APRS op 50 MHz met surplus radio's ?

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

APRS op 50 MHz met surplus radio's ?

#1 Bericht door Thijzer »

Heeft iemand enig idee of er op 6m aan APRS gedaan wordt?

De reden waarom ik dat vraag is als volgt: ik heb vandaag geprobeerd om 1200bd packet te doen met een SEM-35 en daarvoor heb ik Digined gebruikt samen met mijn VX-8 portofoon. Dan heb je namelijk een tegenstation dat goed werkt.
Nu wil ik dit opnemen in mijn digi die ik al op 2m heb draaien. Ik vroeg me alleen af of er elders ook gewerkt wordt op 6m of 10m (want dat kan met de SEM-35 net zo goed) en op welke frequentie.

Ik gebruik momenteel 50.700MHz, daar is het volgens mij als digitale mode prima toegestaan, toch?

Het nut van APRS op 6m is natuurlijk niet enorm, surplus-apparatuur heeft niet zo'n groot bereik natuurlijk. Maar het gaat er mij om dat ik die apparatuur voor meer zaken kan gebruiken dan alleen boven op een stevige plank zetten. Het heeft daarnaast een beetje demonstratie-effect als je eens wat wilt demonstreren.
Andere ervaringen met packet en groen "spul" zijn natuurlijk ook welkom!

Gebruikersavatar
Floris
Berichten: 48
Lid geworden op: 14 okt 2010, 16:29

Re: APRS op 50 MHz met surplus radio's ?

#2 Bericht door Floris »

Thijzer schreef:Heeft iemand enig idee of er op 6m aan APRS gedaan wordt?

De reden waarom ik dat vraag is als volgt: ik heb vandaag geprobeerd om 1200bd packet te doen met een SEM-35 en daarvoor heb ik Digined gebruikt samen met mijn VX-8 portofoon. Dan heb je namelijk een tegenstation dat goed werkt.
Nu wil ik dit opnemen in mijn digi die ik al op 2m heb draaien. Ik vroeg me alleen af of er elders ook gewerkt wordt op 6m of 10m (want dat kan met de SEM-35 net zo goed) en op welke frequentie.

Ik gebruik momenteel 50.700MHz, daar is het volgens mij als digitale mode prima toegestaan, toch?

Het nut van APRS op 6m is natuurlijk niet enorm, surplus-apparatuur heeft niet zo'n groot bereik natuurlijk. Maar het gaat er mij om dat ik die apparatuur voor meer zaken kan gebruiken dan alleen boven op een stevige plank zetten. Het heeft daarnaast een beetje demonstratie-effect als je eens wat wilt demonstreren.
Andere ervaringen met packet en groen "spul" zijn natuurlijk ook welkom!
Als je APRS gebruikt, en gehoord wil worden, kun je bijna nergens anders terecht als op 144.800mhz. Iedereen zit op die frequentie, zowel zenden als ontvangen. Je kunt het ook op 6m doen, maar de kans dat je gehoord wordt is zeer klein, ik heb er overigens nooit van gehoord.

Wat wel kan, is dat je de SEM gewoon op 6 meter laat luisteren op een frequentie, waar je je vx-8 APRS op laat uitzenden, dan kan je SEM dat op internet zetten. Soort van je eigen APRS ontvanger.

Veel succes!,
Kenwood TS-570D| TM-V71| Condor 3000, 16| Wouxun KG-UVD1P| Motorola MTS2000| G5RV| Diamond x50N

de PD2DXN K
http://www.qrz.com/db/pd2dxn

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: APRS op 50 MHz met surplus radio's ?

#3 Bericht door Thijzer »

Ja, dat is ook de bedoeling. De SEM-35 komt straks via de geluidskaart aan mijn AGWDIGI te hangen als listen-only. Op die manier is het erg gemakkelijk en onder windows-2k (daar draait hij op) kan ik geen baycom meer gebruiken. 2m draait al bijna een decennium op een TNC, dat werkt uitstekend.

Hij heeft wel nog wat issues want mijn VX-8 decodeert geen beacon, tenzij ik 'm handmatig uitzend. Dus ik moet nog wat sleutelen aan de software. De VX-8 wordt wel netjes gedecodeerd dus dat valt weer mee.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: APRS op 50 MHz met surplus radio's ?

#4 Bericht door PE7EB »

Even googelen op "6m aprs" of "50 mhz aprs" levert wel wat info op :)

50,700 MHz is conform het bandplan, dus daar is niets mis mee en zolang je onder de 30 W PEP output blijft gaat ook dat goed :)

Enige adder die ik zo snel even onder het gras zie liggen is het verschil in bandbreedte tussen de VX-8 en de SEM-35.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: APRS op 50 MHz met surplus radio's ?

#5 Bericht door Thijzer »

De ontvanger van de 35 is zo breed als een schuurdeur maar dat speelt bij 1200bd gelukkig niet op. De zender kun je aan breedte fijn bijregelen dus dat zit goed.

Het gaat geen drukte geven op 6m, het is niet echt een toffe band om mobiel op te werken (een beetje het idee van APRS). Maar voor het groene spul levert het weer een extra besteding op. Spul ligt anders toch alleen maar groen te wezen...

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: APRS op 50 MHz met surplus radio's ?

#6 Bericht door PE7EB »

Thijzer schreef:het is niet echt een toffe band om mobiel op te werken
Het wordt niet veel gedaan, dat is wat heel anders, ik ken een aantal amateurs die regelmatig experimenteren met verticaal gepolariseerde FM op 6m, ook mobiel en dat gaat helemaal niet verkeerd!
De 4m band gaat wat dat betreft wellicht nog wel meer mogelijkheden bieden :)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: APRS op 50 MHz met surplus radio's ?

#7 Bericht door Thijzer »

FM vertikaal op 6m ben ik niet goed bekend mee. Hier in de regio is in elk geval weinig te beleven. Bovendien heb ik in de 6m-band enkele forse draaggolven staan, die moet ik nog eens nazoeken. Dus het zal hier wel gaan meevallen met de drukte op 6m APRS.

Anyway, ik heb met de SEM-35 al eens Oostenrijk gewerkt op 10m FM dus er is vanalles mogelijk.

Komende week staat de ombouw van een defecte SEM-35 naar packetstation op het programma, dan heeft het ook een beetje een groen "gezicht" zullen we maar zeggen.

Plaats reactie