoals het hoort, primair aan de amateurdienst had blijven toewijzen.
Dat men daar nu als vrijwel het enige land in Europa DGP neer kwakt, wat gewoon op 444 MHz thuishoort, getuigt niet echt van inzicht en betrokkenheid, maar daar is al veel meer over geschreven.
-7,6 shift, is prima en mi moeten we er alles aan doen om de 70cm band in Nederland zo snel mogelijk gelijk te trekken met die in Duitsland en België.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: Echolink in Nederland verboden

#57 Bericht door pd2ez »

pe7eb heeft het bij het juiste eind dgps hoort op 444 Mhz thuis en niet in de 70 cm amateur band 438-440 Mhz
maar men doet moeilijk, is te duur en meer smoezen en ook DL heeft geklaagd maar daar trekken de hh en dames in grunnen zich niks van aan.Jammer had zo mooi kunnen zijn ;dus 70 cm gebruiken use it ore loose it .... want er is al veel moois verdwenen en dat komt nooit meer terug zeker de uhf en shf freqs staan al jaren onder commercieele druk .alles wat je weg geeft ben je kwijt......... vy 73 pd2ez

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#58 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:Waarom moet zo'n ATOF nu zoveel geld kosten? Is die € 153,- trouwens een jaarlijkse fee?

Ik heb ook gelezen dat je binnen een bepaalde periode na het ingaan van de ATOF, je ook daadwerlijk de zaak in de lucht moet hebben omdat anders de ATOF vervalt.

Rick
Een ATOF-aanvraag, zo weet ik uit betrouwbare bron is niet bepaald iets dat kostendekkend is. De 153 euro die je betaalt bij een nieuwe repeater zijn voor het coördinatie-onderzoek conform IARU-aanbeveling waarvoor de verschillende zusterorganisaties van AT in het buitenland geconsulteerd moeten worden. Alleen in een deel van Noord-Holland zou dat bedrag misschien niet nodig zijn omdat de coördinatie met het buitenland daar vanwege de afstand tot de grens niet nodig is.

Die 153 euro is voor de eerste drie jaar, als je de vergunning (die per drie jaar verlengd kan worden als daar geen bezwaar tegen bestaat vanwege bijv. een concurrerende aanvraag) daarna verlengt betaal je 9 euro per jaar, d.w.z. 27 euro bij die verlenging ineens.

Het klopt dat je de ATOF binnen vier maanden moet 'consumeren'. Heb je na vier maanden geen repeater in de lucht staan die voldoet aan alle parameters uit de ATOF en AT constateert dat ben je je ATOF kwijt. Hetzelfde geldt bijv. voor repeaters die na die vier maanden te lang uit de lucht gaan, bijv. voor reparatie. De vier-maandenregel is er gekomen, omdat mensen cq. verenigingen in het verleden soms ATOFs voor een bepaalde band aanvroegen als ze wilden voorkomen dat in hun regio op (bijv.) 2m een repeater zou komen. Sommige van die niet geconsumeerde ATOFs hebben in het verleden tientallen jaren bestaan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#59 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef:Wat ik mij afvraag: handhaaft het AT op dit punt überhaupt? Volgens mij zit het AT helemaal niet zo met die Echolink stations maar meer met al die Triple-P 70cm repeaters die boven in de 70cm band zitten (met een -7,6MHz shift) en daarmee in het secundaire gedeelte komen waar ook bijvoorbeeld DGPS zit. En dan is het AT wel verplicht om te handhaven om de grof betalende gebruikers te beschermen.
AT handhaaft zeker. Met name repeaters en EchoLink/Teamspeak etc. daar zitten ze echt bovenop. Dat gaat zover dat ik een paar weken geleden een amateur over de band hoorde vertellen dat hij een voorwaardelijke last onder dwangsom heeft gekregen van meerdere duizenden euro's omdat hij zich wat betreft een repeater een dag lang niet aan de voorwaarden gehouden had. Hij heeft een andere repeater die hij beheert (met ATOF) vervolgens uitgeschakeld zo vertelde hij, omdat hij bang was bij de volgende aanmerking daarop het bedrag alsnog te moeten betalen. Je kunt dus gerust zeggen dat er hard opgetreden wordt. Ik weet (vanwege mijn werk als journalist op dit gebied) ook dat er behoorlijk fanatiek naar gekeken wordt. Sommige stations als packetmailboxen hebben bijna 30 jaar ongestoord kunnen draaien en die krijgen nu ineens een hoop gedonder en verdwijnen vervolgens dan maar uit de lucht.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#60 Bericht door PA0ETE »

PE7EB schreef:Wat simpelweg voorkomen had kunnen worden als men in dat deel van de 70cm band gewoon zoals het hoort, primair aan de amateurdienst had blijven toewijzen.
Dat men daar nu als vrijwel het enige land in Europa DGP neer kwakt, wat gewoon op 444 MHz thuishoort, getuigt niet echt van inzicht en betrokkenheid, maar daar is al veel meer over geschreven.
-7,6 shift, is prima en mi moeten we er alles aan doen om de 70cm band in Nederland zo snel mogelijk gelijk te trekken met die in Duitsland en België.
Dat is wel een hele oude koe hoor. En het klopt ook niet want Zweden ligt ook in Europa. Het systeem heet dGPS (differentiële GPS), en in een brede strook langs de grenzen is alle apparatuur na de commotie van een paar jaar geleden verplaatst naar 444 MHz. Bestaande apparatuur verderop in het land blijft werken, maar veel van de nieuw uitgegeven vergunningen voor dit soort systemen werken ook middenin het land niet meer in de 70 cm-band maar op 444 MHz.

Daar komt nog bij dat er tussen 438,000 en 438,400 (het secundaire deel van de 70 cm amateurband loopt van 436 - 440 MHz) enkele tientallen repeaters met -7,6 MHz shift in Nederland zitten, gewoon met ATOF, die daar pas sinds twee jaar zitten.

En laten we nou asjeblieft niet teveel over met de buurlanden gelijktrekken van regelingen beginnen. Voor je het weet trekken ze ook 50 MHz gelijk met Duitsland en 70 MHz ook. Dan kun je alle FM-apparatuur voor die banden bijvoorbeeld direct weggooien en mag er ook niet meer gemobield worden. In Duitsland is het max. zendvermogen op die banden die er heel veel kleiner zijn dan hier 25W ERP. Er moet daarbij verplicht vanuit het eigen huisadres gewerkt worden en er moet tijdens de verbindingen een vaste telefoon naast de zendapparatuur staan die op dat moment niet bezet mag zijn. Ik weet niet meer zeker of dat nog zo is, maar tot voor kort was het in elk geval zo dat er in Duitsland voor die twee banden een quotum gold voor het maximale aantal amateurs dat er een vergunning voor kon aanvragen. Alleen USB en CW zijn er toegestaan.

Plaats reactie