ACARS decoderen, welke software en welke band
ACARS decoderen, welke software en welke band
Hallo allemaal,
Ik zou heel graag in het kort willen weten of er een verschil zit tussen ACARS op VHF en HF.
ACARS op VHF kan ik met moeite decoderen (veel verminkte spullen).Op HF nog niks.
Ik gebruik daarvoor een simpele scanner (Realistic 2006) met een normale uitgang (ik heb ook een discriminator tap maar die gebruik voor FLEX / P2000 etc)
Ik ontvang op VHF in AM. Programma dat ik nu gebruik is PDW 3.1
Ook graag advies over te gebruiken software (Windows).
Alvast bedankt voor je aandacht en eventuele input.
73
Kees
PA3KVE
Ik zou heel graag in het kort willen weten of er een verschil zit tussen ACARS op VHF en HF.
ACARS op VHF kan ik met moeite decoderen (veel verminkte spullen).Op HF nog niks.
Ik gebruik daarvoor een simpele scanner (Realistic 2006) met een normale uitgang (ik heb ook een discriminator tap maar die gebruik voor FLEX / P2000 etc)
Ik ontvang op VHF in AM. Programma dat ik nu gebruik is PDW 3.1
Ook graag advies over te gebruiken software (Windows).
Alvast bedankt voor je aandacht en eventuele input.
73
Kees
PA3KVE
73
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Er bestaat ook iets als wacars. de W staat dan voor windows. Heb ik wel met goed resultaat gebruikt.
.... But will it blend?
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Ah , ok.pa3bas schreef:Er bestaat ook iets als wacars. de W staat dan voor windows. Heb ik wel met goed resultaat gebruikt.
Maar wel strange.
Ik heb dus die PDW en die doet ook ACARS (heel soms, dus bij mij) maar loopt ook onder Windows.
Is WACARS misschien de naam van het pakket zelf en niet "het protocol" ?
Bedankt voor je bijdrage, Bastiaan.
73
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Bij mij zie ik zelden iets op PDW. WACARS werkt veel beter.
Voor Acars moet je vaak wel een beetje experimenteren met je instellingen
zoals volume en dergelijke. Je krijgt heel snel foutmeldingen.
WACARS kan je zo gratis downloaden.
Voor Acars moet je vaak wel een beetje experimenteren met je instellingen
zoals volume en dergelijke. Je krijgt heel snel foutmeldingen.
WACARS kan je zo gratis downloaden.
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Had hier nog acarsd95.exe liggen ( niet erg recent dus ), even checked, werkt prima op elke VHF (T)RX ook het ontvangen van data via internet. Alles onder W2K prof of XP prof.
De volume instellingen ( soundcard ! ) zijn ietwat kritisch te noemen maar eenmaal ingesteld blijft het werken tenzij je een (T)RX gebruikt die wat verloopt op dat gebied .....
De volume instellingen ( soundcard ! ) zijn ietwat kritisch te noemen maar eenmaal ingesteld blijft het werken tenzij je een (T)RX gebruikt die wat verloopt op dat gebied .....
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Uh... wat is ACARS???
- Aeolus
- Moderator
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
- Roepletters: PD0RT
- Locatie: JO32BC
- Contacteer:
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Een datalink die gebruikt wordt voor communicatie tussen vliegtuigen en verkeersleidingPA2OLD schreef:Uh... wat is ACARS???
73 de PD0RT
http://www.pd0rt.nl/
http://www.pd0rt.nl/
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Dit zojuist ontvangen via Uniden UBC3500xlt scanner en het programma WACARS.
131.7250 MHz AM.
TC-JDK A340-311 25 ER-CF
*THY* Turkish Airlines TK0007
Using Ground Station G Glasgow (GLA) .Message No. C16A
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
#COMBINED FAULT INDICATOR-B .1/ FAULT REPORT W9-N1H1w%WhZ[\ZX[#!f!#j"&$g)*e*"fhigi)k(u}0hu> z^######################~](
----------------------------------------------------12:58:18, 14/02/2012
EI-EIC
_7IH7
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. D00]
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
n\g'$i'gi'g%if&gi''i'gi'''''hy:f'fi'fif#%ig[ $$v,,,,lK
----------------------------------------------------12:58:19, 14/02/2012
GQKF
"lXX\
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. !#`
Message Type {X
!#aW
----------------------------------------------------12:58:25, 14/02/2012
TC-JDK A340-311 25 ER-CF
T:('W
Using Ground Station G Glasgow (GLA) .Message No. #69^
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
n^\(gh\YVh\Vgf'fgegg%$oofce#g%'$\^^foogiiiiiii\ncc
----------------------------------------------------12:58:27, 14/02/2012
D-AIKH A330-343X 648 DR-CP
*DLH* Lufthansa Germany LH0408 Dusseldorf Germany-Newark NJ USA
Using Ground Station 2 to free ground stations/uplink select by aircraft .Message No. S19A
Message Type Q0 LINK TEST(Up/Downlink)
----------------------------------------------------12:59:04, 14/02/2012
Q4-
*SWV* Swe Fly Sweden WV''Y
Using Ground Station : .Message No. \%e
Message Type ;w
fah'igZ"$'fg&fiSigZYe'vY#nP\ss3sqtj+ml4rtS33srKLlmLUtLL-MK
,LL2i2
----------------------------------------------------13:00:09, 14/02/2012
VH-OJU B747-438 25566/1239 JK-DQ
*QFA* Qantas Airways Australia QF0HM&
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. D72A
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
2U^$T]oogEk)XZoW$`''f# Efg%co'#"adfoo]YYoQ,$$/nwlrH
----------------------------------------------------13:00:42, 14/02/2012
VH-OJU B747-438 25566/1239 JK-DQ
*QFA* Qantas Airways Australia QF0029 Sydney Australia-Hong Kong China-London Heathrow UK
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. M45A
Message Type RB COMMAND RESPONSE DOWNLINK (Downlink)
. London Heathrow Airport UK OSQF
----------------------------------------------------13:02:03, 14/02/2012
PH-KCK MD-11 48564/612 AH-GP
*KLM* KLM Royal Dutch Airlines KL0713 Amsterdam Netherlands-Paramaribo Suriname
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. S47A
Message Type Q0 LINK TEST(Up/Downlink)
131.7250 MHz AM.
TC-JDK A340-311 25 ER-CF
*THY* Turkish Airlines TK0007
Using Ground Station G Glasgow (GLA) .Message No. C16A
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
#COMBINED FAULT INDICATOR-B .1/ FAULT REPORT W9-N1H1w%WhZ[\ZX[#!f!#j"&$g)*e*"fhigi)k(u}0hu> z^######################~](
----------------------------------------------------12:58:18, 14/02/2012
EI-EIC
_7IH7
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. D00]
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
n\g'$i'gi'g%if&gi''i'gi'''''hy:f'fi'fif#%ig[ $$v,,,,lK
----------------------------------------------------12:58:19, 14/02/2012
GQKF
"lXX\
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. !#`
Message Type {X
!#aW
----------------------------------------------------12:58:25, 14/02/2012
TC-JDK A340-311 25 ER-CF
T:('W
Using Ground Station G Glasgow (GLA) .Message No. #69^
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
n^\(gh\YVh\Vgf'fgegg%$oofce#g%'$\^^foogiiiiiii\ncc
----------------------------------------------------12:58:27, 14/02/2012
D-AIKH A330-343X 648 DR-CP
*DLH* Lufthansa Germany LH0408 Dusseldorf Germany-Newark NJ USA
Using Ground Station 2 to free ground stations/uplink select by aircraft .Message No. S19A
Message Type Q0 LINK TEST(Up/Downlink)
----------------------------------------------------12:59:04, 14/02/2012
Q4-
*SWV* Swe Fly Sweden WV''Y
Using Ground Station : .Message No. \%e
Message Type ;w
fah'igZ"$'fg&fiSigZYe'vY#nP\ss3sqtj+ml4rtS33srKLlmLUtLL-MK
,LL2i2
----------------------------------------------------13:00:09, 14/02/2012
VH-OJU B747-438 25566/1239 JK-DQ
*QFA* Qantas Airways Australia QF0HM&
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. D72A
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
2U^$T]oogEk)XZoW$`''f# Efg%co'#"adfoo]YYoQ,$$/nwlrH
----------------------------------------------------13:00:42, 14/02/2012
VH-OJU B747-438 25566/1239 JK-DQ
*QFA* Qantas Airways Australia QF0029 Sydney Australia-Hong Kong China-London Heathrow UK
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. M45A
Message Type RB COMMAND RESPONSE DOWNLINK (Downlink)
. London Heathrow Airport UK OSQF
----------------------------------------------------13:02:03, 14/02/2012
PH-KCK MD-11 48564/612 AH-GP
*KLM* KLM Royal Dutch Airlines KL0713 Amsterdam Netherlands-Paramaribo Suriname
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. S47A
Message Type Q0 LINK TEST(Up/Downlink)
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Bedankt allemaal voor de input.
Nog wat vraagjes:
uitgang lijn/speaker en geen discriminator tap toch he ?
en mode is AM?
ik zal eens wat gaan proberen met WACARS.
meer tips en trucks blijven welkom !!!
Nog wat vraagjes:
uitgang lijn/speaker en geen discriminator tap toch he ?
en mode is AM?
ik zal eens wat gaan proberen met WACARS.
meer tips en trucks blijven welkom !!!
73
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Heb je daar een scanner/ontvanger voor nodig met een discriminator uitgang?
En, hoe gaat dat verder, geluidskaart?
Lijkt me wel eens leuk om te proberen.
En, hoe gaat dat verder, geluidskaart?
Lijkt me wel eens leuk om te proberen.
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Nee, gewoon de audio uitgang van je scanner naar de microfoon ingang van de PC
met een normaal audio kabeltje. Zorgen dat je audio uitgang op het metertje rechtsonder
in WACARS mooi groen blijft (beetje spelen).
Vaak is de echte melding in crypto maar ook heel vaak leesbaar zoals storingen.
Frequenties 137.5250, 131.7250, 131.8250. Meer frequenties kan je wel op internet vinden.
En let wel op. Het is AM !!!!!!!!
met een normaal audio kabeltje. Zorgen dat je audio uitgang op het metertje rechtsonder
in WACARS mooi groen blijft (beetje spelen).
Vaak is de echte melding in crypto maar ook heel vaak leesbaar zoals storingen.
Frequenties 137.5250, 131.7250, 131.8250. Meer frequenties kan je wel op internet vinden.
En let wel op. Het is AM !!!!!!!!
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Hier staat nog wat interessante info:
http://members.ziggo.nl/hbruch/radio/wacuit.html
http://members.ziggo.nl/hbruch/radio/wacuit.html
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
----------------------------------------------------14:58:48, 14/02/2012
A9C-KF A330-243 340 JM-FP
*GFA* Gulf Air Bahrain GF0003 Bahrein Bahrein-London LHR United Kingdom
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. C45A
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
#COMBINED FAULT INDICATOR-B .1/WARNING/WN1202141358 523510006MAINTENANCE STATUS DOORS
Deuren sluiten s.v.p. !!!!
A9C-KF A330-243 340 JM-FP
*GFA* Gulf Air Bahrain GF0003 Bahrein Bahrein-London LHR United Kingdom
Using Ground Station X Birmingham (BHX) .Message No. C45A
Message Type H1 CENTRAL FAULT DISPLAY (Up/Downlink)
#COMBINED FAULT INDICATOR-B .1/WARNING/WN1202141358 523510006MAINTENANCE STATUS DOORS
Deuren sluiten s.v.p. !!!!
UBC3500xlt, UBC220xlt, COM202 met discriminator uitgang, COM213 met discriminator uitgang
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
3x JPole 144-300-430 MHz, 6 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz all home-made
***Luister Amateur***
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
.. De soundcard van je PC verwerkt het signaal via de MIC input. Dit proces is mede afhankelijk van de audio instellingen en de kwaliteit van je scanner audio output, vandaar. Soms kan het ook via line IN.Janos schreef:Nee, gewoon de audio uitgang van je scanner naar de microfoon ingang van de PC met een normaal audio kabeltje. Zorgen dat je audio uitgang op het metertje rechtsonder in WACARS mooi groen blijft (beetje spelen).
Re: ACARS decoderen, welke software en welke band
Ik word helemaal enthousiast van de reacties.
Verder hoop ik dat met WACARS de sound-source kan worden ingesteld.
Ik heb meerdere audio ingangen (usb soundkaartjes) en die kunnen met PDW en andere apps (b.v. Ham radio de luxe) wel apart worden gekozen en dus gelijktijdig worden gedecodeerd.
Verder hoop ik dat met WACARS de sound-source kan worden ingesteld.
Ik heb meerdere audio ingangen (usb soundkaartjes) en die kunnen met PDW en andere apps (b.v. Ham radio de luxe) wel apart worden gekozen en dus gelijktijdig worden gedecodeerd.
73
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________
Kees
ON9KVE
______________________________________________________________