APRS vanuit de auto

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
gertw68
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jan 2012, 14:48

Re: APRS vanuit de auto

#16 Bericht door gertw68 »

Ik kijk nu ook naar http://aprs.fi/ maar dan thuis. Interessante site. Ga me er is verdiepen wat dit allemaal is in mijn omgeving van Zwolle en de rest van Nederland.
Luister Amateur Hattem. ICOM IC-R7000. K-PO WR2100. Lowe HF-225.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#17 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

gertw68 schreef:Ik kijk nu ook naar http://aprs.fi/ maar dan thuis. Interessante site. Ga me er is verdiepen wat dit allemaal is in mijn omgeving van Zwolle en de rest van Nederland.
Je ontvanger op 144.800 afstemmen (fm) en het signaal aan het packet modem toevoeren geeft ook een beeld wat er in je omgeving te doen is.
Natuurlijk een passend programma gebruiken, o.a. ui-view.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#18 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Bedankt voor het voorbeeld.

Inmiddels is het veranderd in -12. Nu is het wachten op wat spullen om een kabeltje te maken.

Ik woon in een groot dorp, :D en hier is weinig te koop op dit gebied.
Nog een kleine toelichting : i.h.a. is het zo dat de SSID -12 staat voor het feit dat de mogelijkheid tot twee weg berichtenvoorziening ontbreekt. Vaak wordt toch de SSID -9 toegepast indien de optie wel aanwezig is, maar niet gebruikt ..... ( om het ingewikkeld te maken ) .. Maar indien je software matig e.e.a. uitgeschakeld hebt, zie ik zelf geen reden om -12 niet te gebruiken, het is veel functioneler.

Gebruik je b.v. een KF-161 / 163 met bijbehorende tracker dan wordt het afgeraden om nog langer SSID -9 toe te passen ..... ik moet dat zelf trouwens ook eens wijzigen voor die setjes .. :lol:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#19 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

De materialen voor het kabeltje zijn nog onderweg. Hopelijk worden ze nog voor het weekend afgeleverd.

Vooruitlopend heb ik gisteravond geprobeerd UI-VIEW32 op deze desktop te installeren. Installeren is gelukt, inclusief registratiecode. Alleen, nu krijg ik geen verbinding via het internet. Iemand een idee?

mijn desktop heeft XP met SP3. De firewall staat voor dit programma geopend.

Op dit forum zag ik een vraag over deze situatie maar geen antwoord.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#20 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb het werkend.

Eerst moest ik een nieuwe APRS server list downloaden. Vervolgens kon ik een uitgebreide keus maken.
Ik heb een mogelijkheid gekozen dat er alleen gegevens van NL stations komen.
Bijlagen
aprstcpip.jpg
aprstcpip.jpg (70.1 KiB) 2467 keer bekeken
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: APRS vanuit de auto

#21 Bericht door PF1JM »

PC1L schreef:The -9's can be contacted by APRS message
or by Voice on his frequency included in his beacon, or on Voice
Alert if he is in simplex range.
Zijn er al APRS-ers die voice alert of aanverwante zaken gebruiken?
Klinkt wel interessant namelijk.
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#22 Bericht door PC1L »

gertw68 schreef:Ik kijk nu ook naar http://aprs.fi/ maar dan thuis. Interessante site. Ga me er is verdiepen wat dit allemaal is in mijn omgeving van Zwolle en de rest van Nederland.
Ja, even je QTH loc invoeren et voila : beeld hi. Natuurlijk is het zo dat dit alleen werkt als er dekking is door een digi in de buurt. Wist je trouwens dat aprs.fi ook een 'verbeterde' loc accepteert ? Geef maar eens iets in na de eerste zes karakters .. ook minder dan zes is mogelijk.
PA3GNZ, Tjeerd schreef: Je ontvanger op 144.800 afstemmen (fm) en het signaal aan het packet modem toevoeren geeft ook een beeld wat er in je omgeving te doen is. Natuurlijk een passend programma gebruiken, o.a. ui-view.
En wel een rondstraler als antenne gebruiken .. :lol:
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik heb het werkend. Eerst moest ik een nieuwe APRS server list downloaden. Vervolgens kon ik een uitgebreide keus maken. Ik heb een mogelijkheid gekozen dat er alleen gegevens van NL stations komen.
Wel een beetje slordig uitgewist, dat validation number .. :lol:

Maar even serieus, heb je het zo gedaan : filter p/P ( extra log-on text ) ? Ik zag ook dat je Open the gateway off hebt staan ..
PF1JM schreef:Zijn er al APRS-ers die voice alert of aanverwante zaken gebruiken?
Klinkt wel interessant namelijk.
Hier ( JO20UU ) nog niets gehoord of gezien ..

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#23 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PC1L schreef:Maar even serieus, heb je het zo gedaan : filter p/P ( extra log-on text ) ?
Wat bedoel je hier precies mee?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: APRS vanuit de auto

#24 Bericht door PE7EB »

Nee zo heeft hij het niet gedaan, poort 10153 op de server van Roland geeft alleen maar NL stations door.
Zelf gebruik ik poort 15480 met extra logontext "filter m/200 p/9M"
Hiermee krijg ik allea in een straal van 200km van mijn QTH + Maleisië uit de poort, dat laatste omdat een kennis van me daar regelmatig actief is met APRS.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#25 Bericht door PC1L »

PE7EB schreef:Nee zo heeft hij het niet gedaan, poort 10153 op de server van Roland geeft alleen maar NL stations door.
Zelf gebruik ik poort 15480 met extra logontext "filter m/200 p/9M"
Hiermee krijg ik allea in een straal van 200km van mijn QTH + Maleisië uit de poort, dat laatste omdat een kennis van me daar regelmatig actief is met APRS.
Klaar en duidelijk :) .. Tnx fr info.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#26 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Vorige week een kabeltje kunnen maken tussen de TNC en mijn ICOM. IC-228H. Het was even een gepriegel aan de microfoon kant.
Komend weekend installeer ik het in de auto, heb een flinke rit in gedachten.

Nu heb ik het thuis aan staan. Hierbij valt het mij op dat de led bij ontvangst brand maar geen info aan de pc doorgeeft. De maker heeft mij geadviseerd een C van 4.7nF in de lijn van de audio input, van de TNC, op te nemen.

Citaat uit e-mail van G4HYG.
"Try fitting a 4.7 nF capacitor in series with the receiver audio input
to the Digi Tracker. This will re-balance the audio and you will start
to decode local APRS traffic".
Bijlagen
LED, van link naar rechts.<br />Power, RX,TX, DIGI ON.
LED, van link naar rechts.
Power, RX,TX, DIGI ON.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#27 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hierbij valt het mij op dat de led bij ontvangst brand maar geen info aan de pc doorgeeft.
Hangt er helemaal vanaf wat die LED doet / aangeeft. Kijk b.v. even of de led brandt als je alleen ruis ontvangt of dat hij reageert op een carrier of zelfs alleen maar op de ( digitale ) informatie op de carrier ..... etc. etc.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#28 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

De led gaat al branden bij het open zetten van de squelch. Voor correcte werking moet de squelch ook dicht gezet worden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: APRS vanuit de auto

#29 Bericht door PA3FAT »

Heb destijds om APRS te volgen AGWTRACKER gebruikt. Gewoon via internet en de bijbehorende APRS gateways.
Kunt dan gebruiken met de beschikbare google maps.

In het begin UI-VIEW geprobeerd maar passende kaarten vinden vond ik toen niet erg handig. Dat heb je met AGWTRACKER dus ook niet nodig. E.e.a. wordt geplot over de google maps plaatjes.

Dit staat verder los van je APRS module voor gebruik in de auto. Maar mogelijk dat genoemd programma een alternief kan zijn voor UI-VIEW. Er zijn ook apps voor op je iphone......weer ander topic :)
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#30 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:De led gaat al branden bij het open zetten van de squelch. Voor correcte werking moet de squelch ook dicht gezet worden.
De LED reageert dus op een analoog signaal en geeft geen bevestiging ontvangst digitale informatie, al of niet gedecodeerd. Het is geen DCD LED :( :? .. Maar is ook eigenlijk niet nodig voor deze toepassing. Soms is het handig ( in een vervoermiddel ) om snel te kunnen zien of er sprake is van bevestiging ontvangst digitaal deel en codering / decodering van signalen.

Plaats reactie