Microham USB 3 met FT950

Alles over de diverse digitale modi.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1WT
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2011, 19:24

Microham USB 3 met FT950

#1 Bericht door PD1WT »

Hi,

Na een hoop kijken bij een maat van mij die al enige tijd met een Microham USB 3 interface met zijn kenwood set werkte had ik ook besloten een in huis te halen voor bij mijn FT-950 in de eerste instantie voor het luisteren/lezen van SSTV, PSK31 en de radiocontrol.
Na de bestelling zijn we gelijk met een kabel bezig gegaan aangezien deze kant en klaar goed aan de prijs zijn. Moest de 15 polige d-sub nog wel over doen omdat ik om 1 of andere reden een female in mijn hoofd had tijdens het kopen van de onderdelen en het male moet zijn.

Nu zit ik met het volgende probleem,
Ik heb alle poorten aangemaakt en aan de juiste ingangen toegewezen. Op het moment dat ik het apparaatje aan mijn 950 hang en HRD op probeer te starten komt hij met het bekende Failed to Read Frequentie probleem. Nu heb ik dat enige tijd met een gewone rs-232 kabel naar usb wel weten te verhelpen maar ik zit nu echt met de handen in het haar. De baudrate's komen gewoon overeen met elkaar, en de menu instelling van de set lijken naar mijn inzicht ook goed te staan.

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn met deze combinatie tussen de 950 en de microham of dat er mensen zijn die zien wat ik verkeerd doe. Ik ben benieuwd...

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Microham USB 3 met FT950

#2 Bericht door PD9CN »

Beste,

Heb je wel jou radio toegewezen!? In het Tab bald Ports en dan buton SET aanklikken en hier kan je dan jou radio toewijzen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!?

73 Cor PD9CN
http://www.pd9cn.nl
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Microham USB 3 met FT950

#3 Bericht door pa5cal »

Ik weet niet hoe het met de 3 zit, maar met de 2 moet je intern de jumpers instellen voor kenwood, yaesu of icom...

-P

Gebruikersavatar
PD1WT
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2011, 19:24

Re: Microham USB 3 met FT950

#4 Bericht door PD1WT »

ik heb mijn radio toegewezen en ook de jumpers goed gezet alvorens de rommel aan te sluiten.

Update misschien dat dit nog kan helpen om het begrijpelijker te krijgen:

Heb het gedrag van de microham nog even bekeken en er lijkt wel enig contact te zijn tussen de interface en de transciever... Power brand uiteraard, de SQL led reageerd op de set en in het testen met de USB device router doen de PTT en CW kanalen het ook. Zodra ik HRD vraag om contact te zoeken met de set knipperen de radio control leds wél maar vervolgens krijg ik dus de failed to read frequentie mededeling.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Microham USB 3 met FT950

#5 Bericht door PE2AAB »

En denk ook aan het instellen van de baudrate op je FT-950! Deze staat fabrieksmatig op 4800 Bps. (Menu 026)

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD1WT
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2011, 19:24

Re: Microham USB 3 met FT950

#6 Bericht door PD1WT »

Staat standaart inderdaad op 4800 maar heb ik tijdens het aansluiten op 38400 gezet net als HRD dus die komen gewoon overeen.

CAT RTS staat ook uit zoals beschreven op de microham website. (menu 28 geloof ik, zo uit mijn hoofd)

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Microham USB 3 met FT950

#7 Bericht door PD9CN »

FT-950 Bps. & MicroHam Bps. & HRD BpS. Deze moeten allemaal gelijk staan.

Cor PD9CN
http://www.pd9cn.nl
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA0JDF
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 nov 2009, 20:19

Re: Microham USB 3 met FT950

#8 Bericht door PA0JDF »

Ik heb dezelfde problemen ervaren met mijn FT-950 in combinatie met de SignaLink USB. Na lang zoeken kreeg ik de tip om het het baudrate te verlagen naar 9600 en dat werkte! Is trouwens snel zat....

Gebruikersavatar
PD1WT
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2011, 19:24

Re: Microham USB 3 met FT950

#9 Bericht door PD1WT »

PD9CN schreef:FT-950 Bps. & MicroHam Bps. & HRD BpS. Deze moeten allemaal gelijk staan.

Cor PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Met microham bps bedoel je denk ik de bps van de poort? of zie ik wat over het hoofd...
Ik kan nergens in Microham Device Router de optie vinden om de bps van de microham aan te passen.

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Microham USB 3 met FT950

#10 Bericht door PD9CN »

Klopt Bps van poorten.

Bij mij staan alle Cat Rate op 38400Bps. Maar je kan het proberen van laag (4800) naar hoog (38400).

Cor PD9CN
http://www.pd9cn.nl
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
Nakita
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 nov 2009, 16:36
Locatie: ON Canada

Re: Microham USB 3 met FT950

#11 Bericht door Nakita »

WoutoR, maybe this would work for you.

Make sure that the CAT jumpers inside the USBIII are correctly set for RS232 levels.
Than check if baud rate set in the radio menu is same as you set in HRD (radio default is 4800Bd). Don't set any handshake in HRD, RTS/DTR shouldn't be used for CAT (set as some fixed level, doesn't matter which).
RTS should be disabled in transceiver menu (MENU28=OFF) and CAT TOT set to 1000ms (MENU27=1000).


Good luck,

Gebruikersavatar
PD1WT
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 apr 2011, 19:24

Re: Microham USB 3 met FT950

#12 Bericht door PD1WT »

Nakita schreef:WoutoR, maybe this would work for you.

Make sure that the CAT jumpers inside the USBIII are correctly set for RS232 levels.
Than check if baud rate set in the radio menu is same as you set in HRD (radio default is 4800Bd). Don't set any handshake in HRD, RTS/DTR shouldn't be used for CAT (set as some fixed level, doesn't matter which).
RTS should be disabled in transceiver menu (MENU28=OFF) and CAT TOT set to 1000ms (MENU27=1000).


Good luck,
Checked and double checked.

Tot dusver nog geen succes. Helaas heb ik in de Device Router van de Microham USB 3 niet de optie om de BPS van de poorten aan te passen. Het verlagen van de BPS van 38400 naar 9600 op HRD en de 950 heeft geen effect gehad :twisted:

on3vs
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 okt 2010, 21:15

Re: Microham USB 3 met FT950

#13 Bericht door on3vs »

hi om kijk ook even na naar je compoort 1en2 zijn aleen goed voor hardware kan je niet gebruiken73

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Microham USB 3 met FT950

#14 Bericht door pd0ejn »

Gisteren mijn eigen usb mHam III aangesloten....pppfffff....
maar goed alles werkt !!

Ik zit nu te denken aan een conflict met je compoorten al of niet visuele.
In het connect opstart scherm van HRD staat er links boven aan :
NEW / PRESET/ SERIAL prts.
klik nu eens op die laatste en noterr alle bestaande en meestal in gebruik zijnde poorten.
Controleer of er een of meerdere zijn met een dubbele toewijzing.
Zelf heb ik gisteren vanaf poort 11 t/m 16 aangemaakt en deze zijn absoluut vrij want die bestonden nog niet...
En laat alle aansluitingen zitten zoals printer,cam en je andere radio`s etc.!
Mocht je dus dubbele tegenkomen dan dien je natuurlijk wel IN je usb III scherm** opnieuw de hogere ...lees vrije poorten aan te geven en te op te slaan...
**scherm waarin je de poort toewijst voor de radio/ poort voor je cw/ poort voor sql / etc.
Succes verder.
Luctor-Et-Emergo

Plaats reactie