70cm wifi

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: 70cm wifi

#16 Bericht door pa2st »

Gebruik je z'n zelfde kaartje als client in een laptop om de snelheid te meten ?
In RouterOS zit een bandwidth test client/server ingebakken. Ik zie als fysieke snelheid iets van 13,5mbit, met de test haal ik ruim 6mbit... Er zijn verschillende protocollen waaruit je kunt kiezen, zoals nstreme, nv2 en 802.11. De hoogste snelheid haal ik met nstreme.
CWops #2897

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: 70cm wifi

#17 Bericht door pa2st »

Een hele tijd geleden vroeg ik per e-mail het AT over de mogelijkheden met betrekking tot dit experiment. Ik kreeg een aardige mail terug waar jullie ook mogelijk wat aan hebben. Hieronder wat quotes uit de mail:
Zover ik het kan beoordelen is dit apparaat niet CE goedgekeurd en niet toegelaten in Nederland. Echter een experiment kunt u uitvoeren, waarbij alle voorwaarden in de Regeling gebruik van frequentieruimte 2008 van toepassing zijn.

Zie de URL.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0023553/v ... 11-01-2012#
Een aandachtspunt is het onderstaande uit genoemde regeling, de identificatie.

Artikel 11
Bij gebruik van frequentieruimte met de bestemming ‘amateur’ of ‘amateursatelliet’ wordt, onverlet artikel 9, voldaan aan de volgende voorschriften:

a. de radiozendamateur die het radiozendapparaat bedient, is bij het station aanwezig of draagt er zorg voor dat alleen hij zijn station op afstand kan bedienen;

b. het uitzenden van omroepprogramma’s, muziek, reclame of berichten van of voor derden is niet toegestaan;

c. de in artikel 7, derde lid, bedoelde combinatie van letters of cijfers wordt ten minste bij het begin en bij het einde van elke uitzending en ten minste eenmaal per periode van vijf minuten uitgezonden, waarbij een reeks kortdurende uitzendingen wordt aangemerkt als één uitzending;

d. de combinatie van letters of cijfers is bij data- en beeldoverdracht aan de ontvangstzijde na demodulatie in leesbaar schrift zichtbaar;

e. bij automatische telegrafie en bij data- of beeldoverdracht waarbij toepassing van onderdeel c stuit op technische belemmeringen wordt de combinatie van letters of cijfers kenbaar gemaakt door middel van spraak of morsetelegrafie;

f. informatie wordt niet versleuteld verzonden;

g. radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte met de bestemming ‘amateur’ of ‘amateursatelliet’;

h. bij het spellen van de combinatie van letters of cijfers wordt gebruik gemaakt van het in bijlage 10 opgenomen spellingsalfabet;

i. de combinatie van letters of cijfers wordt uitgezonden overeenkomstig de volgende uitzendingsklasse:

1. Spraak: A3E, H3E, J3E, R3E, F3E en G3E;

2. morse telegrafie (maximale snelheid van 30 woorden per minuut): A1A, A2A, F1A, F2A, J2A, G1A en G2A;

3. automatische telegrafie: A1B, A2B, F1B, F2B en J2B;

4. data- of beeldoverdracht: F1D, F2D en P2D;

5. facsimilé en slow-scan televisie; (SSTV): A1C, A2C, A3C, J2C, J3C, F1C, F2C, F3C, G1C, G2C en G3C;

6. amateurtelevisie: A3F, C3F en F3F.
Voorts dient u in acht te nemen dat het bandgedeelte 436-440 MHz op secundaire basis is toegewezen aan de amateurdienst. Dwz dat de primaire gebruikers niet mogen worden gestoord.
CWops #2897

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: 70cm wifi

#18 Bericht door pc1mb »

f. informatie wordt niet versleuteld verzonden;
Is ook zo: open wifi dus, mag niet versleuteld zijn.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: 70cm wifi

#19 Bericht door pa2st »

Is ook zo: open wifi dus, mag niet versleuteld zijn.
De opzet is niet om het te versleutelen. Wifi moet je in deze ook niet lezen als 'een internet verbinding'. Gaat mij meer om met hogere snelheden data te transporteren tussen zendamateurs. Daarbij gaat het niet om berichten van derden, maar voor, door en aan zendamateurs. Dat kunnen documenten, beeld, geluid, aprs, d-star, enz. zijn.

Maar zoals al een paar keer terecht opgemerkt is, is deze oplossing, 5MHz breed op 70cm, niet geschikt. Bij meer vermogen dan een paar mwatt en buitenantenne's ga je zeker weten andere gebruikers storen. Daarnaast zijn we in het bovenste deel van de band ook nog secundair gebruiker.

't Is leuk spul, het werkt, maar hooguit voor een experimentje hier en daar :)
CWops #2897

Plaats reactie