Yaesu FT-450 icm HRD & DM780

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Yaesu FT-450 icm HRD & DM780

#1 Bericht door -Mark- »

Beste mede amateurs,

ik heb de FT450 van Yaesu aangesloten op zowel Ham Radio Deluxe en Digital Master 780

zover werkt alles prima, radio schakelt netjes om, alle knopjes werken, ontvangt ook alles via DM780.... maar....


het probleem zit hem in de TX.
Hij schakelt wel de TX in, maar hij neemt volgens mij een combinatie van geluiden van de geluidskaart en de microfoon tezamen in het uitgangssignaal.
Ik heb het idee dus dat hij de mic niet uitschakelt als hij op digimodes overschakelt.

Bij loshalen microfoon werkt het volgens mij wel.


Tevens, bij CW schakelt hij ook niet op TX als ik op "send" klik... wellicht dat dit ermee samen hangt?

Set zit aangesloten via een setje kabels van XGGCOMMS uit mijn hoofd, dus een mini DIN jackplug en een rs232 kabel naar de PC.

Heb al vanalles proberen op te zoeken via google en op dit forum, maar nog niets gevonden wat mij een antwoordt brengt.


Misschien iemand van jullie nog tips?

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: Yaesu FT-450 icm HRD & DM780

#2 Bericht door -Mark- »

de problemen zijn zover de wereld uit....

dit zegt yaesu over het gebruik van packet:
During packet operation via the rear's panel DATA jack, the front panel MIC jack is cut off, so you won't have a "live" microphone problem during data operation
dus inderdaad, de mic moet er elke keer af bij gebruik digitale modi.

mbt CW, ik moest MCW kiezen, modulated cw, dan pakt hij het inderdaad wel.



nog 1 vraag:

wordt er in digitale modi voornamelijk op LSB of USB gewerkt, of verschilt dit per band? (40/80 LSB, 10-20 USB)

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Yaesu FT-450 icm HRD & DM780

#3 Bericht door maarten_c »

Als ik met psk31 een verbinding maak gebruik ik overal USB. Ook op 40m en 80m.
Voor RTTY maakt het niet uit. Is een kwestie van software in reverse zetten of niet.

Ik zet mijn doos in USB, overal. Als het niet wil meeschrijven gebruik ik de LSB.

Gebruikersavatar
-Mark-
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 okt 2010, 20:23

Re: Yaesu FT-450 icm HRD & DM780

#4 Bericht door -Mark- »

Ok, thx voor de info.
vanavond weer over dit probleem gebogen en iets verder gekomen.

Geluid gaat zowel in als uit de Yaesu en geluidskaart.
Hij schakelt op stand USB en LSB via de CAT kabel de zender in om te zenden, dit gaat prima.
Dan voegt hij geen geluid erbij welke hij via de DATA jack binnenkrijgt.

Zet men de ontvanger op DATA USB/LSB, dan schakelt hij niet automatisch via CAT de zender in.
Hij reageert wel op VOX in de Yaesu, dus de geluidskaart krijgt hem wel "open" als het ware.
Enige probleem is dat hij ook de ontvangst hoort en dus op de ruis/spraak/dataverkeer reageert en opeens op TX schakelt.

Ik moet eigenlijk VOX uitschakelen en dat hij toch het geluid via de DATA jack meezend.
Dit is eigenlijk nog het enigste waar ik tegenaanloop.
Ik kan nergens hier een oplossing voor vinden, de zoekfuncties overal leveren niets op.
In de manual staat hier niets over.

Iemand hiermee bekend?

Plaats reactie