Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

Alles over de diverse digitale modi.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#1 Bericht door PA0ETE »

Icom komt in Friedrichshafen met een nieuw klein model UHF-portofoon voor D-STAR
met inuïtieve bediening, full matrix display en ingebouwde GPS-ontvanger, de ID-31E.
Hieronder vast een sneak-preview:

Afbeelding

Beknopte PDF van de nieuwe ID-31E:

http://shorties.be/podcast/ID-31E.pdf

(bronvermelding: Quality Radio Magazine! op Twitter)

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#2 Bericht door PA3JMS »

Ziet er mooi uit. Speaker en data aansluiting gescheiden. Ook handig.

Vraag is natuurlijk wat gaat hij kosten?

Zou bijna mijn IC-E92, waar ik ook heel tevrede mee ben, al in de verkoop doen.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#3 Bericht door PA0ETE »

Ik hoop dat dat prijs laag wordt. Ik wil zelf echter 2m niet missen. Ik bezit ook een IC-U82, die ook alleen op 70 cm werkt. Die is nu in gebruik op de bekende streamwebsite. Vrijwel alle repeaters zitten natuurlijk wel op 70 cm dus wat dat betreft is hij ook met alleen 70 cm uitermate goed bruikbaar. En hij is prachtig klein en ook zonder microfoon met GPS.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#4 Bericht door PA3JMS »

Hum,had ik even gemist geen 2 mtr. Ik hou mij IC-E92D nog even.
73 Jan

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik vind 'em wel vreselijk mooi zeg!
Ik bedoel de breedte t.o.v. de hoogte enz.
Nou ben ik al m'n hele zendamateur leven ICOM fan dus........

"doe maar"


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#6 Bericht door PA0ETE »

Ik weet nog geen prijs of meer details dan hier. Wat je ziet is vrijwel zeker de Europese primeur (vanmiddag 15:00) en waarschijnlijk op Japan na ook de wereldwijde primeur. Ik mocht hem formeel nog niet publiceren, de officiële onthulling is morgen of overmorgen in Friedrichshafen. Maar ik vond het wel een leuke scoop zo'n stuntje vooraf alvast voor mijn nieuwe blad :-) Het geen hoax hoor. Het is zeker dat ie op Friedichshafen bekend wordt gemaakt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#7 Bericht door PA0ETE »

Ik kreeg net een mailtje. www.dstarvlaanderen.be had de porto gisteren al aangekondigd :-)

PG2P
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 jan 2007, 14:03
Locatie: Almere

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#8 Bericht door PG2P »

Het is zo op het eerste zicht een mooie slanke portofoon maar waar ik me op voorhand al wel zorgen over maak is het stroomverbruik (zeker met èn GPS èn DSTAR ingebouwd) en de capaciteit van de geleverde accu. Tien tegen één dat er al snel accu's met meer capaciteit (en omvang) op de markt komen die de vorm weer teniet zullen doen. Maar ik moet misschien niet te vroeg roepen :wink:

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#9 Bericht door PD2K »

D-star vlaanderen heeft een review online.
Icom heeft de brochure en manual ook al online

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#10 Bericht door Thijzer »

Een Belgische review of een review, geschreven voor de eigen kerk?

In het artikel staat dat er niet meer geïnvesteerd hoeft te worden in analoge apparatuur omdat D-Star de grote toekomst is en de markt overspoeld wordt door Chinese meuk. LOL.

Menen ze dat nu werkelijk? Amateur-experimenten aan antennes en in het veld worden nog het meest uitgevoerd in SSB, CW of FM, laat staan de grote afwezigheid van D-Star bereik in het overgrote deel van Nederland. Die analoge markt is nog lang niet dood.
Ik ben er zelfs van overtuigd dat D-Star nooit zal uitgroeien tot een standaard of tot mode-leider door de noodzaak van hotspots en een netwerk met dito ik-weet-alles-en-ik-zal-het-je-wel-vertellen amateurs (niet allemaal he, een "select" groepje). De apparatuur is onevenredig duur en aangezien Icom er niet echt een open standaard van gemaakt heeft door het patent op hun chippie, wordt het een merkgebonden versplintering die Yaesu al eens geprobeerd heeft met z'n WIRES systeem, ook geflopt. Packet was ook leuk maar is ook in elkaar gezakt als een slappe soufflé maar om andere redenen, D-Star zal eenzelfde lot beschoren zijn. Yaesu en Kenwood stappen niet in het avontuur dus kunnen ze het shaken.

Wil een fabrikant succesvol zijn met dit soort geintjes, dat moet het in de toekomst al opensource zijn, vrij toegankelijk en vrij configureerbaar. Als ik al die berichten lees over D-Star en de maniertjes op het "netwerk" dan hoef ik al niet meer.

Portofoon ziet er geinig uit maar met alleen 70cm slaat Icom de plank volledig mis, dat zullen ze nog wel merken aan de verkoopaantallen. Ik zou een analoog + digitaal portofoon nog best hebben overwogen maar nu wordt de keuze wel erg gemakkelijk.

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#11 Bericht door PA3JMS »

door de noodzaak van hotspots en een netwerk met dito ik-weet-alles-en-ik-zal-het-je-wel-vertellen amateurs (niet allemaal he, een "select" groepje).
Ook zonder hotspots en een netwerk kan je een verbinding maken in DV mode.
Ik zou een analoog + digitaal portofoon nog best hebben overwogen maar nu wordt de keuze wel erg gemakkelijk.
De porot is analoog en digitaal. Je kan hem dus ook als een "gewone" porto gebruiken. Jammer is dat hij alleen voor één band is.
het stroomverbruik (zeker met èn GPS èn DSTAR ingebouwd) en de capaciteit
De GPS zal extra stroom vragen. DSTAR kost niet meer of minder energie als een analoge mode.
73 Jan

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#12 Bericht door PE7EB »

Thijzer schreef:Portofoon ziet er geinig uit maar met alleen 70cm slaat Icom de plank volledig mis, dat zullen ze nog wel merken aan de verkoopaantallen.
Icom's eigen IC-E92d FM/DV dualbander is nog volop in productie, met een nieuwe dualbander zouden ze dus vooral zichzelf in de weg zitten.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#13 Bericht door Randy »

En we hebben een prijs: 339 euro volgens de website van RYS.

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#14 Bericht door Manitou »

Thijzer schreef:Een Belgische review of een review, geschreven voor de eigen kerk?
DStarvlaanderen is neutraal.

In het artikel staat dat er niet meer geïnvesteerd hoeft te worden in analoge apparatuur omdat D-Star de grote toekomst is en de markt overspoeld wordt door Chinese meuk. LOL.
zie wat er gebeurt in de professionele radiowereld en je kan er vanop aan dat binnen afzienbare tijd digitaal de bovenhand zal nemen.
Analoog zal altijd blijven maar de toepassingen en mogelijkheden van digitaal zullen analoog stilaan naar de vergeethoek duwen.

Menen ze dat nu werkelijk? Amateur-experimenten aan antennes en in het veld worden nog het meest uitgevoerd in SSB, CW of FM, laat staan de grote afwezigheid van D-Star bereik in het overgrote deel van Nederland. Die analoge markt is nog lang niet dood.
Op dit moment is dat misschien nog wel zo maar als de amateurwereld moet overleven op langere termijn zullen we allemaal moeten investeren in nieuwe technologie.
De jongeren zijn niet geinteresseerd in FM,SSB en korte golf maar wel in een combinatie van radio met data(internet).

Ik ben er zelfs van overtuigd dat D-Star nooit zal uitgroeien tot een standaard of tot mode-leider door de noodzaak van hotspots en een netwerk met dito ik-weet-alles-en-ik-zal-het-je-wel-vertellen amateurs (niet allemaal he, een "select" groepje).
D-Star is slechts het begin.
De apparatuur is onevenredig duur en aangezien Icom er niet echt een open standaard van gemaakt heeft door het patent op hun chippie, wordt het een merkgebonden versplintering die Yaesu al eens geprobeerd heeft met z'n WIRES systeem, ook geflopt.
Icom heeft geen eigen chipie,trouwens Yaesu zal ook gaan gebruik maken van dit soort chipie.
Er is de laatste jaren al zeer veel geexperimenteerd met 'open sources chipies' en de conclusie was dat men nooit hetzelfde resultaat heeft kunnen bereiken dan met de AMBE chip.
D-Star is ook niet onevenredig duur want de toestellen doen zowel analoog als digitaal en die prijzen kan je niet vergelijken met analoge radio's van de concurentie,laat staan met de Chineese bami rommel.
Packet was ook leuk maar is ook in elkaar gezakt als een slappe soufflé maar om andere redenen, D-Star zal eenzelfde lot beschoren zijn. Yaesu en Kenwood stappen niet in het avontuur dus kunnen ze het shaken.
Yaesu gaat zijn eigen digitale weg(zie elders) en het is nog maar de vraag of zij de achterstand nog kunnen inhalen.
Er moet nog een repeaternetwerk uitgebouwd worden met alle moeilijkheden vandien en dan moet hun systeem ook nog een grotere meerwaarde zijn t.o.v. D-Star willen de gebruikers overstappen.
De tijd zal het leren.
Wil een fabrikant succesvol zijn met dit soort geintjes, dat moet het in de toekomst al opensource zijn, vrij toegankelijk en vrij configureerbaar. Als ik al die berichten lees over D-Star en de maniertjes op het "netwerk" dan hoef ik al niet meer.
De standaard is opensource,zie maar wat er al op de markt is van zelfbouw.
Dat de AMBE chip niet open is zal mij een zorg wezen.
Denk je dat er geen patenten zijn bij Yaesu,Kenwood ,Alinco e.a.?

Portofoon ziet er geinig uit maar met alleen 70cm slaat Icom de plank volledig mis, dat zullen ze nog wel merken aan de verkoopaantallen.
Als de ID-31 een dualband had geweest dan zou de verkoop van de IC92 en IC80 in mekaar zakken.
Maar nietemin naar de consument toe hebt u wel volledig gelijk.
Ik zou een analoog + digitaal portofoon nog best hebben overwogen maar nu wordt de keuze wel erg gemakkelijk.
Daarvoor heb je nog keuze aan andere toestellen maar ik denk niet dat u snel digitaal zult gaan. :wink:

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Icom komt met nieuwe D-STAR-portofoon de ID-31E

#15 Bericht door PE7EB »

Volgen mij moet ik het zo lezen ...
Thijzer schreef:Een Belgische review of een review, geschreven voor de eigen kerk?
DStarvlaanderen is neutraal.

In het artikel staat dat er niet meer geïnvesteerd hoeft te worden in analoge apparatuur omdat D-Star de grote toekomst is en de markt overspoeld wordt door Chinese meuk. LOL.
zie wat er gebeurt in de professionele radiowereld en je kan er vanop aan dat binnen afzienbare tijd digitaal de bovenhand zal nemen.
Analoog zal altijd blijven maar de toepassingen en mogelijkheden van digitaal zullen analoog stilaan naar de vergeethoek duwen.

Menen ze dat nu werkelijk? Amateur-experimenten aan antennes en in het veld worden nog het meest uitgevoerd in SSB, CW of FM, laat staan de grote afwezigheid van D-Star bereik in het overgrote deel van Nederland. Die analoge markt is nog lang niet dood.
Manitou schreef:Op dit moment is dat misschien nog wel zo maar als de amateurwereld moet overleven op langere termijn zullen we allemaal moeten investeren in nieuwe technologie.
De jongeren zijn niet geinteresseerd in FM,SSB en korte golf maar wel in een combinatie van radio met data(internet).
Thijzer schreef:Ik ben er zelfs van overtuigd dat D-Star nooit zal uitgroeien tot een standaard of tot mode-leider door de noodzaak van hotspots en een netwerk met dito ik-weet-alles-en-ik-zal-het-je-wel-vertellen amateurs (niet allemaal he, een "select" groepje).
Manitou schreef:D-Star is slechts het begin.
Thijzer schreef:De apparatuur is onevenredig duur en aangezien Icom er niet echt een open standaard van gemaakt heeft door het patent op hun chippie, wordt het een merkgebonden versplintering die Yaesu al eens geprobeerd heeft met z'n WIRES systeem, ook geflopt.
Manitou schreef:Icom heeft geen eigen chipie,trouwens Yaesu zal ook gaan gebruik maken van dit soort chipie.
Er is de laatste jaren al zeer veel geexperimenteerd met 'open sources chipies' en de conclusie was dat men nooit hetzelfde resultaat heeft kunnen bereiken dan met de AMBE chip.
D-Star is ook niet onevenredig duur want de toestellen doen zowel analoog als digitaal en die prijzen kan je niet vergelijken met analoge radio's van de concurentie,laat staan met de Chineese bami rommel.
Thijzer schreef:Packet was ook leuk maar is ook in elkaar gezakt als een slappe soufflé maar om andere redenen, D-Star zal eenzelfde lot beschoren zijn. Yaesu en Kenwood stappen niet in het avontuur dus kunnen ze het shaken.
Manitou schreef:Yaesu gaat zijn eigen digitale weg(zie elders) en het is nog maar de vraag of zij de achterstand nog kunnen inhalen.
Er moet nog een repeaternetwerk uitgebouwd worden met alle moeilijkheden vandien en dan moet hun systeem ook nog een grotere meerwaarde zijn t.o.v. D-Star willen de gebruikers overstappen.
De tijd zal het leren.
Thijzer schreef:Wil een fabrikant succesvol zijn met dit soort geintjes, dat moet het in de toekomst al opensource zijn, vrij toegankelijk en vrij configureerbaar. Als ik al die berichten lees over D-Star en de maniertjes op het "netwerk" dan hoef ik al niet meer.
Manitou schreef:De standaard is opensource,zie maar wat er al op de markt is van zelfbouw.
Dat de AMBE chip niet open is zal mij een zorg wezen.
Denk je dat er geen patenten zijn bij Yaesu,Kenwood ,Alinco e.a.?
Thijzer schreef:Portofoon ziet er geinig uit maar met alleen 70cm slaat Icom de plank volledig mis, dat zullen ze nog wel merken aan de verkoopaantallen.
Manitou schreef:Als de ID-31 een dualband had geweest dan zou de verkoop van de IC92 en IC80 in mekaar zakken.
Maar nietemin naar de consument toe hebt u wel volledig gelijk.
Thijzer schreef:Ik zou een analoog + digitaal portofoon nog best hebben overwogen maar nu wordt de keuze wel erg gemakkelijk.
Manitou schreef:Daarvoor heb je nog keuze aan andere toestellen maar ik denk niet dat u snel digitaal zult gaan. :wink:
Probeer voortaan even anders te quoten Manitou, dit was meer een puzzel :wink: :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Plaats reactie