Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#1 Bericht door pa3kc »

Vers nieuws, Ham Radio Deluxe is overgenomen door een groepje Amerikaanse amateur.

Today, Simon accepted an offer for Mike Carper WA9PIE, Randy Gawtry, K0CBH and Rick Ruhl W4PC to purchase the source and rights to ham Radio Deluxe.

We plan to continue the development and support of this fine product.


http://forums.qrz.com/showthread.php?31 ... nue-on-HRD...


Ik vermoed dat dit bedrijfje er achter zit:
http://www.w4pcsoftware.com

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#2 Bericht door PE2AAB »

Oei Oei!! Die ruiken geld!

Daar gaat onze veel gebruikte Freeware :-(
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#3 Bericht door 19DT2120 »

PE2AAB schreef:Daar gaat onze veel gebruikte Freeware :-(
Nou dus allemaal snel even de laatste versie downloaden en goed bewaren.
Natuurlijk wel hopen dat je geen last van bugs hebt ,want dan moet je toch nog over gaan op de volgende versies.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#4 Bericht door PE4BAS »

Ik weet inderdaad niet of dit goed of slecht nieuws betekend. Voor de zekerheid maar even V4 en V5 gedownload voor in het archief. Amerikanen vinden het vrij normaal veel geld te betalen voor een stukje software, maar in Nederland zijn we iets zuiniger he! Misschien dat je straks het basisprogramma gratis kan gebruiken/downloaden maar dat je moet gaan betalen voor allerlei gadgets zoals nieuwe modes in DM780, bepaalde info in het logboek of ondersteuning voor bepaalde radio's. We zullen zien...

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#5 Bericht door Thijzer »

HRD zou overigens een van de weinige stukken software zijn waar ik geld voor zou willen betalen.

Hier en daar kan er nog wat aan gesleuteld worden maar over het algemeen ben ik een zeer tevreden gebruiker. Hamspirit is leuk maar dit project is duidelijk uit z'n voegen gegroeid. Als je dan leest dat mensen zitten te vloeken dat er geen bugfixes komen of dat er features missen, dan mis ik daar ook hamspirit.

Ik heb het altijd vreemd gevonden dat er geen opensource variant op gekomen is, die iedereen kan aanpassen en waarop dus geen rechten rusten. Blijkbaar toch behoorlijk complex allemaal.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#6 Bericht door PA2REH »

Tja, wat zullen de plannen worden? Op zich toch wel bedenkelijk als het voor (grof?) geld is verkocht, want Simon is door velen gesteund met een donatie. Nu verkoopt hij de zaak, althans daar lijkt het op. Is dat twee keer cashen? Ook ik heb Simon gesteund. Heb het altijd jammer gevonden dat er geen 'dank je wel' mailtje vanaf kon. Niet dat het erg belangrijk is, maar toch.

Zou kunnen dat de US hams het gekocht hebben om het als freeware verder te ontwikkelen omdat Simon er mee wil stoppen. Of gaan zowel Simon als de US hams hun eigen pad? Ik ben bang dat Amerikanen niet iets kopen om het vervolgens weg te geven. Als het genoemde "sw huis" (zie link hierboven genoemd) inderdaad de retailer wordt, zijn de prijzen niet gering. Ik weet het, het klinkt allemaal suggestief, we zullen het moeten afwachten,

73 Eric
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#7 Bericht door PE7EB »

Als het straks geen freeware meer zou zijn, is de remedie toch simpel? boycotten die hyena's en de software dus niet kopen!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#8 Bericht door pa3met »

los van dat de term hyena's wel vreemd is -- Ik heb zojuist mail terug gehad van Rick; Ergens een jaar of 20+ geleden heb ik samen, met hem en een stel anderen gesleuteld aan een multitaslking DOS5 compatible operating system.

Ik ben benieuwd wat er van komt, HRD. Eerst zien, dna pas roepen etc.

Ik denk dat HRD (binnen redelijke grenzen) een stuk s/w is dat best wel wat geld mag kosten, alhoewel gratis de voorkeur geniet.

laten we hopen op native ports naar operating systems als OS/X en Linux; dat dan met hamlib als backend.

We gaan het zien.

Roeland
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#9 Bericht door PA3DAT »

Toch gek dat we met amateursoftware zo'n moeite hebben om 'n een paar centen
uit te geven. Terwijl we voor veel geld de meest onbenullige fabrieksantennes op ons
dak zetten, die we voor een habbekrats zélf hadden kunnen bouwen... Afbeelding

Ik probeer het zelf ook allemaal gratis te krijgen, daar niet van, maar voor mijn 'andere'
(en minder belangrijke hobby) geocaching ben ik Premiumlid geworden van een website
voor iets van USD 30 per jaar, heb een tientje betaald voor een geocache-app, en ook
nog eens € 20 voor een database programma.

En dan op radiogebied nog steeds op zoek naar een goede, gekraakte versie van... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik heb steeds sterker het gevoel niet meer van deze tijd te zijn. :wink:

Mijn set bedien ik zonder pc. :lol: Gaat net zo goed.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Theo

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#11 Bericht door Theo »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: Mijn set bedien ik zonder pc. :lol:
Mijn set is al een pc, werkt erg goed :D

Gebruikersavatar
pa3agz
Berichten: 176
Lid geworden op: 11 dec 2010, 23:27

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#12 Bericht door pa3agz »

Thijzer schreef:
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat er geen opensource variant op gekomen is, die iedereen kan aanpassen en waarop dus geen rechten rusten. Blijkbaar toch behoorlijk complex allemaal.
Er is in de HRD software een stukje commercieele software gebruikt door Simon (al dan niet gecompileerd stukje). Daardoor zal het nooit opensource worden.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#13 Bericht door PA3EYC »

Ik gebruik van HRD enkel de logboek functie en soms DM780. Als ik er veel geld voor moet betalen kies ik voor andere software. Er is op dat gebied ruim voldoende voorhanden.
Als het een gering bedrag gaat worden dan kan ik altijd nog overwegen wat te doen. Vooralsnog blijf ik het gebruiken.
Op zich is het geen probleem dat HRD in andere handen gekomen is. Simon deed er, door allerlei omstandigheden, niet veel of helemaal niets meer aan. Nu is er waarschijnlijk weer wat ontwikkeling.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#14 Bericht door PE7EB »

pa3met schreef:los van dat de term hyena's wel vreemd is
Dat baseer ik simpelweg op deze tekst uit de ITU RadioRegelations ...
Amateur Service: A radio communication service for the purpose of self training, intercommunication and technical investigations carried out by ama­teurs, that is, by duly authorised persons intere­sted in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.
Wie dus probeert financieel beter te worden over de rug van mede hobbyisten verdiend m.i. die titel.

Ik geef toe dat het een voorbarige oproep is, echter mocht het er wel van komen dat de nieuwe eigenaren, van het freeware concept af stappen, lijkt boycotten mij de enig juiste "straf" voor dat non HAM-spirit gedrag!
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Ham Radio Deluxe overgenomen door Amerikanen

#15 Bericht door pa3met »

pa3agz schreef:
Thijzer schreef:
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat er geen opensource variant op gekomen is, die iedereen kan aanpassen en waarop dus geen rechten rusten. Blijkbaar toch behoorlijk complex allemaal.
Er is in de HRD software een stukje commercieele software gebruikt door Simon (al dan niet gecompileerd stukje). Daardoor zal het nooit opensource worden.
maak de rest open source. definieer de hooks en het komt vanzelf goed.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Plaats reactie