APRS vanuit de auto

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#46 Bericht door PC1L »

22 feb : .. PA3GNZ is fill-in, 'home' digi

DB0ANF laat zien :

SP9UUC-9 JO21UV JO21RV 21.1 km 273 / W 1 2012-02-22 13:14:50 2012-02-22 13:14:50 show SP9UUC-9

aprs.fi laat zien :

2012-02-22 00:35:02 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PI1FLD,WIDE2*,qAR,PE0CDN:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 01:04:01 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,WIDE2-1,qAR,ON0DAS-4:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 01:33:00 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PI1FLD,WIDE2*,qAR,PE0CDN:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 02:01:58 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD*,WIDE2-1,qAS,PD1ECO:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 02:30:59 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK*,WIDE2-1,qAR,PA3DZW:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 03:28:35 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PI1APA,WIDE2*,qAR,PE1MEW-10:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 03:57:21 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD,WIDE2*,qAR,PE0CDN:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 04:26:26 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1DEV:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 04:55:21 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1DEV:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 06:55:04 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK*,WIDE2-1,qAR,PA3DZW:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 07:25:19 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1DEV:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 08:55:22 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1SGM:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 09:24:45 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PI1APA,WIDE2*,qAR,PE1MEW-10:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 09:54:11 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1DEV:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 10:24:09 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PI1APA,WIDE2*,qAR,PI1SGM:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 10:53:36 UTC: PA3GNZ>APRS,PA3AZN-2*,WIDE2-1,qAR,PE1MEW-10:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 11:22:59 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD*,WIDE2-1,qAS,PD1ECO:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 11:52:20 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1DEV:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 12:51:30 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD*,WIDE2-1,qAS,PI1ZWL-11:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 12:51:32 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD,WIDE2,PE1OEZ-7,PE1OEZ-2*,qAR,pe1oez-12:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 13:21:12 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1DEV:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 13:51:05 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PI1APA,WIDE2*,qAR,PE1MEW-10:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 14:21:15 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1DEV:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 14:51:12 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD*,WIDE2-1,qAS,PI1ZWL-11:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 15:20:57 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1SGM:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 17:19:35 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD*,WIDE2-1,qAS,PD1ECO:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 17:48:50 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1SGM:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 19:16:32 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1SGM:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 20:14:00 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1SGM:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 20:42:56 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PI1APA,WIDE2*,qAR,PI1SGM:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 21:11:59 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1SGM:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 21:12:34 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD,PE1OHF,WIDE2*,qAR,PE1FVU:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 22:09:30 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD*,WIDE2-1,qAR,PE0CDN:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 22:38:03 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1APK,PA3AZN-2,WIDE2*,qAR,PI1DEV:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 23:06:49 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD*,WIDE2-1,qAS,PD2TJK:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl
2012-02-22 23:35:17 UTC: PA3GNZ>APRS,PI1FLD*,WIDE2-1,qAS,PD2TJK:!5153.43N/00525.73E-http://www.pa3gnz.nl

Bij soundcards is het kritisch maar ook met een modem is het even 'tunen' :lol: zorg voor een goede afregeling als je werkelijk de local traffic via je digi laat lopen :wink:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#47 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb het zo ingesteld dat Wide1-1 via de digi bij mij gaat. Andere stations niet, dit lijkt mij gezien mijn antenne situatie niet zinvol.

Het wonen op deze locatie heeft ook zijn langste tijd gehad.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#48 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Wat is een goede bakeninterval voor mobiel gebruik?

Nu heb ik het op 3 minuten ingesteld.

Ik zie dat er stations zijn die het op 30 seconden hebben staan, dit lijkt mij teveel.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#49 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik heb het zo ingesteld dat Wide1-1 via de digi bij mij gaat. Andere stations niet, dit lijkt mij gezien mijn antenne situatie niet zinvol.
Goed gedaan. Je hebt een fill-in digi ( home digi ) QRV. Dat is altijd wel OK.
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Wat is een goede bakeninterval voor mobiel gebruik?
Een goede bakeninterval : het beste is het toepassen van Smart Beaconing, dit houdt in dat er geen overbodige bakens gezet worden. Dus als je in een rechte lijn rijdt ( voortbeweegt ) er niet elke 10 meter een baken wordt gezet als die rechte lijn b.v. 10 km betreft. E.e.a. is dus afhankelijk van diverse factoren, waarbij de snelheid een heel belangrijke. Bij Smart Beaconing is er een relatie tussen snelheid en koersverandering .. Een voorbeeldje ( te vinden in een pdf file van Arno Verhoeven PE1ICQ ) :

bij stilstand is de tijd tussen twee baken uitzendingen 20 minuten. Deze tijd is korter naar mate de
snelheid groter wordt. Bij een snelheid van 50 knopen (93 km/h) is de tijd tussen twee baken uitzendingen
afgenomen tot 90 seconden. Een hogere snelheid heeft geen korter baken interval tot gevolg.
Onafhankelijk van de verstreken tijd sinds de laatste baken uitzending kan een nieuwe baken uitzending
worden getriggerd door een koers verandering. Bij lage snelheid (vanaf 3 knopen (5 km/h)) heeft een
koersverandering van 80 graden tot gevolg dat direct een baken wordt uitgezonden (mits kanaal vrij is).
Bij hogere snelheid zal de gevoeligheid voor een koersverandering geleidelijk toenemen. Bij een snelheid
van 50 knopen zal bij een koersverandering van 25 graden een baken worden uitgezonden.
Er wordt geen baken uitgezonden indien minder dan 5 seconden daarvoor het vorige baken is
uitgezonden (ongeacht snelheid en koers verandering).


Doe je het zonder S.B. dan is voor normaal gebruik met een auto 2 minuten heel normaal. Ook 3 minuten kan. Let er wel op of dan bij het bochtenwerk alles goed ingesteld is, dan moet er n.l. een baken gezet worden. Vaak is het softwarematig instelbaar in graden.

Tot slot, doe je een experiment, dan wordt er wel eens iets aangepast ( soms een beetje ongebruikelijk :lol: ). Laat dit dan even weten door iets in je bakentekst te zetten ..zie ook hier betreffende het combineren van bakenteksten in uiview32 of hier ( met wat meer info ) .. voor nog meer info ( PHG ) klik op de afbeelding onder 5 van Deel 2

Een voorbeeld ( experiment ) : de hoogte aanduiding ( b.v. leuk om te doen in Zuid Limburg ), dan wordt wel eens de bakenintervaltijd aangepast b.v. naar 30 seconden ( is voor normaal gebruik inderdaad te kort ! Wees er voorzichtig mee ) .. :roll:
Laatst gewijzigd door PC1L op 29 feb 2012, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#50 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Volgens mij is Smart Beacon bij mijn tracker niet mogelijk. Komend weekend zal ik 20 minuten eens proberen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#51 Bericht door PC1L »

Zelfs zonder S.B. zijn er bevredigende results mogelijk. Even 'smart thinking' :lol: ( aanpassen aan de actuele toepassing ). Mocht je het echter toch aan boord hebben, dan zul je er veel plezier van hebben. Ik heb het zelf in de KF-163 setjes continu aanstaan. Via aprs.fi zal het te zien zijn.

Heb trouwens in deze KF-163 setjes de SSID naar -11 AIR en -12 AUTO gewijzigd : one way tracker ..

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#52 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Helaas is SB met deze tracker niet mogelijk, ik heb even gezocht op internet.

Dan maar smart thinking. :lol:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: APRS vanuit de auto

#53 Bericht door PC1L »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Dan maar smart thinking. :lol:
:lol:

Plaats reactie