DCF77 ontvangen

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: DCF77 ontvangen

#16 Bericht door PE1LGW »

Floris schreef:GM, GA, GE,
Ik had de volgende vraag over DCF77,
Is het mogelijk om met de computer, en mijn HF set, de DCF77 signalen te decoderen. Als ik mijn ontvanger op 77 khz zet dan kan ik de piepjes horen, maar over de software kan ik heel weinig vinden op internet, weten jullie er misschien wat meer van?
gr
Floris
Uit nostalgies oog punt is het wel leuk, maar natuurlijk wel dik achterhaald.
Bijna alle OS's hebben een time sync optie, met een time server.

Heb zelf toch nog redelijk lang een module gebruikt op de printer poort, voor de juiste tijd.
Moet deze nog ergens hebben liggen.
Ben er mee gestopt toen de pc geen game poort meer had.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: DCF77 ontvangen

#17 Bericht door coolepascal »

Timeserver is nooit accuraat he.
Prima voor PC en server toepassingen maar niet voor tijd accurate toepassingen.
Dan is DCF77 of GPS nog altijd een betere optie.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: DCF77 ontvangen

#18 Bericht door PE1LGW »

coolepascal schreef:Timeserver is nooit accuraat he.
Prima voor PC en server toepassingen maar niet voor tijd accurate toepassingen.
Dan is DCF77 of GPS nog altijd een betere optie.
verklaar U nader.
ik denk er anders over. de pc voor thuis gebuik.
loopt al jaren op tijd. en bedoel dus echt op tijd.

pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: DCF77 ontvangen

#19 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: DCF77 ontvangen

#20 Bericht door coolepascal »

Een timeserver heeft altijd een delay afhankelijk van je stratum server en je netwerk latency.

Een GPS heeft enkel een inaccuratie tgv de signaal looptijd van de satalieten naar je ontvanger, deze wordt echter gecompenseerd.
GPS word daarom nogal eens gebruikt als zeer nauwkeurige tijdbasis... zowel voor tijd als voor freq.
(vrijwel even nauwkeurig als en rubudium klok mits de antenne van de GPS goed staat opgesteld)
Dit is bij DCF77 uiteraard niet het geval maar dan nog praten we over een vertraging die maximaal ongeveer 50 ms kan zijn. (lichtsnelheid * max mogelijke afstand op aarde)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: DCF77 ontvangen

#21 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Floris
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 okt 2010, 16:29

Re: DCF77 ontvangen

#22 Bericht door Floris »

Oke, bedankt allemaal voor jullie bijdrage.

Ik zag ook al wat leuke projectjes langs komen, o.a. zelf
de ontvanger en de antenne bouwen leek mij wel leuk. Wellicht
iets voor de toekomst.

Wat ik nu zelf heb geprobeerd; ik heb mijn
ontvanger op 77,5 gezet in CW, toen het programma spectraview
gebruikt waar een DCF77 decoder in zat, dit programma heeft
ook de mogelijkheid om die te syncen met je pc klok. Dan krijg
je dus de precieze tijd, op de seconde.

@ Pascal + coolepascal, de tijd die mijn pc van het internet heeft gehaald, loopt ongeveer 5 sec achter op de gedecodeerde tijd van DCF77.

Gr. Floris
PD2DXN

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: DCF77 ontvangen

#23 Bericht door coolepascal »

Ahhh Floris, leuk dat je aan de knutsel bent
IS CW breed genoeg voor dat signaal (heeft je RX een extra CW filter ?)

5 sec delay is prima voor systeem beheer, maar voor toepassingen waar ik aan denk is 10mSec een welhaast onoverkomelijk probleem. maar goed ik heb het dan ook niet over alledaagse dingen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: DCF77 ontvangen

#24 Bericht door Thijzer »

De GPS is de beste keus omdat die, zeker na 1 uur aan gestaan te hebben (het geheugen zit dan gevuld met de ephemeris- en almanacdata) een zeer nauwkeurige tijd afgeeft die gecorrigeerd is naar afstand en omgevingsinvloeden. Het 10MHz signaal dat vaak door de GPS gegenereerd wordt, schijnt erg nauwkeurig te zijn (maar bevat vaak jitter heb ik me laten vertellen).

De vertragingen in een netwerk zijn niet constant zodat je dus regelmatig moet bijstellen. Ik heb te weinig verstand van netwerken om precies te weten wat de verschillen zullen zijn. Ik kan me voorstellen dat je de server als het ware pingt en kijkt hoe lang het duurt voordattie terug is. Die tijd tel je voor de helft op bij de ontvangen tijd, minus de vertraging die door de server tijdens het pingen wordt gegenereerd (maar daarmee zou de tijdserver al gecorrigeerd moeten zijn). Dat proces moet je dus vaak herhalen, dan wordt het druk op zo'n server...

En DCF is dus wel in te schatten qua afwijking (je weet immers je afstand) waarbij ik niet weet in hoeverre de snelheid van de radiogolven wordt beïnvloed door de atmosfeer.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: DCF77 ontvangen

#25 Bericht door coolepascal »

Thijs,

correct, een GPS gebruiken ze vaak om een klok die al zeer nauwkeurig is (cesium) nog nauwkeuriger te maken.
Het is zaak de antenne goed te plaatsen, niet zo zeer de ontvangst van satalieten is belangrijk, maar vooral welke satalieten (de hoek tussen de satalieten moet het liefst 90' zijn)

DCF77 wordt uiteraard beinvloed door propagatie, dat zorgt dus voor langzame fase verschuivingen.
Denk niet dat je daar snel last van zult hebben.
Geen idee of DCF77 geschikt is om je fre standaard aan te slaven.
Vroeger deden we dat met de zender van de BBC, toen nog op 200kHz, nu op 198kHz
Ook waren in Duitsland de TV zenders zeer nauwkeurig in freq.
Door het signaal door een xtal filter te sturen en daarna te delen kon je ook een nauwkeurige standaard krijgen.

NTP is van heel andere orde, dat geeft je enkel een redelijk nauwkeurige tijd.
Dat is belangrijk voor sync processen tussen computer systemen onderling, maar een paar seconden is daar iha geen issue.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: DCF77 ontvangen

#26 Bericht door Thijzer »

Pascal, de positie van de antenne bepaalt je uitgelezen positie. Je ziet vaak van die landmeetjongens (en -meisjes soms ook) met een stok en een schoteltje bovenop. Die stok heeft een bepaalde lengte, zodat ze exact kunnen aflezen op welke hoogte ze zitten. Daarbij is de hoek ten opzichte van de satellieten van groot belang.

De tijd echter is al geldig van 1 satelliet! Hoe meer satellieten, hoe nauwkeuriger. De afwijkingen van alle satellieten wordt namelijk ook doorgegeven en middels allemaal algoritmen waar ik geen kaas gegeten heb, wordt de tijd rechtgezet. Die is immers nodig voor het berekenen van de afstand.

Dus hoe groter je zichtveld, hoe beter en nauwkeuriger het resultaat. Ik heb op mijn garage een GPS-antenne staan (ex-boot) voor experimenten, die heeft bijna rondom vrij zicht tot de horizon. Als die een nachtje aan staat, verandert de positie nauwelijks nog!

Anyway, waar ging het nog eens over?

Gebruikersavatar
Floris
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 okt 2010, 16:29

Re: DCF77 ontvangen

#27 Bericht door Floris »

@coolepascal
Voor cw kon ik het filter instellen tot 50hz en toen decodeerde het programma nog steeds, je zag op de waterval ook veel noise langs het cw signaal verdwijnen, maar ik weet niet of dit de nauwkeurigheid ten goede komt, het is immers digitaal, het gaat er om dat het programma het verschil kan 'horen' tussen de piepjes.

Ik vind ook dat dit wel interessant onderwerp is, over de correcte tijden, en hoe je die correcte tijd bereikt, hetzij met gps, met dcf77, met een tijdserver. Ik blijf ook lekker meelezen in deze discussie. Mijn vraag is immers beantwoord.

Wel ben ik ook van plan om dat ontvangertje te gaan maken die PA3GGI tipte, heb ik weer wat te knutselen in de herfst vakantie!

73

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: DCF77 ontvangen

#28 Bericht door pe1hzg »

coolepascal schreef:NTP is van heel andere orde, dat geeft je enkel een redelijk nauwkeurige tijd.
Dat is belangrijk voor sync processen tussen computer systemen onderling, maar een paar seconden is daar iha geen issue.
Ik ben benieuwd waar je die informatie vandaan hebt.

Dave Mills (W3HCF), de originele auteur van het NTP protocol, kan met het NTP protocol de temperatuur van de computerruimte aflezen aan de hand van de temperatuurdrift van het kristal die de Real-Time Clock van de computer aanstuurt. Zaken als round-trip-time, round-trip-time variatie, drift, afwijkingen, en een klok die de tijd fout aangeeft worden feilloos verwerkt door het NTP protocol.

Dat is wel met een correcte implementatie, niet met de defecte meuk die Microsoft levert of met goedbedoelende maar onwetende systeembeheerders die iets fundamenteel incorrects implementeren met 'ntpdate' en een cron job.

De nauwkeurigheid van GPS kan beter zijn (maar dan wel met een GPS bedoeld voor tijdreferentie, en dat is een ander type als een 'tomtom' plaatsbepaling-GPS), maar de enige reden om op je computer een GPS tijdreferentie te hebben is beschikbaarheid, niet nauwkeurigheid. Bij een goede implementatie is de masterclock van de CPU onderdeel van de PLL; bij een aantal *BSD's is dat zo.

Geert Jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: DCF77 ontvangen

#29 Bericht door coolepascal »

Leuk project Floris,
Ik weet niet hoe handig je bent maar zoek eens naar MSP430 Launchpad.
Dat ding kun je voor $4.30 thuis in de bus ontvangen (echt waar)
en is prima geschikt voor zo'n projectje.

Ik heb het net gebruikt om er een Analoge meter mee aan te sturen
https://ackspace.nl/wiki/DigitalControlledMeter

@Thijs, wat je zegt klopt helemaal. was dan ook precies wat ik bedoelde.
je moet tenminste 4 satalieten ontvangen, die bij voorkeur 90' uit elkaar staan.
b.v. Noord, West, Zuid en overhead. hoe kleiner de hoek wordt, hoe lager de nauwkeurigheid. maar then again, meeste ontvangers kunnen 12 satalieten tegelijk volgen.,. dat verbetert nauwkeurigheid (figure of merit)

Zelf GPS decoderen kan wel maar is bepaald geen beginners klus.
DCF77 decoderen is niet zo lastig.

Floris, DCF77 is naar ik meen een systeem uit de jaren 60, in die tijd had men iha niet zo'n smalle filters. 50Hz breed cw is niet echt zinvol lijkt me.
gewoon 1500Hz zou ook prima moeten werken.
Wat voor antenne gebruik je op die freq ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: DCF77 ontvangen

#30 Bericht door pa5cal »

Ik neem aan dat 50hz dsp filtering is van een set?! mechanisch lijkt me dat wonderlijk small :D

-P

Plaats reactie