dm 780 loopt vast met hyendfed

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

dm 780 loopt vast met hyendfed

#1 Bericht door pd4kk »

Hallo ik heb iets raars met dm780 .Als ik op psk31 werkt op 20 m met de endfed monoband dan loopt het progama vast tijdens zenden .
als ik over schakel naar de fd3 van fritsel heb ik geen last .met zelfde vermogen van 25 watt ook met lager vermogen 10 watt het zelfde .
maar nu kom het gekste als ik een nieuw identiteit aanmaak voor de connectie in dm 780 heb ik een paar dagen geen last meer .heel vreemd ..
wie heeft dat ook mee gemaakt ... trx is een ft 950 .
73 kees pd4kk

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: dm 780 loopt vast met hyendfed

#2 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Kees,

Wel vreemd dat hij dat niet doet bij een nieuwe indentiteit.

Ik vermoed HF instraling van je EndFed op kabels tussen TRX en PC.
Ik had dit zelfs ook met mijn FT817 met QRP vermogen (1W) op WSPR.
Dit programma liep ook vast. Door de CAT-kabel een paar maal door een ferrietkern heen te halen werd de HF gesmoord en had ik er geen last meer. Probeer het maar eens uit.

Succes,
Hans, PE1BVQ

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: dm 780 loopt vast met hyendfed

#3 Bericht door PA3DAT »

Ik gebruikte een halve golf endfed op 40m, in Zweden. Maakte geen enkele verbinding,
tot ik een sked had met iemand die zei dat mijn modulatie totaal onverstaanbaar was.

Ik had al zo'n idee dat er wat misging, ik hoorde mijzelf tijdens de uitzending terug via de
speaker... Snel overgeschakeld naar de kwartgolf vertical, en alles werkte weer normaal!

Schijnbaar kun je een endfed zó ophangen, dat je allerhande instralingseffecten krijgt.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: dm 780 loopt vast met hyendfed

#4 Bericht door Thijzer »

Zelfde gehad met mijn IC-7200 met USB-aansluiting. Ik heb nu afgeschermde USB-kabels, dan werkt het prima.

Dus goed opletten op terugkoppeling, ik denk dat je PC het niet leuk vindt al die straling. Met een Soundcardinterface los je dat probleem niet per sé op. Een mantelstroomfilter zal ook zeker helpen maar ik kan me voorstellen dat de veldsterkte hoog genoeg is om de verbinding met de PC te verstoren.

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: dm 780 loopt vast met hyendfed

#5 Bericht door pd4kk »

Bedankt voor de tips .
Heb de boel een beetje uit elkaar gezet signalink en de pc een eind van de zender vandaan (sinalink stond boven op ft950 ). en ferietklem om de kabels .
heb er deze middag geen last meer van gehad .ook met 25 watt niet op 20m hoop dat ik er van af ben ....
gr Kees

Plaats reactie