70cm wifi

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

70cm wifi

#1 Bericht door pa2st »

Hoi, ik ben wat aan het experimenteren geslagen en heb wat spullen aangeschaft om op 70cm wifi te kunnen bedrijven. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Mag dit? Is er iemand al eens mee bezig geweest? Wat zijn de mogelijkheden? Het is voor mij ook nieuw. Binnenkort maar eens kijken of we een wat grotere afstand kunnen overbruggen dan naar de zolder.

Met een kort testje haal ik ongeveer 6megabit over een 5MHz brede band met de volgende hardware/software.

Embedded pc: Alix 2d13 http://pcengines.ch/alix2d13.htm
Mini PCI card: DL435 http://doodlelabs.com/products-and-serv ... dl435.html
OS: RouterOS 5.11 http://www.mikrotik.com/
Center freq.: 437.5MHz.


Afbeelding
CWops #2897

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 70cm wifi

#2 Bericht door pc1mb »

Hmm, wat denk je zelf? Hint: dat apparaat slokt de halve 70cm band op...

Los van de veel te grote bandbreedte voor de 70cm band ; om onder amateurlicentie te vallen moet het apparaat regelmatig in morse je callsign uitzenden, en heb je voor langere afstanden een tweede licentiehouder nodig anders is 1 van beide stations 'onbemand'.

Eigenlijk best wel bizar dat dit soort apparaten verkocht worden...

Op hogere banden is meer ruimte voor zoiets, is een transverter naar een hoge GHz band niks? Worden extreme richtantennes ook compacter.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: 70cm wifi

#3 Bericht door PE7EB »

Dat "opslokken" doet ATV ook en dat is nog steeds toegestaan op 70cm!
Ondanks dat ben ik het met Marcel eens dat deze toepassing niet thuis hoort op 70cm en dat er apparatuur verkocht wordt die hiervoor geschikt is is absoluut ongewenst.
Nieuw actiepunt voor het AT.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: 70cm wifi

#4 Bericht door PD0MV »

wifi is ook niet toegestaan op 70cm, denk ik :wink:

iedergeval, niet op deze manier
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 70cm wifi

#5 Bericht door coolepascal »

Je zult idd je call regelmatig moeten uitzenden.
Welke standaarden daarvoor in OFDM gelden weet ik eigenlijk niet, (dus zal het welicht CW moeten zijn)
Je hebt een licentie dus in essentie doe je niets illegaals.
Wat echter niet mag is het doorgeven van berichten van derden, evenals berichten die in princype niets met de hobbie te maken hebben of waarvan de onbelangrijkheid dusdanig is blaat blaat blaat... nou dat geloof ik dan weer meteen :twisted:

Een ding weet ik wel zeker, Als deze techniek niet is toegestaan, dan zijn een hoop van die digitale onzin modes waarvan niemand weet hoe het werkt ook beslist niet toegestaan, een deel daarvan is immers ook OFDM
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: 70cm wifi

#6 Bericht door pa2st »

Bedankt voor de reacties, interessant. Volgens de fabrikant kan je in Europa de volgende center frequenties gebruiken. En alleen 5MHz breed. Dat zegt natuurlijk niets over of het volgens onze wet- en regelgeving mag.

Code: Selecteer alles

Europe (430-440 MHz) 	
432.5
437.5
Tijdens testen gebruikte ik 100mWatt en kleine antenne's om zo min mogelijk te storen. Daarnaast pas ik geen encryptie toe, dus een open hotspot, zonder verbinding naar internet. Als SSID gebruik ik mijn callsign. Het is wel 'wifi' maar mijn doel is niet om een gateway naar internet te maken. Heb thuis al genoeg aan de 120MBit kabel verbinding.

Is het zo dat je verplicht bent je call uit te zenden in CW als je een andere mode (OFDM) bedrijft? Waar in die 5MHz zou je dat dan moeten doen? Het is ook niet mogelijk met deze hardware.

Zal ik het AT eens bellen om te vragen of ze dit kennen en wat ze ervan vinden? Misschien krijgen we wel iets voor elkaar onder bepaalde voorwaarden.
CWops #2897

Theo

Re: 70cm wifi

#7 Bericht door Theo »

pd0b schreef:Is het zo dat je verplicht bent je call uit te zenden in CW als je een andere mode (OFDM) bedrijft?
Nee dat hoeft niet, als je call maar te dedekteren is.
Ik heb zo iets op 13 cm staan, daar leest een ieder mijn zender als PE1OPQ.
Das dan ook het enigste wat een vreemde dan lezen kan :mrgreen:

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: 70cm wifi

#8 Bericht door pa2st »

Ter info en vermaak een status overzichtje van de 'client' radio. 2427MHz is kanaal 4 en staat gelijk aan 437.5MHz. Ik vermoed dat ze een transverter toepassen op een al bestaande kaart. De Atheros AR5413.

Code: Selecteer alles

[admin@radio2] /interface wireless> monitor 0
                  status: connected-to-ess
                    band: 2ghz-5mhz
               frequency: 2427MHz
       wireless-protocol: nstreme
                 tx-rate: 13.5Mbps
                 rx-rate: 13.5Mbps
                    ssid: pd0b-1
                   bssid: 00:30:1A:46:02:25
              radio-name: 00301A460225
         signal-strength: -57dBm
     signal-strength-ch0: -57dBm
      tx-signal-strength: -64dBm
  tx-signal-strength-ch0: -64dBm
             noise-floor: -87dBm
         signal-to-noise: 30dB
                  tx-ccq: 88%
                  rx-ccq: 89%
            p-throughput: 7085
          overall-tx-ccq: 88%
   authenticated-clients: 1
                wds-link: no
                  bridge: no
                 nstreme: yes
                 polling: yes
           csma-disabled: no
            framing-mode: none
        routeros-version: 5.11
                 last-ip: 192.168.50.1
     802.1x-port-enabled: yes
   management-protection: no
             compression: no
       current-tx-powers: 1Mbps:5(5/5),2Mbps:5(5/5),5.5Mbps:5(5/5),11Mbps:5(5/5),
CWops #2897

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 70cm wifi

#9 Bericht door pe5jw »

Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 70cm wifi

#10 Bericht door PA0ETE »

Ik wilde inderdaad ook iets over Hamnet vertellen. Hamnet is een soort digitaal alternatief (op kleine schaal) voor internet. Je kunt er hele netwerken mee bouwen die als ze noodstroom hebben ook bij calamiteiten erg nuttig kunnen zijn. Bij Hamnet wordt volgens mij allerlei apparatuur door elkaar gebruikt, zodat je desnoods in de ene plaats via (snel) D-STAR toegang kunt hebben en in een andere plaats met een gemodificeerd WiFi-apparaat.

Ik denk dat het heel gewoon toegestaan is, en ik denk zelfs dat ze dit bij AT heel interessant zullen vinden.

Over het algemeen moet je bij dit soort voor de amateurband nieuwe, cq. tot nog toe afwijkende toepassingen wel je call uitzenden in een van de modulatiesoorten die daarvoor aangewezen zijn. Ik heb daar zelf mee te maken bij Tetra. Het verzoek van AT was om daarbij de call liefst in FM uit te zenden. Omdat er geen Tetra-apparatuur is die tevens FM uitzendt mag dit op een ander apparaat gebeuren dat desnoods op een andere antenne is aangesloten.

Voor Tetra vind ik het achteraf een heel handige verplichting, doordat we bij de experimenten nu ook altijd FM-apparatuur in gebruik hebben. Daardoor kunnen we goed kijken hoe het bereik in vergelijking met FM is.

De grote bandbreedte is over het algemeen geen beletsel. Wat meestal telt is dat je binnen de amateurband blijft.

Leuk initiatief! (misschien kom ik er nog wel een keer op terug om een artikel over te schrijven als je dat wilt).

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: 70cm wifi

#11 Bericht door pa2st »

HAMnet lijkt me een interessante toepassing, ze beschrijven precies wat er zoal mogelijk is!

Het uitzenden van de call is een uitdaging, zo'n verbinding als deze is niet zoals met spraak, wel of niet in de lucht, maar het is 'continue' netwerkverkeer. Even een call uitzenden in CW/FM zou het signaal meteen onderbreken. Een SSID lijkt me het meest logisch, net zoals bij packet bijvoorbeeld. Alleen andere gebruikers van de band hebben daar niets aan (net als met packet). Misschien hebben ze bij HAMnet hier een oplossing voor?

Onze oosterburen gebruiken zo te zien een band in de buurt van de 2,4 en 5GHz wifi band. Spoort mij weer aan om toch eens full license te halen ;-)

Kan iemand met wat technische achtergrond vertellen of smalband gebruikers (NFM) last kunnen ondervinden van een breed (5MHz) signaal? Iets zegt me dat er de achtergrondruis wat hoger zal zijn, of sla ik de plank mis, iemand met ATV ervaring?
CWops #2897

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: 70cm wifi

#12 Bericht door pe5jw »

DD-wrt wordt veel gebruikt dat is alternative firmware en daar kan je een superchannel licentie bij kopen.
Supperchannel maakt het mogelijk om wifi apparatuur op frequentie buiten de wifi band te gebruiken bv in 13 cm.
Ik heb hier een ubiquiti nanosation 2, een fon 2100 met dd-wrt.

Dd-wrt bied ook de mogelijkheid je call in de packets te zetten dacht ik maar ssid schijnt voldoende te zijn.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: 70cm wifi

#13 Bericht door pa2st »

Ik heb 2 DD-WRT licenties, het was mijn eerste plan om die te gebruiken. Maar ik kreeg er geen stabiele verbinding mee. Omdat ik ook al wat MikroTik RouterOS spul gebruik, ging ik dat proberen. Dat werkt voor mij heel stabiel. RouterOS is voor mij ook wel weer een niveautje hoger. Wat een mooi spul :)

Nu eerst maar eens oud&nieuw vieren, volgend jaar verder.
CWops #2897

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: 70cm wifi

#14 Bericht door pa2st »

En deze link is ook interessant. Beschrijft ervaring met de DL435, door n9zia.

http://www.qsl.net/n9zia/dl435/index.html
CWops #2897

pascalw
Berichten: 24
Lid geworden op: 12 jan 2008, 15:31

Re: 70cm wifi

#15 Bericht door pascalw »

Gebruik je z'n zelfde kaartje als client in een laptop om de snelheid te meten ?

73

Plaats reactie