Echolink in Nederland verboden

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Echolink in Nederland verboden

#31 Bericht door pa5cal »

Hier wringe de schoen ja, misbruik van bepaalde mensen en vergeet zeer zeker ook niet afgunst van anderen. Ey damagnie! Hop klagen maar en het AT kan weer op komen draven. Dat is verreweg de meeste tijd het geval. Het gezeik rondom de repeaters (zoetermeer / den haag ed weten we nog?!) bemande repeaters en ga zo maar door. De verenigingen krijgen het altijd te verduren maar vergeet niet de invloedvan de verzuurde op de tenen getrapte ego-tripper-amateur! DAT zijn de mensen die veelal de boel de nek omdraaien en het AT verplichten tot actie, omdat ze dit nu eenmaal moet. Veelal geven wij vervolgens het AT weer de schuld terwijl we in 99% van de gevallen de problemen in onze EIGEN gelederen moeten zoeken!

Denk daar maar eens over.

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Echolink in Nederland verboden

#32 Bericht door pc1mb »

Kan iemand trouwens de onjuiste titel even aanpassen?

Die suggereert iets wat totaal niet klopt. Het enige wat niet mag is onbemand frequentiegebruik zonder de bijbehorende vergunning... met of zonder dat daarbij ook nog echolink gebruikt wordt.

Anders gezegd: met de bijbehorende vergunning is een echolink repeater wel degelijk toegestaan...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#33 Bericht door PA0ETE »

PE7EB schreef:
PA0ETE schreef:Ik snap even niet waar je op doelt.
Coïtus Formicidae John :wink:

Komt natuurlijk vooral omdat ik van mening ben dat in deze tijd van deregulering de ATOF een totaal achterhaald fenomeen is.
Een rasterplan voor repeaters en baken is iets wat de amateurs prima, (ik denk zelfs wel beter) zelf zouden kunnen regelen.
Trouwens, vergunning voor gebruik van frequenties, die vallen binnen de "regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning 2008" is op zich al een "contradictio in terminus" :mrgreen:
Het afschaffen van de amateurvergunning gen gunste van een registratie was een direct gevolg van het beleid van deregulering. Was dat niet alweer een achterhaald begrip die deregulering?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#34 Bericht door PA0ETE »

pa3abk schreef:Momenteel zie ik alleen collega's die een "app" hebben geïnstalleerd en dan via hun GSM de amateurband opkomen.
Dit is kennelijk verre van handig want het blijft vaak bij die ene test.
Die app werkt echt uitstekend hoor. Ik heb hem vaak op PI6TEN gebruikt, en daar werkte het zo goed dat gewoonlijk niemand doorhad dat ik niet met een amateurzendontvanger zat. Dit was voor de goede orde op een Samsung-smartphone van net boven de 100 euro met een goedkoop prepaid internetaccount :-)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Echolink in Nederland verboden

#35 Bericht door PE7EB »

Dat valt nog wel mee John.
Wat wel een probleem is, is de scheefgroei die naar mijn mening ontstaan is.
Amateur apparatuur moet, terecht overigens, aan strenge eisen voldoen v.w.b. ongewenste uitstraling.
Mijn inziens is trouwens de huidige norm voor ontvangers wel volkomen waanzin, maar dat even terzijde.
Commerciële rotzooi echter, die zelfs niet eens bedoelt is om radioduitzendingen mee te doen, PLC(T), ledlampen, (frequentie)regelaars, schakelende voedingen en ga zo maar door, mogen echter vrijwel ongestraft het spectrum vervuilen met zinloze uitstraling.
Laat EZ, DGTP en AT daar eens flink aan gaan werken, dan regelen wij het verdelen van de repeater frequenties wel zelf.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Echolink in Nederland verboden

#36 Bericht door pa3kc »

Als Echolink in Nederland word verboden dan geldt dat ook voor DSTAR repeaters en opstap punten. Maar zover zal het allemaal wel niet gaan lopen denk ik.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#37 Bericht door PA0ETE »

PE7EB schreef:Dat valt nog wel mee John.
Wat wel een probleem is, is de scheefgroei die naar mijn mening ontstaan is.
Amateur apparatuur moet, terecht overigens, aan strenge eisen voldoen v.w.b. ongewenste uitstraling.
Mijn inziens is trouwens de huidige norm voor ontvangers wel volkomen waanzin, maar dat even terzijde.
Commerciële rotzooi echter, die zelfs niet eens bedoelt is om radioduitzendingen mee te doen, PLC(T), ledlampen, (frequentie)regelaars, schakelende voedingen en ga zo maar door, mogen echter vrijwel ongestraft het spectrum vervuilen met zinloze uitstraling.
Laat EZ, DGTP en AT daar eens flink aan gaan werken, dan regelen wij het verdelen van de repeater frequenties wel zelf.
De amateurs hebben tot een jaar of zeven, acht geleden die zaken inderdaad zelf geregeld. Weet niet of dat nou echt zo heel veel beter ging hoor...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Echolink in Nederland verboden

#38 Bericht door PA0ETE »

PA3KC schreef:Als Echolink in Nederland word verboden dan geldt dat ook voor DSTAR repeaters en opstap punten. Maar zover zal het allemaal wel niet gaan lopen denk ik.
Zoals hierboven al aan de orde kwam is EchoLink zonder ATOF wat verboden is. Met ATOF mag het wel. Een repeater met EchoLink kan dus nog steeds, een D-STAR-repeater ook.

Wat meer precies verboden is, dat is dat een andere amateur dan jijzelf in de nieuwe regels niet meer jouw zender mag in en uitschakelen. Tenzij je daar een ATOF voor hebt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Echolink in Nederland verboden

#39 Bericht door pc1mb »

PA0ETE schreef:
PA3KC schreef:Als Echolink in Nederland word verboden dan geldt dat ook voor DSTAR repeaters en opstap punten. Maar zover zal het allemaal wel niet gaan lopen denk ik.
Zoals hierboven al aan de orde kwam is EchoLink zonder ATOF wat verboden is. Met ATOF mag het wel. Een repeater met EchoLink kan dus nog steeds, een D-STAR-repeater ook.
Ik wil niet klinken als kapotte grammofoonplaat, maar zolang de topictitel staat zoals-ie staat, zullen deze reakties blijven komen, van mensen die niet de hele thread lezen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Echolink in Nederland verboden

#40 Bericht door pc1mb »

PE7EB schreef:Laat EZ, DGTP en AT daar eens flink aan gaan werken, dan regelen wij het verdelen van de repeater frequenties wel zelf.
Vooropgesteld dat er ruimte moet zijn voor experimenteren met nieuwe dingen (iedereen z'n eigen prive-Stornootje is geen experiment...) kun je je afvragen hoeveel repeaters we nu werkelijk nodig hebben. Zelfs op piektijden (ochtend- en avondspits) zijn minstens de helft van de repeaters binnen bereik leeg, en kun je naar hartelust roepen in de woestijn. Dus of we nu ATOFs tekort komen?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Echolink in Nederland verboden

#41 Bericht door pa5cal »

Pedro heeft daar al eens ongenuanceerd zijn zegje over gedaan, waar ik toch wel vond dat de man een punt had. We hebben talloze repeaters die wellicht ongebruikt zijn, maar we hebben er ook talloze die onbruikbaar zijn. Beperkt bereik soms zelfs doelbewust, slecht afgesteld, overlappende frequenties die niet werken willen enz enz.

We hebben een aantal zeer mooie opstelpunten in het land tot onze beschikking en de gebruiken we gewoon niet of onvoldoende. Soms zit er een ego in de weg die "zijn" experiment op plaats x en y wil wegzetten met z hardware.

Ik heb pas geleden ook begrepen dat we de huidige repeater regels OOK alweer aan onszelf te danken hebben (in onze gelederen mogen zoeken dus). Ik zie een patroon...

-P

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Echolink in Nederland verboden

#42 Bericht door PA2LAD »

Pedro zegt het niet altijd diplomatisch, maar heeft wel een punt. Tussen 1975 en 1980 hadden we met de aanwezige repeaters op 144 MHz een groot bereik en ze werkten als een speer. Het lijkt er nu op dat er ergens geschreven staat dat je een repeater gebouwd moet hebben en anders niet meer meetelt.

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#43 Bericht door pd0nmo »

PA0ETE schreef:Zoals hierboven al aan de orde kwam is EchoLink zonder ATOF wat verboden is. Met ATOF mag het wel. Een repeater met EchoLink kan dus nog steeds, een D-STAR-repeater ook.
Alleen zijn er voor echolink (nog) geen ATOF's afgegeven, voor D-STAr zijn die er wel, lees maar op de site van AT.

Verder kreeg ik vandaag van AT de bevestiging dat het idd verboden is, je mag je zender niet via internet door een andere amateur laten bedienen ook niet bemand.

Lijkt mij een taak voor de verenigingen dit snel bekent te maken.

73 Rob PD0NMO.
Homo sapiens non urinat in ventum.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Echolink in Nederland verboden

#44 Bericht door PE7EB »

Bekend maken, wat dacht je van alles in het werk stellen om deze onzin uit de wet-/regelgeving te krijgen?

Bij dit soort zaken moet ik vaak denken aan woorden van PA0GG (SK),
"conservatief, zo worden zij genoemd die steeds reageren met "Ja maar" ... zij dienen zelden de vooruitgang"
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pd0nmo
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 mar 2006, 16:03
Locatie: Olst

Re: Echolink in Nederland verboden

#45 Bericht door pd0nmo »

Ben het wel met je eens hoor twee stappen terug in het verleden.

Ik heb me jaren bezig gehouden met de mogelijkheden van echolink er lezingen over gegeven om anderen er enthousiast voor te maken en juist nu ook D-STAR in opkomst is ging de belangstelling voor echolink daar in mee, dit is echt zo'n afknapper..............

Er is denk een einde is gekomen aan de gedoogconstructie, nu de rest van de wereld nog dat is echt iets voor Nederland.

:cry: Rob PD0NMO
Homo sapiens non urinat in ventum.

Plaats reactie