SDR framework projectje

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

SDR framework projectje

#1 Bericht door coolepascal »

Hoewel even wegens grote drukte en andere prio's even op de achtergrond geparkeerd,
Ben ik sinds een tijdje bezig een eenvoudig SDR framework op te zetten.
De basisgedachte was 'ter lering en vermaak' maar al die moeite doe je ook niet echt voor niets.
Conceptueel lijkt de opzet redelijk op de aanpak die GNU-Radio heeft, aleen bedien ik me niet van allerlij misselijke vage libraries, ondoorgrondelijke code, totale afwezigheid van documentatie en nog meer van die dingen waarom zovelen bij GNU-Radio afhaken.
Daar staat tegenover dat mijn aanpak op dit moment nogal rudimentair is hetgeen niet zo verwonderlijk is daar ik ivm tijd nog niet zo heel veel code heb kunnen stampen.
Op dit moment heb ik wat basale signaal bronnetjes en paar heel simpele filtertjes en een slechte maar testbare audio output. ik heb nog wat kleine issues met het flexibel kunnen wisselen tussen complex en real datatypes en op dit moment ga ik nog even uit van een vaste samplerate over het hele traject (waar uiteraard nog een oplossing voor gemaakt wordt zodra time permits)
De truuk uiteindelijk is dat het spulletje op een simpel ARM processortje moet kunnen draaien zonder dat er een besturingssysteem voor nodig is. op deze manier kun je dus een leuk klein printje maken waarmee je zelf een SDR toestel kan bouwen zonder dat je zo'n duffe PC nodig hebt. De huidige stand van de techniek is dusdanig dat voor gewone amateurs al dat soort rommel prima zelf te bouwen is.
SDR is echt geen rocketsceince.
Eens kijken waar het schip strand, zodra ik een eerste versie heb die goed genoeg is om enigzinds mee te experimenteren (en deze ook van een hoeveelheid documentatie is voorzien) zal ik de zooi via mijn website publiceren, in de wel heel erg naieve hoop dat er wat lui zin hebben om mee te experimenteren lees nieuwe dingetjes bij te knutselen.
Want met SDR kan uiteraard heel veel meer dan aleen maar wat zeveren op 80m.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: SDR framework projectje

#2 Bericht door pa5cal »

OP zich een nobele onderneming, hoewel ik naast het standalone draaien wel geinteresseerd zou zijn in het integreren van e.e.a. in een "all-in" oss app. Net zoiets als fldigi maar dan SDR en uitgebreider. Mijn tijd is ook zeer zeer beperkt en dat helpt natuurlijk niet. Laten we maar eens zien of er nog meer programmeurs rond zwerven hier!

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: SDR framework projectje

#3 Bericht door coolepascal »

Wel, het idee achter een SDR framework is dat je dat soort dingen vrij gemakkelijk kunt implementeren.
Ik ben niet van plan kant en klare applicaties te bakken, die zijn er al zat en ongetwijfeld veel mooier dan wat ik voor ogen heb.
Ik ben me er van bewust dat het aantal geintereseerden heel heel erg laag zal zijn, maar dat geld ook voor iemand die voorsteld om een hftranceiver te ontwerpen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: SDR framework projectje

#4 Bericht door PD0MV »

hey pascal
Leuk man dat projectje.73 PD0MV
Ik ben ook maar een mens :wink:

Plaats reactie