PSK meter

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

PSK meter

#1 Bericht door PD7MAA »

Controleert het uitgaand signaal
Voor 41 Dollar.
Handig bij het instellen van de zender :wink:

http://www.ssiserver.com/info/pskmeter/

have fun

73 John
Bijlagen
psk meter.jpg
psk meter.jpg (33.61 KiB) 2145 keer bekeken
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: PSK meter

#2 Bericht door PA0HOP »

Dag John,

Ik heb de PSK-meter al jaren. Een must voor iemand die veel met PSK werkt en graag een schoon signaal uitzendt. En wie wil dat niet ...

73
Hans, pa0hop

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PSK meter

#3 Bericht door pc1mb »

Als je het nivo (geluidskaart) zo instelt dat je net niet maximaal moduleert (ALC), en af en toe (als dubbelcheck) naar de 'monitor' luistert, is je signaal toch schoon, of mis ik nu iets?

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: PSK meter

#4 Bericht door PA1 »

pc1mb schreef:Als je het nivo (geluidskaart) zo instelt dat je net niet maximaal moduleert (ALC), en af en toe (als dubbelcheck) naar de 'monitor' luistert, is je signaal toch schoon, of mis ik nu iets?
Ja hoor, daar is niets mis mee. Psk is vrij smalbandig dus je moet het echt bont maken wil je gaan storen :) Je hebt ook weinig vermogen nodig. Hier nog een mooie link voor psk:

http://pskreporter.info/pskmap.html

Als je zelf psk uitzend kan je je eigen call invoeren en kijken waar je signaal ontvangen wordt.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: PSK meter

#5 Bericht door PA0HOP »

pc1mb schreef:Als je het nivo (geluidskaart) zo instelt dat je net niet maximaal moduleert (ALC), en af en toe (als dubbelcheck) naar de 'monitor' luistert, is je signaal toch schoon, of mis ik nu iets?
Marcel, in principe zou je signaal dan schoon moeten zijn, maar dat kun je met monitoren op het gehoor niet beoordelen. Je zult het signaal zichtbaar moeten maken, bijv. aan de antenne-uitgang. Dat kan o.a. met de zgn. PSK-meter; heel efficient en betrouwbaar.

73,
Hans, pa0hop

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: PSK meter

#6 Bericht door pc1mb »

Je ziet wel eens wat overstuurde signalen, dan 'spiegelt' het signaal de halve band over... je ziet dat ook heel goed op de waterval. Met een tweede geluidskaart en tweede ontvanger kan je je eigen waterval zien en dezelfde vervorming erin herkennen. Je moet ook niet de allerlaatste watt eruit willen wringen, dat heeft helemaal geen zin. Beter een klein beetje 'headroom' over laten zodat je een schoon signaal uitzendt.

Sowieso is men niet zo gek op QRO in PSK... een wattje of 30 lijkt gebruikelijker dan 100+.

Verder kan je ook met een (software)scoop c.q. AF SA aan een 'meetontvanger' kijken. Maargoed, dan moet je wel een tweede ontvanger (of monitor uitgang) hebben of kunnen lenen natuurlijk.

Soms als ik zo'n vies signaal zie op de band, is m'n eigen ontvanger overstuur(d), als het een ERG vet signaal is. Wordt het minder of gaat het weg als ik de verzwakker aanzet dan weet ik genoeg...

Plaats reactie