Eerste schreden op FSK441

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Eerste schreden op FSK441

#1 Bericht door PE1NBD »

Beste mede-amateurs.
Vorige week ben ik begonnen met mijn eerste stapjes in de wereld van Meteor Scatter. Hiervoor heb ik WSJT geïnstalleerd en ben op het cluster van ON4KST te vinden om skeds af te gaan spreken. Maar nu komt het.
Als ik een algemeen CQ geef, bijv. "CQ PE1NBD JO22 380" op 144.370 komt er gegarandeerd iemand met de reactie dat ik in de verkeerde periode zit te zenden. Nu is mijn vraag, hoe verander ik dat? In het scherm van WSJT staat een vak TX first. Heb deze niet aangevinkt maar blijkt dat ik toch in de eerste periode uit zit te zenden. Is dit ergens anders in te stellen?? Kan hierover niks in de manual vinden.
Bij voorbaat mijn dank voor jullie input.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PC1A
Berichten: 423
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:30

Re: Eerste schreden op FSK441

#2 Bericht door PC1A »

Dan lijkt het erop dat je klok niet op tijd staat....

Niet dat ik ervaring heb met MS, tot dusver alleen met EME, maar dat is het zelfde programma.
De klok heb ik wel op tijd staan, maar verder ben ik nog niet met MS.
Welke mode en welke frequentie bv. En worden er vaste freq gebruikt?
Aan de titel te zien FSK441. Ik hoor zo ronde de 144.275 wel op en neer gaande toontjes,
maar nog niets kunnen detecteren.

Dus ik sluit me graag aan bij dit topic : wie heeft er ervaring met MS en wijst ons de weg?

(MS voor dummys) :mrgreen:
licenced since 1983

aka 9H3UJ en J45C

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste schreden op FSK441

#3 Bericht door PE1NBD »

Hai Anton.

De mode is FSK441 en de oproepfrequentie is 144.370. Sked-afspraken worden geregeld op http://www.on4kst.org/chat/index.php

Ik had met XP een tijdsynchronisatie programma meedraaien. Heb nu ook zo'n soort programma geïnstalleerd. Hoop dat dat ene probleem met die perioden nu opgelost is. Zal morgen eens proberen een Sked-afspraak op de ON4KT chat te maken. Zit te popelen om mijn eerste MS verbinding te maken.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Eerste schreden op FSK441

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Afgelopen weekend heb ik WSJT geïnstalleerd om te kunnen luisteren op 2M. Het enige wat ik zag waren PA stations, ik kon ze decoderen. FSK441 op 144.370.

Op 6M had ik meer geluk. Daar wordt de mode JT6M gebruikt en op 50.230 meerdere stations in Europa gezien.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste schreden op FSK441

#5 Bericht door PE1NBD »

Hai Tjeerd.
Ja je moet ook gigantisch veel geduld hebben en weten op welke frequentie activiteit is. Beetje over de het MS gebied "fietsen" levert dan ook vaak weinig resultaat op. Daarvoor is de clusterchat essentiëel in mijn ogen. Maar we geven niet op.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Eerste schreden op FSK441

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Oene,

De eerste resultaten op 6M viel mij niet tegen, ook al is het alleen ontvangst. Mijn antenne is slechts een 1/4 spriet op een meetalen tafeltje op het balkon.

De antwoord op jouw vraag heb ik niet terug kunnen vinden. Mogelijk is je synchronisatie niet in orde, zoals al eerder genoemd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA1MP
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 sep 2010, 08:43

Re: Eerste schreden op FSK441

#7 Bericht door PA1MP »

Hier een link naar de downloadpagina van het tijdsynchronisatieprogramma Dimension 4:

http://www.thinkman.com/dimension4/download.htm
73 de Marc

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Eerste schreden op FSK441

#8 Bericht door pa1bvm »

welke versie WSJT gebruik je ??

zou het kunnen dat je in onder set-up niet gekozen hebt voor EU ..maar dat je nog op NA ( north amerika ) staat ??

succes

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste schreden op FSK441

#9 Bericht door PE1NBD »

@ Marc: Bedankt voor de link. Programma geïnstalleerd en werkt prima.

@ Rick : Ik gebruik versie 7.07 r2031.

Heb het als volgt ingesteld:
Bijlagen
Knipsel.JPG
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Eerste schreden op FSK441

#10 Bericht door PE1BVQ »

pe1nbd schreef:Beste mede-amateurs.
Vorige week ben ik begonnen met mijn eerste stapjes in de wereld van Meteor Scatter. Hiervoor heb ik WSJT geïnstalleerd en ben op het cluster van ON4KST te vinden om skeds af te gaan spreken. Maar nu komt het.
Als ik een algemeen CQ geef, bijv. "CQ PE1NBD JO22 380" op 144.370 komt er gegarandeerd iemand met de reactie dat ik in de verkeerde periode zit te zenden. Nu is mijn vraag, hoe verander ik dat? In het scherm van WSJT staat een vak TX first. Heb deze niet aangevinkt maar blijkt dat ik toch in de eerste periode uit zit te zenden. Is dit ergens anders in te stellen?? Kan hierover niks in de manual vinden.
Bij voorbaat mijn dank voor jullie input.

Beste PE1NBD, beste Oene,

Dat jij in de verkeerde periode zit te zenden is het volgende belangrijk. Bij MS zenden wij hier in Europa in de 2e helft van de minuut. Dus 0.30 tot en met 0.59 De andere zijde (oosten) zenden in de 1e helft van de minuut.
Dit is standaard, tenzij er via b.v. ON4KST wordt afgesproken dat het ene station de 1e helft neemt en de andere de 2e helft. Zeer belangrijk is dat de tijd goed loopt i.v.m. het decoderen van WSTJ. Hiervoor gebruik ik b.v. Dimension 4. Maar er zijn ook andere tijdstations/sites om jouw PC correct te zetten.

Wat ik even niet begrijp is dat jij aangeeft in jouw CQ dat jij uitluistert op 144.380Mhz. Doe je dit bewust?
Normaal kies je voor een algemene CQ 144.370 MHz en is deze bezet dan kies ik b.v. 144.375/144.360/144.365 MHz etc.
Vaak kies je gezamelijk voor een sked de frequentie en wie het 1e (dus in de 1e helft v.d. minuut) start met aanroepen.

Wil je meer weten over MS en WSJT zie:
PE1AHX heeft een mooie uitleg van wijlen PE2PE op Hamradio.nl gezet: http://www.ham-radio.nl/toepassingen/wsjt.html

En anders ga een praten met PE7ES, een amateur die veel aan MS doet en ook in Veenendaal woont.
Succes.

73 de Hans

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Eerste schreden op FSK441

#11 Bericht door pa1bvm »

Als ik een algemeen CQ geef, bijv. "CQ PE1NBD JO22 380" op 144.370 komt er gegarandeerd iemand met de reactie dat ik in de verkeerde periode zit te zenden. Nu is mijn vraag, hoe verander ik dat? In het scherm van WSJT staat een vak TX first. Heb deze niet aangevinkt maar blijkt dat ik toch in de eerste periode uit zit te zenden. Is dit ergens anders in te stellen?? Kan hierover niks in de manual vinden.

nog twee tips ..

1) CQ PE1NBD JO22 380 is wel een beetje lang
ik zou kiezen voor CQ PE1NBD 380 .. de locator zoeken ze zelf maar op

dan .. TX first kan je toch ook weer "ontvinken "???
ik gebruik zelf wsjt9 en daar kan ik dat zo uit en aanzetten

maaaar .. WEL kiezen voor AUTO is on !!
met Auto is of "overrule je de boel min of meer ..

nu zijn de Perseiden weer voorbij dus gewoon op 370 cq geven en ook op 370 luisteren nix moeilijk met split en zo ..

suc6 Rick

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste schreden op FSK441

#12 Bericht door PE1NBD »

Hallo Hans en Rick,

@ Hans : Ik zend bewust CQ PE1NBD 380 omdat 370 de oproepfreq. is en ik deze niet onnodig bezet wil houden en een verbinding op 380 wil maken op dat moment.
Maar als ik het goed begrijp, als ik TX-FIRST heb aangevinkt zend ik uit in de eerste periode, uitgevinkt in de tweede periode.

@ Rick : Ik ga de loc. uit het CQ verhaal verwijderen. Zoals je hierboven leest en in m'n eerdere post staat bij mij TX-first uitgevinkt. Dat werkt hier dus net zo als in WSJT 9.0 .

Ik ga morgenochtend en het komend weekend weer wat pogingen doen. En zolang ik geen commentaar krijg ga ik ervan uit dat de instellingen goed staan. Wat ik voor de opmerkingen van enkele amateurs nog niet gedaan had was een tijdsynchronisatie-programma geïnstalleerd. Sinds vanmorgen Dimension 4 erop staan dus denk dat het voorgaande probleem nu opgelost is.

Bedankt voor jullie input. :)
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Eerste schreden op FSK441

#13 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Oene,

Correct. Als je TX First aangevinkt heb staan en Auto is ON, dan zal hij automatisch als 1e, (lees in de 1e helft) van de minuut gaan zenden. Zet je TX First uit en Auto is ON dan gaat hij automatisch in de 2e helft zenden.
Je kunt ook handmatig zenden door bij 30 seconden de TX knop in te drukken. Stoppen doet hij automatisch na 29 sec.

Wat betreft de bewuste 380. Dit is erg onhandig. Je moet dan wel super snel van frequentie wijzigen want na die 30 seconden van jou kan in de daarop volgende 30 seconden al een antwoord komen die jij geheid gaat missen.
Tenzij je 2 TRX-en heb staan met 2 PC's en richtantenne :) .
Je zult in de praktijk wel merken dat jij misschien wel 30x een CQ moet geven voordat een stukje van jouw signaal gereflecteerd wordt. Blijf je op dezelfde frequentie dan zie je meteen of er beantwoord wordt.
Verwacht dus niet altijd direct pings terug als jij een keer hebt gezonden. Een MS QSO kan wel bijna een uur duren voordat alles volgens protocol verzonden EN ontvangen is. Dit geheel afhankelijk van de reflecties/meteorenregen.

Daarom wordt er meestal een afspraak via ON4KST gemaakt, de freq. afgesproken en de TX-periode. Dan heb je meer zekerheid.
Ga je CQ geven dan doe dit op 370, of op 375, 360, 365 etc. Vrije keuze. Deze freq. , dus rondom 370 worden meestal ook beluisterd, cq. wordt de ontvanger daar even opgezet. Maar nog beter is aankondigen.
Je kunt op ON4KST vermelden dat jij gaat CQ zenden op b.v. 144.380 MHz en zet daar meteen je antennerichting bij.
Dan zit je niet op de MS aanroep freq. en weet iedereen waar ze je kunnen vinden.

Een goede raad:
Blijf op je frequentie waarop je CQ geeft en ga eerst eens luisteren hoe zo'n verbinding verloopt en hoe de afspraken worden gemaakt op ON4KST. Daar leer je een hele hoop van wat naderhand nuttig kan zijn voor een mooie sked.
Velen gingen de mist in en stopten met MS vanwege eigen fouten en gebrek aan ervaring. Voorkom dit want MS is een leuk facet in onze radiohobby.

Succes!

73 de Hans.

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste schreden op FSK441

#14 Bericht door PE1NBD »

Hallo Hans,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Denk dat meer beginnende MS'ers hier een goeie uitleg aan hebben. Erik, PD7ES had mij al gevraagd bij hem langs te komen om te kijken hoe hij alles in heeft gesteld en hoe WSJT werkt maar daar ik werk als hij thuis is en andersom kwam daar de eerste weken niks van terecht helaas. Vandaar dat ik dit topic in het forum ben opgestart. Ga er het weekend even lekker voor zitten en ga proberen een eerste verbinding te maken.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Eerste schreden op FSK441

#15 Bericht door PE1BVQ »

Hallo Oene,

Ik weet zeker dat jouw plaatsgenoot Erik je de goede uitleg kan geven en jou "de kneepjes van het vak kan leren" :)
Veel succes en plezier met MS.

Groeten,
Hans

Plaats reactie