DRM ontvangst... Met buizen.

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

DRM ontvangst... Met buizen.

#1 Bericht door PA3LS »

Regelmatig hoor je op de omroepbanden een flinke witte ruis. De kans is groot dat dat 'n digitale DRM radiozender is. Nu wil ik die gaan decoderen.

Ik heb een Philips B3X02A (nouja, stiekem de radiola-variant) buizenradio. Van de anode v.d. MF versterkingsbuis heb ik het MF signaal afgetapt. Dat gaat naar een mengtrapje met ECH83 (laagspanningsbuisje). Daar moet een signaal van tussen de 5 en 15khz uitkomen, dat luistert niet zo nauw maar het moet wel voldoende stabiel zijn. Ik gebruik een standaard LC oscillatortje zoals je in praktisch iedere buizenradio vindt.
De oscillator stem ik af vlak boven of onder de middenfrequentie van de radio zodat er een mengproduct van ca. 10khz ontstaat. Het schema lijkt zeer sterk op onderstaand schema. Het signaal van de anode van de MF buis van de radio gaat direct naar de ingang, de uitkoppeling gebeurt met een klein audiotrafootje. Filtering heb ik niet gedaan, ik denk niet dat het trafootje signalen van 450khz nog doorlaat...

Afbeelding

Alles lijkt prima te gaan, ik krijg keurig interferentiefluitjes van draaggolven uit het 'convertertje', en ook de DRM ruis komt keurig uit de monitorluidspreker!
Ik krijg zelfs tekst in het beeld:
Afbeelding

Maar ik krijg nog geen gedecodeerd geluid. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zijn er mensen met ervaring en tips?
Ik hoop dat ik het zo werkend krijg, het is leuker om een convertertje met een buis te hebben, dan om een anonieme NE612 mixer te maken...

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: DRM ontvangst... Met buizen.

#2 Bericht door coolepascal »

Laurens, leuk idee ;)
Je probleem zit waarschijnlijn in je computer (dat had je vast zelf ook al geconcludeerd)
Is je geluidskaart wel geschikt voor full duplex gebruik ? probeer eventueel eens een usb geluidskaartje voor de output.
Weet je zeker dat al je audio instellingen correct zijn ? (zit ik zelf ook altijd mee te kloten als ik weer es wat veranderd heb)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie