tetra netwerk opzetten?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

tetra netwerk opzetten?

#1 Bericht door dennizje »

Beste mensen,

Ben zelf bezig met een tetra netwerk op te zetten, via tmo en instellingen kan ik een netwerk opzetten en kan ik via vergunnings vrije freqeunties gewoon zenden, ontvangen etc.
afstand is dan wel beperkt.

Nu is de vraag, heb veel gezien en gelezen uitteraard, of iemand weet hoe ik het systeem over ip laat lopen. Heb zelf al zitten rommelen met gateway software, ik mis alleen een soort van dispatch software om dit te koppelen? (denk ik)

Zijn er mensen die hierin al meer ervaring hebben?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: tetra netwerk opzetten?

#2 Bericht door pa5cal »

Tetra gebruiken op vergunningsvrije frequenties lijkt me niet mogelijk. Op vergunningsvrije frequenties kun je alleen maar type goedgekeurde apparatuur gebruiken, en tetra devices horen daar geloof ik niet onder ;)

-P

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: tetra netwerk opzetten?

#3 Bericht door PA2LAD »

pa5cal schreef:Tetra gebruiken op vergunningsvrije frequenties lijkt me niet mogelijk. Op vergunningsvrije frequenties kun je alleen maar type goedgekeurde apparatuur gebruiken, en tetra devices horen daar geloof ik niet onder ;)

-P
Helemaal correct.

dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

Re: tetra netwerk opzetten?

#4 Bericht door dennizje »

Ik zie hier toch duidelijk formulieren staan van AT

http://www.zendamateur.com/download/fil ... &mode=view
http://www.zendamateur.com/download/fil ... &mode=view

Hebben ze het over tetra dmo en vergunninsgvrij.

Ten tweede het is zeker mogelijk om met tetra op uhf band te komen, en veel meer.
Heb me al zelf genoeg erin verdiept, ik wil weten of het iemand al gelukt is om tetra over ip heen te
krijgen met gratis software inplaats van betaald.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#5 Bericht door pe5jw »

http://www.radiohobby.nl/viewtopic.php?t=933#p6612
http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... 4&Itemid=9

Gaat waarschijnlijk om de goedgekeurde apparatuur voor 446 pmr digitaal, dPMR446.
Dus niet elk willekeurig tetra apparaat.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: tetra netwerk opzetten?

#6 Bericht door Thijzer »

Die tetra-apparatuur werkt helaas zelden in de amateurband jammer genoeg, bovendien bestaat er discussie over het gebruik ervan omdat de identiteit van de amateur niet zomaar bepaald kan worden (want digitaal en niet AX-25).

De eisen aan vrije frequenties zoals PMR zijn streng en daar mag alleen met apparatuur gewerkt worden die voldoet aan de eisen (hoeven niet door het AT gekeurd of goedgekeurd te worden, ze moeten voldoen aan ondermeer CE dus geen eigen brouwseltjes). Tetra zou daaronder kunnen vallen, ware het niet dat die digitale mode volgens mij niet toegestaan is, ik was echter nog niet op de hoogte van een digitale PMR dus wie weet.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#7 Bericht door PA0ETE »

Met DMO wordt directe digitale communicatie bedoeld als tegenhanger van TMO, dat van een netwerk gebruik maakt. Dat kan met Tetra, maar ook met DMR. Digitale PMR-portofoons (waar ik binnenkort een artikel over publiceer) werken met DMR. Die mag je zonder vergunning in dat bandje gebruiken.

Alle apparatuur voor dit soort vergunningvrije toepassingen moet typegoedgekeurd zijn. De PMR's (analoog en digitaal) mogen daarbij een half watt uitgestraald vermogen ten opzichte van een isotroopstraler hebben, de meeste andere toepassingen zitten in het milliwatt-bereik.

Ik heb zelf overigens meerdere Tetra-apparaten in gebruik die ik kan instellen tussen 430 een 440 MHz. Zie eventueel http://www.youtube.com/tetrahamsnl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#8 Bericht door PA0ETE »

Thijzer schreef:Die tetra-apparatuur werkt helaas zelden in de amateurband jammer genoeg, bovendien bestaat er discussie over het gebruik ervan omdat de identiteit van de amateur niet zomaar bepaald kan worden (want digitaal en niet AX-25).
Dit klopt niet hoor. Veel van de Motorola-spullen kun je van door amateurs gemaakte firmware voorzien. Daarmee werken ze in ieder geval tussen 430 en 434 MHz, ondanks dat in de spec's staat dat ze dat niet kunnen.

Voorzover ik weet bestaat die discussie in elk geval niet tussen Agentschap Telecom en de amateurgemeenschap. Ik heb al voordat ik apparatuur aanschafte eerst aan Agentschap Telecom gevraagd of het gebruik toegestaan was. De mening bij AT is, zo werd me uitgelegd, dat de belangrijkste doelstelling van de amateurdienst het doen van experimenten is. Het is vanuit die filosofie dus gewoon toegestaan. Er geldt een aanvullende voorwaarde die je ook voor andere afwijkende modulatiesoorten in de gebruiksvoorwaarden kunt vinden, namelijk de roepnaam moet in een van de daarvoor aangewezen modulatiesoorten worden uitgezonden. Bij Tetra is dat bij voorkeur FM. Het is toegestaan om dat met een tweede apparaat te doen, bijvoorbeeld met een tweede portofoon. Dit omdat Tetra-apparatuur vrijwel nooit FM kan uitzenden. Het gebruik van SDS (de zeg maar 'SMS' van Tetra) wordt daarbij afgeraden.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#9 Bericht door PA0ETE »

Ten slotte wil ik als beheerder van dit forum nog iets over dit onderwerp zeggen:

Ik vind de discussie over dit onderwerp erg interessant. Ook niet-gelicentieerden zijn van harte welkom om hun steentje daarin bij te dragen. Graag zelfs!

Verwijzingen naar illegale activiteiten of het aanmoedigen daarvan zijn in dit forum echter niet toegestaan.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#10 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef:Met DMO wordt directe digitale communicatie bedoeld als tegenhanger van TMO, dat van een netwerk gebruik maakt. Dat kan met Tetra, maar ook met DMR. Digitale PMR-portofoons (waar ik binnenkort een artikel over publiceer) werken met DMR. Die mag je zonder vergunning in dat bandje gebruiken.

Alle apparatuur voor dit soort vergunningvrije toepassingen moet typegoedgekeurd zijn. De PMR's (analoog en digitaal) mogen daarbij een half watt uitgestraald vermogen ten opzichte van een isotroopstraler hebben, de meeste andere toepassingen zitten in het milliwatt-bereik
Even kijkend naar http://www.zendamateur.com/download/fil ... &mode=view (welke ik zelf trouwens toen geplaatst heb ;)):

gewoon even voor mijn nieuwsgierigheid: zou je met type goedgekeurde apparatuur (welke zijn dat dan?) tussen 445.2 en 445.3 vergunningsvrij DMO mogen doen met max 1W en 25kHz bandbreedte? Dus 4 kanalen (?) in die 100kHz? Of mag dat dan in de hele 442-448 MHz?

Dat DPMR446 met 16 kanalen en 0.5W mag, dat is bekend en ook dat er daar maar 1 type porto voor is op dit moment (de Icom IC-F4029SDR).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#11 Bericht door PA0ETE »

Voor zover ik weet zijn er 8 kanalen legaal voor analoog verkeer. Het aantal voor digitaal weet ik niet, maar dat is dacht ik 10 of 12.

Max. zendvermogen is 0,5 W ten opzichte van een isotroop. (als ik goed reken, +1,5 dB dus 3,5 W ten opzichte van een open dipool)

Dergelijke porto's mogen dus 2 W op de antenne geven als die antenne slecht is. Als het ERP-vermogen maar niet boven die 0,5 W uit komt.

Deze Icom dus :-)
ic-f4029sdr.jpg

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#12 Bericht door PA0ETE »

De Icom-brochure zegt 16 kanalen, ik weet zelf niet zeker of die allemaal in NL mogen. Ik weet niet of het nog zo is, maar in het begin was gebruik van één van de 8 analoge kanalen in Frankrijk ook niet toegestaan.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#13 Bericht door pe5jw »

Ik heb altijd begrepen dat er 8 analoge kanalen pmr 466 zijn en er 16 op een digitale zitten.
Die 16 zijn de 8 analoge en daartussen in nog eens 8 digitale dus in het zelfde frequentie bereik maar zou ook kunnen zijn dat die 8 digitale doorlopen.

Normaal pmr is 12,5 raster beginnend op 6,25 , digitaal heeft een 6,25 raster zo zit het dacht ik.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#14 Bericht door pe5jw »

Ok fout ik had ook eerst moeten googlen :)

http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#15 Bericht door PA0ETE »

Kan gebeuren natuurlijk :-)

Plaats reactie