d ster

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Theo

d ster

#1 Bericht door Theo »

Wie kan me uitleggen hoe een simplex repeater nu op 2 meter werkt?
Ik begrijp er niets van, hoe en wat.
Alles wat ik hoor op 2 heeft dezelfde stations er voor.
Net als of een ieder dezelfde ingang heeft.

Ikke niet begrijp.............. help

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: d ster

#2 Bericht door PE7EB »

Eigenlijk heel simpel Theo ...

De hotspot ontvangt bijv. op 144,825, als jij daar dan op uitzend, met de juiste gegevens in je signaal, wordt dat doorgezet naar het D-Star netwerk en via een of meerdere reflectors doorgegeven aan repeaters en hotspots die het dan weer heruitzenden.
Beëindig jij je uitzending en geeft iemand anders jou vanaf een andere hotspot of repeater antwoord, dan komt dat langs de zelfde weg weer aan bij de hotspot waar jij naar luistert, die het weer heruitzendt, zodat jij het kan ontvangen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Theo

Re: d ster

#3 Bericht door Theo »

Dan snap ik het dus wel :wink:
Zal wel iets niet goed doen, vermoed ik.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: d ster

#4 Bericht door PE7EB »

Wel even de juiste gateway en dergelijk instellen natuurlijk :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Theo

Re: d ster

#5 Bericht door Theo »

PE7EB schreef:Wel even de juiste gateway en dergelijk instellen natuurlijk :)
Ja dat staat op auto, wat ik hoor kan ik mee praten.
( zo heb ik de gebruiksaanwijzing begrepen )
Op 70 cm werkt deze instelling, ga er van uit dat op 2 dit ook zo gaat.
Anders is het toch veel te moeilijk om te gebruiken?
Eerst op 10 knoppen drukken voor je kunt gaan zenden? :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: d ster

#6 Bericht door PE7EB »

70cm is B poort, 2m is C poort

70cm PI1XYZ B
2m PI1XYZ C
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Theo

Re: d ster

#7 Bericht door Theo »

PE7EB schreef:70cm is B poort, 2m is C poort
Ik zie op het schermpje dat ik verbonden ben met PI1RAV c en g geeft het scherm aan.
Werkt dus.
Dank voor het mee denken.

Theo

Re: d ster

#8 Bericht door Theo »

ja ik ben bij nu :D
Tot nu aan toe heb ik alleen ervaring met de Duitse "diestar" repeaters op 70 cm.
Voor een koppeling met een reflector, moet je meestal, zelf voor zorgen.
Ik hoor dat in Nederland alles direct gekoppeld zit op reflector 17.
Alles gaat nu landelijk, en dat is niet te beïnvloeden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: d ster

#9 Bericht door PA0ETE »

Dat zijn wel een hele berg misverstanden en semi-misverstanden bij elkaar hoor. :-)

In Duitsland zijn ook reflectors waar repeaters standaard op gekoppeld zijn. Dat gaat vaak om meerdere repeaters in een bepaalde regio, of regio's die verwant zijn. Nederland is minder groot, mede daarom is er geen tweede veelgebruikte reflector.

Het is aan de repeaterbeheerder om te bepalen of hij al dan niet aan het netwerk wil koppelen. Als er ergens in een regio geen standaard gekoppelde repeater op REF017A, de meest gebruikte reflector is, dan vragen de mensen uit die regio daar gewoonlijk om. De door mij beheerde repeater PI1DSZ in Zeewolde is een repeater die standaard niet gekoppeld staat.

Je kunt met een eenvoudig commando vanaf de porto een repeater ontkoppelen. Hij werkt dan als lokaal relais (niet bij simplex-repeaters uiteraard, die gaan in zo'n geval gewoon op 'niet-actief'). Ook kun je hem dan koppelen aan een andere reflector, bijv. eentje in Engeland, België of de VS. Je kunt een repeater (of een hotspot) ook 1 op 1 koppelen aan een andere repeater of hot spot. Ik koppel onze lokale repeater nog wel eens aan de repeater van Willemstad op Curacao om daar mee te luisteren of een praatje te maken.

De Duitse repeaters gebruiken al vanaf het begin een ander systeem dan in de meeste andere landen. Om die reden was het lange tijd niet eenvoudig mogelijk om Duitse en Nederlandse repeaters te linken. Dat is echter al anderhalf jaar geleden verholpen. Beide systemen zijn gekoppeld, en tenzij de beheerder van een reflector of repeater/hotspot dat uitschakelt, kun je over en weer linken.

Dat je een melding krijgt dat een repeater gekoppeld is, wil niet per definitie zeggen dat je zelf 'gelinkt' zou zijn, of aan de gesprekken mee kunt doen. Het is simpelweg een melding van de repeater of hot spot dat deze gelinkt is.

Voor lokaal via een repeater werken is meestal het instellen van de eigen roepnaam voldoende. Om ook op het netwerk hoorbaar te zijn én om commando's als onder andere 'link' en 'unlink' te kunnen gebruiken moet je meestal een registratie hebben op het netwerk. Die kun je o.a. aanvragen op de websites van PI1UTR en PI1HWB.

Het bijgaande document, deze dus
Dstarvlaanderen_linking_V2.0_beta1.pdf
(2.24 MiB) 134 keer gedownload
geeft een behoorlijk goede uitleg over hoe dat linken in elkaar steekt. Het is gemaakt door Patrick ON4PN van http://www.dstarvlaandere.be

Plaats reactie