tetra netwerk opzetten?

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#16 Bericht door elsinga »

pe5jw schreef:Ik heb altijd begrepen dat er 8 analoge kanalen pmr 466 zijn en er 16 op een digitale zitten.
Die 16 zijn de 8 analoge en daartussen in nog eens 8 digitale dus in het zelfde frequentie bereik maar zou ook kunnen zijn dat die 8 digitale doorlopen.

Normaal pmr is 12,5 raster beginnend op 6,25 , digitaal heeft een 6,25 raster zo zit het dacht ik.
Hier de officiele frequenties, die allemaal legaal zijn in NL:

Frequentie Gebruiker
446.00625 PMR kanaal 1
446.01875 PMR kanaal 2
446.03125 PMR kanaal 3
446.04375 PMR kanaal 4
446.05625 PMR kanaal 5
446.06875 PMR kanaal 6
446.08125 PMR kanaal 7
446.09375 PMR kanaal 8
446.103125 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 1
446.109375 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 2
446.115625 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 3
446.121875 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 4
446.128125 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 5
446.134375 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 6
446.140625 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 7
446.146875 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 8
446.153125 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 9
446.159375 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 10
446.165625 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 11
446.171875 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 12
446.178125 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 13
446.184375 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 14
446.190625 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 15
446.196875 Digitale PMR (4FSK/FDMA ) kanaal 16

Vergunningsvrij loopt in Nl van 446.0 tot 446.2 MHz. De digitale kanalen hebben inderdaad een afstand van 6,25kHz, de analoge 12,5kHz. Er is dus geen sprake van '8 analoge met daar tussenin nog eens 8 digitale" of zo, analoog en digitaal zitten in een ander deel van het vergunningsvrij spectrum (analoog 446.0x, digitaal 446.1x).

maar mijn vraag blijft staan:
zou je met type goedgekeurde apparatuur (welke zijn dat dan?) tussen 445.2 en 445.3 vergunningsvrij DMO mogen doen met max 1W en 25kHz bandbreedte? Dus 4 kanalen (?) in die 100kHz? Of mag dat dan in de hele 442-448 MHz?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#17 Bericht door PA0ETE »

Ik weet niet hoe het in dit geval is. Voor een deel is dit, los van wat er volgens de exacte wettelijke bepalingen mogelijk is, een beleidsmatige invulling die hieraan ten grondslag ligt.

Een voorbeeld is SRD860. Dit is een Europese regeling die in feite gelijk is aan LPD433. Volgens de brochure 'vergunningvrije toepassingen' op de site van AT zou een dergelijke invulling mogelijk zijn, en sporadisch zie je in Nederland ook portootjes te koop voor die toepassing in de 860 MHz band (net boven de nieuwe door digitaal dividend ontstane LTE-allocatie.

Omdat het mij niet zo'n gek idee leek om ook met die 10 of 25 mW die in de regeling genoemd wordt daar eens mee te experimenteren heb ik een halfjaar geleden (als journalist) een vraag naar de legaliteit van dergelijke portootjes bij woordvoering van AT neergelegd. Die hebben na beraad met techneuten en juridische afdeling toen geantwoord dat het beleid bij AT was dat gebruik van dit soort portootjes in Nederland niet is toegestaan.

In Engeland, waar deze porto's wel mogen leidde het gebruik van de portootjes bij de kraakbeweging een paar jaar geleden tot een relletje, omdat de overheidsorganisaties die de kraakbewegingen daar in de gaten hielden het gebruik door krakers van deze apparaatjes over het hoofd hadden gezien. Daardoor waren ze vaak niet op de hoogte als krakers bij een betoging plotseling iets anders bleken te doen dan door 'intelligence' was verondersteld :-)

Probleem bij zoiets is overigens wel dat er vermoedelijk goedgekeurde apparatuur voor moet komen. In de bovengenoemde brochure kwam ik een paar jaar geleden een bizarre toepassing tegen voor meteorsporencommunicatie rond 40 MHz. Dat is inderdaad de meest optimale frequentie daarvoor, en omdat er geen amateurbaken voor in Nederland is (wel in andere landen) zou het leuk zijn als je daar zonder vergunning mag uitzenden om op die manier eventueel toch een baken in de lucht te krijgen. Er waren overigens een aantal beperkingen waardoor zo'n baken niet makkelijk was. Je mag bijvoorbeeld maar zeer kortstondig uitzenden en maar enkele keren per 24 uur. Vergunningvrij mag je er echter wel ik dacht 25W maken.

Voor een artikel over professioneel gebruik van meteoorscatter heb ik vervolgens bij AT nagevraagd of het uitzenden daar op die basis nog steeds toegestaan was.

Dit bleek te mogen. Echter moest dit wel met goedgekeurde apparatuur gebeuren. Als ik die apparatuur op een vlooienmarkt zou weten te bemachtigen dan zou het best kunnen dat het zou mogen om daarmee uit te zenden. Ik moest daarbij de oorspronkelijke bedoeling van de allocatie niet uit het oog verliezen.

De frequentietoewijzing was overigens in Europees verband besloten, het mag dus in heel Europa. Het stamt uit de tijd voordat er dingen als UMTS waren. Een bedrijf (in Nijmegen) heeft hiermee een toepassing ontwikkeld om via meteoorsporen via korte bursts tekstberichten uit te wisselen tussen vrachtrijders overal in Europa en hun hoofdkantoor. Daarbij was alleen voor de vaste zender in het hoofdkantoor vergunning nodig. Het product heeft nooit een volwaardige marktintroductie gehad, omdat het Nijmeegse bedrijf toen alweer ter ziele was.

In de VS is dit soort apparatuur wel voor allerlei toepassingen te koop. Onder andere kun je er een uitgebreid datanetwerk mee maken zodat je als bedrijf of overheidsorganisatie nog wel een (low speed) datanetwerk overhoudt, mochten ooit door een grote zonne-uitbarsting of door militair ingrijpen meerdere communicatiesatellieten onklaar raken.

Op op je vraag terug te komen, je kunt dit op één manier met zekerheid te weten komen: vragen (in Groningen dus).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#18 Bericht door PA0ETE »

De brochure 'Vergunningsvrije radiotoepassingen' op de site van Agentschap Telecom:

http://www.agentschaptelecom.nl/bi ... es/Brochure+vergunningsvrije+radiotoepassingen.pdf

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: tetra netwerk opzetten?

#19 Bericht door PA2LAD »

Met belangstelling in het document gekeken naar punt 31 over het gebruik van DMO. Er staat duidelijk bij vermeld dat het bij digitale netwerken is.
Doet me denken aan de tijd van Traxys: alleen gebruikers van het netwerk kregen een simplex kanaal toegewezen. Als we inderdaad vrij mogen toeteren in het genoemde bandsegment bij punt 31, dan hebben we het probleem van het bekendmaken van een call ook niet meer. Of de toestellen die we hebben dat gebied ook aankunnen, is weer een volgend probleem.

dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

Re: tetra netwerk opzetten?

#20 Bericht door dennizje »

We gaan wel erg off topic :)

Als men gewoon zelf even had geneust op google kan men gewoon zien dat het legaal is. Als je maar weet hoe je er komt. Met wat studies komt iedereen er wel uit. Niet meteen blaten van "mag niet etc", ligt dit aan dat iemand wel of geen kennis heeft, of denkt te hebben omdat hij een papiertje heeft? Beetje technisch inzicht en logisch nadenken kom je heel ver.

Zelf speel ik ook met dmo en tmo, heb hier ook software voor (helaas betaalt),

Wat ik wil is een tmo systeem opzetten zodat men via ip lussing grotere afstanden zou over bruggen met klein vermogen, net als FRN, alleen een digitaal netwerk, men meld zich aan op het netwerk. Beheer hier van is velen malen makkelijker.

Ben op zoek naar iemand die me hier net iets meer van kan vertellen. Betaalde software kan het, ik zoek gratis software die het zou kunnen.

Wie o wie ?

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: tetra netwerk opzetten?

#21 Bericht door pe5ed »

40 Mhz ... Oh ja, modelbouwtoepassingen.
Handig, een burst en het regent balsa en kunststof deeltjes ;)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#22 Bericht door PA0ETE »

dennizje schreef:We gaan wel erg off topic :)

Als men gewoon zelf even had geneust op google kan men gewoon zien dat het legaal is. Als je maar weet hoe je er komt. Met wat studies komt iedereen er wel uit. Niet meteen blaten van "mag niet etc", ligt dit aan dat iemand wel of geen kennis heeft, of denkt te hebben omdat hij een papiertje heeft? Beetje technisch inzicht en logisch nadenken kom je heel ver.

Zelf speel ik ook met dmo en tmo, heb hier ook software voor (helaas betaalt),

Wat ik wil is een tmo systeem opzetten zodat men via ip lussing grotere afstanden zou over bruggen met klein vermogen, net als FRN, alleen een digitaal netwerk, men meld zich aan op het netwerk. Beheer hier van is velen malen makkelijker.

Ben op zoek naar iemand die me hier net iets meer van kan vertellen. Betaalde software kan het, ik zoek gratis software die het zou kunnen.

Wie o wie ?
Het spijt me maar ik kan je garanderen dat het niet mag. Als je mij een briefje overlegt waarin AT verklaart dat het toegestaan is dan ben ik bereid mijn standpunt te herzien, en dan schrijf ik er nog een mooi artikel over ook, maar ik kan je garanderen dat AT dit niet als toegestane uitzendingen beschouwt, wat er ook op Google staat. Daar kan ik meerdere redenen voor aandragen, maar een belangrijke is bijvoorbeeld dat vergunningvrije uitzendingen altijd met ongemodificeerde daarvoor bestemde apparatuur moeten plaatsvinden, en dat is Tetra-apparatuur voor dit bandsegment niet.

Je kunt best met dmo, tmo et cetera experimenteren, dat is je eigen verantwoordelijkheid en daar ga ik niet over. Discussie over illegale uitzendingen is op dit forum echter niet toegestaan dus ik wil je als beheerder van deze site dringend verzoeken om dat niet te doen. Eventuele verdere discussie hierover wil ik best met je voeren, en dat wil ik zeker geduldig en op vriendelijke toon doen, maar via een PB'tje niet via dit topic. Bedenk ook dat we momenteel vrij strikt zijn in dit soort dingen.

dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

Re: tetra netwerk opzetten?

#23 Bericht door dennizje »

dan graag als iemand er iets verder in is met gratis software of diegene mij een pm wil versturen om hierover te discusieren.

dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

Re: tetra netwerk opzetten?

#24 Bericht door dennizje »

Het is me gelukt door zelf te stoeien met wat unix commands om tmo draaiende te krijgen en door te trunken. Helaas dat hier niemand mee geholpen heeft.

Netwerk draaid op uhf en trunkt zelf door via repeaters die met het geschreven software communiceren. Dit gaat via Internet met controle bij de basis station waar het systeem die probeert te loggen op het tetra netwerk ge-autoriseerd word.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#25 Bericht door PA0ETE »

dennizje schreef:Het is me gelukt door zelf te stoeien met wat unix commands om tmo draaiende te krijgen en door te trunken. Helaas dat hier niemand mee geholpen heeft.

Netwerk draaid op uhf en trunkt zelf door via repeaters die met het geschreven software communiceren. Dit gaat via Internet met controle bij de basis station waar het systeem die probeert te loggen op het tetra netwerk ge-autoriseerd word.
Hallo dennizje,

Ik heb er geen probleem mee als je over de techniek hiervan discussieert. Ik vind dat ook alleen maar interessant. Als je verder niet al te duidelijk activiteiten in de ether die je er eventueel mee hebt beschrijft is er niet zoveel aan de hand. Ik dat die discussie over techniek best kan en dat vind ik zelfs een zinvolle bijdrage aan het forum.

Het probleem bij de eerdere posts was vooral dat je de regelgeving ter discussie stelde en ook wel een beetje de manier waarop dit ging.

Ik weet veel van Tetra, ik heb er ook veel praktijkervaring mee, ik weet alleen niet zo heel veel van TMO af, en ik weet ook niet of je iemand met die kennis hier op het forum zult kunnen vinden.

Groet!
John (beheerder zendamateur.com)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#26 Bericht door coolepascal »

dennizje schreef:Het is me gelukt door zelf te stoeien met wat unix commands om tmo draaiende te krijgen en door te trunken. Helaas dat hier niemand mee geholpen heeft.
.
The story of my live, Wat zou het jou beter gaan dan een ander.
Maar zoals John zegt, geen stoute dingen doen, wel lekker experimenteren !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

dennizje
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jan 2012, 12:00

Re: tetra netwerk opzetten?

#27 Bericht door dennizje »

TMo is niet echt moeilijk op te zetten, er zijn velen betaalde software wat je gewoon particulier kan aanschaffen. Alleen dit soort dispatch software kost wel gauw 1000+ in eurotjes. (Dispatch software met uitbreidingen natuurlijk)

Tuurlijk geen zin in om dit te betalen, vandaar dat ik verder vroeg, of men iets wist in gratis gebied of welke taal eruit word gepushed (com gedeelte).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#28 Bericht door coolepascal »

Zelf maken ? ik doe niet anders.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#29 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat dit inderdaad een goede manier is. Er kijken teveel mensen naar mij. Anders zou ik nog wel eens om uit te proberen met gekraakte software zoiets kunnen doen. Voor een keer proberen vind ik dat niet zo erg, om te gebruiken wel. Dat zou ik zelf niet doen.

Ooit is er door een bedrijf een hoeveelheid software die ik gemaakt heb gestolen (dit was begin jaren 80 toen software nog op cassettebandjes aangeboden werd). Dat was zo'n brutale roof dat ik daarna eigenlijk altijd netjes geweest ben. Hij kreeg de software in handen omdat ik het aan iedereen die het wilde hebben weggaf zonder daar iets voor te rekenen.

De man ging zo ver dat hij de software van zijn bedrijfsnaam voorzag overal waar verwijzingen naar mij stonden. Vervolgens benaderde hij mij dat ik moest stoppen om "zijn" software nog verder gratis weg te geven, anders zou hij een advocaat op mijn dak sturen. In alle software die ik daarna verspreid heb zit ge-encrypt een geheime intoetsing verstopt. Als je dat codewoord intikt stop het programma met alle functies en laat vervolgens een minuut lang mijn naam en postbusadres zien. Als maker van de software moet zo'n dief toch snel in staat zijn om zoiets eruit te halen :-)

Ik wilde in die tijd helemaal het geld niet, maar ik vond toen dat hij met zijn prijs van 200 gulden per door mij gemaakt programma de mensen die het gratis van me konden krijgen en dat niet wisten geld uit de zak klopte. Ik ben nog een poosje doorgegaan met verspreiden, maar op een gegeven moment begon het wel erg dreigend te worden. De man was eigenaar van een keten van computerwinkels en had juridisch behoorlijk diepe zakken om het zo te zeggen. Dertig jaar later weet ik nog precies hoe gefrustreerd ik destijds was.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: tetra netwerk opzetten?

#30 Bericht door coolepascal »

Offtopic maar alez, ooit eens een closed source progseltje gemaakt... en daar toen al iets dergelijks ingebouwd.
Normaal is van alles wat ik prive maak gewoon de broncode te krijgen.
Die valt iha onder de GPL Licentie, doe er lekker mee wat je wilt zolang je het maar open en met bronvermelding houdt
Iemand die probeer een geintje uit te halen kan ik een warme ontvangst verzekeren, ik ben n.l. al jaren geregistreerd bij de FreeSoftwareFoundation, een mailtje en ik hoef mij zelf nergens meer druk om te maken,.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie