DM780 afstellen

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

DM780 afstellen

#1 Bericht door pc1mb »

Ik lees een hoop tevreden gebruikers, maar ik heb bij mij toch het idee dat er meer uit te halen zou moeten zijn. Hij is behoorlijk doof...
Een CW signaal wat keihard in m'n oor staat te toeteren, heeft DM780 de grootste moeite mee om iets leesbaars uit te krijgen. Heel kritisch met de squelch instelling, iets decoderen met QSB kun je zo wel schudden.

RTTY heeft in iets mindere mate hetzelfde, maar ook dat is op de speaker en in de waterval dik en vet aanwezig voordat DM780 er wat leesbaars van maakt. Klein beetje storing of QSB en het is meteen gibberish.

Schuiven met de squelch helpt wel, maar niet zo gek veel. Het lijkt erop dat-ie de squelch op het hele binnenkomende spectrum baseert, en niet op alleen het gekozen signaal. Dus als er een ander signaal vlak naast zit te toeteren, is-ie al snel de weg kwijt, terwijl de signalen zowel op het gehoor als optisch (waterval) luid en duidelijk uit elkaar te houden zijn. In zo'n situatie kan ik het zwakkere signaal (wat ook nog vette witte strepen zijn hoor) er alleen uit vissen als ik heel scherp ga filteren.

Al die tijd heeft de interne RTTY decoder van de IC7000 zelf er totaal geen moeite mee. Andere modes kan ik niet zo goed vergelijken, maar bv. met CW is-ie dus ook stokdoof. Andere programma's zoals MultiPSK hebben hetzelfde euvel.

Schiet me nu tebinnen: moet ik misschien AGC uitzetten om te voorkomen dat die en de DM780-squelch elkaar tegenwerken?

Setup is als volgt...
- IC7000
- CAT-kabel en digimode kabel van radio arena.
- mic en headphone aansluitingen van een oud laptoppie met HRD + DM780.

Mic volume netjes teruggesteld tot er geen overload meer optreedt. Zenden gaat perfect. Ik heb geen keyer, maar piepjes zenden met SSB werkt ook. Alleen een beetje geklooi met optellen en aftrekken om de juiste frequenties te loggen.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: DM780 afstellen

#2 Bericht door 19DT2120 »

Hoe oud is dat laptopje?
Het kan best wel dat het onboard geluidskaartje te beperkt is voor digimodes en dus maar een deel van je ontvangst audio verwerkt.
Het kan ook wezen dat je de DSP filters te smal af hebt gesteld en dus ook een hoop signaal verliest.
en gebruik geen squelsh !
Soms weet ik het ook niet meer.........

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: DM780 afstellen

#3 Bericht door pc1mb »

Dat het aan het geluid van de laptop zou liggen heb ik aan gedacht, maar als ik via de laptopspeakers luister hoor ik alles ook prima, en ook in de waterval zijn de signalen heel fraai te zien. Als het aan de geluidskaart lag, zou dat ook moeten haperen denk ik?

Laptopje is een jaar of vijf oud. Geen jonkie dus, maar het is wel het laptoppie wat ik voor al dit soort dingen gebruik. Voor HRD dus, maar ook om foutcodes van auto's uit te lezen, dat soort werk.

Smaller filteren geeft juist een betere detectie in DM780, uiteraard niet zo smal dat ik het signaal zelf wegfilter, maar dat kan ik op de waterval prima zien. Wegfilteren van naastliggende signalen helpt een boel (signalen die er af en aan wel en niet zijn, waar de AGC dan weer op reageert met als gevolg dat de squelch constant verkeerd staat)

Squelch op de radio zit er niet op, op SSB. Maar het programma DM780 heeft wel squelch. Kan dat helemaal uit dan? Zal es kijken. Squelch nul zetten wordt 't in elk geval niet beter van, dan gaat-ie volle bak ruis staan decoderen.

Dank voor de tips, ik ga er morgen mee aan de slag. Ook even met AGC / RF gain settings experimenteren, of ik daar nog wat mee kan verbeteren.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: DM780 afstellen

#4 Bericht door PA1 »

pc1mb schreef:Squelch nul zetten wordt 't in elk geval niet beter van, dan gaat-ie volle bak ruis staan decoderen.
Mijn verontschuldiging als ik het verkeerd lees maar je moet natuurlijk wel goed afstemmen met behulp van die waterval, dan decodeer je ook geen ruis. Het ingaande volume wat lager zetten wil ook wel eens helpen, meestal heb je aan een klein beetje audio signaalniveau al voldoende.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: DM780 afstellen

#5 Bericht door pc1mb »

Ik stem goed af in de waterval, maar om uit te sluiten dat het daaraan ligt, gebruik ik ook de AFC (in DM780) wel eens. Geen verschil.

RTTY verkeer is niet constant maar komt in korte stootjes, en daartussen staat-ie dan volop ruis te decoderen, als je de squelch erg laag of uit zet. Lastig als het signaal ook niet helemaal lekker gedecodeerd wordt, dan wordt het 1 grote brij. En dat is niet nodig bij een FSK signaal.

Dat ruis decoderen wordt aangejaagd door de AGC, daarom ga ik daar de volgende keer eens mee experimenteren.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: DM780 afstellen

#6 Bericht door PE4BAS »

Denk toch inderdaad dat het aan een afstelling ligt of aan de geluidskaart. Heb diverse programma's in gebruik en gebruikt. O.a. FLDIGI, MMVARI, MMTTY etc. maar vind DM780 hier nog altijd het beste decoderen. Zelfs CW gaat in het geheel niet slecht. Al moet ik dan wel een CW filter inschakelen van de radio (IC-706). Ik werk gewoon met een geluidskaart die op het moederbord zit van een Medion computer. Het modem is een SEC PSK-10 met ingebouwde VOX.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: DM780 afstellen

#7 Bericht door PF1JM »

Heeft je geluidskaart niet ook een soort AGC? Ik weet dat ik er ergens eentje heb met een soort AGC. Na het weghalen van het vinkje bij de eigenschappen was bij mij een dergelijk probleem verdwenen (had het niet alleen bij DM780, maar ook bij MMTTY, fldigi, etc.).
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PD1LG
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2012, 08:48
Roepletters: PD1LG
Locatie: Klazienaveen JO32LR
Contacteer:

Re: DM780 afstellen

#8 Bericht door PD1LG »

Wat heb ik helemaal nodig om psk31 te kunnen lezen?
Mijn transciever is een ft-897d, heb hier een cat62 bij.
Als software gebuik ik HRD.
Yaesu FT-897D | Wouxun KG-UV2D | Diamond X50-N | HyEndFed 40, 20, 10 mtr | Heil Pro Micro Dual Headset | SB-2000 Cat-interface

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DM780 afstellen

#9 Bericht door Randy »

CW Decoderen met DM gaat niet zo lekker. Zelfs wanneer ik het signaal zuiver en 18WPM aanbiedt via een VHF FM verbinding mist hij nog veel. Ik wil je adviseren eens te kijken naar CW-Skimmer. Dit is de tool om CW te decoderen. Ik gebruik hem zelf om via mijn Flex een heel spectrum (48 Khz) aan te bieden hetgeen moeiteloos gedecodeerd wordt. Tijdens een contest van honderden signalen tegelijk.

De software zelf is niet gratis, maar er is een demo van 30 dagen beschikbaar. Daarna kost hij $70,-, maar wellicht dat herinstalleren werkt. Ik vond het in ieder geval zeker zijn geld waard na een uitgebreide test. Mijn oren houden dan ook op bij 14-16 WPM, zeker als het onzuiver is. :-)

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: DM780 afstellen

#10 Bericht door xxxx »

DM-780 is inderdaad niet (het) CW decodeer programma...Maar als het signaal een beetje schoon is dus goed je filters gebruiken....ik heb ze gewoon op 100Hz staan super smal dus dan is het best aardig te doen!

RTTY moet best prima gaan met DM-780....Ook daarin vindt ik MMTTY weer beter maar DM-780 is een leuke alles kunner. In digitale modes is het belangrijk dat je niet teveel audio instuurt naar de geluidskaart want daarmee overstem je hem behoorlijk heb het hier op 20%. Verder zet ik op de TRX alle dingen als Preamps, Notch, NR etc uit, laat dat je software maar doen. AGC op Fast anders wordt het ook lastig.En verder alle poespas op je geluidskaart ook zoveel mogelijk uitzetten, Squelch in DM heb ik hier op 2 staan, AFC heb ik uit zeker in CW want dan spingt hij soms alle kanten op zeer irritant. BTW als ik mij niet vergis moet je in sommige gevallen ook even checken hoe je TRX in RTTY modes staat, dingen zoals reverse,mark,shift etc moeten wel goed staan.

Misschien zou je eerst eens met PSK31 aan de slag kunnen gaan dat is in alle gevallen gewoon heel makkelijk te ontvangen en zal vrij simpel al moeten werken....Is dat niet het geval dan weet je zeker dat je echt goed verder moet zoeken.
En let op dat je bij het zenden in PSK absoluut geen ALC uitslag moet hebben, dus comp etc allemaal uit, en of je de mogelijkheid hebt de TRX in DIgimodes te zetten.....veel gemaakte fout die ik elke dag weer duidelijk in de waterfall voorbij zie komen.

Groeten Jelle

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: DM780 afstellen

#11 Bericht door pc1mb »

Bedankt, ik doe al heel veel met PSK31 en heb het electronisch decoderen van CW maar opgegeven. CW-skimmer vind ik te duur voor een programma'tje wat *1* heel specifiek dingetje vrij goed kan. Stel je voor dat je voor alle digimode's 70 dollar per stuk kwijt was aan alleen al decoderen, dan was je gauw bankroet met de enorme diversiteit die er op de band te horen is...

@PD1LG: Misschien is het handig als je een aparte thread opent voor een vraag over een andere digimode, want je ziet dat er nu alleen antwoorden op de oorspronkelijke vraag over CW komen. Maar om je vraag te beantwoorden: in feite heb je alleen een kabeltje nodig wat het geluid van de ontvanger aan de geluidskaart van de PC voert. De meeste sets hebben wel een soort van packet/digimode uitgang die je daarvoor kan gebruiken.

pa3hiz
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 feb 2007, 11:00

Re: DM780 afstellen

#12 Bericht door pa3hiz »

pc1mb schreef:Bedankt, ik doe al heel veel met PSK31 en heb het electronisch decoderen van CW maar opgegeven. CW-skimmer vind ik te duur voor een programma'tje wat *1* heel specifiek dingetje vrij goed kan. Stel je voor dat je voor alle digimode's 70 dollar per stuk kwijt was aan alleen al decoderen, dan was je gauw bankroet met de enorme diversiteit die er op de band te horen is...

@PD1LG: Misschien is het handig als je een aparte thread opent voor een vraag over een andere digimode, want je ziet dat er nu alleen antwoorden op de oorspronkelijke vraag over CW komen. Maar om je vraag te beantwoorden: in feite heb je alleen een kabeltje nodig wat het geluid van de ontvanger aan de geluidskaart van de PC voert. De meeste sets hebben wel een soort van packet/digimode uitgang die je daarvoor kan gebruiken.

Moderatie: regel verwijderd (copyright issue).


En idd de cw gevoeligheid vind ik in hrd minimaal. Zelf zoek ik ook naar een cw programma omdat ik met een versleten arm zit en dus geen seinsleutel kan hanteren.

pe1rnu
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mei 2012, 14:02
Roepletters: pe1rnu

Re: DM780 afstellen

#13 Bericht door pe1rnu »

Kom tot een vreemde conclusie bij DM780 / FLdigi.

Ik werk veel met JT65 en PSK uiteraard gebruikte ik het programma DM 780, maar ik kreeg steets meer het idee dat mijn ontvangst een beetje doof was in deze mode terwijl JT65 erg goed gaat. (hiedroor gaat ook CW zeer slecht in DM 780)



Afgelopen zondag had ik het geluid (nog) wat harder staan en startte DM780 open hoorde spontaan veel ruis op mijn ontvanger en de signalen die er waren leken zwakker te worden.

DM 780 weer afsluiten en weg was de ruis signalen tot s9 waren aanwezig mooi zuivere psk tonen weer DM 780 opstarten en ja weer ruis de psk signalen werden wat verstoord door de ruis.

JT65 opstarten geen ruis geen vervorming van de signalen.
Na diverse schoonmaak acties op de pc cccleaner overbodige software er af hdr verwijderen nieuwe installeren enz. bleef her resultaat het zelfde.
Uiteindelijk Airlink express geïnstalleerd en ik had mij een ontvangst Wooohw geweldig, dan toch nu ook DM780 opstarten en ja hoor weer ruis dan toch ook eens FLDigi installeren (wordt als basis volgens mij gebruikt in DM 780, en ja hoor ook ruis bij het opstarten..

Nu wil ik wel eens weten of meerder mensen dit probleem kennen en of dit wel een hebben bekenden Ruis niveau bij het opstarten van DM780 / FLdigi. (opstarten software DM 780 ruis signaal is dan S7 FL digi S6/S7 (laatste versies die te downloaden zijn.)

Ik wil nu eens kijken als ik de software op een andere laptop ga instaleren of ik dan het probleem nog heb kan zijn dat het in de combinatie zit laptop software (;laptop is een HP probook 6650b Windows 7 Prof (maakt geen verschil als ik de software laat starten in een compatibiliteitsmodus)

PA1FJ

Re: DM780 afstellen

#14 Bericht door PA1FJ »

Gebruik voor CW eens CWget, ook de niet geregistreerde versie werkt perfect, ik gebruik dit samen men Logger van N1MM voor cw contesten, werk geweldig, ik kan wel cw maar 30 wpm is mij toch iets te snel Hi.
73 Fred PA1FJ

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: DM780 afstellen

#15 Bericht door PE5HV »

CWget en CWtype zijn prima te gebruiken voor het maken van CW verbindingen,
zo lukte het mij A5A te werken (Bhutan...) toch leuk.
73
Harry
PE5HV / NL6594

Plaats reactie