packet shift op FTdx5000 waarom?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

packet shift op FTdx5000 waarom?

#1 Bericht door PA3EYC »

Sinds enkele weken ben ik wat aan het experimenteren met digitale modi met de FTdx5000.
Voor AFSK moet ik de mode PKT (packet) gebruiken.
Als interface gebruik ik een Microham Digikeyer II en de software is HRD met DM780 Versie 5.
Ik heb al verschillende modi geprobeerd. Beetje in het digisegment over de band draaien en de betreffende signalen aanklikken.
Nu blijkt ik met DM780 ook SSTV te kunnen ontvangen en de SSTV frequenties kunnen direct aangeklikt worden. De set stond op PKT USB, ik klik op 14.230 en inderdaad: geen beeld :?: . Ik schakel naar USB en wel beeld :?: .
Na enig schakel en zoekwerk blijkt dat ik in de mode packet de frequentie op 14.231 moet hebben staan. M.a.w. 1000Hz hoger dan de afgesproken SSTV frequentie.

In menu 088 kan de data packet shift ingesteld te kunnen worden. In de handleiding staat: Default: 1000Hz (typical center frequency for PSK31, etc.).

Nu is het voor mij natuurlijk eenvoudig om de packet shift op 0 te zetten. Dat heb ik nog niet gedaan.

Vragen:
1. Waarom zo'n packet shift met default op 1000Hz?
2. Hebben meerder sets dat (denk ik wel) en hoe hebben jullie die shift staan?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: packet shift op FTdx5000 waarom?

#2 Bericht door Thijzer »

Maarten, kun je die shift niet ook in de software instellen zodat beide gelijk zijn?

En treedt de verschuiving alleen bij zenden of ook bij ontvangen op? In dat geval zou je namelijk een ontvangen station kunnen aanklikken op het watervaldisplay en op diezelfde frequentie uitzenden. Dat de werkelijke frequentie dan 1kHz lager/hoger ligt, maakt niet uit zolang de verschuiving telkens 1kHz is, dus in dezelfde richting.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: packet shift op FTdx5000 waarom?

#3 Bericht door PF1JM »

Antwoorden:
1: geen idee. In USB en LSB wordt de frequentie van de (onderdrukte) draaggolf in de display aangeven. PSK wordt i.h.a. niet op de frequentie van de draaggolf bedreven maar iets erboven (of eronder, maakt voor PSK niet uit of je het in USB of LSB bedrijft). Dus de fabrikant kiest een default centerfrequentie, waaromheen je het filter definieert, want daar gaat het volgens mij uiteindelijk om. En Yaesu vindt blijkbaar dat als je gebruik wil maken van de smalle filters voor PSK (of andere audio-digimodes), dat je dan voor PKT-USB (of -LSB) moet kiezen. En meestal heb je dan ook nog de keuze om binnen bepaalde grenzen je centerfrequentie te kiezen.
2: mijn KW TS-2000X heeft ook zoiets, alleen dan iets dieper weggestopt in een menu. Met de knoppen Shift en Width op het front kun je dan door een aantal vaste centerfrequenties en vaste filterbreedten heen fietsen. Dit gaat alleen op voor de AFSK en PSK varianten. Voor FSK is een knupke op het front beschikbaar, waarna alleen de breedte van het filter nog is in te stellen. Markfrequentie en Shift moeten dan weer wel in het menu ingesteld worden.
Bij mij staat bij PSK, Olivia, enzovoort de centerfrequentie meestal op 1700 of 2210 Hz (volgens Kenwood bedoeld voor 1200 bps resp. 300 bps packet) , met het idee dat bij TX een eventuele harmonische er uitgefilterd wordt. Bij 1000 Hz valt een harmonische nog binnen de doorlaat. Voor SSTV de set in USB, voor RTTY in FSK.
Smile.... Tomorrow will be worse!

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: packet shift op FTdx5000 waarom?

#4 Bericht door PA3EYC »

Thijzer schreef:Maarten, kun je die shift niet ook in de software instellen zodat beide gelijk zijn?
Ik heb al in de software van DM780 gezocht maar kon dat zo 123.. niet vinden.
Thijzer schreef:En treedt de verschuiving alleen bij zenden of ook bij ontvangen op? In dat geval zou je namelijk een ontvangen station kunnen aanklikken op het watervaldisplay en op diezelfde frequentie uitzenden. Dat de werkelijke frequentie dan 1kHz lager/hoger ligt, maakt niet uit zolang de verschuiving telkens 1kHz is, dus in dezelfde richting.
De verschuiving is zowel bij zenden als ontvangen. Bij PSK of alle andere modi klik ik inderdaad op het watervaldisplay en dat werkt uitstekend. Dus daar heb ik geen probleem mee.
Het viel mij pas op als ik naar een vaste (afgesproken voor SSTV) frequentie ga. Dan moet ik 1000Hz hoger gaan zitten.
pf1jm schreef:............................. Voor SSTV de set in USB, voor RTTY in FSK.
FSK is geen probleem. Dan de Set in RTTY.
Echter voor AFSK de set op USB/LSB gaat voor zenden niet lukken. Het audiosignaal wordt dan, met de originele Microham kabel, niet uitgezonden. Daarvoor moet de set op PKT staan.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: packet shift op FTdx5000 waarom?

#5 Bericht door Steef »

Yaesu doet het goed, de set geeft echt de onderdrukte draaggolf weer.
Vroeger deden we digimode in LSB, nu zitten de meesten in USB.

Als je nog een keer op PKT drukt gaat de set in PKT USB.
Je kan dan in de software revers selecteren waardoor je gewoon kan mee lezen/schrijven.
En de radio geeft dan de zelfde frequentie aan als de rest die VERKEERD zit.

Bij microkeyer kan je wel AFSK doen in LSB/USB, dan moet je de audio naar de microfoon ingang doen. Met alle nadelen van dien.

Bij Mixw en MMTTY kan je wel de shift compenseren, bij hrd weet ik het niet.

Hou ook goed het automatisch mee lopen goed in de gaten, de shift kan dan ineens volledig anders zijn.
Wie praat luistert niet

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: packet shift op FTdx5000 waarom?

#6 Bericht door PA3EYC »

Steef schreef:...............Bij microkeyer kan je wel AFSK doen in LSB/USB, dan moet je de audio naar de microfoon ingang doen. Met alle nadelen van dien............
Dat is de voornaamste reden waarom ik het niet via de microfoon ingang wil doen.

Ongetwijfeld kan ik bij HRD die shift ook compenseren, weet alleen nog niet hoe, maar ik kan net zo goed in het menu de packet shift op 0 zetten. Daarmee bereik ik m.i. hetzelfde.

Met MMTTY maak ik altijd gebruik van FSK.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: packet shift op FTdx5000 waarom?

#7 Bericht door Steef »

BTW: bij de FT1000mp en FT2K kan je met een instelling in het menu aangeven welke frequentie de set moet aangeven.
De onderdrukte carrier frequentie of de mark frequentie.
Dat zal je bij de FTDX5000 ook wel in kunnen stellen?
Wie praat luistert niet

PC1I
Berichten: 418
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:29
Roepletters: PC1I
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: packet shift op FTdx5000 waarom?

#8 Bericht door PC1I »

Ik weet niet of de FT-5000 qua PKT hetzelfde opgezet is als de FT-2000 maar ik heb eea destijds opgelost zoals beschreven op mijn website.
Met de standaard ingestelde 1000 kwam ik ook nergens...

http://pe2km.miedweb.nl/index.php/home/ ... modes.html

73, Kees
-------------------------------------------------------------------------
Van mei 2000 tot en met oktober 2021 vooral bekend als PE2KM
FTdx10, FT-991A, FT-817ND, FTM-300E, VX-6E, Anytone 868UV
-------------------------------------------------------------------------

Plaats reactie